Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jouw meetbrief in 2016

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 17:35 #720631

Feest! Ik kom thuis met een meetbrief op de mat.

GPH725,8

Voor wie niet weet wat het is, het is de "General Purpose Handicap". Het ongeveer nummer wat vertelt hoe snel jouw schip gemiddeld is.

Dpoor wijzigingen in de rekenmethoden is die dit jaar gemiddeld ongeveer 0,5% lager voor de hele vloot.

Vorig jaar had ik een GPH van 728,3. AFgaand op het gemiddelde zou ik dit jaar dan 724,7 moeten hebben.

Ik zit dus 1,1 punt beter (0,15%). GPH staat voor seconden per mijl. Dit jaar mag ik 12,1 minuten doen over een mijl.

De meeste races rond de boeien zijn rond de 6-8 mijl. Dus dat betekent tegen het achtergrongemiddelde dat ik 8 seconden later mag finishen voor de zelfde prestatie.

Dat is allemaal leuk, maar ik heb dit jaar de spi vergroot van 56,59m2 naar 61,51m2. 8,7% meer spinnaker, ongeveer 5% meer downwind oppervlak. Daarnaast is mijn spi van een AP (all purpose) naar een runner gegaan. Beter geschikt voor up-downwind races.

Kijkend naar de polair die berekend is, moet ik iets harder varen met de knik in de schoot en voor de wind en iets langzamer aan de wind.


Voor up-downwind worden 3 scores gebruikt binnen de rating, voor licht, medium en heavy condities.

Met licht weer 0,53 % verschil. Iets harder varen dus, maar dat is ook mijn "sterke" weertype
Voor medium 0,27% en heavy 0,3%. De weertypen waar ik wat te kort kom. De meetbrief lijkt dus beter (eerlijker) te zijn geworden.

Het verschil is goed te zien als je de polairs van 2015 en 2016 vergelijkt en plot (in knopen):




En (vanuit een ander perspectief!) in procenten:





Duidelijk is te zien hoe de grotere spi vooral bij licht weer effect heeft (oranje piek). Het gehele effect van de spi is de paarse "rug" in het plot, waarschijnlijk gepaard met de nieuwe coëfficiënt in het rekenmodel voor spinnakers.

Rechts is te zien dat de aandewindse eigenschappen van mijn boot wat minder gesteld worden dan voorheen. Dat heeft ten minste deels te maken met een korter voorlijk waardoor mijn aandewinds zeiloppervlak met 0,25m2 wordt verkleind




Heb jij je brief al binnen? En? Bevalt ie?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 18:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 17:50 #720644

  • sylviatm
  • sylviatm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Dus ORC 4, jammer varen we niet tegen elkaar. Onze meetbrief nog niet binnen! :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 19:09 #720698

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Papieren meetbrief lag vandaag (letterlijk) op de mat.

De GPH van Big Time (non-overlap) is verlaagd van 624,2 naar 621,7. We moeten in 2016 gemiddeld dus 0,4% sneller, iets minder dan de gemiddelde 0,6% van de hele ORC-vloot.

We varen vooral upwind-downwind potjes dus is de ToT handicap eigenlijk interessanter:
2015: 0,9931
2016: 0,9953
een verschil van 0,0022 en dat is dus 0,22%. Komt nog iets gunstiger uit dus. Wat opvalt vergeleken met 2015 is dat we met licht weer sneller moeten en met meer wind juist langzamer.

Overigens moet ik de meetbrief begin mei nog laten aanpassen naar de overlap configuratie moeten we nog een punt op 6 tot 7 sneller.

Anyway, we moeten gewoon weer vreselijk ons best doen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 19:53 #720742

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Toch niet de gehoopte 730+ dus Bas???
Na het zien van jouw gph gok ik op die van mij op rond de 715..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 20:27 #720796

Het gaat om relatief Duit. Dus tov de rest van de vloot. Dus niet de gehoopte 730+, maar toch een prima brief!

Nog wat verder met de analyse. RUN VMG (de gijphoeken)





Zeer opmerkelijk dat die bij 10 knopen wind 16,5 graden minder diep wordt geschat! Dat sluit behoorlijk aan bij mijn eigen ervaring.

Daarnaast opmerkelijk dat van 12 naar 14 knopen wind ineens van 160,5 naar 180 gesprongen wordt en daar boven altijd 180 is. Eerlijk gezegd heb ik dat nog niet zo in een polair gezien. In de praktijk zal ik dat natuurlijk ook nooit zo doen. Veel dieper dan 175 vaar ik niet.


Wat ik zelf overigens altijd direct doe is "Beat Speed" uitrekenen. Ofwel, wat is je snelheid bij de opgegeven Beat angles en VMG. Dat geeft je een helder target boatspeed om op te sturen aan de wind en van daar uit verder te trimmen en te persen. Ik weet bijvoorbeeld dat ik in de praktijk aanzienlijk hoger vaar bij een goede boatspead en dat er weinig bij komt als ik naar de target hoeken afval.

@ Big Time,

Ik zit ToT op 0,200% hoger. Ongeveer net zoiets dus
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 21:10 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 21:17 #720824

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Dit jaar beginnen met wat wedstrijdjes, orc declareren meetbrief bij de Pion
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 21:37 #720829

Dat is een heel nette rating! De meeste pionnen zitten 2% zwaarder dan de Coppelia. Jij 0,5%!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 22:03 #720842

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ook bij mij is de rating verlaagd (733,8 -> 729,8) en ToT inshore is van 0,8457 naar 0,8493 gegaan (is voor de Grevelingencup het belangrijkste getal).

Het bemanningsgewicht staat op 530kg, maar ons team komt eigenlijk niet boven de 440kg (de gewichten zijn 'declared' door de teamleden dus er zit wat marge in ;)). Heeft het zin om 1 extra persoon van 90 kg mee te nemen als relingvlees, of is het voordeliger om het bemanningsgewicht te laten corrigeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 22:04 #720843

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Alleen bij veel wind ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 22:14 #720846

Beter pas je het bemanningsgewicht aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 30 mrt 2016 22:18 #720848

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
boarderbas schreef :
Beter pas je het bemanningsgewicht aan.

Zou ik normaliter ook zeggen, maar de Grevelingencup is in de winter.
Dus dikke wind, dus dikke bemanning.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 01 apr 2016 09:28 #721264

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Feest! Ik kom thuis met een meetbrief op de mat.

GPH725,8

Voor wie niet weet wat het is, het is de "General Purpose Handicap". Het ongeveer nummer wat vertelt hoe snel jouw schip gemiddeld is.

Dpoor wijzigingen in de rekenmethoden is die dit jaar gemiddeld ongeveer 0,5% lager voor de hele vloot.

Vorig jaar had ik een GPH van 728,3. AFgaand op het gemiddelde zou ik dit jaar dan 724,7 moeten hebben.

Ik zit dus 1,1 punt beter (0,15%). GPH staat voor seconden per mijl. Dit jaar mag ik 12,1 minuten doen over een mijl.

De meeste races rond de boeien zijn rond de 6-8 mijl. Dus dat betekent tegen het achtergrongemiddelde dat ik 8 seconden later mag finishen voor de zelfde prestatie.

Dat is allemaal leuk, maar ik heb dit jaar de spi vergroot van 56,59m2 naar 61,51m2. 8,7% meer spinnaker, ongeveer 5% meer downwind oppervlak. Daarnaast is mijn spi van een AP (all purpose) naar een runner gegaan. Beter geschikt voor up-downwind races.

Kijkend naar de polair die berekend is, moet ik iets harder varen met de knik in de schoot en voor de wind en iets langzamer aan de wind.


Voor up-downwind worden 3 scores gebruikt binnen de rating, voor licht, medium en heavy condities.

Met licht weer 0,53 % verschil. Iets harder varen dus, maar dat is ook mijn "sterke" weertype
Voor medium 0,27% en heavy 0,3%. De weertypen waar ik wat te kort kom. De meetbrief lijkt dus beter (eerlijker) te zijn geworden.

Het verschil is goed te zien als je de polairs van 2015 en 2016 vergelijkt en plot (in knopen):




En (vanuit een ander perspectief!) in procenten:





Duidelijk is te zien hoe de grotere spi vooral bij licht weer effect heeft (oranje piek). Het gehele effect van de spi is de paarse "rug" in het plot, waarschijnlijk gepaard met de nieuwe coëfficiënt in het rekenmodel voor spinnakers.

Rechts is te zien dat de aandewindse eigenschappen van mijn boot wat minder gesteld worden dan voorheen. Dat heeft ten minste deels te maken met een korter voorlijk waardoor mijn aandewinds zeiloppervlak met 0,25m2 wordt verkleind




Heb jij je brief al binnen? En? Bevalt ie?

Ja, ik heb mijn meetbrief binnen. Ik ben 5,4 punten in de gph naar beneden gegaan. Dat dit wat meer (2,5 punten) is ivt andere schepen is logisch, ik heb dit jaar een performance-rating aangevraagd.

Die performance-rating heb ik overigens aangevraagd vanwege de natte zooi binnen, niet vanwege een ratingtechnische overweging. De bemanning wordt meer ervaren en strijkt de spi in het voorluik.
Laatst bewerkt: 01 apr 2016 15:16 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 01 apr 2016 18:42 #721397

boarderbas schreef :
Daarnaast opmerkelijk dat van 12 naar 14 knopen wind ineens van 160,5 naar 180 gesprongen wordt en daar boven altijd 180 is.

Hetzelfde hier, de Gybe Angles zit een knik in:

====2015 2016
6 kt 146 146
8 kt 152 151
10 kt 160 152
12 kt 170 157
14 kt 175 180
16 kt 179 180
20 kt 179 180

Dus ineens van 157 naar 180 graden als de TWS 13 kts is..... Vreemd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 apr 2016 18:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 01 apr 2016 22:13 #721498

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Veel opvallender vind ik dat je gybe angles bij 10kts 8 graden minder, bij 12kts zelfs 13 graden minder is geworden. Zoals ik het nu lees, staat er 'onder de 12 kts is je afkruishoek verslechterd, maar boven de 12 is ie naar 0 gereduceerd = verbeterd met 5-1 graden'. Dat klinkt bijna als een fout in de berekening. Of zouden ze een manier hebben gevonden om boat handling time te verrekenen in een polar? Dat boven de 13 knopen TWS een gijp meer tijd kost dan oplevert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 02 apr 2016 07:41 #721527

@BK: vreemd inderdaad en gek dat het vanaf 14 knopen wind helemaal niet meer zou lonen om af te kruizen. Jouw boot zal dan 6 knopen bv varen, waardoor je schijnbaar maar 8 knopen aan dek hebt. Kan me niet voorstellen dat afkruizen dan niet zou lonen!

Wat is je eigen ervaring op jouw boot?
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 07:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 02 apr 2016 08:40 #721540

Het echte verschil zit bij 10 en vooral bij 12kts, de rest zijn marginale verschilletjes.

Ik heb me altijd aan de aanbevolen DA gehouden, dus ik zou niet weten of ruimer varen bij 12 kts beter is.... Gaan we proberen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 04 apr 2016 19:37 #722449

Vandaag de nieuwe meetbrief op de mat, na de meting van de schroefasinstallatie begin vorige week.
Een kleine seconde verbetering, GPH van 656,1 naar 656,9
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 04 apr 2016 19:52 #722463

Fijn, maar daar had je vast meer van verwacht. Blijkbar is jouw schroef dicht bij de defaultwaarden. (dus redelijk klein)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 04 apr 2016 19:54 #722466

boarderbas schreef :
Fijn, maar daar had je vast meer van verwacht. Blijkbar is jouw schroef dicht bij de defaultwaarden. (dus redelijk klein)

Alle beetjes helpen ;-)
De installatie is inderdaad redelijk optimaal, kleine uithouder, een Maxprop van 16 inch, en de as zelf natuurlijk. Er valt denk ik niet veel aan te verminderen...

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 06 apr 2016 17:50 #723197

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
@ bk: vaanstand en geen klapschroef van gori oid? Had ik niet verwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 06 apr 2016 17:54 #723200

Perseus schreef :
@ bk: vaanstand en geen klapschroef van gori oid? Had ik niet verwacht.

Deze Maxprop is toch prima?
Heel weinig weerstand (een fractie meer dan een klapschroef, wellicht)
Instelbare spoed, erg prettig om precies de juiste toerentallen te draaien
Achteruit net zo sterk als vooruit
Geen geklapper en gerammel met inschakelen

Enige waar ik zorgjes om had was of er niet iets aan kon blijven hangen, een lijn of net. Nog nooit gehad, dus dat valt ook mee.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 06 apr 2016 19:12 #723242

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Qua vermogen en gerammel zeker beter. Weerstand zal naar verwachting iets hoger zijn. Dat laatste was waarom ik het niet verwachtte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 06 apr 2016 19:20 #723249

Perseus schreef :
Weerstand zal naar verwachting iets hoger zijn. Dat laatste was waarom ik het niet verwachtte.

Maar dat wordt weer gecompenseerd in de rating.
De meting van de schroef en as vorige week leverde 0,8 seconde compensatie per mijl op, bij een GPH van zeg maar 660, ten opzichte van de defaults die worden aangenomen voor een ongemeten schroefinstallatie.
De defaultsituatie is vast een helemaal optimale installatie waar niets aan te verbeteren valt, anders heeft meting geen nut.
Dus deze Maxprop aan as met uithouder levert 0,8 seconde per mijl nadeel op.
Een snelheid van 660 seconden per mijl is 5,45 kts.
0,8/660 is 0,12%, dus het snelheidsverlies door deze schroef en as is 0,0012*5,45 kts = 0,0066 kts.
Ik denk niet dat ik dat zal merken.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 06 apr 2016 19:30 #723261

Een race is meestal een mijl of 8.

Zeker nooit op 6 seconden een plek verloren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw meetbrief in 2016 06 apr 2016 19:44 #723282

Jawel hoor, wel eens op 1 en 2 seconden. Maar de rating takes care....
En er zijn makkelijkere manieren om 1 of 2 seconden te winnen dan de schroef vervangen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl