Uit het stukje op ClubRacer:
'Ingegeven door de evaluaties brengen we wijzigingen aan in de banen op het Wad", vertelt Klaas Jan Kroon, de nieuwe voorzitter van het 24-Uurs Comité. Hij nam na twaalf jaar het stokje over van Dinand de Ridder. 'Vanwege veiligheidsoverwegingen wordt de wijze van ronden van boeien op het Wad dit jaar aangepast. In het vaarwater blijven de geulen nog steeds leidend, maar de deelnemers moeten nu de kardinale in plaats van laterale boeien (zijdelingse begrenzing van vaarwater) ronden. Een kardinaal geeft aan, aan welke kant je moet passeren. Daardoor wordt voorkomen dat deelnemende jachten buiten de vaargeul in ondiep water langs de betonning varen, zoals in het verleden nog wel eens gebeurde. "
Ik vraag me af hoe ze dit in de regels en rakkenkaarten willen toepassen. Omdat je bij elke boei een lus mag doen zijn er altijd nog routes waar je aan de ondiepe kant van de boei langs moet.
Ook zijn er genoeg boeien in de rakkenkaart van vorig jaar waar überhaupt geen kardinale betonning in de buurt ligt.
Ze hebben ook al nieuwe voorbeeldplaatjes online gezet:
Dat was vorig jaar:
Dit plaatje is ook al dubieus, want de groene lijn volgt wel de loop van het vaarwater, maar raakt niet aan boei B als de groene 'draad' wordt strak getrokken.
In de tekst staat:
tenzij het een merkteken van de baan betreft waarbij aan artikel 5.3 moet worden voldaan.
Maar in artikel 5.3 staan zowel de regel van het volgen vaarwater als het raken maar niet insluiten van alle merktekens. Dat zou dus gesplitst moeten worden in een 5.3a en 5.3b, met duidelijke verwijzing.