zeekraal schrijft:Dat schema zal wel werken maar een 22-voeter (<-7meter) hoeft toch alleen maar een rondom schijnend wit licht te voeren of moet ik de al zo lang geleden gekonsumeerde lesstof weer eens naslaan?
klopt maar het zit er allemaal al op, om het dan niet aan te sluiten.... Mocht ik ooit een UK tochje maken dan is het ook wel zo handig dat men aan verlichting ook kan zien wie wat hoe waar precies.
Moet de verlichting echter uitgevoerd worden zoals uit het schema blijkt dan is het wat effektiever om alle verlichting voor motorvaart op
1 schakelaar te zetten (hek, top en r/g aan de preekstoel).
1 schakelaar voor de 3-kleurenlantaarn.
1 schakelaar voor je ankerlicht.
1 schakelaar voor je navigatiespul.
Ik geloof dat een etap standaard een wit licht bovenop de mast heeft en geen driekleur. dan ga je dus de 3kleuren maken met de motor verlichting hek + r/g op de neus
Het 12 Volt stopkontakt kun je ook via een aparte zekering die niet op het schakelpaneeltje zit aansluiten. Het aangesloten apparaat kun je ook uitschakelen door de stekker er uit te trekken.
Is wel n goeie
Geldt ook voor de kajuit verlichting als je een armatuurtje heb met een eigen schakelaar. Zo heb je nog een paar schakelaars voor reserve.
Deze zit bij mij al in de boot gebakken. heeft wel een eigen aan / uit schakelaar geloof ik. Op deze groep zou ik ook een evt. kaartenlampje schakelen.
Nu heb ik nog een paar schakelpaneeltjes van het merk Seaworld in de kast liggen. Het zijn paneeltjes met 6 schakelaars en kontroleleds. Je kunt er een krijgen als je dat wilt.
er zut nu ook een 6-schakelaar paneeltje. Ik ga eerst even goed vooruitdenken en dan even matriaal zoeken
iig. super bedankt voor t aanbod!