Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De kunst van het bijliggen beheersen

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 15:22 #283364

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Yep, tijdens de trimclinic met mijn schip en een dikke 6 uitgebreid geoefend en daarna nog regelmatig toegepast, nog 5 anderen van hier die mee waren ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 15:34 #283368

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
bijliggen is voor dwarsgetuigde schepen :evil:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 15:36 #283369

yep, toegepast, nog uit de tijd van geen stuurautomaat, ook om ff te eten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 15:36 #283370

ik ga elke dag bijliggen, bij mijn vrouw dan
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 15:58 #283382

nou ik had het ook nooit geleerd, tot dat ik het las in
www.sfbaysss.org/tipsbook/SinglehandedTips.pdf
Gisteren eens even geprobeerd, okay op de Kaag, maar toch.
Het werkt perfect!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:03 #283384

roozeboos schreef :
nou ik had het ook nooit geleerd, tot dat ik het las in
www.sfbaysss.org/tipsbook/SinglehandedTips.pdf
Gisteren eens even geprobeerd, okay op de Kaag, maar toch.
Het werkt perfect!


Bedoel je soms " heaving too 7 - 15 " ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:05 #283385

Volgens mij is bijliggen hetgene wat je overkomt als je overstag gaat en je zet de fok niet om...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:09 #283386

ja dat klopt, maar dan nog wel je helmstok vastzetten aan lij.
Heaving to inderdaad!

Stel nu dat je motor het begeeft, en je bent alleen.
Voila.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:11 #283389

Mooi artikel, heb hem maar gelijk opgeslagen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:11 #283390

fok bak, grootzeil zo goed als helemaal los, stuur richting loef.

makkelijkste na overstag manoeuvre,(voorzeil niet aanraken) na overstag gaan de snelheid verminderen voordat je helemaal naar loef stuurt.

daarna rustig toileteren etc.

hou wel rekening met de snelheid van verlijeren dus genoeg ruimte aan lij.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:18 #283394

roozeboos schreef :
ja dat klopt, maar dan nog wel je helmstok vastzetten aan lij.
Heaving to inderdaad!

Stel nu dat je motor het begeeft, en je bent alleen.
Voila.

De titel van dit topic zou eigenlijk moeten zijn:

De kunst van het bijdraaien beheersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:24 #283401

wij doen dit met de catamaran als we wachten voor de startprocedure
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:27 #283402

roozeboos schreef :
Mag ik toch zou bout zijn om te vragen wie hier het bijliggen beheerst???
Inderdaad de zonder motor variant :S :S
Ik heb het tweemaal gebruikt als rust periode met slecht weer op zee, de eerste keer voor de kust van IJsland met veel wind en later nog eens in de Round Britain & Ireland race van 2006. Die laatste is slecht bekomen en heeft mij geleerd dat het als overlevingstechniek voor slecht weer op een moderne boot levensgevaarlijk is omdat je boot onbestuurbaar een balletje op de golven is. voor ons was dat dan ook (helaas) einde van de race.

Ik vind een heerlijke tactiek om tussen wedstrijden door lekker even een broodje te eten, op zee met golven die hoger zijn dan 1.5 tot 1.7 maal de breedte van de boot is het gevaarlijk en zal ik het nooit meer toepassen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:36 #283405

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
als overlevingstechniek voor slecht weer op een moderne boot levensgevaarlijk is omdat je boot onbestuurbaar een balletje op de golven is.

Precies. Het is iets uit verkeerde oude boekjes, net als de knikspanten die niet op zee mogen van de ANWB (die wielrijders die ook het bijliggen promoten).

groet
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 16:36 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:37 #283407

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Ik heb wel eens gehoord dat bijliggen geschikt is voor schepen met een lange kiel, maar niet met een diep stekende kiel. Klopt dat?

@Erik, is dat soms de reden waarom jij het afraadt?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:44 #283413

Capolavoro schreef :
Erikdejong schreef :
als overlevingstechniek voor slecht weer op een moderne boot levensgevaarlijk is omdat je boot onbestuurbaar een balletje op de golven is.

Precies. Het is iets uit verkeerde oude boekjes, net als de knikspanten die niet op zee mogen van de ANWB (die wielrijders die ook het bijliggen promoten).

groet

Toch is het ook een van de technieken die ze bespreken in zwaarweer zeilen. En is dat een verouderd boek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:48 #283415

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
srs schreef :
zwaarweer zeilen. En is dat een verouderd boek?

ik kan nergens het jaar van 1e uitgave vinden, maar dat boek is vast al 50 jaar oud, uit de tijd van de langkielers. Verouderd dus.

groet
t

edit: geboortejaar van de schrijver: 1901....
Dat boek is dus wel minstens 70 a 80 jaar oud!
Elke nieuwe druk een snelle foto op de voorkant, en daar gaat íe weer voor 10 jaar!
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 16:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:49 #283416

srs schreef :
[

Toch is het ook een van de technieken die ze bespreken in zwaarweer zeilen. En is dat een verouderd boek?

het boek is niet verouderd, de boten zijn vernieuwd (veranderd) , het lukte mij wel, langkieler, maar mijn voorliefde gaat onder zwaar weer naar door varen en zo snel mogelijk, niet te scherp en niet te ruim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 16:53 #283419

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:05 #283426

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
ideale plaskoers noemen wij het:D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:14 #283433

Het boek zwaarweerzeilen is een heel erg goed boek dat zeker niet verouderd is, ze zitten inmiddels aan de 6e of 7e geheel herziene druk en ook schepen met kantelkielen en waterballast worden behandeld. Er staan "overlevings technieken" in omschreven door mensen als Mike Golding, Ellen MacArthur, Giovani Soldini en andere prominente zuidelijke oceaan racers.

De reden dat ik zeg dat het gevaarlijk is, is dat je vrij makkelijk dwarszees kunt komen te liggen, een dwars inkomende en brekende golf met een hoogte van slechts 1.5 keer de breedte van je boot kan je boot 180 graden onderste boven gooien. Dit is ongeacht de vorm van je onderwaterschip, langekiel of niet, als je het boek tweedehands koopt moet je inderdaad niet een verouderde druk kopen, want er is een hoop meer kennis over overleven met jachten op zee paraat gekomen door onderandere modelproeven en dergelijke.

Ik zelf was altijd in de overtuiging (net als de meeste andere zeilers) dat het een goede en veilige tactiek was, zeker nadat we het bij IJsland in erg slecht weer hebben kunnen uitproberen. Waar ik tijdens de RBI van 2006 het meest van gechrokken ben is dat de boot nauwelijks beweegt voor 45 minuten en dan opeens, zonder waarschuwing, 360 graden rond gaat, kont over kop in ons geval nog wel.

Nu zal ik zelf alleen nog maar actieve tactiek toepassen, mooi aan de wind met lage snelheid blijven varen (laag is ongeveer de helft van je romp snelheid) en zorgen dat je niet stil komt te vallen. Als dat te slecht word (het kan heel erg lang aan!) dan draai je voor de wind weg en ga je actief sturend voor de wind varen met een zo hoog mogelijke snelheid en de ergste brekende kammen ontwijkend. Een storm duurd nooit langer dan 36 uur dus dat kun je wel volhouden, daarna heb je altijd minimaal 12 uur om te slapen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 17:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:26 #283437

Ik heb het niet eerder geprobeerd dus puur theorie. Maar ik dacht dat bij zwaar weer eerst gekozen wordt voor actief voor de wind en als dat niet meer gaat kies je actief aan de wind.

Voor de wind met flinke golven kun je ook vervelend uitkomen met breker aan de achter zijkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:28 #283438

Bijliggen is inderdaad een stormtactiek, maar als je het verward met bijdraaien, dan kan je voor lelijke verrassingen komen te staan.

Omdat de namen door elkaar gehaald worden, denken sommige zeilers dat bijdraaien een veilige manoeuvre is tijdens een storm.

@erik, helaas heb je dat op een vervelende manier moeten ondervinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:33 #283440

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Capolavoro schreef :
Erikdejong schreef :
als overlevingstechniek voor slecht weer op een moderne boot levensgevaarlijk is omdat je boot onbestuurbaar een balletje op de golven is.

Precies. Het is iets uit verkeerde oude boekjes, net als de knikspanten die niet op zee mogen van de ANWB (die wielrijders die ook het bijliggen promoten).

groet

Er wordt door TS niet gesteld dat het een (goede) storm techniek is, de vraag is of men hem beheerst.
Voor wie zijn schip het (goed) doet kan het handig zijn om wat dan ook even te doen, uit te rusten bij harde wind, zaken te herstellen, vastgeknepen lijnen te lossen, te pissen, een ei te bakken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:35 #283442

De heave to is bijliggen toch? fok bak en helmstok aan lij. De ene beweging volgt de andere op.

Ik heb het nog niet mogen proberen bij flinke golfslag , maar ga dat zeker proberen. Op de Kaag ging het in ieder geval prima :laugh:
Erik zijn bijlage wordt zeer gewaardeerd,hij heeft het bovendien allemaal meegemaakt. Door blijven zeilen lijkt me ook de meest logische. Maar of je dat inderdaad 36 uur volhoudt....
Maar als je alsnog 360 graden voorover gaat met een heave to, dan is dat geen optie.
Maar dit is wel een uiterste die Erik beschrijft, dan stormt het echt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl