Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voor de wind op zee

Voor de wind op zee 11 dec 2016 19:05 #791138

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Golfslag lijkt mij een goede reden om op zee geen melkmeisje te willen voeren.
Effectief zeilt het niet echt prettig en afkruisen (bakstag) gaat meestal sneller.
Vooral sneller lijkt mij een belangrijk punt.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 20:03 #791150

Ben het met mn voorganger eens, zelf heb ik met voor de windse koersen veel uitgeprobeerd.
Het afkruisen geeft een veel rustiger vaargedrag op ruim water met een meelopende golfslag.
De iets grotere afstand die je gaat overbruggen wordt in tijd goed gemaakt door een hogere snelheid. Wel moet je wat meer ruimte hebben op je te varen traject zodat je niet elke 5 min moet gijpen

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 20:05 #791152

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Wij passeren nogal eens de Maasmond, door de gecompliceerde situatie daar (aan/afvoer rivier haaks op de kustlijn, getijde stroom langs de kustlijn, variabele diepte bij de geul, hekgolven van de in / uitgaande scheepvaart) staat er meestal een vervelend golfpatroon. Sinds de aanleg van de 2e Maasvlakte is het er zeker niet beter op geworden. Geen ideale omstandigheden voor Zeeuws meisje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 20:18 #791156

Afkruisen is voor de meeste schepen sneller tot ergens begin windkracht 4B.

Bij 4B+ is alleen op een flink voorzeil varen net zo snel en een stuk veiliger.
Zo'n grootzeil is alleen maar lastig....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 20:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 20:18 #791157

Voor veel boten krijg je een aanzienlijk grotere snelheid door af te kruizen waardoor je eerder op je doel bent. Afhankelijk van de maat en vorm van de golfslag kan het ook wat comofrtabeler zijn. Echter het tegenovergestelde kan ook waar zijn!
het komt zo vaak voor dat ik plat voor de wind vaar of net 10 graden hoger waarbij het veel prettiger is dan afkruizen, ook minder werk voor de stuurautomaat om op koers te blijven.

Een eenduidig antwoord is niet te geven, zoals bij alles dat met boten te maken heeft is het enige juiste antwoord: "Dat hangt er vanaf", en daar kun je weinig mee natuurlijk. Het probleem is dat het per boot en per golfslag verschilt. Je kunt het gewoon proberen en je ervaart het snel genoeg.

Voor het heel houden van je giekneerhouder en bulletalie maakt het geen verschil. Afkruizen zou zelfs wat hogere belastingen veroorzaken dan plat voor de wind omdat de schijnbare wind wat sterker is.

Mensen die beweren "altijd dit" of "altijd dat" moet je met een flinke korrel zout nemen. Geen situatie en geen boot is gelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 20:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 20:35 #791164

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
CeesS schreef :
Wij passeren nogal eens de Maasmond, door de gecompliceerde situatie daar (aan/afvoer rivier haaks op de kustlijn, getijde stroom langs de kustlijn, variabele diepte bij de geul, hekgolven van de in / uitgaande scheepvaart) staat er meestal een vervelend golfpatroon. Sinds de aanleg van de 2e Maasvlakte is het er zeker niet beter op geworden. Geen ideale omstandigheden voor Zeeuws meisje.

Spot on.....

Exact bij de tweede maasvlakte komend uit zuid loopt de kust iets naar buiten toe.
Ik lette even niet op...wat rare golven/stroming en we lagen niet meer voor de wind.
Kracht op de bulletalie fluctueerde enorm en daardoor werd de verhaalkam uit de voetrail gerukt waardoor de bulletalie liep.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 20:36 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 20:52 #791168

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
In een ander draadje heb ik al eens gemeld dat ik sinds de 2e Maasvlakte de aanbevolen oversteekplaats vaak mijdt. Het is inderdaad een vervelende klotsbak geworden, vooral bij NW 4 of meer

Melkmeisje (fok te loevert - maar eigenlijk staat je grootzeil binnen de wind) is meestal geen goed idee op zee. Ook je grootzeil strijken niet. Je rechtuit stabiliteit neemt sterk af.

Als ik 'heel ruim' wil varen dan zijn er 2 mogelijkheden op zee om voldoende druk op je genua te houden
  1. grootzeil maximaal reven en bulletalie er op, voor langere stukken
  2. grootzeil strak in het midden, om bv bij aanloop een haven bijna voor de wind in te draaien of een schip te ontwijken
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 21:31 #791177

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
voor de wind doen wij zonder grootzeil, lekker rustig, ok een knoopje langzamer maar we hebben de tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 22:11 #791190

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb niet echt regels, doe maar een beetje wat me op dat moment het beste voorkomt.
Wat ik nog wel eens toepas is met 15o tot soms misschien wel 20o wind schuin van achter toch gewoon de fok op de boom aan loef varen. Geeft lekkere rustig stabiele koers. Fok staat dan soms voorlijker dan dwars
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 22:12 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 22:21 #791192

Dat doe ik ook, soms zelfs wel tot 100-110 graden schijnbare wind. Ik zet de boom pas in de highaspect als deze in de luwte van het grootzeil begint in te zakken, maar ik ben meestal erg lui om hem eruit te halen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 22:47 #791195

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Hangt wel een beetje van het type boot af. Bij moderne schepen boom ik de genua ook uit, maar dan wel op deze manier, zodat je zonder naar het voordek te hoeven, je koers kunt aanpassen:



Grootzeil blijft altijd staan, desnoods zwaar gereefd. Op de oceaan hoeft dat niet, maar op Noordzee zeker wel.

Bij de IOR-achtigen is de genua zo groot, dat dat niet lekker vaart. Dus grootzeil dubbel rif of bij vlak water zelfs wegnemen.

Voorzeil voorlijker dan dwars zal bij veel boten niet zo lekker werken op zee: gaat de boot te lijgierig worden en duiken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 22:50 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 23:43 #791201

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Is dan de boom niet langer dan de J-maat of zie ik het verkeerd.
Bij mij is de genua zo groot dat ik de boom langer moet maken dan de J-maat.
Zeker bij te loevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 11 dec 2016 23:44 #791202

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Stukje inrollen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 00:20 #791205

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Dat is dan een heel groot stukje. ca 40%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 04:55 #791206

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik begrijp het nut niet van de derde schoot? Heb je dan niet een 4e ook nodig?
Waarom niet de 1e en 2e schoot gebruiken?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 05:57 #791209

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Afkruisen gaat inderdaad voor de meeste boten sneller tot circa 4 bft. Maar houdt er rekening mee dat bij de meeste (de waterverplaatsers) dat hoekje echt klein is. Bij waterverplaatsers is dat veelal tussen de 0 en 15 graden ware wind. Op al die koersen kan je fok gewoon nog uitgeboomd worden.

Voor de niet waterverplaatsers geldt veelal, hoe minder wind, hoe hoger en vice versa.

Die derde schoot zit er om snel over te kunnen gaan op de basis schoten. Die laten vieren = boom zakken = basis configuratie zeilen. Daarom hoeft Lamavare niet direct naar het voordek om snel een manoeuvre uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 06:34 #791216

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Jedre schreef :
....
Die derde schoot zit er om snel over te kunnen gaan op de basis schoten. Die laten vieren = boom zakken = basis configuratie zeilen. Daarom hoeft Lamavare niet direct naar het voordek om snel een manoeuvre uit te voeren.

De boom blijft gewoon staan. Is gefixeerd door ophouder, neerhouder en guy. Loslaten van de 3r schoot betekent dat je de normale schoten gaat gebruiken, meer niet.

Zijn de manoeuvres voorbij dan kun je weer terug naar je oude koers en de 3e schoot weer gebruiken.

Bij kruisend verkeer of relatief smal water ideaal.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 06:55 #791220

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Die derde schoot, is dat de schoot die door de boom heen gaat en laat je de normale schoten gewoon los hangen (niet door de boom dus)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 08:01 #791223

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Vinni schreef :
CeesS schreef :
Wij passeren nogal eens de Maasmond, door de gecompliceerde situatie daar (aan/afvoer rivier haaks op de kustlijn, getijde stroom langs de kustlijn, variabele diepte bij de geul, hekgolven van de in / uitgaande scheepvaart) staat er meestal een vervelend golfpatroon. Sinds de aanleg van de 2e Maasvlakte is het er zeker niet beter op geworden. Geen ideale omstandigheden voor Zeeuws meisje.

Spot on.....

Exact bij de tweede maasvlakte komend uit zuid loopt de kust iets naar buiten toe.
Ik lette even niet op...wat rare golven/stroming en we lagen niet meer voor de wind.
Kracht op de bulletalie fluctueerde enorm en daardoor werd de verhaalkam uit de voetrail gerukt waardoor de bulletalie liep.

Vinni

Krachten op de bulletalie worden groot, dus deze moet (inclusief beslag) zwaar uitgevoerd zijn.

Verder moet de giek gefixeerd zijn door bulletalie en grootschoot. Speling betekent een extra dynamische pieklast op je beslag als de wind vat krijgt op het zeil, niet zelden met bovengenoemd resultaat.

Bovenstaande is een reden dat ik heel blij ben met een klein schip met idem klein grootzeil. Bij (kleinere) huurschepen gebruikte ik voor de bulletalie altijd de voorkikker en nooit de voetrail.

Bij een moderne 40" met een lange giek heb je best zwaar beslag nodig. Ik heb wel eens gezien dat men alle blokken maar wegliet en een oog direct in het dek had gezet. Alleen af en toe controleren op het schavielen van de bulletalie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 08:18 #791230

Op zee heb je meestal de ruimte.
Wij varen op zee nooit te loevert, die golfslag is te onbetrouwbaar.

De wind niet perfect achterlijk houden en enkel op voorzeil.(fok, genua, halfwinder, afhankelijk van het moment)
Als we op zee zitten dan zijn we met vakantie en hebben we tijd.
Comfortabel zeilen is volgens mij ook veilig zeilen, je wordt minder moe en kunt beter en langer uitkijk houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 08:32 #791238

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
koko schreef :
Die derde schoot, is dat de schoot die door de boom heen gaat en laat je de normale schoten gewoon los hangen (niet door de boom dus)?

Ja.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 08:36 #791241

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
reuv schreef :
...
Verder moet de giek gefixeerd zijn door bulletalie en grootschoot. Speling betekent een extra dynamische pieklast op je beslag als de wind vat krijgt op het zeil, niet zelden met bovengenoemd resultaat...

Daarbij ook fixeren met neerhouder en kraanlijn!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 09:22 #791263

In de meeste boeken en filmpjes die ik heb gezien van oceaanoversteken is het toch wel heel normaal om met een uitgeboomde fok te loevert plat voor de wind te varen, dagen achtereen. Kan dat door de oceaandeining komen? Zoals Erik schetste, voor alle omstandigheden gelden weer andere best-practices?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 09:28 #791264

Jedre schreef :
Afkruisen gaat inderdaad voor de meeste boten sneller tot circa 4 bft. Maar houdt er rekening mee dat bij de meeste (de waterverplaatsers) dat hoekje echt klein is. Bij waterverplaatsers is dat veelal tussen de 0 en 15 graden ware wind.

Dat valt wel mee; ik heb zo'n echte waterverplaatser/kuilengraver. En toch is de Downwind Angle tot 12 a 13 kts wind (flinke 4B) nog steeds 25 graden, en meer bij minder wind.
Uit de meetbrief de DA bij verschillende kts wind:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind op zee 12 dec 2016 09:35 #791266

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Evaluationcopy schreef :
In de meeste boeken en filmpjes die ik heb gezien van oceaanoversteken is het toch wel heel normaal om met een uitgeboomde fok te loevert plat voor de wind te varen, dagen achtereen. Kan dat door de oceaandeining komen? Zoals Erik schetste, voor alle omstandigheden gelden weer andere best-practices?

Met vlak water of een lange (oceaan-) deining kun je beter te loevert varen dan op een knobbelig zeetje, maar dat gaat dus meestal niet sneller. Vaak zie je ook 2 voorzeilen aan weerszijden, dus geen grootzeil. Zolang de boot niet gaat rollen, kan dat allemaal.

Dus je maakt inderdaad keuzes, waarbij een oversteker eerder voor comfort zal kiezen dan voor snelheid middels afkruisen.

Op de Noordzee is veiligheid vooral de belangrijkste afweging.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl