Nog eentje dan, gewoon omdat het kan (en we ervan leren).
De starts.....
Dat ging deze keer best goed, soms een paar seconden na het startschot, vaak op tijd, alleen de eerste was niet goed. Toen lag de lijn SB veel gunstiger, en dan wil iedereen daar zijn, met een indringstart (Xaenah, X362) tot gevolg, waardoor Ondeugd en wij naar beneden moeten (of Xaenah rammen....)
Wat de X-as betreft: tijd is van de PC, beginnend op de seconde waarop ook het startschot (op GPS-tijd, hele minuut) moet vallen. Het verschil tussen GPS en PC-klok (17 seconden achter, de PC) heb ik eruit gehaald. Startschot is seconde 1.
Eerste plaatje: alleen de SOG van alle 5 starts, vanaf het startschot. X-as is 1 minuut.
Valt direct op dat 1, 2 en 3 veel langzamer zijn dan 4 en 5. Gevolg van veel minder wind op zaterdag (1, 2, 3).
In de lichtblauwe, start 2, na een minuut een forse dip in de SOG.
Aan SOG hebben we dus niet veel; je ziet wel dat na een halve minuut de snelheid iets toeneemt (behalve bij 2, de lichtblauwe), maar verder....
Dan de Performance, die is tenminste onafhankelijk van de windsnelheid.
De donkergroene, start 4, is dan de beste: al meteen boven de 90%, en op een minuut op 100%
Zo moet dat. Start 5, oranje lijn, is een goede tweede. We zaten al op goed op seconde 1 maar toen gebeurde er kennelijk iets, piek boven de 100, en toen weer onderaan beginnen, op 82%, en in 60 seconden weer opbouwen naar de 100%.
Start 3 lichtgroen is redelijk maar niet snel genoeg,
start 2 lichtblauw zit een piek in boven de 100%, vermoedelijk een overstag (zien we zo aan de TWA).
Start 1 donkerblauw was dat gevalletje met de Xaenah. Veel te langzaam. We zitten dan wel op de goede plek (rechterkant startlijn) en komen met snelheid aan, dan maar er zitten 2 boten in de weg. Xaenah heeft dit moeten bekopen met een strafrondje (protest van de Ondeugd), wij met minder dan 70% performance voor minstens 1 minuut.
De goede plek is één ding, snelheid een beter ding....
Dan de TWA nog even:
Start 1 springt eruit (donkerblauw): 30 graden te laag (om de indringer en de Ondeugd heen sturen). Gecombineerd met de 70% performance: hopeloos.
Start 2 lichtblauw onthult nu de rare pieken: er zit een overstag in na 50 seconden: door TWA 0 en naar SB-tack.
Start 3 lichtgroen is ook leerzaam: te hoog (40 graden) bij seconde 20, een stuk afvallen (60 graad, seconde 40) en dan pas op sec 60 op de juiste lijn. Zal wel iets in de weg gezeten hebben (@beauty, weet jij dat nog? waren we wat vroeg? Zat er iets in de weg? Een Swan?)
Start 4 donkergroen vliegen we iets ruim langs de lijn naar beneden (TWA 70 -> 60 -> 50 ) en omhoog naar aan de wind 20 sec na het schot.
Start 5 oranje: een klein ruim stukje op sec 25, en dan verder perfecte hoogte. Als je weer even naar de performance kijkt zie je dat alles ook daar ok is.