Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startlicentie

Startlicentie 06 mrt 2013 08:43 #375359

Gisteren uitleg gehad over de wedstrijdregels. Daar hoorden we dat wanneer je wedstrijden wilt varen welke ook open staan voor deelnemers van andere verenigingen, dat je moeten beschikken over een startlicentie van het watersportverbond. Bij de site van het verbond staat het inderdaad vermeld bij de tab wedstrijdzeilen/startlicentie. Is dit bekend bij de forumleden?
Gr, jenna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 08:44 #375360

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Of wat dacht je van de bemanningslicentie die ze ook steeds verder in willen gaan voeren?

Overigens is het vooral een admiistratieve procedure hoor. Aanvragen kan iedere schipper die lid is van het verbond.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 08:49 #375362

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Yep, ben al een aantal jaar in het bezit van deze licentie

Bemanningslicentie ben ik zwaar op tegen. Het is soms al zo moeilijk bemanning te vinden, met deze maatregel wordt de vijver om in te vissen ook nog eens beperkt.

Daarnaast maakt het het ook moeilijker om als bemanning eens kennis te maken met wedstrijdzeilen, dat kan nooit goed voor de sport zijn.

Ten derde zie ik de toegevoegde waarde van een bemanningslicentie niet, behalve extra inkomsten voor het watersportverbond.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 08:50 #375363

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
trotti schreef :
Overigens is het vooral een admiistratieve procedure hoor. Aanvragen kan iedere schipper die lid is van het verbond.

Groeten,
Johnnie
...En lid is van een aangesloten watersportvereniging.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 09:17 #375376

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3344
Jenna schreef :
Gisteren uitleg gehad over de wedstrijdregels. Daar hoorden we dat wanneer je wedstrijden wilt varen welke ook open staan voor deelnemers van andere verenigingen, dat je moeten beschikken over een startlicentie van het watersportverbond. Bij de site van het verbond staat het inderdaad vermeld bij de tab wedstrijdzeilen/startlicentie. Is dit bekend bij de forumleden?
Gr, jenna

goeie tip, ik heb dit meteen gemeld aan de voorzitter van onze wedstrijd commissie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 09:52 #375385

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Wat een waardeloze site
Ik kan oranje op wit niet onderscheiden, en kan niet inloggen....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 09:57 #375387

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1838
Je kan op persoonlijke titel lid zijn van het verbond, of via een vereniging die aangesloten is, of allebei. Om verwarring te voorkomen...

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 10:02 #375390

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Ik ben lid van verbond hier een lidnummer op pasje aanwezig, maar inloggen Ho Maar
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 10:21 #375393

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3344
je hoeft niet in te loggen om het artikel te lezen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 11:45 #375415

Ik heb zelf 16 jaar actief wedstrijd gezeild in Nederland en had hier ook mee te maken. De startlicentie was er in den beginne nog niet, maar de verplichting om lid van het Verbond te zijn wel (toen heette het nog KNWV). Wel hadden ze toen de verplichting ingesteld om een metbrief voor eenheidsklasse boten te hebben.

Een hoop papierwerk dat eigenlijk helemaal nergens goed voor is (de klasse organisatie neemt dat namelijk ook al op zich). Uiteindelijk had ik zoveel problemen met het verbond en alle papieren die we moesten hebben, zeker toen een paar jaar terug de startlicentie en bemmaningslicentie ingevoerd werden. Daar ging alles fout wat er fout kon gaan en het eerste jaar zeilde ik dus ook mijn wedstrijden zonder papieren.
Toen kreeg ik weer een rekening van het vrebond die ik geweigerd heb te betalen en ik heb ze een brief geschreven waarom ik niet betaalde en wat ik van hen verwachtte voordat ik wel bereid was te betalen.

Die brief heb ik uiteraard nooit geen antwoord op gehad dus ging het op gegeven moment via een incasso bureau.

Een lang verhaal kort: ik heb mijn lidmaatschap van het verbond opgezgd, ik heb mijn licenties en alles opgezegd, ben gewoon met een "illegale" boot naar de start van wedstrijden toe gegaan. Daar heb me ingeschreven om mee te doen. Er was altijd wel wat tegensputteren van het organiserende commitee, maar in die laatste 4 jaar dat ik geen papieren meer had ben ik nooit deelname geweigerd. Ook organisaties willen graag deelnemers hebben.

Of er sinds 2009 iets veranderd is (laatste keer dat ik ergens aan mee heb gedaan in Nederland) weet ik niet, maar het beleid dat toen gevoerd werd hield meer mensen tegen om te gaan wedstrijdzeilen dan dat het iets hielp. Zoals Wybeslot ook al terecht opmerkt word alles onnodig moeilijk gemaakt en word iedereen ontmoedigd om ergens aan deel te nemen.

Maar ja, officieel moet je een startlicentie hebben om aan wedstrijden deel te mogen nemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 11:52 #375416

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Eigenlijk is het te gek voor woorden als je bedenkt wat je betaald :evil:

- Lidmaatschap klassevereniging (niet verplicht, maar ik vind dat het erbij hoort)
- Lidmaatschap aangesloten watersportvereniging (enige reden: eis voor startlicentie)
- Meetbrief nationale eenheidsklasse
- Startlicentie

en dan ook nog eens evenementengeld, wat ik dan weer wel terecht vindt.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 06 mrt 2013 11:52 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 11:53 #375417

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
En als die toko nou wat dééd voor de verenigingswedstrijden...
Meeste geld gaat naar die topzeilers en t bondsburo....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 12:02 #375420

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15291
insert coin in order to operate :S
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 12:05 #375422

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Zelfs dat niet voor "gewone "woensdagavondwedstrijdjes.....

Ja een vergadering beleggen en vertellen dat de beroepsvaart ( terecht!) moeite heeft met hele horden paaljachtjes die vaarwegbetonning gebruiken als keerboei
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 12:09 #375423

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Nou Anjo, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ze behartigen ook onze belangen in de politiek voor vaarweg inrichting, vaartax, vaarweg onderhoud, jeugdwedstrijden, etc.

Tuurlijk, bij een clubwedstrijd is er weinig van te merken, maar het is nu ook weer niet zo dat ze alleen maar de topsport sponsoren.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 12:39 #375430

ik heb hier nog nooit van gehoord. Mag ik dan ook niet mee doen aan bijv, de eenzame noord of de 200 myls?
En wat kost dan dan allemaal?
Want dan stop ik er meteen mee, het moet wel leuk blijven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 12:56 #375434

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3344
wellicht als e rminder mono hulls meedoen, kan arnout met zijn multi wel mee doen, en dan maar roepen dat het waterspotverbond niets doet voor multihulls
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 12:58 #375436

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
32 euri per jaar.....

Bij ons heeft niemand een licentie dus wij doen daar niet aan mee.

En Trotti, dat doen ze van t lidmaatschapsgeld, jij gaat toch niet met droge ogen vertellen dat ze dat licentiegeld daarvoor nodig hebben??

Weer zo'n zelfbenoemde regelneef in hobbyland erbij......
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2013 12:59 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:17 #375439

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Nee, het licentiegeld is om de licentie in stand te houden ;-)

Daar moet je toch ook op administreren enzo...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:27 #375440

De kosten voor de licentie zijn inderdaad alleen administratie kosten heb ik begrepen.
Maar wat is het nut van de licentie? Die vraag heeft nog nooit iemand voor me kunnen beantwoorden. Er zijn geen criteria waar jij of je boot aan moet voldoen, een vergunning is het ook niet. En een controle hoort er ook niet bij, het is alleen maar een betalingsbewijsje dat je weer eens geld heb afgedragen aan het verbond.

Er zijn inmiddels al heel wat verenigingen die het Verbond compleet negeren en lekker doen zoals ze hetzelf willen.

Even geod beschouwd kost deelname aan een beetje wedstrijd zomaar honderd of zelfs meer euro per deelnemende boot terwijl alles georganiseerd is door vrijwilligers. OK, de volgboten hebben onderhoud en brandstof nodig, evenals het andere materiaal dat gebruikt word eens ind e zoveel tijd vervangen moet worden. Maar dat hoeft allemaal niet zo veel geld te kosten.

Ik ken een helehoop zeilers die heel graag mee zouden doen met wedstrijden, maar daar niet zoveel geld voor over hebben. Schrap de licenties en andere papieren rompslom et voila: het deelnemer aantal zal zomaar verdubbeld worden :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2013 13:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:36 #375441

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Erikdejong schreef :
De kosten voor de licentie zijn inderdaad alleen administratie kosten heb ik begrepen.
Maar wat is het nut van de licentie? Die vraag heeft nog nooit iemand voor me kunnen beantwoorden. Er zijn geen criteria waar jij of je boot aan moet voldoen, een vergunning is het ook niet. En een controle hoort er ook niet bij, het is alleen maar een betalingsbewijsje dat je weer eens geld heb afgedragen aan het verbond.

Er zijn inmiddels al heel wat verenigingen die het Verbond compleet negeren en lekker doen zoals ze hetzelf willen.

Even geod beschouwd kost deelname aan een beetje wedstrijd zomaar honderd of zelfs meer euro per deelnemende boot terwijl alles georganiseerd is door vrijwilligers. OK, de volgboten hebben onderhoud en brandstof nodig, evenals het andere materiaal dat gebruikt word eens ind e zoveel tijd vervangen moet worden. Maar dat hoeft allemaal niet zo veel geld te kosten.

Ik ken een helehoop zeilers die heel graag mee zouden doen met wedstrijden, maar daar niet zoveel geld voor over hebben. Schrap de licenties en andere papieren rompslom et voila: het deelnemer aantal zal zomaar verdubbeld worden :)

Hear Hear!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:42 #375444

De reden dat er start licenties zijn en dat er bemanningslicenties komen (in welke voor zijn ze nog niet uit) is dat dit een eis is van de Nederlandse en Europese overheid.

Waar het watersport verbond mee zit is dat de subsidie kraan dicht gedraaid zal worden als een sport bond zich niet hout aan de doping regels. Een van die regels is dat je ingeschreven moet zijn bij een vereniging zodat je gecontroleerd kan worden en dat je akkoord bent gegaan met het naleven van de het doping reglement. Als het goed is staat er daarom vanaf dit jaar ook op je startlicentie dat je op de hoogte bent van de doping regels.

Tja wanneer gaat het echt gecontroleerd worden? Denk dat het net zo is als met de meetbrieven bij kleinere evenementen. Zolang niemand protesteert dat jij geen meetbrief hebt of startlicentie zal het wel goed gaan. Risico blijft dan natuurlijk dat iemand protest aan tekent of dat de organisatie (voor al bij grotere evenement) je weigert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:43 #375445

Als dan een recent onderzoek aangeeft dat de belangstelling in de watersport tanende is en er op termijn 20% minder boten rondvaren lijkt mij dat het verbond het juist aantrekkelijker moet maken om wedstrijden te varen i.p.v. duurder. Ik ben verder niet negatief over het verbond want wij merken dat ze wel voor ons belang opkomen inzake de problematiek aan de westkust van het Markermeer (waterplanten,eilanden, luwtedammen,enz) Jenna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:55 #375448

nou ik ga d'r geen een kopen dat is zeker.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startlicentie 06 mrt 2013 13:56 #375449

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3344
dan toch maar het markermeer dempen en een paar kanalen graven.
geen geklooi met waterplanten en dammen.

Meteen de waddenzee indammen, dan wordt het watersporten veel laag drempeliger en varen er meer mensen naar de wadden eilanden, wat de inkomsten van zo'n eiland ook weer ten goede komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl