Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: theoretische rompsnelheid

theoretische rompsnelheid 26 aug 2016 18:54 #762512

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Volgens de formule die ik op internet heb gevonden zou de theoretische rompsnelheid van mijn boot ca. 6,2 knoop zijn (lengte waterlijn is 6,4 m)
Nou word ik regelmatig ingehaald door grotere schepen terwijl ik nog (lang) niet aan die theoretische rompsnelheid zit. Doe ik iets fout of heeft mijn kleine lwl ook invloed voordat de theoretische rompsnelheid is bereikt??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 26 aug 2016 19:02 #762513

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ingehaald worden door grotere schepen is normaal (doe je niks verkeerd)
Als je wilt weten of je iets verkeerd doet (trim) zou ik me inlezen in dit onderwerp.
Kan je heel ver ingaan maar wat simpele basics kom je een heel eind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 26 aug 2016 19:08 #762515

wanneer de kuil in het water, veroorzaakt door de snelheid/boeggolf precies je waterlijn lengte is, vaar je rompdnelheid, kijk daat eens naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 26 aug 2016 20:38 #762527

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Iets verkeerd?

wortel uit lwl x 2.45 = rompsnelheid in knopen
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 26 aug 2016 21:40 #762540

Is een heel grove benadering.
Lanzaam varend geeft de boeggolf meerdere golfjes over de bootlengte.
Sneller worden het er minder.
wanneer de golflengte precies de waterlijn lengte is vaar je rompsnelheid.
Gewicht,trim en helling hebben hier invloed op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 27 aug 2016 06:07 #762566

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Je doet inderdaad iets verkeerd. Je had een grotere boot moeten kopen B)
Aangaande de trim. Vraag je polairdiagram op en vergelijk hier je gevaren snelheid mee. Dan weet je of er nog wat extra's in zit.

Wij hebben dit praktische boekje aan boord:

www.dedekam.com/sailtrim.html
Bij bol.com te verkrijgen voor 15 aan 16 euro

Maar wij gaan altijd hard genoeg..... ;)
Laatst bewerkt: 27 aug 2016 06:13 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 28 aug 2016 08:46 #762745

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Of jij op die koers je polar zeilt (maximale prestatie) weet je zelf het beste, kwestie van nakijken. Als er dan niet meer in zit wordt je ingehaald of niet. Heb je al een polar van je schip? Dat is een diagram waarin staat wat je snelheid moet/kan zijn bij welke wind en welke windhoek.

Een veel groter schip heeft in de basis minder moeite om zeg 50% van zijn rompsnelheid te zeilen dan jij 100%. Stel dat jij een rompsnelheid hebt van 6 knopen en de ander van 12 (ik weet het, erg groot), hoeft die ander maar de helft van zijn roepsnelheid te halen om even snel te zeilen als jij met 100% van je rompsnelheid.

Ik zeg met klem 'in de basis' want een bruine vloot bak met 6 knopen wind loop jij zo voorbij ook al is die veel langer. Het hangt dus van het schip en de omstandigheden af.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 12:47 #768923

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Beauty schreef :
Of jij op die koers je polar zeilt (maximale prestatie) weet je zelf het beste, kwestie van nakijken. Als er dan niet meer in zit wordt je ingehaald of niet. Heb je al een polar van je schip? Dat is een diagram waarin staat wat je snelheid moet/kan zijn bij welke wind en welke windhoek.

Een veel groter schip heeft in de basis minder moeite om zeg 50% van zijn rompsnelheid te zeilen dan jij 100%. Stel dat jij een rompsnelheid hebt van 6 knopen en de ander van 12 (ik weet het, erg groot), hoeft die ander maar de helft van zijn roepsnelheid te halen om even snel te zeilen als jij met 100% van je rompsnelheid.

Ik zeg met klem 'in de basis' want een bruine vloot bak met 6 knopen wind loop jij zo voorbij ook al is die veel langer. Het hangt dus van het schip en de omstandigheden af.

Gr Michel

Rompsnelheid is haalbaar als je genoeg voortstuwend vermogen hebt om alle weerstanden(nat oppervlak, aangroei,enz.) te overwinnen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 13:45 #768947

De vraag van TS is volgens mij of grotere schepen ook in het voordeel zijn als rompsnelheid nog niet gehaald wordt of dat het verschil 'alleen' de rompsnelheid is en hij dus bij windsnelheden of hoeken waar de rompsnelheid niet gehaald wordt even snel zou moeten varen.

Het antwoord is goed te zien in de polairen. Ik heb even uit Sailspeed de polair bij 10kts wind van een Spirit 28, 32 en 36 gehaald..






Goed te zien dat de grotere boten bij elke windhoek sneller loopt dan de kleinere versie, ook ver onder de rompsnelheid.

Gevolg van groter zeiloppervlak vnl neem ik aan?
Laatst bewerkt: 19 sept 2016 13:46 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 20:31 #769070

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Die Spiritboten kunnen recht tegen de wind in zeilen?
Of lees ik het diagram verkeerd?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 20:55 #769080

Gijper schreef :
Die Spiritboten kunnen recht tegen de wind in zeilen?
Of lees ik het diagram verkeerd?

Ja, kunnen ze, dat heet opkruisen :P

Serieus: Als je goed kijkt zie dat het eerste stuk een rechte lijn is.

Bij 0 graden staat de VMG bij opkruisen en het volgende punt is dan de Upwind Angle met bijbehorende snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 21:15 #769091

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Een hele stomme misschien ....

maar je log staat wel goed gecalibreerd? misschien loop jij al wel je rompsnelheid, maar geeft je log het niet aan.

verder eens met bovenstaande 'lengte loopt' tenzij de windomstandigheden dusdanig zijn dat jouw lage gewicht in het voordeel komt. Maar dat gaat over het algemeen alleen op bij echt licht gebouwde bootjes.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 21:49 #769102

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Bas van Dijk schreef :
Bij 0 graden staat de VMG bij opkruisen en het volgende punt is dan de Upwind Angle met bijbehorende snelheid.
Oke op die manier. :blink: :lol:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 21:52 #769104

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Mooie discussie> Maar deze zin "{..} grotere schepen ook in het voordeel zijn als rompsnelheid nog niet gehaald wordt of dat het verschil 'alleen' de rompsnelheid is en hij dus bij windsnelheden of hoeken waar de rompsnelheid niet gehaald wordt even snel zou moeten varen." beantwoordt mijn vraag. De conclusie luidt: grotere boot kopen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 22:46 #769115

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Bas van Dijk schreef :
Gijper schreef :
Die Spiritboten kunnen recht tegen de wind in zeilen?
Of lees ik het diagram verkeerd?
Serieus: Als je goed kijkt zie dat het eerste stuk een rechte lijn is.

Bij 0 graden staat de VMG bij opkruisen en het volgende punt is dan de Upwind Angle met bijbehorende snelheid.

[offtopic]
Die rechte lijn is overigens niet echt een goede benadering, want tussen 0° en UA is het verloop in snelheid niet lineair, maar wordt dit berekend met VMG(TWA) = Beat_VMG / cos(TWA):
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 19 sept 2016 22:51 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 23:06 #769118

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Grafiek in Jip en Janneke taal:

tussen 0 en 15 graden is Boatspeed 0 tot practisch 0 ;) ongeacht lengte van je boot.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 19 sept 2016 23:25 #769120

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
De boatspeed tussen 0° en 15° is gelijk aan die tussen 15° en UA, je bent bij al die koersen aan het opkruisen en vaart dus V@UA = BeatVMG / cos(UA). In de bovenstaande grafiek is dat 5.83 knts. De grafiek toont VMG en begint boven de 4 knts, dus dan kom je ook nog wel ergens.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 06:06 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 06:36 #769139

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Ik vraag me nog steeds af, wat maakt dan het verschil tussen een "snelle" en een "trage" zeiler ? Het feit dat een snelle makkelijker zijn rompsnelheid kan bereiken ? Heeft bv het onderwaterschip geen invloed op de rompsnelheid en zijn sommigen dan gewoon "ondertuigd" voor hun gewicht en halen daarom nooit hun rompsnelheid ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 06:48 #769141

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7832
Je moet een aantal dingen uit elkaar halen:

1: De formule voor "rompsnelheid" is een zeer grove vuistregel.
2: Daarvoor heeft rompvorm inderdaad weinig invloed.
3: wat er ONDER de rompsnelheid gebeurt, wordt WELDEGELIJK beinvloed door rompvorm, weerstand, zeiloppervlak etc. Dat bepaalt feitelijk allemaal hoe makkelijk je de rompsnelheid haalt. Het ene schip heeft daar minder wind voor nodig dan t andere.
4: Dan is er ook nog planeren. Daarvoor heeft de rompvorm en t gewicht grote invloed. Een zwaar schip met een diepe, V-vormige romp planeert minder snel dan een licht schip met veel zeil en een vlakke bodem. Bij planeren tellen heel andere regels.
5: Ook onder de rompsnelheid is het zo dat lengte loopt. Groter betekent ook dat je meer zeil kunt dragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 07:46 #769154

In Wiki staat ook een heel aardig verhaal over de weerstand van schepen en waaruit deze is opgebouwd.
Voor de geinteresseerde rekenaar ;)
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 08:31 #769176

zapp schreef :
Mooie discussie> Maar deze zin "{..} grotere schepen ook in het voordeel zijn als rompsnelheid nog niet gehaald wordt of dat het verschil 'alleen' de rompsnelheid is en hij dus bij windsnelheden of hoeken waar de rompsnelheid niet gehaald wordt even snel zou moeten varen." beantwoordt mijn vraag. De conclusie luidt: grotere boot kopen :-)

Ik had al het idee dat er veel zinnige dingen gezegd werden maar niemand direct je vraag beantwoorde :-)

Iig is het grappig om met die sailspeed excel file te spelen, wat me bv ook opvalt is dat in de grafiek die ik liet zien het verschil in snelheid bij matige windsneldheid feitelijk groter is dan het verschil in rompsnelheid. Dus bij 90 graden wind en 20kts is het snelheidsverschil kleiner tussen de grote en kleine boten dan bv bij 6 knopen. Dus in dit specifieke voorbeeld zorgt de rompsnelheid beperking juist voor minder verschil tussen de boten (als er genoeg wind staat)

Zoals gezegd hangt dit natuurlijk heel erg af van het type boot, waarbij zeiloppervlak volgens mij nog het belangrijkste is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 09:15 #769188

GuyCras schreef :
Ik vraag me nog steeds af, wat maakt dan het verschil tussen een "snelle" en een "trage" zeiler ? Het feit dat een snelle makkelijker zijn rompsnelheid kan bereiken ? Heeft bv het onderwaterschip geen invloed op de rompsnelheid en zijn sommigen dan gewoon "ondertuigd" voor hun gewicht en halen daarom nooit hun rompsnelheid ?

In een wedstrijdveld is het verschil tussen de beste en de slechtste meestal in de ordegrootte van 10%. En dat zijn allemaal zeilers die hun best doen hard te zeilen.

Ik kom soms zeilers tegen die in mijn beleving niet zeilen. Ze hijsen witte driehoeken omhoog en als gevolg van de wind maken ze enigszins voortgang. Dan vaart iedereen die de zeilkunst machtig is gewoon 2x zo hard.

Ik denk dat ik 20% harder kan varen dan een gemiddelde toerzeiler in "trimweer". Niet gezegd dat dat enkel aan zeilkunst ligt, dat ligt ook aan uitrusting.

Halve wind met 4+ bft loopt alles wel, maar met minder wind en/of andere koersen word het effect groter.

Bij 6bft ontstaat er een groot verschil tussen de mensen die aan het zeilen zijn en de mensen die daar mee op houden en in "overlevingsmodus" gaan (een door mij onbegrepen modus van zelfkastijing ;)). Dan worden er genua's opgerold tot aardappelzakken en grootzeilen klapperend gevoerd terwijl vanonder de buiskap de knopjes van de stuurautomaat worden bediend. Daar maak je het verschil door je schip met de juiste zeilvoering uit te rusten en als stuurman de golven goed aan te sturen.
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 09:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 12:24 #769241

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bas van Dijk schreef :
[Zoals gezegd hangt dit natuurlijk heel erg af van het type boot, waarbij zeiloppervlak volgens mij nog het belangrijkste is.

Vergeet het effect van masthoogte in lichter weer niet! Denk dat meer doet dan het oppervlak an-sich. Verder is in lichter weer de verhouding voortstuwing vs. nat oppervlak van groter belang dan die tussen voortstuwing en massa. Minder waterweerstand bij meer lengte geldt volgens mij op alle snelheden, ook onder rompsnelheid is je golfweerstand verhoudingsgewijs minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 12:30 #769248

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Bas,

Volledig eensch met jouw bovenstaande verhaal. Wel heb ik 1 klein puntje van kritiek op de volgende constatering.
Bij 6bft ontstaat er een groot verschil tussen de mensen die aan het zeilen zijn en de mensen die daar mee op houden en in "overlevingsmodus" gaan

Dat begint volgens mij bij velen al bij 4 a 5 Bft :evil: :evil: :evil: :whistle: :whistle: :whistle:

Verder volledig eensch voor wat betreft ingerolde beddenlakens en klapperende grootdingesen.
Mensen trek hier en daar eens aan een touwtje. Daarvoor zitten die dingen op je boot. Je zult zien dat je dan boven de 5bft ook nog kunt varen ipv weg gedoken te zitten onder de buiskap.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 12:32 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 12:38 #769251

ja, en dan nog? Iedereen heeft een ander gevoel en beleving van watersport.
laten we dat respecteren.

het was net zo een leuk draadje
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 12:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl