Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: schroef stil of niet

schroef stil of niet 03 mei 2017 14:47 #831897

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
wie kan mij in eenvoudige termen uitleggen, of en waarom, een boot minder weerstand heeft met de de motor in neutraal, dan met de motor in achteruit
tijdens het zeilen en zonder werkende motor uiteraard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 14:50 #831899

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10649
Dat is een vraag voor de experts en als die eenmaal beginnen met het niet met elkaar eens zijn... :whistle:
Een jongen met een goed verstand, bemint de zee maar blijft aan land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 14:55 #831901

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 439
Klapschroef of niet?

Als je een klapschroef hebt en je zet hem ff in zijn achteruit klapt de schroef dicht en dus minder weerstand.

Als je geen klapschroef hebt zou hij in neutraal mee kunnen draaien wat energie vraagt en in een versnelling -vooruit kan dan ook- staat hij stil en dit kost -lijkt me- minder energie.

Raar want ik zou verwachten dat het ronddraaien energie kost maar ik wil de experts niet tegen spreken zoals Albert al aangeeft :whistle:
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 15:50 door tafkaf. Reden: Ik zat kei vaut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 14:56 #831902

Ik zou zeggen draaiend de minste weerstand. Ik denk dat de schroef automatisch de weg van de minste weerstand zoekt. Draaiend is wel slechter voor de keerkoppeling btw.

in het geval van een vaste schroef uiteraard
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 14:57 door Ivo pionier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:05 #831906

Ben het met Ivo eens,
vrij draaiend levert een vaste schroef
de minste weerstand maar stilstaand door in achteruit-
of vooruitstand fixeren minimaliseert de slijtage
van schroefaslagers en keerkoppeling.
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 15:06 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:11 #831907

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2002
volgens mij moet in de documentatie van de keerkoppeling wel staan of je de boel mag laten draaien. Het levert in ieder geval minder weerstand op als je hem mee laat draaien (de hoek waarmee het water wordt afgebogen is kleiner bij een meedraaiende schroef dan bij een gefixeerde schroef). Ik heb zelf een klapschroef, maar als ik op boten met een vaste schroef vaar, fixeer ik hem altijd. Al die herrie van de meedraaiende schroef... Tenzij het om een wedstrijd gaat. Verschil gefixeerde schroef/meedraaiende schroef ligt vaak tussen de halve en hele knoop (tenzij je al op rompsnelheid vaart).
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 15:15 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:23 #831913

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
voor alle duidelijkheid, ik heb het over algemene principes, niet een bepaald model boot, schroef, keerkoppeling
Begrijp dat het uitmaakt of het een klapschroef is, maakt het ook uit of het2/3 bladig is ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:26 #831915

Volvo adviseert om de schroef NIET mee te laten draaien.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:33 #831917

GuyCras schreef :
Begrijp dat het uitmaakt of het een klapschroef is, maakt het ook uit of het2/3 bladig is ?

Dat maakt allemaal uit.

Een klapschroef zeilt een paar tienden kts (tot 0,5 kts) sneller dan een meedraaiende vaste.
Een stilstaande vaste kost nog meer snelheid.
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:35 #831919

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Baasklusje : en 2/3 blad ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:38 #831921

GuyCras schreef :
en 2/3 blad ?

Ik zou zeggen dat 3 meer weerstand geeft dan 2 maar zeker weet ik het niet....
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 15:54 #831928

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8835
Zou het aan de wateroppervlakte van de bladen kunnen liggen? :pinch:
May sauce be upon you,
R'amen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 16:08 #831932

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7239
Ik heb er wel eens eerder over geschreven maar kan dot niet terug vinden

Mechanisch koppelingen kunnen en mogen meedraaien of stil staaan inwerk, het is wel zo dat sommige mechanische loopings niet meer van inwerkt naar neutraal willen schakelen als je ze onder het zeilen in ze werkt hebt gezet .
Heb je z'n koppeling dan raad ik het af om in zijn werk te zetten onder het zeilen want je moet de motor in zijn werk starten om de koppeling weer in neutraal te krijgen. De krachten die op dat moment op de aandrijving worden uitgevoerd zijn norm. Ik heb meerdere keren een aandrijf as van een koppeling moeten vervangen omdat deze was afgebroken.

Hydroliek koppeling mogen meestal maar een paar uur me draaien omdat er bij z'n koppeling geen smering met mee draaien opgang komt zal de killing sneller slijten .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 16:58 #831943

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Fer schreef :
Heb je z'n koppeling dan raad ik het af om in zijn werk te zetten onder het zeilen want je moet de motor in zijn werk starten om de koppeling weer in neutraal te krijgen. De krachten die op dat moment op de aandrijving worden uitgevoerd zijn norm. Ik heb meerdere keren een aandrijf as van een koppeling moeten vervangen omdat deze was afgebroken.

Hydroliek koppeling mogen meestal maar een paar uur me draaien omdat er bij z'n koppeling geen smering met mee draaien opgang komt zal de killing sneller slijten .

dat was exact het onderwerp wat toen aan bod kwam, en toen dacht ik : zou het nou zo veel uitmaken (dat wel/niet meedraaien), en waarom wel/niet .......
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 17:03 door GuyCras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 17:13 #831948

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 17:27 #831953

Toevallig gelezen in de manual van Hurt dat bij meedraaiende as en motor uit, dus zeilen, dit meetelt in de bedrijfsuren en dus slijtage geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 20:03 #831988

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
De Volvo Penta keerkoppelingen en saildrives kunnen niet tegen meedraaien (heb net een 120S moeten repareren waarvan de conus totaal versleten was)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 21:05 #832006

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13144
Zelfs met klap- en vaanstandschroeven zijn er grote verschillen. Ik zet de Yanmar saildrive met klapschroef altijd stil. Geen probleem met naar neutraal schakelen. Op de Dekadent deed ik dat ook een keer en daar gaf stilzetten van de (vaanstand)schroef juist problemen met de schroef en moest de motor in zijn vrij blijven staan tijdens het zeilen.

Over de discussie over de weerstand van een (vaste) schroef is al heel veel geschreven en niet alle tests op dat gebied geven dezelfde resultaten. Het kan dus per boot en per schroef verschillen, er is geen eenduidig antwoord op te geven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 03 mei 2017 21:43 #832012

Mijn schroef moet meedraaien omdat ik mn niet in neutraal kan krijgen onder t zeilen.

Is geen probleem en levert ook geen bemerkbare extra slijtage op.

Wat ik een interessante vraag vind; waarom is er nog geen simpel (en goedkoop) systeem om mn draaien schroef in een hydro generator om te zetten? Of heb ik simpel weg niet goed gezocht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 04 mei 2017 05:27 #832047

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Aart Korstjens schreef :
Volvo adviseert om de schroef NIET mee te laten draaien.

Aart

Met belangstelling aan het meelezen. Deze info vind ik het belangrijkst. Ik laat hem dus niet meedraaien.
Dewindhoos schreef :
Mijn schroef moet meedraaien omdat ik mn niet in neutraal kan krijgen onder t zeilen.
Nu ben ik even verward......... hij draait toch mee áls hij in zijn neutraal staat?
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 05:29 door lourens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 04 mei 2017 06:31 #832055

Als je het net mag geloven is een meedraaiende schroef gunstiger voor de zeil snelheid.

Gek genoeg is dat in tegenstelling tot artikels uit zeiltijdschriften van pakweg dertig jaar terug.

In die tijd kreeg ik van een vertegenwoordiger een sleeplog te leen. Testen. Het was een klein dingetje, ook bedoeld voor windsurfen wat toen erg in was. Een der eerste elektronische loggen.

Hoe precies het was is niet belangrijk, de uitlezing was per tiende knoop en daar ging het om.

Wij zeilen een zware langkieler. Grote schroef want de boot is als garnalenvisser gebruikt geweest.
Die grote schroef zit achter een stevenbalk die aan de bovenkant 20 cm breed is. Dat is slecht voor de aanstroming, is niet anders.

Ons bootje is ondertuigd, het grootzeil was ooit een gaffelzeil met topzeil, is nu een “gewoon” marconi zeil. Vooral bij lichte wind is dat duidelijk te merken.

Ik heb dan met dat sleeplog testen gezeild. Boot op autopiloot en schroef blokkeren, loszetten, blokkeren, loszetten. Heb het vele vele keren getest.
Onze boot (met die gedeeltelijk achter de stevenbalk zittende schroef ) zeilt 0,5 kn sneller met geblokkeerde schroef. Is bovendien ook beter voor de hydraulische koppeling.

Tijdens dat test blokkeren stak ik een houten spie tussen de draaiende elastische koppeling en een zware spant. Je zag dan dat de schroefas steeds langzamer ging draaien en dan op het laatst ging “hikken “ om vervolgens helemaal stil te staan. Dat hikken komt doordat een schroefblad afgedekt werd door die stevenbalk. Met een krijtje de stopposities op de koppeling gemerkt. Gek genoeg was de stoppositie bijna altijd dezelfde. Je zou drie stopposities verwachten.

In die elastische koppeling was een gat voor de spieborgbout. Heb dan een scharnierende haak gemaakt die in dat gat valt en zo de schroefas blokkeert. Moet ik met de hand doen tijdens het zeilen. Schroefas afremmen met een houten stop tussen omtrek koppeling en spant,dan de haak inpikken. Aan die haak is een kabel die verbonden is aan een hefboom in een bakskist.

Deblokkeren kan dus vanuit de kuip.

Tijdens langere zeiltochten blokkeer ik altijd. Heeft vele voordelen. Minder slijtage want bij meedraaiende hydraulische koppeling kan ik het platenpakket gewoon horen slepen.
Stilstaande schroef is ook handig bij overboord gaande lijnen ( met vijf werkzeilen gebeurt dat wel eens ) en andere in het water zwevende troep. Netten, plastic afdekkingen, noem maar op.

Ik trek altijd de startsleutel uit het startcontact en hang hem aan een haakje naast dat contact.
Dit als geheugensteuntje om niet te starten met gedeblokkeerde schroef.

De laatste jaren doe ik zowat alles onder zeil en het is dan ook een paar keer gebeurd dat iets fout gaat tijdens een ankermanoeuvre onder zeil,ik dan snel snel de diesel wil starten en ik dan pas merk dat de sleutel niet in het contact steekt omdat de schroef nog steeds vast staat van vorige zeildag.
Dat is dan knudde maar heeft nog nooit tot ongelukken geleid.

Dat blokkeren gaat niet meer vanaf 5 tot 6 knopen. De ontwikkelde kracht is gewoon te groot. Heb gehad dat mijn houten “stopstok “ ging roken door de wrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 04 mei 2017 06:59 #832064

lourens schreef :
Aart Korstjens schreef :
Volvo adviseert om de schroef NIET mee te laten draaien.

Aart

Met belangstelling aan het meelezen. Deze info vind ik het belangrijkst. Ik laat hem dus niet meedraaien.
Dewindhoos schreef :
Mijn schroef moet meedraaien omdat ik mn niet in neutraal kan krijgen onder t zeilen.
Nu ben ik even verward......... hij draait toch mee áls hij in zijn neutraal staat?

Sorry. Bedoelde dat als die in z'n vooruit staat, ik de motor niet meer in neutraal krijg. Ik moet dan eerst drastisch snelheid minderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 04 mei 2017 08:02 #832098

Meedraaien of niet, dat ligt erg aan de weerstand in de schroefas.
Heb je een as die wrijvingsloos meespint, dan heb je heel weinig weerstand.
Voer je de weerstand op in de schroefas, maar de schroef kan toch draaien, dan neemt de weerstand flink toe.
Zet je de schroef stil, dan "stallt" de stroming en breekt los, en neemt de weerstand weer wat af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 04 mei 2017 08:24 #832113

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Blijft de detailvraag : waarom werd ons op school, door verschillende monitoren aangeleerd, de koppeling in achteruit te zetten, en niet gewoon in vooruit ?
Het is niet zo dat de stroming het de compressie kan overwinnen en de motor aanzwengelen toch, dus maakt het verschil ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef stil of niet 04 mei 2017 08:27 #832116

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Dewindhoos schreef :

Sorry. Bedoelde dat als die in z'n vooruit staat, ik de motor niet meer in neutraal krijg. Ik moet dan eerst drastisch snelheid minderen.

je bedoelt dus niet van neutraal (met sneldraaiende schroef) naar geblokkeerde "in versnelling" ? want dat zou ik begrijpen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl