Hi,
Zoals sommige weten heb ik sinds dit seizoen nieuwe zeilen.
Ik ben nog niet helemaal tevreden over hoe ze staan, en ik haal ook meestal de snelheid van mijn polair niet, dus ik doe nog iets niet goed.
Ik heb wat foto's en een filmpje op Google drive gezet. Met de billen bloot ;->
Commentaar en tips welkom.
Dit is de link:
drive.google.com/folderview?id...OZFE0UFE&usp=sharing
Alles is aan de wind, 12-14kts.
Eerst de Genua (130%):
Op het filmpje is te zien dat het achterlijk soms heel hard klappert. Ik weet niet goed hoe dit komt. Reguleerlijntje strakker helpt iets, maar zou volgens mij met nieuwe zeilen niet nodig moeten zijn?
Mijn plusdochter stuurt en ze stuurt hier iets te hoog omdat ik aan het filmen was, maar als ik lager stuur blijft het zo. Dit klapperen is niet altijd maar ik weet niet waarom soms wel en soms niet.
Iets anders waar ik onzeker over ben is te zien op foto Genua2: Het onderlijk is nog niet strak, staat er niet mooi bij, terwijl het achterlijk al tegen de spreader aan zit. zie foto genua3, zelfs iets te strak denk ik.
De genuakar zit hier al bijna helemaal naar achteren (binnenste rail).
Achterlijk schept ook wat zoals te zien is op Genua1 foto, maar ik begreep van Baasklusje dat dat geen kwaad kan.
Dan grootzeil, hier is echt iets raars mee. Wat ik ook probeer, ik blijf een strakke plooi houden van de tweede leuver naar het oog waar de onderlijkstrekker aangrijpt. Best te zien op foto 2 en 3.
Het zeil tussen tweede leuver en halshoek hangt er wat los bij.
Meer Cunningham helpt wel maar ik blijf duidelijk een spanningslijn zien van tweede leuver schuin naar onderen naar het oog.
Ik snap dit gewoon niet. Als ik de onderlijkspanner los is het natuurlijk weg, maar de losse broek staat hier nog vrij bol.
Jasper weet hier ook van, hij voer een keer mee en heeft het gezien.
Ik heb zelf het idee dat de leuver vast zit in de gleuf door de spanning en daardoor zichzelf helemaal vast zet zeg maar. Leuvers zijn uiteraard nieuw. Gleuf al 2 keer schoongemaakt met schuurspons en in de McLube gezet.
Ik zag vanavond ook dat de aanhechting van de leuver aan het zeil al een beetje begint te scheuren, zeker niet ok dus.
Verdere tips en opmerkingen over bolling, twist etc ook welkom. Ben benieuwd.
Groet
Bas