Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 14,5 grap?

14,5 grap? 26 nov 2008 09:00 #50403

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
De maximale theoretische rompsnelheid is dacht ik 1,34 x de wortel van de waterlijn in voetjes...
Een FF95 is dacht ik zo'n 32 voet
De waterlijn zal derhalve kleiner zijn maar laten we in de theorie maar uitgaan van 32
Dus 1,34 x 5,66 (wortel 32)= 7,58 knopen

Dus met 14,5 knoop zal hij toch echt ver boven de rompsnelheid varen en derhalve in mijn ogen planeren :wink:

Maar ik denk dat FFZeiler het als grap bedoelde :wink:

Nee hoor het is niet als grap bedoeld. Er moeten wel een beetje golfjes staan. Hier een forto van een ander tochtje, niet zo hoog maar wel ver boven de theoretische rompsnelheid. Het is ook een theoretische rompsnelheid in de praktijk is het allemaal toch weer een beetje anders.
De theoretische rompsnelheid van een FF1100 is 8.04, toch zijn we wel eens in 2 uur 20 van Kornwerd naar Enkhuizen gevaren (21 mijl), een gemiddelde van 9 knopen

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 10:39 #50410

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8153
Een combinatie van golven om af te surfen, en veel wind en planeren kunnen makkelijk snelheden opleveren boven de theoretische rompsnelheid.

Mijn bootje heeft een waterlijn van zo'n 5 meter, dus volgens bovenstaand sommetje een theoretische rompsnelheid van 5.4 knopen.

Tijdens de DCYR van 2007 liepen we echter met 5-6 bft en een lekkere dolfslag op de GPS 7.5 knopen...... En mijn bootje planeert dus echt nooit.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

planeren? 26 nov 2008 11:26 #50411

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
Dan denk ik dat door de golven het gedeelte van je boot wat in het water ligt langer wordt. De klassiekers hebben om die reden hele lange overhangen. Rechtop in de haven een hele korte waterlijn, dus in een handicapsysteem wat uitgaat van waterlijnlengte heb je een gunstige handicap. Gaan die boten schuin hangen dan neemt de waterlijn en dus de snelheid enorm toe.

Moderne rompen zoals de FF gaan uit van een ander idee: vóór de wind planerend haal je meer snelheidswinst. Daar zijn deze boten op getekend. Mijn 23-voetertje heeft eens een half uurtje boven de 9 knoop gevaren, en dat kan je met de formule niet verklaren. Die verbaasde mensen op die 31 voeter konden er volgens mij ook niet bij. het woei nét niet hard genoeg voor hún boot om in plané te komen.

Als de golven maar hoog genoeg zijn dan planeert alles. Op terugweg van Lowesoft naar IJmuiden begon het hard te waaien en liepen we golf-af met een dehler 34 boven de 16 knoop. het water spoot links en rechts meters weg.

Je kan dit zien aan een polair diagram: als er rechtsonder vanaf ca 115 graden de lijnen zich fors naar buiten bewegen, is het een romp die planeren wil. op boot holland lag een VQ 24 met een polair diagram er bij. ik was meteen verkocht!

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 11:36 #50414

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9736
Hoogst gemeten snelheid over de grond met mijn Waarschip Kwarttonner (mijn vorige boot) was 13.2 knopen op het IJsselmeer. Met een 24 voeter dus met een korte waterlijn. Ruime wind en volledig surfend op de golven van Hoorn naar Lelystad. Met een noodgang het gaatje in de dijk vlak voor de sluizen in, daarna was het over :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 14:46 #50434

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8153
Rob, ik voer op dat moment bijna geheel rechtop, dus ik had geen extra waterlijnlengte door helling. Echter doordat we door de golven vooruit werden geduwd (echt surfen was het niet..) gingen we zo hard.

Met de Dehler van mijn vader hebben we iets dergelijks ook gehad met het aanlopen van de Westerschelde, alleen toen was het wel echt surfen!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: planeren? 26 nov 2008 15:16 #50440

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Moderne rompen zoals de FF

Echt modern is het ontwerp van FF niet (meer). Het ontwerp is uit 1988, toch al weer 20 jaar oud!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 15:50 #50445

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
tja, wat is nieuw...
als je bedenkt dat ze 2000 jaar geleden al creatieve dingen deden met boomstammen en dierenhuiden.....
wat is dan 20 jaar?

En toch het polair van een trotter eens nazoeken. Wist niet dat die zo hard konden.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 16:45 #50451

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Echte waterverplaatsers zijn schepen die ongeacht hun snelheid met hun rompvorm geen extra lift genereren en zodoende met het gehele onderwaterschip gedompeld blijven. Hun blok coefficient (weerstand) en hun waterlijn bepalen dan in grote mate de rompsnelheid waar de bekende grove rekenregel voor gemaakt is (voor onze traditionele monohulls).

Echter zelfs met een Wilde vaart Coaster van 4000 Ton merk je het verschil als er een golf van 18 meter van achter op komt zetten en de zaak een "zetje" geeft. Eigen ervaring en niet grappig zulke golven. Ondanks dat het een displacement hull is die coaster gingen we door die energie in de golf wel steeds weer een stukje harder. Niet dus door lift maar door dat zetje.

Glijders zijn schepen welke in staat zijn om zulke dynamische lift krachten te ontlenen aan hun rompvorm dat ze hun boeggolf voorbij kunnen gaan (als die weerstand er uberhaupt al is) en zo consistent hun rompsnelheid kunnen overschrijden.

Halfglijders zitten er tussen in en zijn er in vele gradaties. Velen van ons kielboot zeilers vallen in deze categorie. Ook op glad water overschrijden wij (hoger wal) soms onze romp snelheid, ook op basis van de dynamische waterlijn (varend is die langer dan in de haven ... IOR romp). Forse overschrijdingen (+25%) echter lukken pas (moi) na het "ontrekken" van de energie uit een golf (zetje in de rug) en het gegeven dat als je "erop" kan blijven je ook als het ware "berg af" kan zeilen. Newton helpt dan wederom.

Om echt rompsbelheid overschrijdende snelheid te maken heb je met een halfglijder dus golven nodig, maar dan nog. Pieken van 12 of 15 knopen worden vaak ook weer gedempt door de vertraging als je de volgende golf induikt (heel spannend) of net niet genoeg energie hebt om over de volgende heen te klimmen.

Grofweg hebben de VOR schepen (glijders) een rompsnelheid van zeg 11 knopen. Hun gemiddelde snelheid is hoger (zeker hun pieken) maar door al het omzeilen om de hoogste VMG te halen verwacht ik dat ze na 2 etappes rond de 12/13 knopen aan VMG uit zullen komen. Weer maar eens een bewijs dat het een hele toer is om over lange afstanden hard te blijven gaan. De Vendee Globe deelnemers hebben reeds laten zien de wereld rond te kunnen met een gemiddelde van boven de 10 knopen over de gehele rit. Zet dat eens af tegen de VOR jongens. 20% winst in VMG maar een veelvoud aan investering. Wel een stuk gezeligger zo met zijn allen.

En wat een snelle "romp" kan doen bewijst de Tri die nu het Vendee Globe veld kruist. Hobbel je daar in je mono 60 voeter stampend met 11 knopen snelheid naar het zuiden, hengst er een Trimaran met 24 knopen even langs..... ook solo.

Een FF heeft een ontwerp (de een wel net iets meer dan de ander) als halfglijder. Echt planeren kan zij in mijn ogen dus niet. Niet zoals een SB3 of een Max Funn. Mits goed gezeild en met kunde en lef ......... gaan ze ook mij voorbij. Hmmmm! ..... maar niet zonder gevecht :D

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 18:43 #50466

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Mits goed gezeild en met kunde en lef ......... gaan ze ook mij voorbij. Hmmmm! ..... maar niet zonder gevecht :D

gr Michel

Als ik de polaire diagrammen bekijk (en mijn eigen ervaringen meeneem) is het andersom: goed gezeild en met kunde en lef ......... ga ik ze soms voorbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 19:43 #50476

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Eigenlijk een beetje jammer dat dit in off-topic staat, want het gaat stiekem toch over zeiltechniek. Weet je wat, ik verplaats de boel efkes ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 26 nov 2008 23:34 #50522

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Mits goed gezeild en met kunde en lef ......... gaan ze ook mij voorbij. Hmmmm! ..... maar niet zonder gevecht :D

gr Michel

Als ik de polaire diagrammen bekijk (en mijn eigen ervaringen meeneem) is het andersom: goed gezeild en met kunde en lef ......... ga ik ze soms voorbij.

Misverstandje denk ik ...... mijn "ze" zijn juist de FF-Jes. Ze (jullie) gaan ook mij (Dehler 34) voorbij. Niet altijd en zeker niet met licht weer maar als het door waait ............. by by.

En als je bedoeld te zeggen dat je ook nog een Max Fun 35 op ruime winderige rakken eruit zeilt dan is die uitspraak voor jouw rekening, ik vindt hem "rather" stoer. :D

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 08:04 #50547

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8153
En toch het polair van een trotter eens nazoeken. Wist niet dat die zo hard konden.

Groeten, Rob

Als je die hebt gevonden, wil je die dan ook naar mij doorsturen?? :lol:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 09:27 #50554

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
[]

Misverstandje denk ik ...... mijn "ze" zijn juist de FF-Jes. Ze (jullie) gaan ook mij (Dehler 34) voorbij. Niet altijd en zeker niet met licht weer maar als het door waait ............. by by.

En als je bedoeld te zeggen dat je ook nog een Max Fun 35 op ruime winderige rakken eruit zeilt dan is die uitspraak voor jouw rekening, ik vindt hem "rather" stoer. :D

Gr Michel

Ik had begrepen uit de text dat een FF (Mits goed gezeild en met kunde en lef) je voorbij gaat, dat lijkt mij niet het geval. Bij licht weer is een 95 wat ondertuigd en maak je nog wel een kans en misschien ook als het hard gaat waaien met golven aan de wind.

Een Maxfun 35 is een maatje te "groot" voor een FF (1100) die kan ik niet bijhouden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 09:59 #50557

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Precies goed, met dikke bries i.c.m. ruime koersen gaan ze me voorbij. Aan de wind of licht weer ben ik het mannetje. Elke hondje zijn dag zullen we maar zeggen.

Een Polar is overigens net zo algemeen als de waterlijn formule. Ok ok, een stuk wetenschappelijker echter wel een statisch gebeuren (richtlijn). Cees van Tongeren heeft op de DB1 in de Fastnet iedereen het nakijken gegeven met de introductie van het fractionele tuig 7/8 op dit formaat schip. Van zee uit weer naar binnen met 7 tot 8 Bft onder Spi voeren ze regelmatig boven de 15 knopen met pieken van 17. Die snelheid kom je op zijn Polar echt niet tegen. Ter vergelijking, bij mij (zelfde romp DB1 versus Dehler 34) houdt het net bij 9,5 knopen bootsnelheid op papier wel op. (27 knopen wind onder Spi). Polars naast elkaar leggen heeft maar beperkt een toegevoegde waarde. Er zijn schepen die op papier een relatief lage maximum snelheid hebben maar makkelijk boven Polar zijn te varen. En vice verca.

Ergo, snelheden ver boven de 10 knopen voor een "semi planing hull" van rond de 30 voet zijn geen uitzondering. Voorwaarde is echter wel een echt serieuse bries (6+ Bft) en wat lekkere hobbels.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 11:55 #50568

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10088
Heb helaas geen snelheidsmeter waarbij ik de werkelijke snelheid t.o.v. de "grond" kan meten. Heb wel eens de indruk gehad dat we harder gingen dan mijn snelheidsmeter aangaf. En dat was inderdaad bij ruime koers en windkracht 6+. Zal eens een hand gps mee nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 17:53 #50613

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Michel,

stond jij niet in de ''zeilen'' met je Dehler?

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 18:11 #50618

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Zo bescheiden als ik ben.



Ja, dat was ik. November 2006

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 27 nov 2008 18:22 #50621

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Dat was een mooi verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 28 nov 2008 18:31 #50710

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Die andere dehler in dat verhaal ken ik goed (was van mijn zusje!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 23 dec 2008 12:53 #52540

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
23 december 2008


De Hydroptère zette zondag een ongelooflijke snelheid op de klokken en betaalde daar de prijs voor.




In zware wind, 35 - 38 knoop met vlagen tot 45 knoop, zeilde de Hydroptère een krankzinnige 61 knopen. Dat is liefst 11 knopen meer dan de hoogste snelheid die ooit voor mogelijk werd gehouden. Het lijkt een kwestie van tijd voor de Hydroptère het officiële snelheidsrecord voor zeilboten boven de magische 50 knopengrens brengt, al is dat nu nog niet het geval.



Het record komt niet in de boeken, omdat het niet gaat om een constante snelheid over een gemeten afstand. Niettemin is het de eerste keer dat een boot over de 100 km/h schiet. 61 knopen staat gelijk aan bijna 113 kilometer per uur.



De topsnelheid werd bereikt in een zware windvlaag, die gelijk ook het einde betekende van de recordpoging. Alain Thébault, schipper: "De windvlaag was bruut, l'Hydroptère was in volle acceleratie met meer dan 61 knopen, toen ze plotseling stopte en kapseisde." De boot sloeg om en kon pas de volgende dag worden gedraaid en geborgen. De weersomstandigheden lieten een onmiddelijke berging niet toe.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 25 feb 2009 00:14 #60511

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Even een van mijn favoriete topics naar boven halen ... snelheid! Laat ik kort zijn en alleen de prestatie van de winnaar van de Vendee Globe eens onder de aandacht brengen.

GEMIDDELD 14 knopen over zijn gevaren route en GEMIDDELD 12 knopen afgezet tegen de kortste route (VMG). Nu maar eens kijken of de VOR guys die 14 knopen kunnen verbeteren over de gehele trip.

Respect voor mijn naamgenoot ....... een topprestatie. Na de start eerst dagen repareren, ik meen 48 uur, in de achtervolging en dan 1000 mijl meer moeten varen dan voorheen door de icegates die er ingelegd zijn dit jaar ...... en dan nog het record verpletteren.

Respect! Maar Roxy blijft my girl ...... :lol:

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 25 feb 2009 00:29 #60517

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat kwam doordat een van de draagvleugels bezweek, daardoor kapseisde de boot (boot?).
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 05 mrt 2009 14:28 #61584

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
om eventjes terug te komen op de FF, ik zelf vaar de FF110 (de oudere versie van de FF1100 het verschil zit hem in de lengte van de mast dacht ik die van de FF1100 is langer. wat misschien enige nadeel heeft in hardere wind, sneller een rif enso wij zetten bijna nooit een rif.) maar dus onse topsnelheid met de FF110 licht op 20,8 knopen in de Collin archer race van heel wat jaartjes terug.
vorig jaar 2008 hebben wij 16,8 knopen geklokt onder een high aspect en grootzeil,we kwamen niet meer onder de 12 knopen. dus een FF110 planeert zeker wel. het probleem is alleen met de FF110 dat zij met licht weer ondertuigt is. maar zodra het een beetje begint te waaien beginnen wij te lopen.
aan de wind komen we niet voorbij de rompsnelheid vam 7,5-8,0 knoopjes. we moeten het hebben van halvewind en backstag wind. op het ijselmeer hebben wij niet harden dan 10,9 knopen gevaren omdat de boot 2,10 steekt ''zuigt'' het zich zelf vast aan de bodem op het wad licht ons recoor op 12,8.

gr. peter www.brightsidesailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 05 mrt 2009 14:58 #61586

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat is erg hard - over welke afstand konden jullie dit volhouden?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 14,5 grap? 05 mrt 2009 15:05 #61587

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Dat is erg hard - over welke afstand konden jullie dit volhouden?

toen wij 20,8 hebben gevaren was ik er niet bij :wink: toen was ik nog niet zo oud haha maar dat heeft mijn vader gevaren met zijn bemanning toen de tijd, maar een aantal uurtjes
de 16,8 knopen, ik weet het niet percies ik was te druk bezig met zeilen, maar zeker +/- 5/6 uur lang het was snachts en bij de eerste wacht voeren we het al en toen ik na 3 uurtjes weer wakker werd voeren we het nog steeds 3 uurtjes later ook nog toen ik weer ging slapen haha :D en toen ik wakker werd zaten we constant rond de 10 knopen. ons gemiddelde was +/- 8,5 knopen helaas hebben we een tijdje rond gedobbert :cry:

gr Peter
www.brightsidesailing.tk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl