Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De zevende Golf

Re: De zevende Golf 03 sept 2011 06:10 #219301

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
zeil_dude schreef :
@Werner: Waarom zeg je dan niet gewoon dat alle golven anders zijn? Een getal noemen lijkt me allen maar verwarrend en als mensen het geloven zelfs gevaarlijk (na de 7e kunnen we overstag). Tellen heeft ook geen zin en een regelmaat ontdekken ook niet want die bestaat niet. Wat ik helemaal met je eens ben is dat je deze wetenschap kunt gebruiken om de veiligheid aan boord te vergroten.

ik dacht, dat dat in mijn eerste post toch al wel overgekomen was, heb toch benoemd dat het niet altijd de 7e golg is..

ik tel nu nog altijd, maar dat ik altijd tot zeven tel, heb ik niet gezegd, is mischien wel zo over gekomen, wat dan niet mijn bedoeling was..

(vergelijk het met... het ..gezegde..het stormt.. dan is het toch ook niet altijd bf.8? maar voor de waarnemer wel stormweer.. )

en als ik dan op het water tel, tel ik vaaker, dan pas krijg ik de indruk, en berijk tevens de ...periodes.. en kijk dan weer vooruit op het water, maa de golven,vlakters,rustmomenten etc. in het zicht en gaa dan handelen..

maar men moet het(kind) denk ik toch een naam geven,.. de 7e golf..

ze hebben het mij al 50 jaar geleden werteld, werk er nog altijd mee
uiteraard niet met rustig weer..
groeten werner
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 03 sept 2011 16:01 #219339

@Waverider,

Wij hebben golfmetingen van heel veel plaatsen, maar meten (meestal) niet zelf; meestal krijgen we metingen aangeleverd van onze klanten, en dat is over het algemeen wel wat verder uit de kust.

Golven op zee en in de branding zijn echt niet hetzelfde, door ondiep-water-effecten, refractie (terugkaatsing) e.d. ontstaan langs de kust hele andere golven dan midden op zee (je kent vast wel het voorbeeld van de tsunami: midden op zee een 'golf' van enkele cm`s die kilometers lang is, aan de kust 1 enorme golf van 20 meter die na 15 seconden weer voorbij is)

Ik ben compleet onbekend met het 'sets golven' verhaal, maar ik zeg ook nergens dat het niet waar is. Ik weet wel wat van golven op zee, en daar zie je dit eigenlijk niet. Kan zijn dat wij vaak naar hogere golven kijken (2.5 meter tot 25 meter Hs ofzo), misschien dat hedat t daar niet in voorkomt?

Het verhaal dat je aanhaalt geeft wel een verklaring voor het fenomeen, maar dat vind ik wel enigszins magertjes qua onderbouwing. Als 'engineers' werkelijk in een golftank overdracht van niet-lineaire energie hebben gezien, moet dat wel een hele lange tank zijn (zou kunnen, er is er eentje in de wereld) geweest. Daarnaast is het zo, dat de manier van golven opwekken in een golftank 'niet helemaal netjes' is. Hij zegt dat ze dat hebben opgelost, maar dat kan eigenlijk niet. Het probleem zit erin dat het schot waarmee je de golf maakt niet de (orbitaal-)beweging van de waterdeeltjes kan volgen, omdat het schot daarvoor oneindig veel scharniertjes zou moeten hebben (allemaal hele kleine flapjes boven op elkaar). Om dat te corrigeren doe je in de besturings-software een zogenaamde 2e orde correctie, die een benadering van dit verschil kan compenseren (maar niet het hele verschil). In de praktijk kom je dan aardig bij de werkelijkheid in de buurt, maar het verschil dat je dan nog hebt is nou juist die 2e orde, niet-lineaire energie die volgens de auteur nou juist de oorzaak van de sets golven is.

Maar goed: zoals gezegd krijg je in de natuur eigenlijk nooit regelmatige golven, en zal er dus altijd wel wat niet-lineairiteit in zitten, dus zouden de sets hierdoor kunnen ontstaan. Ik ga zelf ook eens even zoeken of er nog wat meer data te vinden is over de 'sets', ben wel benieuwd.

Over mijn laatste opmerking: het was niet vervelend bedoeld! :blush:
Er staat tegenwoordig zoveel info op internet, en ook heel veel die niet klopt, dus zomaar alles geloven kan soms wel tot een verkeerd beeld leiden. Ook al zie je de info op heel veel plaatsen verschijnen, dat maakt het niet per definitie waar (denk eens aan de poema op de Veluwe een aantal jaar terug, nu de 'snelwegschutter' die mogelijk helemaal niet bestaat omdat het gewoon steenslag is (KLPD heeft nog geen kogel gevonden...) etc... Het verhaal over 'de 7e golf' is ook niet nieuw, dat kom je ook best vaak tegen, en daarvan zeg jij ook dat het onzin is.

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 07:05 #219392

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
De onzin zit in het feit dat de zevende golf ook de vijfde kan zijn of de eerste. Telling is afhankelijk van het moment dat je begint te tellen. En of het nu de zevende, zesde of vierde golf is welke als eerste genoemd wordt is niet belangrijk, het gaat om een reeks die min of meer herhaalt wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 08:40 #219415

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Mijn duit in ht zakje dan maar. Niet gebaseerd op wetenschap, maar net zoals bij Werner volledig gebaseerd op eigen waarnemingen over de jaren heen. Ik maak van de golfpatronen ook gebruik op het water, zeker onder zwaardere omstandigheden. Wanneer ga je overstag, wanner stuur je iemand naar beneden of naar het voordek? In mijn ervaringen op het IJsselmeer (en deels Wadden en Noordzee) zijn er patronen te ontdekken. Hoeveel laat ik maar in het midden, maar uit mijn ervaring op het IJsselmeer heb je meestal 3 grotere en 4 of 5 kleinere golven (als vuistregel). Ik maak daar driftig gebruik van. Bij opkruisen onder zwaardere omstandigheden kan je hiermee rekening houden bij het op en afsturen van de golven, hoogte winnen, snelheid maken, bemanning instrueren, etc....Welke theorieën er allemaal achter zitten maakt me op dat moment geen barst uit, de werkelijke omstandigheden destemeer. In die redenering ga ik dus helemaal met Werner en Proost mee, er zijn verschiilen te vinden. En net zoals Werner maak ik gebruik van de verschillen.

Slechts mijn 2 centen.
Laatst bewerkt: 04 sept 2011 15:34 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 13:25 #219450

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 14:03 #219455

Zal maar even het gedeelte waar we het hier over hebben quoten:
Wave Trains, Groups, Sets and Consistency
In deep water, as waves move away from the fetch that generated them, they form a continuous chain of swells known as a wave train. Wave trains radiate outward in all direction from the fetch, with the largest waves moving in the same direction as the winds within in the fetch. Over distance and time, waves that are moving at nearly the same speed keep pace with one another and form a group. There can be anywhere from 3-15 or more waves in a group. An interesting thing occurs as the group travels. A group normally consists of smaller waves in the lead, larger waves in the middle, and smaller waves again at the rear of the pack. Waves in the back of the pack move forward and build in size, peaking somewhere in the middle of the pack. When they reach the front, they start getting smaller again, then disappear, only to reappear again at the back of the pack. It becomes impossible to track an individual wave within a group in deep water due to this phenomenon. What is actually happening is rooted in the physics of deep water wave propagation (and is not just limited to ocean waves, but also other naturally occurring waves both in and out of the water). Individual waves in the pack move at twice the speed of the group, but are bound to the group by the energy they share. So though the individual waves move faster than the group, when they reach the front of the pack they get pulled back. It's two steps forward and one step back. Ultimately they only propagate at the group speed (which is half the individual wave speed) in deep water (more on this in a minute).

Another explanation for the disappearing wave theory goes as follows: Groups of similarly paced waves eventually encounter other waves moving at close to the same speed and in the same direction. Minor differences in the speed of individual waves can give an observer the impression that waves in a group disappear. In fact, it is very difficult to track an individual wave in deep water because there are normally multiple wave trains interacting with one another. As one wave train moves 'into-phase' with another (that is, the two wave trains come close to matching each others speed for a short period of time), the height of those waves appears to increase. In essence, the waves move on top or through one another as one wave train overtakes another, giving them false height as they momentarily match speed. As they move out of phase (separate because of difference in speed) the wave height decreases back to normal.

Regardless of the explanation, as groups of waves move further away from their source in deep water (a thousand or more nmiles) the group becomes better defined, with waves of the exact same speed traveling together. If the waves in a wave train have sufficient energy (normally a period equal to or greater than 15 seconds), they can continue with little loss of size or energy, for thousands of miles or until they reach land and break. That's because at these periods (or wavelength) all the energy is traveling deep under the oceans surface, and there's little that can stop it (except for shallow water). A wave with a 14 second period reaches down into the ocean about 516 feet. A 17 second period wave at 761 ft, 20 second at 1053 ft and 25 secs to a whopping 1646 ft! So you can see how little impact an opposing wind wave with a 7 sec period reaching down only 129 ft would have on one of these long period deep water swells. Also, wave groups of different heights and periods can pass right through each other with no effect to each. In fact, other than shallow water or land, the only factor that causes significant decay is the surface tension of the ocean itself. The same tension that allows an insect to carefully walk on water has the long term cumulative ability to slowly sap the height out of a long period swell, but only over thousands of miles. Conversly, a short period swell is much more vulnerable to the affects of surface tension and opposing wind and waves becuase of it relative lack of energy.

Eventually the group starts to encounter shallower water. When this happens the group velocity and the individual wave velocity become the same. As mentioned before, a group can have anywhere from 3-8 or upwards of 15 waves in it. In shallow water, this group is known as a 'set'. If watching the surf, you will occasionally notice a group of waves break that are bigger than the normal background surf. These 'sets' appear as often as every few minutes to once every half hour or more, depending on how far they have traveled to reach your shore. The further the travel time, the better the organization. In shallow water, the in-phase/out of phase phenomenon is no longer applicable. From a surfers perspective, this is good. It would indeed be difficult to catch waves if they disappeared from under you.

Now it's time for a little math. The speed (in nautical miles per hour) of an individual deep water wave is about 3 times it's period (in seconds). That is, an individual wave with a 13 second period travels at 39 kts/hr. Contrary to what you might intuitively think, there is a linear relationship between wave period and wave speed. But because most deep water waves move in groups, the group speed is half that of an individual wave (within the group), or in this example about 19.5 kts/hr. As the wave moves into shallow water, the group speed and the individual wave speed become the same, so the individual wave starts traveling at the group speed, or 19.5 kts per hour. This wave speed formula is approximate, and actually wave speeds are a fraction different, but this is close enough for all but the most detailed surf forecaster.

With this knowledge we can begin to understand the nature of sets, and what governs their frequency at your beach. As mentioned earlier, the further away the swell source (fetch), the better the opportunity for the deepwater group to organize. Since groups are really a collection of individual waves moving at the same period, we can begin to understand why there is so much time between sets that travel a long distance. Consider a summer swell that reaches California and was generated 6000 nmiles away near New Zealand. Assume that two groups were generated at nearly the same time, one with a period of 17 secs, and another at 16.95 secs. That's right, only .05 secs difference. The 17 sec period group would take 226.24 hours to reach the coast, while the 16.95 sec group would take 226.91 hours, or a difference of .67 of an hour (40 minutes). Considering that 20-30 minutes is the standard 'wait-time' for southern hemi swells in California, you can see how this example is not too far off the mark. Each set is just a small fraction of a second shorter in period than it's predecessor. Now if the storm was a bit closer to the coast, say 4500 nmiles, then the travel time would be 169.68 hrs and 170.18 hrs respectively for the 17 and 16.95 sec period groups, or a difference of .5 of and hour or 30 minutes between sets. As the fetch moves closer to the coast, the wait time between sets progressively decreases. This holds true up to a point were the fetch gets too close to the shore, somewhere in the 1000 nmile mark.

Now not all beaches have access to a thousand or more nmiles of exposed ocean, and even on coasts that do have such access, storms may form close to shore. In these conditions, sets (of sorts) still occur, but on a much less organized scale. Because the individual waves haven't have time and distance to organize into well defined groups of waves moving at the same speed, the sets have fewer waves in them, typically from one to three. And the sets don't arrive a the coast arranged with the most energetic wave first, but rather a mix of short and longer period waves jumbled together. If fact, these sets really aren't sets at all in the classical sense, but are really just a wave or two that are larger than the average. This could be due to a combination of any number of factors coming together at the same time and place to make a grouping of larger than average waves. It could be that a just a few waves of nearly equal speed arrive at the coast at the same time but haven't traveled sufficient distance or had time to be joined by many more waves (like classical set theory), or that waves of different periods are overtaking one another just at the point where they are interacting with land (modified rogue wave theory), or that a real swell from far off is arriving but buried under locally generated wind waves creating the impression of a local set. Or two groundswells or windswells from different directions are interacting to produce peaks. All these conditions can and do occur, which often makes it difficult to know exactly what swell you are riding and where it came from.

Previously 'fetch' was defined as the amount/distance of ocean surface area affected by winds blowing in the same direction. One might presume that a storm sits relatively stationary over fixed area of the ocean, blowing up chop and waves equally in all directions. But, in reality, most large storms (other than hurricanes) typically follow the jet-stream, taking a course from west to east at anywhere from 20-30+ kts. In some instances, a storm's forward speed comes close to matching the speed of the waves it's generating. This allows progressively more chop (and energy) to start piling up on top of wind waves generated earlier in the storms lifecycle (providing the waves are traveling in the same direction the storms is heading). The wind waves aren’t given the chance to escape, but rather, build up to tremendous heights averaging 50 or more feet. Though a storm might have only 700 nmiles of proper fetch, if the storm travels 2,000 miles over several days heading in a constant direction at the right speed, the effective fetch area is 2000+ nmiles. That's the equivalent of 2000+ nmiles of core fetch over a multi-day period aimed at someone's beach! There are tables that predict wave heights and period based on wind speed and fetch, but by any standard, such a situation is sure to create huge swells. When this situation occurs, it's called 'traveling fetch'. Traveling fetch is as much bound by meteorology as it is by simple geography. There are only a few west facing locations in the world which are bordered by several thousand miles of open ocean and positioned near the tracks taken by winter storms. Such locations include the Northwest United States, Western Australia, Chile/Peru and to a lesser extent Southern Europe. Hurricanes can create traveling fetch too, but since their fetch area is typically much smaller, the effect is less pronounced. Because some level of traveling fetch occurs in most every storm, this explains why the largest waves come from the front of the storm, and smaller or no waves come from the sides and back of a storm.

But within the domain of traveling fetches, there is a category we call 'virtual fetch'. It is a special type of traveling fetch that is identified only by running the swell arrival calculations. When the fetch travels directly at a beach at just the right speed such that the swell it generates over multiple 12 hour intervals arrives a nearly the same time for a given frequency (period), then we call the fetch a 'virtual fetch'. That is if the 17 second period swell generated from a storm on say Saturday a 5 AM, 5 PM and Sunday 5 AM all is expected to arrive a location X on Tuesday at noon, then we say the storm produced virtual fetch.

But what does virtual fetch have to do with sets? Well not every swell generated from over a thousand miles away produces sets with 10 or more waves. It is really a factor of the internal organization of the storm that generates the swells and it's propensity to generate virtual fetch. The better the internal organization and more virtual fetch, the greater the potential to generate sets that contain a large number of waves. For swells generated over the North Pacific that impact the US west coast, it is not uncommon for a set to contain upwards of 15 waves. Such swells can be traced directly to the storms capacity for generating virtual fetch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 14:29 #219456

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
waverider82 schreef :
ik vind het hastikke leuk, om het zo maar te zeggen, wat jullie voor een moeite doen, om het zo maar te zeggen, om het ontstaan en de ritme van de golven te ontdekken...
maar dat engels ..voer..wat er regelmatug aangeboden wordt, kan ik niet lezen.. kan hoog uit een engelsman de weg naar.. beschrijven, verder kom ik met mijn engels niet..
dus.. dan weeten jullie het ook, ben echt nog oudewets..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 14:37 #219457

waverider en reinier, ik lees behoorlijk engels ,maar wellis nietis spelletje en ik heb de grootste is geloof ik voor 99 % van de forum leden niet ( meer) interessant dan wel te volgen. heeft ook niets meer met zeilen op zich te maken, de zoveelste golf is belangrijk voor de zeiler op het water, vooral als het een beetje heftig is.
dus als je bijna in je broek sch..t ga je geen golfjes meer tellen, laat staan waar ze weg komen.
wij ouderwetse zeilers zeggen dan gewoon zoiets van jongens dis een dikke, hou je vast en dan gaan we dat en dat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 14:40 #219458

sietse-ten schreef :
waverider en reinier, ik lees behoorlijk engels ,maar wellis nietis spelletje en ik heb de grootste is geloof ik voor 99 % van de forum leden niet ( meer) interessant dan wel te volgen. heeft ook niets meer met zeilen op zich te maken, de zoveelste golf is belangrijk voor de zeiler op het water, vooral als het een beetje heftig is.
dus als je bijna in je broek sch..t ga je geen golfjes meer tellen, laat staan waar ze weg komen.
wij ouderwetse zeilers zeggen dan gewoon zoiets van jongens dis een dikke, hou je vast en dan gaan we dat en dat doen.

Ben het wel met Sietse-ten eens :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 15:46 #219467

...ik ook (voor een deel) :blush:
Als het toch blijkbaar voor niemand interessant of te volgen is, dan zal ik er ook geen tijd meer in stoppen...

@wave: interessant leesvoer!

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 16:14 #219471

Ach, ik vind het interessante materie, ik surf op het moment nauwelijks maar als je dat wel doet scheelt het heel veel als je iets van golven weet en of er patroon in zit of niet. Dat is soms het verschil tussen alleen maar bezig zijn met niet verdrinken of plezier hebben.

Voor zeilers maakt het minder uit hoewel het makkelijk is om enigzins te kunnen voorspellen wanneer je weer een grotere golf of grotere groep golven kunt verwachten en wanneer je even op adem kunt komen. Voor mij is dat totaal niet aan de orde gezien het feit dat ik op relatief klein water vaar en dan ook nog meestal als er minder als windkracht 6 staat waardoor er dus ook nauwelijks (echte) golven staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 16:40 #219475

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Voor diegene die er eens aandacht aan het fenomeen wil besteden is het goed om ervaringen neer te zetten en geen universitaire studie er bij te halen. Ga eens op het strand zitten en observeer de golven voor een tijdje (paar jaren). Voor hen die op een veilige plaats van een grote zeilboot zitten, trek eens een wetsuit aan en ga op een bodyboard in de golven liggen. Het zogenaamde grote gevoel met water waar zoveel zeilers over zwetsen lijkt voor het overgrote deel niet voort te komen uit enig inzicht met watergedragingen en observatie daarvan maar met temperatuur en speelzin.

Hierbij de vermelding dat het niet de bedoeling is om anderen te overtuigen als ze niet willen dus stop ik ook met dit topic.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 17:02 #219480

Ik stop er ook maar mee dan, hoewel ik het moeilijk vind, erg interessant onderwerp.

Wat Proost zegt onderschrijf ik helemaal.
Overigens is het ook handig om een hoge observatielocatie te hebben. Wat wij vaak deden is een paar uur in het water en daarna vanaf het duin naar de golven kijken (en foto's maken van medesurfers). Op de maasvlakte (slufterstrand) ging dat super omdat je daar een redelijk kort strand had.
Ik kan uren naar de zee kijken zonder me te vervelen. De zee is altijd mooi, wat voor weer het ook is..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 04 sept 2011 17:06 #219484

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Wij geven golven namen.

Zeven golven:
1. Als er twee golfpatronen in elkaar overlopen krijg je kruisgolven er ontstaan driehoekgolven. Die ontstaan plots.
2. Zo zijn er ook dwarserollers, deze tref je alleen met halverwind boven de 7bf aan. Deze kunnen je schip zomaar een tiental meters opzij zetten.
3. Vaar je aan de wind dan kunnen groterollers van voor naar achter met een meter dik massief water over je schip lopen.
4. Ook zijn er kleine golfjes, die komen niet aan dek en laten de afwas in de kombuis staan.
5. In een ankerbaai gaat je boot altijd dwars op de swel liggen. Dat noemen we dat rolgolven.
6. Vaar je bakstag met een flinke wind en met enorme golven dan kan je soms je snelheid op zien lopen tot boven de 10, 11, 12, 13, 14 knopen. Dat soort golven noemen we surfgolven.
7. Wind tegen stroom kan kortegolven veroorzaken. Vooral rond de kapen aan de Engelse Oostkust zoals Bill of Portland of bij de Race van Alderny. Maar ook bij de Maasvlakte. Deze golven zijn snel, kort, hoog, rot en steil.


Verder heb je nog zeven andere watervormen die eigenlijk geen golf zijn:
1. Zo heb je petsers, dat zijn golven die tegen je kont petsen zodat je onverwachts nat wordt in de kuip.
2. Van Henk leerde ik dat een warrig golfpatroon komt door slordigwater.
3. Soms is er geen water achter een golf. Dan donder je zo naar beneden, dat noemen wij een gat.
4. Met windstil weer is het water soms als olie, geen golven te zien.
5. Schepen kunnen ook golven maken, geen echte golven maar boeggolven.
6. Bovenop grote golven in zwaar weer ontstaat vaak schuim. Hier voor de pieren van IJmuiden kan dat bij een moordende stroom pittig krachtig zijn. In één klap kan heel je boot in het schuim staan.
7. Op het IJsselmeer is het water ondiep. Boven de 6bf ontstaan hier rotgolfjes. Geen echte golven, maar hinderlijke waterbewegingen.
Groet,
Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Laatst bewerkt: 04 sept 2011 17:07 door Zonsnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 05 sept 2011 06:48 #219628

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Beste Forumleden,

Toen ik dit topic startte had ik er geen idee van dat het tot vijf pagina's polemiek zou leiden. Gevoelsmatig schaar ik me onder de mensen die het "zevende golf verhaal" onzin vinden. Het onder voorwaarden op sommige plaatsen herkennen van regelmatigheden in het voorkomen van series hogere en minder hoge golven lijkt me proefondervindelijk wel vastgesteld. Dit op basis van modellen acuraat voorspellen is niet echt aangetoond.

De theorieën gaan mijn kennis boven de pet en ik haak na pagins's lange text in het Engels ook af. Niet omdat mijn Engels niet voldoende is maar omdat mijn concentratieboog niet lang genoeg is.

Ik wil iedereen hartelijk danken voor zijn of haar bijdrage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 05 sept 2011 19:40 #219929

De TS vraagt of er een wetenschappelijk bewijs voor de 7e golf is. Ahv. de onderliggende theorie kun je aantonen dat die er niet is. Als je die niet snapt niks mis mee want dan kun je het ook nog aantonen ahv. waarnemingen alleen is dat veel moeilijker (want is het dan altijd en overal geldig?)

Dus de 7e golf theorie is:

Nog een vraagje aan diegene die vooral vertrouwen op hun waarnemingen:
Hoe snel verplaats een golf in een set zich tov de de snelheid van de set?
a) even snel,
b) de golf verplaats zich (een stuk) sneller dan de snelheid van de set,
c) de golf verplaats zich (een stuk) langzamer dan de snelheid van de set,
d) Niet relevant. Als ik een set aan zie komen dan zie ik wel verder.
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 19:41 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 05 sept 2011 19:59 #219934

zeil-dude, je snapt het dus niet, een golf VERPLAATST zich dus niet, maar gaat als het ware op en neer. er zit verschil in de ene en de andere golf, van dat verschil in hoogte maak je als zeiler dus gebruik om iets wel of niet te doen.

dat deden we al voordat de rekenmachine was uitgevonden, wij noemden dat toen het gevoel voor. eigenlijk raar he, ik denk dat de noormannen het al gebruikten :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 10:53 #220093

sietse-ten schreef :
zeil-dude, je snapt het dus niet, een golf VERPLAATST zich dus niet, maar gaat als het ware op en neer.

Da's nieuw voor me. Een golf die zich niet verplaatst.
Dit al gelezen: nl.wikipedia.org/wiki/Oppervla...vloeistofdynamica%29 ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 10:57 #220095

@sietse-ten, niet helemaal mee eens. De golf verplaatst zich wel (tenzij het een staande golf is) maar het water verplaatst zich niet. @zeil_dude, in het engelse stuk dat ik gepost heb waardoor veel mensen zijn afgehaakt komt een flink gedeelte van de theorie en ook jouw vraag aan de orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 11:02 #220096

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
@Zeil_dude: d) niet relevant, tegen de tijd dat hij komt zie ik het wel. Leren kijken naar golven (dat is al een paar keer voorbij gekomen) is een hele kunst, maar zal je helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 11:08 #220104

Ik heb er dit weekend een studie van gemaakt op de Noordzee, maar heb m niet kunnen vinden...



:lol:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 11:29 #220113

zeil_dude schreef :
sietse-ten schreef :
zeil-dude, je snapt het dus niet, een golf VERPLAATST zich dus niet, maar gaat als het ware op en neer.

Da's nieuw voor me. Een golf die zich niet verplaatst.
Dit al gelezen: nl.wikipedia.org/wiki/Oppervla...vloeistofdynamica%29 ?

ok . proefje, je neemt een afwas teiltje, vul het met tien cm diep water. laat in het midden een steen(tje) vallen, er ontstaan golven maar in het midden geen gat. dus de rimpeling blijft op zijn plaats, alleen de oppervlakte gaat op en neer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 11:41 #220119

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12510
Vergelijk het eens met wat je bij het Chinese staatscircus ziet. Een schattige jonge dame die een kortstokje, met daaraan een meters lang lint, hanteert. Zij maakt kleine open neer gaande bewegingen met het stokje, wat resulteert in allemaal golfjes die zo te zien van het stokje naar het eind van het lint lopen. Toch verplaatst alleen de beweging zich en niet de materie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 11:49 #220126

waverider82 schreef :
@zeil_dude, in het engelse stuk dat ik gepost heb waardoor veel mensen zijn afgehaakt komt een flink gedeelte van de theorie en ook jouw vraag aan de orde.
;)

Erg goed artikel trouwens. Zeker een aanrader. Een NL vertaling zou een aanwinst voor de Wiki zijn.
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 11:50 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zevende Golf 06 sept 2011 12:16 #220135

sietse-ten schreef :
ok . proefje, je neemt een afwas teiltje, vul het met tien cm diep water. laat in het midden een steen(tje) vallen, er ontstaan golven maar in het midden geen gat. dus de rimpeling blijft op zijn plaats, alleen de oppervlakte gaat op en neer.

Inderdaad, correcte waarneming dat er geen gat ontstaat :laugh: . De kringen die ontstaan verplaatsen die zich naar buiten of niet?



FF een stukie uit de Wiki gekopieerd:
In diep water, als de golflengte kleiner is dan twee keer de waterdiepte, bewegen de waterdeeltjes in ongeveer cirkelvormige banen. Onder de top van de golf hebben de waterdeeltjes hun grootste voorwaartse snelheid, in de richting waarin de golf zich beweegt. De diameter van de cirkelvormige baan van een waterdeeltje op het wateroppervlak is gelijk aan de golfhoogte.

Laatst bewerkt: 06 sept 2011 12:23 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl