Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: High Aspect

High Aspect 25 feb 2013 15:50 #372277

In het blad Zeilen van deze maand staat een artikel over de trim van voorzeilen. Daarin staat dat je eigenlijk altijd aan de wind de HA moet gebruiken, ook bij minder wind. Delen jullie deze mening? En in de wedstrijd, dan "vliegend" de grotere genua bij ruimere koers?
Groet, Jenna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 16:03 #372286

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Ik heb een genua 2 en een high aspect.
Ik ga er steeds meer toe over om de high aspect standaard te voeren.
Alleen als er voor langere perioden er een lichtweer verwachting is ,gebruik ik de genua 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 16:07 #372287

wat voor argumenten hanteert Zeilen daarvoor?
En wat precies is 'minder wind'?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 16:08 #372288

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik vindt de stelling wel wat kort door de bocht.

Denk dat het ook afhangt van de boot, het weer, je vaargebied, je stemming...

Stel je hebt een Loper ( :) ), het is windkracht 2-3 en je vaart van Stellendam naar Scheveningen aan de wind...

Dan mis ik met een high aspect toch echt wel de nodige power hoor. Een high aspect tov een genua 1 heeft bij mij ongeveer de helft van het oppervlak, als het zelfs niet minder is!

Of zelfs op wat ruimer water als Haringvliet, Volkerak, Oosterschelde, IJsselmeer etc mis ik onder de 3 bft zoveel power dat ik niet eens overweeg om een genua 2, laat staan high aspect te zetten.

Kan me trouwens ook niet voorstellen dat ze bij zeilen niet ergens wat randvoorwaarden genoemd hebben die dit bevestigen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 16:14 #372291

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
het gemis aan hoogte is met echt licht weer prima goed te maken met snelheid. bij een beetje wind is de hoger geschoorde high aspect vaak sneller/hoger. het is ook wel heel erg afhankelijk van type boot.

deel ook zeker de mening dat t kort Door de bocht is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 17:56 #372314

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een Optima 101 is een 7/8 getuigd schip.
Het voorzeil is dus niet zo groot.
En wil niet iedere keer zeilen wisselen.
Staat op een rol profiel.
Om deze reden heb ik een Hi-aspect fok laten maken tot de verstaging (onderwant).
De Hi-aspect fok is van Dyneema en taffeta en latten en valt niet tegen.
snelheid is goed.
Alleen voor de wind niet maar dat is logische.
Spi in de zak aan boord en/of grootzeil.
Laatst bewerkt: 25 feb 2013 18:21 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 18:42 #372324

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Even de maten voor de Loper opgezocht.

Grootzeil 10,5 m2
Genua 1 24,5 m2
Genua 2 19,3 m2
Stagfok 13,5 m2

Hierbijmkomt de stagfok het dichtst bij een high aspect in de buurt.

Met een verschil van 11 m2, of 15% minder zeiloppervlak is het wel, een heel groot verschil. Maar zoals eerder vermeld is dit uiteraard bij verschillende tuigages anders.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 20:41 #372392

Nee, is onzin.

Heb een high aspect en een genua (130% gok ik). Scheelt bij 2 Bft ruim een knoop, al is de genua ouder en van veel mindere kwaliteit.

Met "weinig wind" (en ja: hoevel is dat), is het sowieso zinvol om iets minder hoog te sturen en je zeil wat boller te trimmen.

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 25 feb 2013 20:58 #372403

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ik heb dubbele voorstag met ROL voorzeilen
genua 34m2 tot max.5bf(op boegspriet)en highaspect 17m2 (zelf kerend)
als ik veel overstag moet de HA anders GE.
overstag met dubbel voorstag GE iets inrollen en zeilvrouwtje helpt hem verder.(er zit 60cm vrije ruimte tussen)

opkruisen met mijn HA is heel simpel en snel, zodat ik amper hoogte verlies t.o.v. GE omzetten.
snelheid scheelt niet zoveel.

het is allemaal testen wat het beste werkt.
schrijf deze ervaringen op, zodat ze later na te lezen zijn en dus weer toe te passen.

en wat er allemaal geschreven wordt prima, MAAR zelf testen/ervaren met eigen boot daar gaat het om.
Hanno
Laatst bewerkt: 25 feb 2013 21:00 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 07:56 #372481

paalsteek.nl schreef :
Met "weinig wind" (en ja: hoevel is dat), is het sowieso zinvol om iets minder hoog te sturen en je zeil wat boller te trimmen.

dat minder hoog sturen is ok, dat komt door de grote bootsnelheid tov de warewindsnelheid, en dus scherper inkomende schijnbare wind.
maar bollere zeilen met weinig wind (aan de wind) is geen goed plan...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 feb 2013 07:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 08:58 #372500

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Klusbaasje schreef :
paalsteek.nl schreef :
Met "weinig wind" (en ja: hoevel is dat), is het sowieso zinvol om iets minder hoog te sturen en je zeil wat boller te trimmen.

dat minder hoog sturen is ok, dat komt door de grote bootsnelheid tov de warewindsnelheid, en dus scherper inkomende schijnbare wind.
maar bollere zeilen met weinig wind (aan de wind) is geen goed plan...

Oh? Hoe boller de zeilen, des te meer kracht ze genereren toch? En als het harder gaat waaien trek je de val strakker toch? Dat maakt nl je zeil vlakker...

Tenzij je het hebt over echt heel weinig wind (<1 bft), dan maak je je zeilen weer zo vlak mogelijk...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 09:03 #372501

trotti schreef :
Oh? Hoe boller de zeilen, des te meer kracht ze genereren toch? En als het harder gaat waaien trek je de val strakker toch? Dat maakt nl je zeil vlakker...

bij een boller zeil kan de stroming aan lij (laminair tot pakweg 6 kts) de bocht niet volgen en laat los, en weg is druk....
bovendien kan je met een boller zeil minder hoog a/d wind varen, ook dat is verlies.
komt nog bij dat een bol zeil meer luchtweerstand heeft (drag); dat hele zeil beweegt met de snelheid van de schijnbare wind door de lucht.
boller = dikker, breder, en dus meer weerstand, niet fijn....
de val strakker haalt de bolling naar voren, zeil wordt er niet vlakker van.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 feb 2013 09:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 09:08 #372503

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Meer stagspanning en/of fokcunningham maakt de boel doorgaans vlakker. Val is zoals Klusbaasje zegt voor de plaats van bolling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 09:51 #372518

Nou ik ben er net achter gekomen dat mijn zeilen toch "echt" op zijn..
De stiksels beginnen het zelfs te begeven :(

Nu nog even de nodige centjes verdienen en dan word het voor mij een nieuw grootzeilen en een HA, genua komt later wel een keer..

Zelf vanaf 3/4 Bft begint de Optima 106 met HA al erg lekker te lopen en mocht er minder staan, dan de halfwinder of de spi erop.. :woohoo:
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:03 #372525

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Die klus weet er veel van zeg.... doet me aan iemand denken :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:14 #372528

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Toch vlak ik mn zeilen als de wind toeneemt toch echt af (wat dus automatisch ook betekent dat je zeilen boller maakt bij minder wind)

Grootzeil wat meer onderlijk strekker, beetje cunningham en/of valpanning. Genua leioogjes verstellen (twist beinvloeden), valspanning erbij, iets meer schootspanning, etc.

En als je bijvoorbeeld naar de voorzeilen van een swan 45 kijkt zie je dat ze allemaal hetzelfde oppervlak hebben, alleen de bolling is minder (en op een iets ander plekje) en het doek is zwaarder/lichter.

Lijkt me toch niet dat dit onzin is, toch?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:15 #372530

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Toxiq schreef :
Die klus weet er veel van zeg.... doet me aan iemand denken :woohoo:

Heeft waarschijnlijk ergens een trimclinic gevolgd...

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:23 #372531

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
trotti schreef :
Toch vlak ik mn zeilen als de wind toeneemt toch echt af (wat dus automatisch ook betekent dat je zeilen boller maakt bij minder wind)

...

Lijkt me toch niet dat dit onzin is, toch?

Groeten,
Johnnie

Klopt ook. Tot je dus bij de situatie komt dat de snelheid zo laag wordt dat de stroming de bocht niet kan volgen en dan loslaat. Je zult dan dus je zeil vlakker moeten maken om te voorkomen dat je stallt.

Dus bij zeer weinig wind: zeil vlakker, bij toenemende wind zeil boller, tot de bolling zorgt voor teveel helling, dan afvlakken om helling te beperken.

Heb ik ooit geleerd op een trimclinic...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:28 #372533

monreve schreef :
Toxiq schreef :
Die klus weet er veel van zeg.... doet me aan iemand denken :woohoo:

Heeft waarschijnlijk ergens een trimclinic gevolgd...

klopt!

www.harryamsterdam.nl/site/die...-boord.20070248.html

een aanrader!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 feb 2013 10:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:33 #372535

Volgens mij kunnen die trimclinics nog wel wat aangepast worden..

Bij bv de volvo ocean race zie je dat bij windstil wil de valspanning totaal pleite is, grootzeil word zo maar aan paar meter minder ver gehesen, onderlijk erg los...dus zo veel mogelijk bolling...als er bijna geen wind staat wil je juist erg vlaagje vast houden...

dit bereik je met je genua door je leioog naar voren te zetten, valspanning weg te nemen.

ja, het ziet er allemaal niet uit, al die plooien...maar je vaart wel sneller dan diegene die alles lekker vlak trimmen..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:35 #372538

WhiteMagic schreef :
dit bereik je met je genua door je leioog naar voren te zetten, valspanning weg te nemen.

ja, het ziet er allemaal niet uit, al die plooien...maar je vaart wel sneller dan diegene die alles lekker vlak trimmen..

dat heet 'speed wrinkles', gewoon een nieuw zeil met een losse val, dat zouden we allemaal moeten doen.....

leioog naar voren vermindert de twist, dat is met heel weinig wind geen goed idee vanwege de windsheer over de hoogte van de mast.

en, zoals reeds uiteengezet, valspanning heeft weinig tot niets met diepte van je voorzeil van doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 feb 2013 10:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:40 #372540

Klusbaasje schreef :

leioog naar voren vermindert de twist, dat is met heel weinig wind geen goed idee vanwege de windsheer over de hoogte van de mast.

Ik wil ook geen twist hebben bij weinig wind, twist is druk lozen...als ik met 0,3kn voorruit dobber wil ik alle druk hebben die er maar is.

Maar blijkbaar werkt het bij ons wel, kast staat vol prijzen van diverse wedstrijden ( NSR, RoNH,24uurs,Deltaweek etc)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:44 #372542

WhiteMagic schreef :

Ik wil ook geen twist hebben bij weinig wind, twist is druk lozen...als ik met 0,3kn voorruit dobber wil ik alle druk hebben die er maar is.

als het 'light air' is dan is geen twist 'overtrekken' en dus druk lozen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:46 #372545

minder valspanning maakt de entry vlakker (en het achterlijk ronder).
hierdoor kan je hoger sturen. Sturen wordt wel kritischer door de vlakke entry.
Maar uiterst effectief bij opkrusen met weinig wind op vlak water.

Aldus een genua trim guide, van een zeilmaker.

edit deze: www.x79.nl/x79_databank/Trim_Headsail.pdf
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 feb 2013 10:49 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: High Aspect 26 feb 2013 10:47 #372546

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
...

leioog naar voren vermindert de twist, dat is met heel weinig wind geen goed idee vanwege de windsheer over de hoogte van de mast.

...
Bedoel je hier dat AWA veranderd naarmate je hoger in de mast komt doordat bootsnelheid constant is over de hele hoogte van de mast, maar dat de windsnelheid wel toeneemt met toenemende hoogte?
En dat daardoor de AOA van je zeil moet varieren om hiervan gebruik te maken?

Of draaf ik nu te ver door?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl