Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces!

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 20:49 #670059

BK kun je ook COG en TWA in een grafiek uitzetten. Dan kun je iig windmeter afwijking uitsluiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 20:50 #670061

Baasklusje schreef :
@ Nachtvlinder: waar haal je de meetbriefdata vandaan? Sailspeed van 2014? met de nieuwe zeilen? Of een oudere?

Die oude Sailspeed2004 idd; de enige die nog vrij in omloop lijkt te zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 20:50 #670062

annede_vries schreef :
BK kun je ook COG en TWA in een grafiek uitzetten. Dan kun je iig windmeter afwijking uitsluiten

TWD ook graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 21:20 #670074

In een plaatje....

Donkerblauw: COG - TWA (of COG + TWA, na de tack), is dus de GEOwind, ongeveer. Zit wel drift in!
Lichtblauw: Geowind (gemeten als AWA, omgerekend naar TWA door Tactictool obv SOG, en dan omgerekend door Tactictool naar Geo met de COG als basis.

Paar graden verschil voor en na de tack, iets van 192 vs 195 op de stukjes netjes hoog aan de wind, zonder effect van de tack (ruim) maar verbazend gelijk.....
de twee stukjes in de zwarte ovalen zijn de nette stukjes aan de wind, de rest is onstabiel.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 21:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 21:38 #670083

Niets mis mee inderdaad.

Heel vreemd dan ook dat je zo'n 10(!) graden lager dient te varen als in je meetbrief, dat begrijp ik niet. Volgens mij wordt de snit van de zeilen uberhaubt niet meegenomen bij de VPP berekening. Zelfs al zou dat wel zo zijn dan lijkt 10 graden verschil (schijnbaar een stuk kleiner natuurlijk) iets wat je mag verwachten bij uitgezeilde zeilen - hier zeker niet het geval.

Blijkbaar doet jouw boot het het beste als je op druk vaart; lager met meer snelheid dus: VMG zou daar gebaat bij moeten zijn.

Daarbij val je wel van je geloof overigens, namelijk dat je op TWA/polar/UA hoort te varen en niet op AWA/telltales bij niet bezeilde koersen. Of mis ik iets? Niets mis met "varen op gevoel" wat mij betreft, maar het mooie van het soort analyses die jij vaak maakt is de vertaling van/naar de theorie! In dit geval lijkt die niet consistent met de werkelijkheid. Dat moet wel even uitgezocht worden natuurlijk ;)
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 21:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 21:43 #670085

Zal er nog verder induiken. In het grafiekje sturen we na de overstag wel naar de boei, niet per se op telltales. Ik zal een andere overstag zonder boei bekijken. Nu eerst slapen :whistle:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 06 okt 2015 22:00 #670098

De VMG is in het kruisrak de enige parameter die telt. En die is lager dan de meetbrief zegt. Wellicht is er dan toch nog een versnelling mogelijk. Is de VMG tijdens het zeilen ook zichtbaar op de klokken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 11:14 #670218

annede_vries schreef :
De VMG is in het kruisrak de enige parameter die telt. En die is lager dan de meetbrief zegt. Wellicht is er dan toch nog een versnelling mogelijk. Is de VMG tijdens het zeilen ook zichtbaar op de klokken?

Nou, dat is een vraag waar ik toch 3 uur mee bezig ben geweest....
heb je even voor het antwoord?

We hebben 2 verschillende VMG's:
- die op de ST60 meters, berekend uit AWA en AWS van de windset en STW van de log (standaard raymarine VMG)
Is zichtbaar op de klokken, maar we kijken er nooit naar. Telltales en TWA zijn veel sneller met info.

- die in Tactictool, berekend uit AWA, AWS (identiek aan boven) en de SOG van de GPS. Deze zit in de grafieken, de andere wordt niet gelogd.

- de SOG is altijd anders dan de STW, die STW is SB/BB verschillend en maar bij 1 snelheid precies gelijk aan SOG. Calibratie per snelheid (ipv op 1 punt) zou dat kunnen oplossen, maar dat hebben we niet. De 2 VMG's zijn dus ook verschillend.

Dan de berekeningen in TTTool:

- TTTool rekent ook Geowind uit, op basis van TWA en COG. Maar COG is geen Heading, in COG zit drift!
De echte Geowind is dus de drifthoek anders dan de gelogde Geowind.
Daardoor wordt de berekende TWA te groot (ongeveer met de drifthoek). Dat is een deel van de fout.

- TTTool rekent zelf ook de TWA en TWS uit, met als input de gemeten AWA en AWS en de SOG van de GPS.
Die TWA en TWS zijn dus anders dan die op de ST60's, die met de STW rekenen. Er wordt dan ook nog aangenomen dat de SOG in de richting van de heading is, maar dat is niet zo, er is ook de drift. De TWA is dus niet helemaal goed, de TWS ook niet.

Bent u daar nog ;-)
Dan gaan we verder....

Ik heb een mooie overstag (niet naar een boei) uit race 5 (1e plaats) genomen, 5 minuten lang uit de log. Lichtblauw de Geowind, donkerblauw de COG.

Dat ziet er zo uit:


De koers gaat bij de overstag van 250 naar 150 graden zo ongeveer.
De wind zit rond de 200 graden, en ruimt de laatste 90 seconden ca 10 graden.
Zie hoe mooi de COG de wijzigingen in de Geowind volgt: keurig op de telltales gestuurd en met elke wijziging meegegaan.

Er is hier al te zien dat het verschil tussen Geowind en COG iets van 50 graden is: de TWA.

Plaatje van de TWA uit de log:



We kunnen uit COG en Geowind de overstaghoek uitrekenen.
Dat doen we met de gemiddelde COG en de gemiddelde Geowind van voor de tack en na de tack (tack zelf niet meegenomen).



Het verschil in COG is 96 graden.
MAAR het verschil in Geowind (voor en na) is 11 graden ruiming.
Die moeten dus van de overstaghoek af (2e slag is over BB),
blijft over 85 graden Tackhoek.
Zo komen we ergens, dat klinkt heel aannemelijk, een tackhoek van 85 graden (zo voelt het op de boot ook, namelijk). We varen netto-netto echt 85 graden van hier naar daar, incl de drift.

Dan even alle waarnemingen en berekeningen in 1 plaatje.
De waarden staan boven de kolommen.
Donkerblauw voor de tack, lichtblauw erna.



Nu zien we beide TWA's (SB en BB) zoals berekend door TTTool (mbv AWA, AWS en COG, dus incl drift).
De waarden zijn 53 en 54 graden, samen 107 graden, en dat kan niet kloppen, want de tackhoek is 85 graden incl drift.

Het verschil in tackhoek is dus totaal 22 graden, 11 graden per kant (SB en BB).
Als de drift eens tussen 3 en 4 graden ligt (zeer waarschijnlijk met deze wind) blijft daarvan nog zo'n 7 a 8 graden foute TWA over.
En een fout van 7 graden in de BEREKENDE TWA krijg je bij een foute AWA (een van de input immers) van zo'n 5 graden.
Dat is ook wat we de hele tijd zagen op de meters: een iets te ruime AWA van 35 tot 40 graden, ipv de 28 a 29 van de meetbrief (UA bij 10 kts).

De AWA uit de log, niet berekend maar gewoon zo van de meter gelogd, spreekt voor zich:



Die is dus een paar graden fout (te ruim), questie van de windset weer calibreren.
Het probleem daarmee is dat je rondjes moet draaien tot ie piept, en dat doet ie nooit...
We checken dan in de wind, halve wind 2 kanten, maar het tussenliggende stuk is niet goed te doen.

gevolg van deze te ruime AWA-meting:
- de TWA wordt nog ruimer (de berekening met AWS en SOG vergroot de fout)
- de performance wordt te laag (wind lijkt ruimer dan hij is...)
- de VMG lijkt te laag (ook in de log van TTTool).

Als ik de echte VMG uitreken met:
- de TWS
- de verbeterde AWA (5 graden beter)
- resulterend in een verbeterde TWA van 45 graden
dan worden de VMG's:

voor de tack 4,36 kts
na de tack 4,29 kts.
Beide ca 0,5 kts meer dan in de TTToollog, en vlak bij de targets (4,3 en 4,25, uit Sailspeed)

Volgens Sailspeed moet de V@UA 5,9 kts zijn. De SOG ligt voor en na de tack op 6,1 kts, dus iets sneller.
Bij 52 grade TWA zegt Sailspeed dat we 6,6 kts moeten varen bij 10 kts wind (het was 9,8 en 9,4 berekend met drift erin etc, dus die 10 is ok).
En die 6,6 kts deden we lang niet, dus we voeren ook geen 52 graden.

Conclusie:
- de AWA-meting is een paar graden te ruim over beide boegen
- dat resulteert, samen met de drift, in allerlei onjuistheden in TWA, Perf en VMG
- gezien de SOG zaten we dicht tegen de UA van 44 graden aan, wellicht 1 of 2 graden ruimer, ook gezien de iets te hoge SOG at UA.

We hebben niets laten liggen, en dat kon ook niet gezien het resultaat.
Immers, we hebben 2 potjes de Ned. Kampioen ORC3 van 2014 achter ons weten te houden ;-)

Nu geen lastige vragen meer stellen svp....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 11:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 11:36 #670228

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De enige VMG die echt telt is natuurlijk die over de grond. De tijd die je erover doet om naar een in de wind liggend punt te komen.

Overigens kan de windmeter best correct meten, want:

- door de upwash is de wind daar waar de windgever zit net even ruimer

- de wind is hoger boven water krachtiger waardoor minder schijnbare wind effect dan thv de stuur-telltales

- de meetbrief gaat uit van de wind op 10 meter hoogte, terwijl die op 17 meter hoogte door bovengenoemde ruimer is
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 11:37 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 11:53 #670234

- VMG echt over de grond kunnen we niet meer vaststellen, bij gebrek aan logging van posities....
Normaal kan ik dat nog uit de kaart-track halen, maar die heb ik niet van zondag.
De berekening van VMG obv COG incl drift is de beste benadering die ik kan maken.

- Upwash: zeker, dat speelt mee, maar een 5 graden foute AWA op de meters zie ik anders bijna nooit... dus er moet meer aan de hand zijn.

- hoger wordt ruimer idd, en dat beinvloedt TWA/AWA . Zou de meetbrief geen rekening houden met masthoogte voor de windmeting? iedereen op 10 meter zetten is toch wel erg fout..... ik zal eens rekenen wat die 6 meter extra voor verschil maakt. Hoeveel kts wind op 10 meter hoog als het op 16,5 m 10 kts waait?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 11:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 12:03 #670238

kijk nou! 1 googletje en dan:
projects.knmi.nl/hydra/faq/profiel.htm



10% meer wind op 15 meter, dus 9 % minder wind op 10 meter als je op 15 meet.

Nu nog even het effect op de schijnbare wind....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 12:10 #670242

En ook dat is uit te rekenen met Sailaid (of RAK):

10 kts (dat hadden we op 16 meter) op 45 TWA geeft een AWA van 28,5 graad (klinkt bekend)

9 kts (dat is er dan op 10 meter) op 45 TWA geeft 27,2 AWA (klinkt ook bekend, van de meetbrief-UA)

8 kts (20% minder) op 5 meter geeft AWA 25,9 graad

Niet genoeg om de afwijking van 5 a 6 graad te verklaren..... het verschil tussen 10 en 15 meter is maar 1,3 graad.

Alles uitgerekend met TWA 45 en SOG 6 kts
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 12:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 13:39 #670267

Nog van 2 andere tacks uit dezelfde race de overstaghoek, gecompenseerd voor draaiende wind, uitgerekend.

Ene keer 87 graad, tweede keer 93 graad.

De hierboven gehanteerde 85 graad is wat conservatiever.
Rekenend met 90 graden komt de afwijking van de AWA dan op 3 graden.

Daarvan kan er 1,3 graad op naam van de van de hoogte-afwijking worden geschreven. (windset op 16 meter, meetbrief gaat uit van 10 meter) .

Blijft 1,7 graad over, upwash en/of meetfout.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 18:50 #670354

Gelukkig, was even bang dat jullie met heel beroerd aan de wind varen zulke resultaten neergezet hadden ;)

Slaat TT tool je locatie niet op dan?
Had je Wingps niet ook aanstaan? die logt je track ook.

Is de conclusie dan ook dat je niet op de TWA moet varen maar alleen zeiltrim en telltale?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 19:16 #670361

TTTool logt geen posities....

WinGPS stond zaterdag wel aan, maar zondag niet. Ik zou van de 3e op zaterdag de VMG eens kunnen uitrekenen uit de kaart i.c.m. de log van TTTool. Morgen eens doen. Was wel een stuk minder wind, maar ook een 1e plaats.

Het sturen gaat altijd op de telltales, en de trim gaat op de Performance. Geen 96 of hoger, dan staat er iets niet goed. Daarbij een half oog op de TWA.

TWA is wel leading bij het afkruisen.
Dat ging echt op TWA, met zelfs 5 of 10 graden dieper als de wind 1 resp 2 kts toenam.

Maar voor minder ervaren zeilers (vaak op een trimclinic) is de TWA aan de wind ook leading: eerst de hoek goed, dan de trim, en dan kijken wat de Performance doet. Zo doen we dat daar......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 19:22 #670362

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is er bekend hoeveel seconden we goed moesten maken op de voorliggers in die races waar we niet eerste waren? Het gevoel zegt mij dat het soms maar een seconde of 2 per minuut was en die weet ik nog wel te vinden.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 07 okt 2015 19:37 #670365

www.zvwestergo.nl/files/Uitsla...berraces2015ORC3.pdf

in de race met de 3e plek (1e op zondag) komen we ca 9 seconden te kort (op 1 uur zeilen) voor de 2e plek, en ruim 1,5 minuut voor de eerste. Dat is dus 1,5/60 is 2,5 % sneller.... zal niet meevallen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 06:13 #670400

Doordachte en grondige foutenanalyse, waarbij duidelijk richting de gewenste uitkomst is gerekend (moet ook wel want jullie hebben goed gevaren, kan vast maar weinig beter!).

NB:
* Drift geeft een te kleine weergegeven TWA niet een te grote TWA (klik);
* Upwash heeft een omgekeerd effect

Beide effecten compenseren elkaar dus geheel of gedeeltelijk. Drift kun je op stilstaand water bepalen door het verschil COG en heading.

Beste evaluatiecriterium is de berekende TWD, die dient constant te zijn over beide boegen en verschilt in deze omstandigheden 10 graden. Je zou de geschatte TWA dus (voor beide boegen) 5 graden moeten compenseren zodat de gecorrigeerde TWA 5 graden kleiner uitkomt dan de geschatte TWA. Dat is niet mogelijk door het nulpunt te calibreren (die klopt immers al).

Hieronder alle achtergronden mocht je behoefte hebben aan de achtergrond mbt een betrouwbare TWA en performance berekening (TWS en TWS zijn de belangerijkste inputs daarin).

Zie hier voor alle effecten.

Pag 17: SOME IMPORTANT FACTS YOU SHOULD KNOW ABOUT POLAR DIAGRAMS AND VPP

Pag 49: CALIBRATION GOAL
True wind is considered to be the most important value on a race boat. As soon as you start sailing with polars, you will definitely need to have an exact wind reading to make target wind angles and target boatspeeds usable.

Ik ben bijna klaar met de implementatie van alle correcties zoals Sailmon deze toepast, app draait nu op 1 Hz NMEA0183 data; later deze winter naar verwachting op snelle 10 Hz CANbus data. Dan alle tabellen tunen en eens kijken hoe nauwkeurig het kan worden. Dat zal nog een aardige dagtaak worden...

Mijn vraag is op dit moment: nu je gezien hebt dat een goede TWA schatting essentieel is om je polar te kunnen gebruiken voor je UA en DA targets: ga je hier nu anders mee om dan toen je je geschatte TWA nog volledig vertrouwde? Ik lees uit je analyses in dit draadje dat je wél de berekende performance gebruikt om de trim te optimaliseren op andere dan deze koersen, maar UA puur op telltales en gevoel vaart? Dat je de optimale UA uit de meetbrief eigenlijk negeert? Daarbij ook niet naar VMG kijkt en op dus puur gevoel vaart? Downwind heb je wel op de DA targets gevaren. Klopt dit wél met de maximum bereikte downwind VMG's?

"Varen op gevoel" werkt prima gezien jullie resultaten en is ook wat je laat winnen, maar maakt de analyses achteraf wat minder bruikbaar. Wat jammer zou zijn omdat dit tot extra inzicht en wellicht tot nog betere prestaties kan leiden. Hoe zouden jullie bv gevaren hebben als je 100% van de tijd op 100% van de polar (én UA/UD indien van toepassing) zou hebben gevaren? Ik weet: praktisch onmogelijk vanwege vele factoren, maar in de 24uurs race RAK analyses wordt dit wel veelvuldig gedaan, althans bij analyse na afloop en betreft rak keuzes vooraf.

Klopt jouw polar wel voor je gevoel of zou het zinvol zijn er zelf een te maken; voor jouw boot, met jouw zeilen en de niet corrigeerbare fouten in het meetsysteem? De meetbrief is ook maar een schatting natuurlijk (wel een belangrijke want bepalend voor je rating). Maar dan heb je in ieder geval een bruikbare referentie die je ook tijdens de wedstrijd kunt gebruiken.
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 07:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 07:40 #670419

Nachtvlinder schreef :
* Drift geeft een te kleine weergegeven TWA niet een te grote TWA;
* Upwash heeft een omgekeerd effect

Beide effecten compenseren elkaar dus geheel of gedeeltelijk. Drift kun je op stilstaand water bepalen door het verschil COG en heading.
Correct, en daarom moest de afwijking van de AWA/TWA aan een foute meter liggen.
Dat was direct al duidelijk.
Als de genua goed staat (alle telltales, achterlijk tegen de zaling) dan hebben we 'standje hoog aan de wind'. Ook de overloop door het midden en alle streamers (behalve de bovenste) stromend dan is het goed.
Als de meter dan meer dan 52 TWA aanwijst is dat de schuldige. Kan niet missen.

Drift: Heading hebben we van de fluxgate en van 2 kompassen. Alle 3 met flinke deviaties (10 graden max). Zal nog niet meevallen daaruit de drift van te stellen. Makkelijker is COG te nemen en met een (goed) peilkompas het zog achter de boot te meten ;-)
Beste evaluatiecriterium is de berekende TWD, die dient constant te zijn over beide boegen en verschilt in deze omstandigheden 10 graden.

Geen 10 graden verschil hier. Dat was gemiddeld over een slag van een aantal minuten, niet direct na de overstag. AWA-TWA afwijking was precies gelijk over beide boegen.

Mijn vraag is op dit moment: nu je gezien hebt dat een goede TWA schatting essentieel is om je polar te kunnen gebruiken voor je UA en DA targets: ga je hier nu anders mee om dan toen je je geschatte TWA nog volledig vertrouwde? Ik lees uit je analyses in dit draadje dat je wél de berekende performance gebruikt om de trim te optimaliseren op andere dan deze koersen, maar UA puur op telltales en gevoel vaart? Dat je de optimale UA uit de meetbrief eigenlijk negeert? Daarbij ook niet naar VMG kijkt en op dus puur gevoel vaart? Downwind heb je wel op de DA targets gevaren. Klopt dit wél met de maximum bereikte downwind VMG's?

Dat de TWA de allerbelangrijkste input is wist ik al een tijdje... ;-)
Het was direct duidelijk dat de TWA niet klopte, en dan ga je daar gewoon rekening mee houden.
Sturen op telltales en op 52 TWA ipv 45. Het is niet anders, je gaat dat meteen gebruiken. Het is niet negeren, maar je eraan aanpassen.
Effect is ook dat performance geen 100% wordt maar bij 93 stopt. Ook geen punt.
Trim en sturen komt op de eerste plaats, en dat is er de crosscheck met TWA en performance. Die laatste 2 geven te langzaam informatie om op te kunnen sturen, dan ben je altijd te laat. VMG is nog veel erger, veel te sloom om op te kunnen sturen.
Ik heb de stuurman, geen fan van meters, deze keer regelmatig horen mopperen dat er iemand voor zijn meters stond ;-)
Dus: sturen op meting door telltales en streamers plus wat gevoel en gehoor. Zo tikt de mast wat als de wind ook maar een half knoopje toeneemt of afneemt. (meer of minder druk). Dat is meestal het eerste dat je merkt: tik-tik-tik. Dan verandert er wat....
De downwind VMG zal ik eens uit de log halen en controleren met de meetbrief.

"Varen op gevoel" werkt prima gezien jullie resultaten en is ook wat je laat winnen, maar maakt de analyses achteraf wat minder bruikbaar. Wat jammer zou zijn omdat dit tot extra inzicht en wellicht tot nog betere prestaties kan leiden. Hoe zouden jullie bv gevaren hebben als je 100% van de tijd op 100% van de polar (én UA/UD indien van toepassing) zou hebben gevaren? Ik weet: praktisch onmogelijk vanwege vele factoren, maar in de 24uurs race RAK analyses wordt dit wel veelvuldig gedaan, althans bij analyse na afloop en betreft rak keuzes vooraf.

Klopt jouw polar wel voor je gevoel of zou het zinvol zijn er zelf een te maken; voor jouw boot, met jouw zeilen en de niet corrigeerbare fouten in het meetsysteem? De meetbrief is ook maar een schatting natuurlijk (wel een belangrijke want bepalend voor je rating). Maar dan heb je in ieder geval een bruikbare referentie die je ook tijdens de wedstrijd kunt gebruiken.

Zoals gezegd, het is niet op gevoel, het is op telltales, foute TWA en een beetje gevoel en gehoor.
De 24uurs is anders, dat is allemaal ongeveer halve wind, en dan nog zijn de telltales de belangrijkste input. Performance is dan wel het eerste signaal van een foutje( 85% in het donker, dan volgt er onmiddellijk aktie in de kuip ;-) )

De polar klopt vrijwel perfect, dat is vele tientallen trimclinics wel gebleken. Dan is 100% plus soms een heel klein beetje het hoogst bereikbare. Zelf eentje maken heb ik alleen gedaan voor wind die niet op de meetbrief staat (1, 2, 3, 4, 24 en 30 kts).
Ik denk dat we de beste wedstrijden (twee maal 1e plek) tegen de 100% gevaren hebben. Dat moet ook wel, want de Ondeugd en de Xanthe zaten toen achter ons. En die twee zijn 3 en 4 in de stand ORC3 2015!



Dat lukt je niet met 93% varen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 07:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 08:00 #670423

Downwind in race 5, 1e downwind rak, inclusief 2 gijpen.

DOWNWIND en de POLAR

TWA 157 Polar zegt DA 156
TWS 10,03 bij een wind van KTS 10
VMG 5,09 met een snelheid van V@DA 5,0

Dat is dus precies volgens de polar gevaren; vermoedelijk was de TWA-meting op die hoek wel goed.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 08:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 08:53 #670435

Ook nog beloofd: de VMG in een kruisrak.

Daarvoor genomen Race 3 (1e plaats gevaren), want van de 4e en 5e heb ik geen track in de kaart en dus geen afstand tussen de boeien.

input: 860 sec van beneden naar boven
input: 0,555 mijl in de kaarttrack gemeten

VMG berekend
2,32 kts obv gemeten afstand op kaart en tijden van boeirondingen uit log

1,88 VMG kts uit de log
4,91 kts wind gemeten, onder de ondergrens van de meetbrief

de meetbrief zegt 3,2 kts @UA bij 6 kts wind, 3,8 kts @UA bij 8 kts.
Het was 4, 9 kts wind, dus de V@UA zal dan flink onder de 3 kts komen, misschien wel 2,3 kts ;-)

Duidelijk is dat de VMG berekend door Tactictool (1,88 kts) erg fout is, door de foute input van de AWA.
Gemiddelde TWA gemeten over dit rak is 58 graad, had 45 moeten zijn volgens de polar, en die varen we....

NB: we zitten buiten de range van de meetbrief en de polar, met 4,9 kts wind! Dus onnauwkeurig....

De gemiddelde SOG over dit rak is 3,72 kts (incl 3 tacks), log van TTTool obv GPS.
De door Tactictool berekende VMG van 1,88 kts past bij een TWA van 58 graden (eenvoudige cosinus erop loslaten). dat is ook ongeveer wat de meter toen liet zien ( met 4 a 5 kts TWS).
En het klopt met de log: 58 TWA gemiddeld.

Om de in de kaart gemeten 3,23 kts VMG te halen moet de werkelijke TWA (bij de SOG van 3,72) zo'n 51 graden zijn geweest (cosinus).

En dat klopt dan weer met de schattingen (eerdere post) van de afwijking op zondag.
De fout zit dus echt in de windset: AWA zo'n 3 a 4 graden te ruim gemeten (op 180, een afwijking van 1,9 %......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 09:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 08:56 #670436

PS: gekruisd met je laatste reactie. Ik kom daarop terug...

Aangezien ik enige irritatie lees in je reactie: ik twijfel absoluut niet aan jullie prestaties en jouw kennis betreft taktiek en zeiltrim, hoop niet dat je dat leest in mijn reactie! Waardeer hoe je je kennis betreft trim en data analyse deelt hier! Hier valt veel uit te leren en ik realiseer me dat het makkelijk praten is vanuit de zijlijn.

Mijn feedback is niet aanvallend maar opbouwend bedoeld: wellicht lukt het de data een betere representatie van de manier waarop gezeild en getrimd is te laten zijn waardoor analyses achteraf (of beter nog tijdens het varen) nog krachtiger te laten zijn. Dat kan ook door achteraf in Excel de juiste correctietabellen toe te passen zoals de kostbare performance setjes dat real-time doen.

Baasklusje schreef :
De polar klopt vrijwel perfect, dat is vele tientallen trimclinics wel gebleken. Dan is 100% plus soms een heel klein beetje het hoogst bereikbare.

Is het ook tijdens de trimclinics gebleken dat je windset aan-de-wind soms te ruim zit betreft TWA of was dit voor het eerst dat je dit merkte tijdens de specifieke omstandigheden tijdens de Oktober races?

VMG is idd te traag om op te kunnen sturen (wel voor gemiddelde evaluatie achteraf): beste tool tijdens de race is dan idd polar in combinatie met trim+telltales (telltales is ook een meting van een juiste trim inderdaad, niet "gevoel" zoals ik stelde).

Maar als je niet weet of je 100% polar perf. vaart op die koersen (en dat weet je niet gezien de combinatie polar+meting niet 100% betrouwbaar is gebleken op die koersen), hoe weet je dan dat je optimaal stuurt? Refereren aan de uitslagen is m.i. de omgekeerde manier - wél waar het om draait uiteindelijk maar zou ook zonder polar kunnen: gewoon "hoog" varen en zo hard mogelijk gaan op het log ;)

Als je bv nóg iets lager zou gaan sturen (tov de echte true wind):
  • Dan zou je snelheid nog iets meer toenemen;
  • Waardoor je minder drift hebt;
  • Als resultaat AWA weer iets "terug krimpt" waarbij nog steeds je tegen de zaling aan getrimde genuastand de optimale stand is - dit dan met een kleinere TWA en betere VMG

Staat dit hele verhaal dan ter discussie bij kruizen? Nee toch!?

Misschien is het een idee om eens een trimclinic te wijden aan het opstellen van een TWA (én TWS) calibratietabel (voor de TWS van die dag - normaal heb je 5 TWSsen nodig en een setje koersen) om te kijken hoe goed we het kunnen krijgen? Ik ga graag mee, maar moet de software op m'n laptop voor die tijd dan wel aanpassen zodat die gekoppeld kan worden aan jouw boord-data.
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 09:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 09:13 #670439

Je bent van harte welkom! (en van irritatie is geen sprake, we leren er allemaal van!)

De windset is altijd fout, dat is een ervaringsfeit. Elke trimclinic en elke wedstrijd weer calibreer ik die, en toch is er een afwijking.
Deze keer hebben we vrijdagmiddag, vlak voor Hindeloopen (hoger wal) een heleboel rondjes gedraaid, in de wind precies in het midden afgesteld en halve wind stilliggend gecontroleerd (met FMJ, Xiphias en mijn vrouw en ik, dus 8 ogen!!) .
En toch is het de volgende ochtend 3 a 4 graden AWA-fout....
De windset heeft ook niet gepiept bij die rondjes, dus zelf vond hij het niet goed genoeg.

Hij is altijd weer fout, vermoedelijk omdat er spoeltjes (display), magneetjes (sensor) en switches (reed?) in zitten die van elke veldsterkte (bliksem, marifoon, ledlamp) weer ontregeld raken. Dat is het zwakke punt van het geheel.
Een luxe ultrasone meetset zou mooi zijn, maar die integreert weer niet met de STW van de log, en dan heb ik weer geen TWA op de meters.....
De gewone windset is ook hellinggevoelig: stel je 90 graden helling voor (boot plat) dan kan hij alleen nog maar recht naar voren wijzen.... dus met helling lijkt de AWA/TWA kleiner te worden terwijl dat niet zo is. Golven doen ook zoiets (eraf duiken en de wind lijkt naar voren te gaan). Maar dat weet jij wel...

real-time corrigeren voor helling, voor drift, voor een per-ongeluk-meetfout, voor bewegen van de mast, dat zou het geheel mooier maken, maar ik weet niet of we er beter van zouden gaan varen...

Het verhaal van op TWA varen staat niet ter discussie natuurlijk ;-)
Wat ik probeer met al dat geanalyseer is te zien waar de metingen fout zijn en waar het zeilen beter zou kunnen. Die dingen lopen door elkaar: meetfouten verstoren het zicht op de zeilfouten. Daarom moeten ze eruit, zowel om live beter te sturen als ook om achteraf de beslissingen te kunnen verbeteren voor de volgende keer. Maar het enige waarvoor we de meting gebruiken tijdens een up/downrace is de afkruishoek, de rest kan best zonder.

En het zeilen zelf wordt natuurlijk ook gemeten aan de plek tov de andere boten, zeker als dat goede boten zijn. Eenzaam vooraan varen in een veld slechte boten is niet leerzaam.....

Heb je zaterdag of zondag tijd? We gaan helaas niet Lelystadtegatta varen (teveel bemanning kan niet), maar een dagje trimmen en meten zou prima kunnen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 09:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 09:14 #670440

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De AC-jongens doen dat kalibreren van de windmeter door de gever bovenop een auto te monteren en dan rondjes te gaan rijden, hoef je niet eens het water op ;-) Maar inderdaad, puur en alleen logging van de AWA-weergave tijdens de calibratierondjes (constante snelheid en draai) zou al heel interessante data kunnen zijn. De 1hz interval van Seatalk en NMEA0183 verklaart trouwens ook waarom zo'n rondje zo lang moet duren… (Half)automatische dewiggling (zie Ockam) zou ook voor betere TWA kunnen zorgen.

Een computer (zijnde een PC, of een Rasp-Pi / Arduino achtig iets) kan natuurlijk alle mogelijke data genereren. Dus de gecorrigeerde (voor meetfouten, hellingsfouten en pitch-and-roll) winddata (van ultrasoon of gewone sensor) kan dan - omgerekend naar TWA - gevoerd worden aan de windklok in slave-mode. Je maakt van die klok dan een dom ding, in plaats van dat je 'm probeert te laten corrigeren en rekenen.

@Nachtvlinder: ben erg benieuwd naar een update van jouw projecttopic. Erg interessante materie allemaal waar ik graag m'n steentje in bijdraag!
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 09:22 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gegarandeerd Stickervrij: Oktoberraces! 08 okt 2015 09:17 #670443

FMJ schreef :
puur en alleen logging van de AWA-weergave tijdens de calibratierondjes (constante snelheid en draai) zou al heel interessante data kunnen zijn.

dat kunnen we zo doen! Wel plat water nodig en 10 kts wind, want met golven zwiept de mast en met meer wind waait de boot snel weg als je door de wind gaat, en met weinig wind is de bootsnelheid gauw te groot, enzovoorts...... calibreren, bah ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 09:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl