annede_vries schreef :
De VMG is in het kruisrak de enige parameter die telt. En die is lager dan de meetbrief zegt. Wellicht is er dan toch nog een versnelling mogelijk. Is de VMG tijdens het zeilen ook zichtbaar op de klokken?
Nou, dat is een vraag waar ik toch 3 uur mee bezig ben geweest....
heb je even voor het antwoord?
We hebben 2 verschillende VMG's:
- die op de ST60 meters, berekend uit AWA en AWS van de windset en STW van de log (standaard raymarine VMG)
Is zichtbaar op de klokken, maar we kijken er nooit naar. Telltales en TWA zijn veel sneller met info.
- die in Tactictool, berekend uit AWA, AWS (identiek aan boven) en de SOG van de GPS. Deze zit in de grafieken, de andere wordt niet gelogd.
- de SOG is altijd anders dan de STW, die STW is SB/BB verschillend en maar bij 1 snelheid precies gelijk aan SOG. Calibratie per snelheid (ipv op 1 punt) zou dat kunnen oplossen, maar dat hebben we niet. De 2 VMG's zijn dus ook verschillend.
Dan de berekeningen in TTTool:
- TTTool rekent ook Geowind uit, op basis van TWA en COG. Maar COG is geen Heading, in COG zit drift!
De echte Geowind is dus de drifthoek anders dan de gelogde Geowind.
Daardoor wordt de berekende TWA te groot (ongeveer met de drifthoek). Dat is een deel van de fout.
- TTTool rekent zelf ook de TWA en TWS uit, met als input de gemeten AWA en AWS en de SOG van de GPS.
Die TWA en TWS zijn dus anders dan die op de ST60's, die met de STW rekenen. Er wordt dan ook nog aangenomen dat de SOG in de richting van de heading is, maar dat is niet zo, er is ook de drift. De TWA is dus niet helemaal goed, de TWS ook niet.
Bent u daar nog

Dan gaan we verder....
Ik heb een mooie overstag (niet naar een boei) uit race 5 (1e plaats) genomen, 5 minuten lang uit de log. Lichtblauw de Geowind, donkerblauw de COG.
Dat ziet er zo uit:
De koers gaat bij de overstag van 250 naar 150 graden zo ongeveer.
De wind zit rond de 200 graden, en ruimt de laatste 90 seconden ca 10 graden.
Zie hoe mooi de COG de wijzigingen in de Geowind volgt: keurig op de telltales gestuurd en met elke wijziging meegegaan.
Er is hier al te zien dat het verschil tussen Geowind en COG iets van 50 graden is: de TWA.
Plaatje van de TWA uit de log:
We kunnen uit COG en Geowind de overstaghoek uitrekenen.
Dat doen we met de gemiddelde COG en de gemiddelde Geowind van voor de tack en na de tack (tack zelf niet meegenomen).
Het verschil in COG is 96 graden.
MAAR het verschil in Geowind (voor en na) is 11 graden ruiming.
Die moeten dus van de overstaghoek af (2e slag is over BB),
blijft over 85 graden Tackhoek.
Zo komen we ergens, dat klinkt heel aannemelijk, een tackhoek van 85 graden (zo voelt het op de boot ook, namelijk). We varen netto-netto echt 85 graden van hier naar daar, incl de drift.
Dan even alle waarnemingen en berekeningen in 1 plaatje.
De waarden staan boven de kolommen.
Donkerblauw voor de tack, lichtblauw erna.
Nu zien we beide TWA's (SB en BB) zoals berekend door TTTool (mbv AWA, AWS en COG, dus incl drift).
De waarden zijn 53 en 54 graden, samen 107 graden, en dat kan niet kloppen, want de tackhoek is 85 graden incl drift.
Het verschil in tackhoek is dus totaal 22 graden, 11 graden per kant (SB en BB).
Als de drift eens tussen 3 en 4 graden ligt (zeer waarschijnlijk met deze wind) blijft daarvan nog zo'n 7 a 8 graden foute TWA over.
En een fout van 7 graden in de BEREKENDE TWA krijg je bij een foute AWA (een van de input immers) van zo'n 5 graden.
Dat is ook wat we de hele tijd zagen op de meters: een iets te ruime AWA van 35 tot 40 graden, ipv de 28 a 29 van de meetbrief (UA bij 10 kts).
De AWA uit de log, niet berekend maar gewoon zo van de meter gelogd, spreekt voor zich:
Die is dus een paar graden fout (te ruim), questie van de windset weer calibreren.
Het probleem daarmee is dat je rondjes moet draaien tot ie piept, en dat doet ie nooit...
We checken dan in de wind, halve wind 2 kanten, maar het tussenliggende stuk is niet goed te doen.
gevolg van deze te ruime AWA-meting:
- de TWA wordt nog ruimer (de berekening met AWS en SOG vergroot de fout)
- de performance wordt te laag (wind lijkt ruimer dan hij is...)
- de VMG lijkt te laag (ook in de log van TTTool).
Als ik de echte VMG uitreken met:
- de TWS
- de verbeterde AWA (5 graden beter)
- resulterend in een verbeterde TWA van 45 graden
dan worden de VMG's:
voor de tack 4,36 kts
na de tack 4,29 kts.
Beide ca 0,5 kts meer dan in de TTToollog, en vlak bij de targets (4,3 en 4,25, uit Sailspeed)
Volgens Sailspeed moet de V@UA 5,9 kts zijn. De SOG ligt voor en na de tack op 6,1 kts, dus iets sneller.
Bij 52 grade TWA zegt Sailspeed dat we 6,6 kts moeten varen bij 10 kts wind (het was 9,8 en 9,4 berekend met drift erin etc, dus die 10 is ok).
En die 6,6 kts deden we lang niet, dus we voeren ook geen 52 graden.
Conclusie:
- de AWA-meting is een paar graden te ruim over beide boegen
- dat resulteert, samen met de drift, in allerlei onjuistheden in TWA, Perf en VMG
- gezien de SOG zaten we dicht tegen de UA van 44 graden aan, wellicht 1 of 2 graden ruimer, ook gezien de iets te hoge SOG at UA.
We hebben niets laten liggen, en dat kon ook niet gezien het resultaat.
Immers, we hebben 2 potjes de Ned. Kampioen ORC3 van 2014 achter ons weten te houden
Nu geen lastige vragen meer stellen svp....