BBWSR schreef :
trotti schreef :
1. Ik denk dat het niet veel te maken heeft met doorrekenen.
2. De indeling van de zeilen is vooral gebaseerd op de rating systemen.
IOR bakken hadden enorme genua's, dus kwam daar een straf op. Dat resulteerde weer in grotere grootzeilen en kleinere voorzeilen.
3. Inmiddels komt daarbij dat het natuurlijk veel duurder is om een voorzeil met 2 hele grote lieren aan te moeten trekken (en alle bijkomende genuarails en karren) in tegenstelling tot 1 grootschoot en 2 kleinere liertjes.
...
Ad 1. je kunt er niet verder naast zitten...
Ad 2. Dat klopt. ZOnder een rating systeemn zou geen enkel schip genua's gebruiken (op basis van doorrekenen
)
Ad 3. Alsof de prijs van een paar van dat soort zaken invloed heeft...
Tjah, dan niet joh....
Maar zeg niet dat het niet wezenlijk uitmaakt of je het dek bekijkt van bijvoorbeeld een swan 45 of een J44....
Niet alleen 2 lieren minder, maar ook nog eens veel kleinere lieren (vooral voor de genua) Daarnaast heb je met kleinere voorzeilen veel minder voorzeilen nodig. Geen genuia 1, 2, 3, 4 en high aspect meer, maar genua 1, 2, en 3 (welke alleen in bolling verschillen)
En over het algemeen worden boten meer naar rating systemen ontworpen dan dat er naar optimum outright performance gekeken wordt...
En hoe zie je dat bijvoorbeeld bij een J36? Dat is toch een voorbeeld van een boot die op alle koersen snel is, goed in de rating systemen valt, én met grote overlappende genua's vaart....
Groeten,
Johnnie