FMJ, handicap maakt in mijn ogen wel degelijk uit.
Ik ben het met je eens dat goed zeilen het meest verschil maakt! Zeker in up - down banen. Dan zal een handicap ook minder verschil maken!
Maar vaar je offshore wedstrijden zo als in deze vraag word gesteld kan een paar punten in de handicap zo 10 minuten of meer schelen. Dit kan zeker uitmaken in de eind uitslag!
Maar nu mijn reactie / eigen ervaring op jou vraag wijnja;
Ik ben er ook mee bezig geweest en heb voor me zelf op gegeven moment gaan kijken voor welke weer omstandigheden vaart onze boot het best?
Waar kan ik punten weg seconden in de gph weg snoepen.
ten eerste alles hangt van je budget af.
Bij een up - down wedstrijd is het belangrijk dat je zo hoog en zo diep mogelijk vaart.
Bij een offshore is het over het algemeen belangrijk dat je zo snel en zo lang mogelijk bij je romp snelheid zit, heb je een planerend schip het liefst er overheen! Ik kan je niet precies vertellen wat de regeltjes zijn want die weet ik niet, wel kan ik je mijn ervaring delen
(het betreft een FF110)
Ik ben eerst gaan kijken wat wouden we vervangen wat is het budget etc.
Ik ben heel duidelijk gaan opletten tijdens het zeilen welke zeilen we het meest hebben staan. Toen kwam ik er achter dat we over het algemeen een 100% genua/high-aspect gebruiken.
Dit had 2 redenen:
1. vaart hoger
2. over het algemeen is de wind hier in Nederland hard genoeg om zonder genua te varen.
Het rating verschil was hoog genoeg om eens te gaan kijken of we een ander zeil kunnen gebruiken die lichter telt in de rating.
Dus ik ben dingen gaan uit testen. kleine uitbouw in het grootzeil, dit kost bijna niks in de seconden dus dat is een ideale oplossing om een gedeelte van de m2's op te vangen.
Maar toen was ik er nog niet, er vielen nu op bepaalde koersen gaten in de zeil garderobe. Ik ben gaan kijken naar een ander soort voorzeil. Het liefst geen genua want dat telt zwaar mee in de rating. Wat dan?
Ik ben tegen gennakers en code zero's aangelopen. Naar een tijdje onderzoeken, dingen vragen, kletsen met zeilmakers etc. Begon ik die dingen interessant te vinden.
Wat waren de voordelen van de gennaker en van de code zero:
Gennaker:
Dieper, groter, meer power.
Code zero:
Hoger, beter overlap voor de genua, gatenvuller op vervelende koersen met licht weer.
Zelf hadden we al een spinnaker dus ik ben gaan kijken wat het kost kwa seconden om daar 1 zon ding bij te nemen. Het is zo dat jou grootste spinnaker word geteld. Een spinnaker is een spinnaker als de midden breedte 75% van het onderlijk is en vliegend word gehesen.
Een dubbele configuratie spinnaker/gennaker koste meende ik 1,2 seconden en boegspriet van +/- 80 cm buiten de boot scheelt haast niks + je mag gewoon je spinnaker boom behouden en je mag maximaal 3 spinnaker aan boord hebben.
Nu word het een persoonlijke keuze en weet ik eigenlijk niet wat beter zou zijn, ik ben van mening dat mijn keuze prima is al zou ik er graag een code zero bij willen;
Ik ben dus voor een gennaker gegaan. Een vlakke gennaker die iets groter is dan onze spinnaker ongeveer 8m2 deze kunnen wij met heel licht weer erg hoog varen op een boegspriet.(ook weer een gaten vuller voor de genua) Ook is hij ideaal met een kleine bemanning namelijk makkelijke bediening.
Omdat onze boot kan planeren is het fijn om de gennaker te zetten op koersen en windsnelheden waar je normaal geen spinnaker zet of overweegt. (omdat de boot snelheid gaat maken gaat de schijnbare wind krimpen etc. wij hebben hem kunnen houden tot nu toe +/- 30 knopen wind, soms kwam de schijnbare wind dan half in)
Zo krijgen we de boot eerder en vaker in planee.
Voor de ruimere koersen hebben we de spinnaker.
Wel is het opletten dat je op tijd een zeil wissel uitvoert en dat je niet bang bent om de gennaker lekker hoog proberen te varen, dat is uitproberen.
Als je op deze manier gaat redeneren moet je er wel uit komen het is gewoon een kwestie van tijd bekijken wat doet de boot wanneer vaart ie hard wat wil ik verbeteren en test meet brieven aanvragen. Wat doet welk zeil.
Naja en nu nog leren zeilen
Om alles nu even in GPH uit te drukken:
Oude meting:
635
Meting ex genua ex groter grootzeil:
639
meting ex genua incl groter grootzeil:
637
Meting ex genua incl groter grootzeil incl gennaker meting vorig jaar
633
Meting ex genua incl groter grootzeil incl gennaker meting dit jaar
636
Het lijken allemaal kleine verschillen, en ik geef FMJ gelijk inshore maakt dat vrij weinig uit. Offshore maakt het meer uit, ik vind het leuk om zo eens die dingen te bekijken en te bereken. Ik denk daar ook zeer enig voordeel uit te halen. Maar ja goed zeilen is altijd nog belangrijkst.
Ps, polar diagram is het geheim van het uitzoeken welk zeil.
lang verhaal hoop dat je er wat aan hebt