Beste forumleden,
Ik lees het forum al jaren, maar nu voor de eerste maal actief.
Ik zit met een leuke uitdaging en heb wat adviezen nodig.
Ik zal me eerst even voorstellen.YoungSailor staat voor Erwin de Jong en zeilen en zeilboten in al zijn aspecten boeien me al jaren.
Heb in mijn jeugd wel wat openboot ervaring opgedaan, maar nooit wedstrijden. Ik ben nu een jaartje of 14 voornamelijk als toerzeiler op randmeren, markermeer, ijsselmeer en waddenzee actief en als bootklusser. Vier seizoenen aan zomeravondwedstrijd ervaring met eigen bootje en inmiddels ook actief als bemanningslid op een FF95 die op het
markmeer zijn wedstrijden vaart.
Op het Gooimeer doe ik wekelijks mee aan de zomeravondwedsrijden van de WSV Gooierehaven/AVOH. Ik eindig hier altijd als laatste. Ik heb echt het bootje waar de wedstrijdboot altijd weer blij is als ze binnen zijn.
Het voordeel is dat het alleen maar beter kan worden. De vraag is alleen hoe?
Ik besef me goed dat het aan veel zaken (of een combi) kan liggen.
Te beginnen met de schipper en de bemanning, de strategie, de zeil- en masttrim, de zeilgarderobe, onderwaterschip, de instrumenten, en veel meer.
De vraag van mij is, waar zouden mijn prioriteiten moeten liggen?
De boot:
Een Rebell 25 (bj 1985) - LOA 7,95m, Br 2,50, diepgang 1,45. Vinkiel, BB met werkschroef in bun.
SW factor staat op 106,1
Dit type bootje zie je niet vaak heb dus ook geen goede vergelijkingsmateriaal voor wat het bootje zou moeten kunnen.
Verder zit er 10 seizoenen zelfslijpende AF opgebouwd.
De zeilgarderobe bestaat uit een rolreefgenua 135% uit 2011 offshore dacron UK-Halsey,
Een oud grootzeil minimaal 16 jaar oud (waarschijnlijk ouder).
En een halfwinder (bolle jan) met vertikale banenen fokkeboom.
Wat gebeurt er tijdens de wedstrijd:
- De start gaat meestal redelijk, maar het gewoel blijft ik angstig vinden.
- De boot gaat niet zo hoog als de rest en moet meer (vaak wel twee keer zoveel) slagen maken.
Tevens wil je wel de hoogte maken wat weer ten koste gaat van de snelheid.(dus meer slagen en minder snelheid)
- Bij het opvaren ligt de bootsnelheid vaak lager dan boten met vergelijkbare handicap.
- Voor de winds rak bij < 3 BFt geen snelheid in te krijgen ook niet met bolle zeilen.Of je een bos wier meetrekt (zou niet gek zijn op het gooimeer)
(grootschot los, neerhaler doorgezet, val wat losser, onderlijkstrekker wat losser, fok uitgeboomd).
- Bij overstag manoeuvre verliest de boot heel veel snelheid en komt weer moeilijk op gang (bij alle omstandigheden)
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is:
- Veel zeilen en ook ervaring op doen op andere boten o.a. eem FF95 met uitgebreide zeilgarderobe en zeer ervaren bemanning.
- Nieuw voorzeil (wat wel heeft geholpen qua snelheid), maar blijkbaar nog onvoldoende.
- Bun dicht gemaakt.
- Veel gexperimenteert met zeiltrim en hoogte vs snelheid (maar ben er nog steeds niet uit)
- Oefenen met overstag, ook daar weinig voortgang kunnen boeken.
- Fokken schoten vervangen (dunner > handelbaarder)
Het plan voor het volgende seizoen is:
- Nog meer zeilen/ oefenen
- Nieuw grootzeil aanschaffen (heb ik hoge verwachtingen van)
- Onderwaterschip kaalhalen, gladmaken en nieuwe AF (maar weet nog niet welke)
- Gewichtbesparing (boot is nogal flink ingetimmerd en zware flonders e.d.)
- De overloop aanpassen, zodat deze beter loopt en beweegt en zich vastzet.
- Wedstrijdzeilervaring aan boord nemen en laten coachen
- Wedstrijdregels nog eens goed eigen maken voral de start
- Schotkompas aanschaffen (is vorig seizoen kapot gegaan) om koersinformatie te hebben
Ik zou het fijn vinden als er ervaringsdeskudigen zijn die mij de nodige inzichten kunnen verschaffen.
Het gaat dus niet zo zeer om de details, maar wel meer waar de prio's zouden moeten liggen.
De details kan ik dan weer in andere onderwerpen onderbrengen of lezen als ze al zijn besproken.
Foto's van de boot staan hier:
plus.google.com/photos/1017951...thkey=CNv_nb2hu6aATg
Vast bedankt,
Erwin