Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit)

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 09 sept 2009 15:06 #88153

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Die spoel van je bbm laad amper wat bij, een 2,5² kabel is dik zat.
Verwacht dus ook niet dat dit voldoende is om je accu weer vol te krijgen, je vaart immers ook weinig op die motor.

Ik zou dus ook geen zonnepaneel kopen, maar een accu/druppel lader, b.v. de ctek 3600, deze kan je accu vol krijgen maar ook in de ongebruikte maanden je accu op peil houden, of in geval van geen walstroom de accu dan mee naar huis nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 09 sept 2009 15:23 #88154

Hoofdschakelaar er tussen plaatsen zodat je alles spanningsloos kan zetten en evt een extra hoofdzekering. Ik neem aan dat het schakelpaneeltje per knop gezekerd is. Bbm laadt inderdaad erg weinig maar kan handig zijn bv tijdens staande masten route of iets dergelijks.

Een voltmetertje is ook altijd wel handig, evt een accustatus meter maar die zijn weer veel duurder en een gewone voltmeter voldoet ook.

Zonnepanelen doen het overigens zeker wel alleen is het erg "dure" stroom als je kijkt naar de opbrengst. Als je verbruik laag is, vind ik het juist ideaal! Nooit een kabeltje uitleggen! Je kan je verbruik verlagen door bv led lampen.

Als je overigens over zo'n heel klein paneeltje praat (welke je binnen achter het raam monteert) is dat meestal alleen voldoende om een volle accu vol te houden.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 09 sept 2009 15:23 #88155

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
Een dikke zekering bij de accu is ook geen slecht idee. een accu-hoofdschakelaar is ook nog een optie.

En idd, dikke kabels zijn meer als je de motor ook electrisch gaat starten. Voor opladen is een normale kabel van 2.5 mm2 meer dan zat.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 09 sept 2009 18:00 #88175

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Leuk project!

Een accuschakelaar direct achter de accu is in mijn ogen een must. Hiermee maak je je hele installatie spanningsloos als je van boord gaat (brandveiligheid!) en als je aan 't werk bent aan je elektrische systeem.

Probeer ook een idee te krijgen van je (dagelijkse) stroomverbruik zodat je bij benadering weet wat voor accu je nodig hebt, en hoe lang je met een volle accu kunt doen. Er zijn een aantal bronnen op internet die je hierbij kunnen helpen (naast natuurlijk ZF):

Altijd Stroom: http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Book-NL-AltijdStroom.pdf Dit is een boek met een hele goede uitleg over accutechniek en oplaadtechniek. Wel wat meer gericht op de grotere installaties.

Techniek aan boord:http://www.kustzeilers.nl/Techniek/Diversen/JaarboekH5TechniekFinal08.pdf Met veel goede tips over het aanleggen van een elektrische installatie aan boord.

12 Volt Doctor's Practical Handbook:http://www.motoren.ath.cx/download.php?filename=_electrical/12volthandbook.pdf Met een hele goede uitleg over elektriciteit, elektronische onderdelen, accutechniek, het maken van schema's e.d.

Begin met het maken van een schema (op papier), je ziet dan vanzelf wat je allemaal aan onderdelen, bekabeling, zekeringen, schakelaars enz. nodig hebt. Het is ook gelijk een naslagwerk wanneer je storingen onderzoekt.

Veel succes!

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 09 sept 2009 22:50 #88231

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
Zonnelader werkt best op een kleinere accu als je slechts wekelijks of minder zeilt, en alle verbruikers uit hebt als de boot in de box ligt. Of voor de wintermaanden.

Maar inderdaad, verwacht van een bbm lichtspoel niet veel. Komt niet meer uit dan een simpel klein acculadertje, en die doet er 24 uur over om een lege accu vol te krijgen, dus tel uit je winst. Dikke kabels zijn dus ook nergens voor nodig, hoogstens ietsje dikker als de bbm ook electrisch start. Okay, geen schemerlampsnoer, maar ook geen auto-startmotorkabel-dikte.

Daarentegen verbruik je misschien sowieso weinig stroom op de boot, dus dan is het kleine beetje lading voldoende.

Het heeft alleen niet zoveel zin om meerdere of erg grote accu's erin te zetten ; zonder walstroom krijg je ze nooit vol. Beter 1 relatief kleine accu, dan kan de lichtspoel het beter aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stroombehoefte 11 sept 2009 06:29 #88475

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Voor nu wil ik eigenlijk alleen mijn top/hek/boeg verlichting aansluiten.

Ik wil daarnaast de mogelijkheid hebben mjin gsm een keer op te laden of in de toekomst een handmarifoon te laden on een klein laptopje aan boord te gebruiken.

Mogelijk dat er voor tochtjes van een aantal dagen ook een koelbox 12v mee gaat maar dan kom ik vast ook op plekken met walstroom.



Ik heb geen walstroom, lig aan de kade in Amsterdam.

Voor dagtochtjes ben ik zowiezo 2 uur aant het motoren, ruim 1 uur naar buiten (ijmeer) en ruim een uur weer naar binnen
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 11 sept 2009 10:07 #88505

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Zorg maar voor flinke accu's. Voor je het weet zit je aan je maximale ontlading van een kleine met gebruik van een koelkastje laptop, nav. verlichting, binnenverlichting. En mijn ervaring met zonnepanelen is positief.
Walstroom gebruik ik niet meer. Maar zoals eerder gezegd door Julius254 het is dure stroom. Wel makkelijk, laadt altijd ook al ben je er niet.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 11 sept 2009 11:03 #88531

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
Voor deze toepassing (niet starten, alleen boordaccu) is een enkele 60Ah meer dan zat. Meerdere accu's IMO zeer zeker niet doen. Groter of meerdere krijg je nooit van z'n leven vol met een bbm laadspoeltje en eventueel een klein zonnepaneeltje (ruimte voor vierkante meters zal er wel niet zijn!) en gaat dan korter mee dan een kleine, tenzij je investeert in een semi-tractie / deepcycle batterij. Een electrisch systeem met alle luxe gaat nou eenmaal niet samen met een bbm zonder walstroom.

Grote accu's is leuk maar je moet ze ook vol krijgen. Ga maar na: per uur motoren laad je met de meeste lichtspoelen minder dan 10Ah bij. Heb je daar niet genoeg aan voor je verbruik onderweg, dan aanvullen met zonnepanelen of toch walstroom.

Voordat je 10Ah met een toplichtje en een binnenlampje verbruikt hebt ben je zeker 5 uur verder.

Koelkast, laptop en GSM-lader zijn luxe - daar zal dan een zonnepaneel tegenover moeten staan of walstroom/inboard. Al kost een GSM van volledig leeg naar volledig vol ook zelden meer dan 1Ah, maar met een laptop kom je snel aan 3-4A en dan de koelbox nog... voor langere tochten heb je dan flinke accu's nodig, maar OOK de mogelijkheid om die vooraf vol te krijgen. Als je die mist, hebben grote accu's geen zin en is het alleen maar dood gewicht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 11 sept 2009 16:02 #88587

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Zoals ik al zei, flinke accu's en een zonnepaneel met 40 cellen die het geheel vol kan pompen in de door de weekse dagen. Wanneer je niet vaart en toch aan boord bent kun je overwegen om een extra zonnepaneel aan de reling te hangen van een 3 A ongeveer. Prima aanvulling is dat.Mijn 2 panelen zijn samen 85 W en daarvan is 1 paneel ,de kleinste met 40 cells, overloopbaar op de garage en de ander kan ik naar keuze aan de reling hangen onder de meest gunstige hoek tov de zon. Mijn laptop + koelbox worden op een zonnige dag gebruikt zonder leegloop van de accu,s dus direct weer volgepompt. Ik vraag me wel eens af of de mensen die negatief over zonnepanelen praten daar daadwerkelijk ervaring mee hebben over lange tijd. Wel snap ik dat een kleine boot minder ruimte heeft maar het kan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 17 sept 2009 09:33 #89658

Ik heb ook goede ervaringen met een zonnepaneeltje. Mijn paneel levert ca. 1 A. In de zomer mag je in Nederland uitgaan van 4 - 4,5 uur zonlicht per dag (gemiddeld). Ik kan dus per dag zo'n 4 Ah laden, dat is door de week toch al 20 Ah. Genoeg om het weekendverbruik te compenseren.

Check wel even of de laadspoel ook een gelijkrichter bevat, anders kun je er niet rechtstreeks accu's mee laden. Het liefst ook nog een spanningsregelaar. Ik gebruik de (10A) regelaar voor mijn zonnepaneel ook voor de laadspoel van mijn motor, dat gaat prima. Mijn bbm levert maximaal 6A. Niet genoeg om een lege accu te laden, maar alle kleine beetjes helpen.

De meeste boot koelkastjes zijn stroomvreters. Ik gebruik de mijne alleen op de walstroom (en dan direct op de 230 v).

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 29 dec 2009 21:24 #106787

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
kan ik een onderhoudsvrije auto accu gebruiken?
Of moet ik een speciale accu hebben? het gebruik is niet gelijk aan een auto (kort veel vragen bij starten) Ik start de motor er niet op.

Ik ga al mijn verlichting (behalve top / mastlichten) vervangen door led als me dat lukt... iig de binnen verlichting die gebruik ik ook t meest.

ik zorg voor een 'on wire' zekering zoals je die ook gebruikt bij het zekeren van kabels in een auto van een versterker (heb ik ooit eens ingebouwd zo'n 9 jaar geleden, in mijn eerste 206)

daarnaast heb ik een 6 zekeringen met schakelaar aan/uit per groep al kant en klaar in het schip zitten.

voor navigatie ga ik in eerste instantie van niets naar iPhone met de app. MotionX gps. Geen zeer geavanceerde kaarten maar ik heb een papieren kaart van markermeer en omgeving. Dat is mijn gebied.

ook moet ik (ivm mijn pasgeboren dochter) toch een koelkast gaan regelen... evt op gas of toch op accu. Ik heb wel binnenkort een zonnepanneeltje ter beschikking. En mogelijk 1 200Watt (op 220) groot paneel bedoeld voor montage op dak. (ala 1000 euro) Deze zijn eigenlijk voor hier op t dak bedoeld dus dat is nog niet zeker.

dank voor de reeds geposte pdf's dat was precies wat ik zocht. Kennis, dan bedenk ik de oplossing zelf wel :) :) viele male dank! Is meteen ook de kennis voor mijn vakantiehuisje in .fr welke het zonder stroom (alleen water en telefoon) moet doen. Daar gaat strax ook alles met gas en veel zonnepanelen. Is ff een investering maar elec. laten aan-graven kost 28.000 !!! rare franzosischen!
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 29 dec 2009 21:56 #106790

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10093
En mogelijk 1 200Watt (op 220) groot paneel bedoeld voor montage op dak. (ala 1000 euro) Deze zijn eigenlijk voor hier op t dak bedoeld dus dat is nog niet zeker.
Een paneel doet ongeveer 140-200 Watt piek per m2. Waar ga jij die 5 m2 paneel op je boot plaatsen? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 08:11 #106820

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
xychix schrijft:
kan ik een onderhoudsvrije auto accu gebruiken?
Of moet ik een speciale accu hebben? het gebruik is niet gelijk aan een auto (kort veel vragen bij starten) Ik start de motor er niet op.
Ik ga al mijn verlichting (behalve top / mastlichten) vervangen door led als me dat lukt... iig de binnen verlichting die gebruik ik ook t meest.

Je kan het beste een accu kiezen die je een beetje diep kan ontladen maar ik weet ff niet uit mijn hoofd of je dan een deep-cycle of een semi-tractie moet hebben.. al die termen.. Maar er is ongetwijfeld iemand die het je zo kan vertellen.
Tip: installeer een accu-monitor, er loopt nu een inkoopactie van Nasa-spullen dus je kan er eentje krijgen voor weinig.
Waarom trouwens niet de mastverlichting vervangen?? Zeker een ankerlicht lijkt me best een interessante besparing.

ook moet ik (ivm mijn pasgeboren dochter) toch een koelkast gaan regelen... evt op gas of toch op accu. Ik heb wel binnenkort een zonnepanneeltje ter beschikking. En mogelijk 1 200Watt (op 220) groot paneel bedoeld voor montage op dak. (ala 1000 euro) Deze zijn eigenlijk voor hier op t dak bedoeld dus dat is nog niet zeker.

Bij een koelkast moet je ook eens kijken naar een A-label tafelmodel keukenkoelkastje. In combinatie met een goede omvormer is dat soms zuiniger dan Watersport-koelkast en je hebt meteen 230V aan boord. Lekker verse espresso 's morgens vroeg... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 08:59 #106833

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
groom schrijft:
En mogelijk 1 200Watt (op 220) groot paneel bedoeld voor montage op dak. (ala 1000 euro) Deze zijn eigenlijk voor hier op t dak bedoeld dus dat is nog niet zeker.
Een paneel doet ongeveer 140-200 Watt piek per m2. Waar ga jij die 5 m2 paneel op je boot plaatsen? ;)


3 panelen Suntech 200 Wp, totaal 600 Wp; afm: 1480 x 985 x 46 mm

een paneel uit deze set. en niet permanent aan boord omdat ik aan de amsterdamse kade lig. Er komt een kleiner paneeltje ONDER het plexi vluchtluik. ik weet alleen niet wat de opbengst dan is.
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 09:00 #106834

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Je kan het beste een accu kiezen die je een beetje diep kan ontladen maar ik weet ff niet uit mijn hoofd of je dan een deep-cycle of een semi-tractie moet hebben.. al die termen.. Maar er is ongetwijfeld iemand die het je zo kan vertellen.
Tip: installeer een accu-monitor, er loopt nu een inkoopactie van Nasa-spullen dus je kan er eentje krijgen voor weinig.
Waarom trouwens niet de mastverlichting vervangen?? Zeker een ankerlicht lijkt me best een interessante besparing.
De mast staat nog en ik heb (nog) geen zin deze neer te halen. Wil bovendien klein beginnen anders maak ik het nooit af.

Ook weet ik nog altijd niet of ik een onderhoudsvrije auto accu kan plaatsen (voor nu). Ik heb er nog zo een liggen.

Bij een koelkast moet je ook eens kijken naar een A-label tafelmodel keukenkoelkastje. In combinatie met een goede omvormer is dat soms zuiniger dan Watersport-koelkast en je hebt meteen 230V aan boord. Lekker verse espresso 's morgens vroeg... :woohoo:

zo'n omvormer heb ik nog ergens liggen, niet zo'n zware..

maar een tafelkoelkast in een etap22 !!???!!! lol
Vaart een etap 22
Laatst bewerkt: 30 dec 2009 09:02 door xychix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 09:10 #106836

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
xychix schrijft:
Er komt een kleiner paneeltje ONDER het plexi vluchtluik. ik weet alleen niet wat de opbrengst dan is.

Als dat donker plexiglas is zal de opbrengst kelderen zou ik zeggen... Waarom niet OP het plexi vluchtluik? Desnoods onder een heldere bescherming?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 11:44 #106863

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Hen3 schrijft:
xychix schrijft:
Er komt een kleiner paneeltje ONDER het plexi vluchtluik. ik weet alleen niet wat de opbrengst dan is.

Als dat donker plexiglas is zal de opbrengst kelderen zou ik zeggen... Waarom niet OP het plexi vluchtluik? Desnoods onder een heldere bescherming?

het plexiglas is helder.

waarom niet erbovenop...... OMDAT IK AAN DE KADE IN AMSTERDAM LIG. :woohoo: :silly: :blink:

dwz. dat ik iedere keer als ik in de buurt van mijn scheepje kom op afstand probeer te turen/zien of mijn giek nog niet gejat is! Momenteel vrees ik zelfs voor mijn teakbedekking in de kuip, ideaal als zwervers brandhout.

Ik ben een schema aan't tekenen. Ik weet even niet of een etap 22 bovenop de mast een wit rondom licht of een 3-kleur heeft! er zit iig een witte halverwege de mast en r/g op de neus en geel achterop.
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 11:50 #106866

xychix schrijft:
.......en geel achterop.
Die zou ik schoonmaken of vervangen (moet n.l. wit zijn).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 12:43 #106876

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
xychix schrijft:
het plexiglas is helder.

waarom niet erbovenop...... OMDAT IK AAN DE KADE IN AMSTERDAM LIG.

Vandaar ook dat ik opperde om er een heldere bescherming op te plaatsen... :silly: Een zonnepaneeltje zal bij zwervers wel gewild zijn om hun mobieltje op te laden. :P


Als het plexiglas helder is dan zal het met de lichtdoorlaat nog wel meevallen verwacht ik zo, hoewel plexiglas minder licht doorlaat dan glas.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 30 dec 2009 12:45 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 13:26 #106884

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201


dit schema ligt er nu.
Ik heb nog geen apparatuur, momenteel alleen verlichting.
Is het slim 4! groepen van de 6 ge verspillen aan verlichting? of kan ik beter 6 groepen gebruiken om een groter schakelbord te voeden?
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 17:08 #106919

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3431
Dat schema zal wel werken maar een 22-voeter (<-7meter) hoeft toch alleen maar een rondom schijnend wit licht te voeren of moet ik de al zo lang geleden gekonsumeerde lesstof weer eens naslaan?
Moet de verlichting echter uitgevoerd worden zoals uit het schema blijkt dan is het wat effektiever om alle verlichting voor motorvaart op 1 schakelaar te zetten (hek, top en r/g aan de preekstoel). 1 schakelaar voor de 3-kleurenlantaarn. 1 schakelaar voor je ankerlicht. 1 schakelaar voor je navigatiespul.
Het 12 Volt stopkontakt kun je ook via een aparte zekering die niet op het schakelpaneeltje zit aansluiten. Het aangesloten apparaat kun je ook uitschakelen door de stekker er uit te trekken. Geldt ook voor de kajuit verlichting als je een armatuurtje heb met een eigen schakelaar. Zo heb je nog een paar schakelaars voor reserve.
Nu heb ik nog een paar schakelpaneeltjes van het merk Seaworld in de kast liggen. Het zijn paneeltjes met 6 schakelaars en kontroleleds. Je kunt er een krijgen als je dat wilt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 17:27 #106924

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
zeekraal schrijft:
Dat schema zal wel werken maar een 22-voeter (<-7meter) hoeft toch alleen maar een rondom schijnend wit licht te voeren of moet ik de al zo lang geleden gekonsumeerde lesstof weer eens naslaan?

Klopt, maar onze Etap 22 heeft ook gewone navigatieverlichting (rd / gr combi voorop, hek, top en ankerlicht). Voor zover ik weet werd deze zo geleverd.

Mijn advies zou zijn, als ik ons oude schakelpaneel erbij haal:

1 schakelaar voor rd / gr combi voorop en heklicht (bij zeilen heb je geen toplicht nodig, Artikel 3.13, lid 5)
1 schakelaar voor toplicht (samen met de eerste schakelaar heb je de dan verlichting voor motorvaart
1 schakelaar voor ankerlicht
1 schakelaar voor interieurverlichting

De rest kan je naar eigen gebruik toepassen.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 30 dec 2009 17:38 door Madison.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 18:55 #106934

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
dit matched met mijn getekende schema :)
volgens mij is dit inderdaad ook het handigste.

Ik zit me alleen nog te bedenken of ik nog meer apparatuur zou krijgen dat welke los van andere apparaten aan en uit moet kunnen...

koelkast... ooit....
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 30 dec 2009 19:06 #106936

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
zeekraal schrijft:
Dat schema zal wel werken maar een 22-voeter (<-7meter) hoeft toch alleen maar een rondom schijnend wit licht te voeren of moet ik de al zo lang geleden gekonsumeerde lesstof weer eens naslaan?
klopt maar het zit er allemaal al op, om het dan niet aan te sluiten.... Mocht ik ooit een UK tochje maken dan is het ook wel zo handig dat men aan verlichting ook kan zien wie wat hoe waar precies.
Moet de verlichting echter uitgevoerd worden zoals uit het schema blijkt dan is het wat effektiever om alle verlichting voor motorvaart op
1 schakelaar te zetten (hek, top en r/g aan de preekstoel).
1 schakelaar voor de 3-kleurenlantaarn.
1 schakelaar voor je ankerlicht.
1 schakelaar voor je navigatiespul.
Ik geloof dat een etap standaard een wit licht bovenop de mast heeft en geen driekleur. dan ga je dus de 3kleuren maken met de motor verlichting hek + r/g op de neus
Het 12 Volt stopkontakt kun je ook via een aparte zekering die niet op het schakelpaneeltje zit aansluiten. Het aangesloten apparaat kun je ook uitschakelen door de stekker er uit te trekken.
Is wel n goeie
Geldt ook voor de kajuit verlichting als je een armatuurtje heb met een eigen schakelaar. Zo heb je nog een paar schakelaars voor reserve.
Deze zit bij mij al in de boot gebakken. heeft wel een eigen aan / uit schakelaar geloof ik. Op deze groep zou ik ook een evt. kaartenlampje schakelen.
Nu heb ik nog een paar schakelpaneeltjes van het merk Seaworld in de kast liggen. Het zijn paneeltjes met 6 schakelaars en kontroleleds. Je kunt er een krijgen als je dat wilt.
er zut nu ook een 6-schakelaar paneeltje. Ik ga eerst even goed vooruitdenken en dan even matriaal zoeken :)

iig. super bedankt voor t aanbod!
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van niets naar iets (aanleggen 12v circuit) 01 jan 2010 11:46 #107110

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9740
Even snel door je topic gelezen.

Accu's: als je een accu als service accu wilt gaan gebruiken moet je accu's nemen met dikke platen. Deze accu's kunnen namelijk gedurende langere tijd goed stromen leveren maar hebben geen hoge piekbelasting. Deze accu's kan je ook ver ontladen. De benamingen zijn deepcycle of tractie accu. Voor het starten heb je een accu nodig die een hoge piekbelasting aan kan, dit zijn accu's met dunne platen. Deze kunnen kortstondig hoge stromen leveren, maar kunnen niet diep ontladen worden. Benaming hiervoor is meestal startaccu ;) . Semitractie accu's zijn eigenlijk een compromis, ze kunnen kortstondig een hoge belasting aan (starten)en kunnen ook langdurig stroom leveren en behoorlijk ontladen worden. Maar de ontlading is minder diep dan bij echte diepontladen accu's (max 50% tov 30% restacapaciteit). Toch worden semitractie accu's veel gebruikt vanwege het dubbele karakter, je hebt dan voor beide doeleinden een backup indien je meerdere accu's hebt. Indien er maar een accu aanwezig is wordt eigenlijk altijd een semitractie gebruikt.

Schema's:
Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens met steekwoorden schema of aanleggen, je komt een hele bron aan informatie tegen hier ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl