Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 24 aug 2017 08:03 #865046

NO/ O later naar W 2 Bf volgens mij.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 08:04 #865048

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Een windmeter staat niet op een polyvalk, maar ik werd compleet gelanceerd.
Zat een hele cluster boten voor me die nog op gang moesten komen, kon gelukkig net erom heen zeilen.
De polyvalk was toen al aan het planeren. (ruime wind zonder spi)

Kwam naast een Mariholm die zulke golven trok dat ik daar in vast liep.
Sommige wilden hun zeilen strijken maar dat ging niet vanwege de opwaartse druk in het zeil.

Zeldzame gebeurtenis waar je gewoon moet gaan versnellen en geen gekke dingen doen.
Ambulance's waren voor iemand met een hartstilstand (deelnemer?)

Zag wel dat er begeleidingsboten naar de "cluster" gingen, daar was het echt een zooitje.
Leuk verhaal voor de koffietafel vanmorgen, mijn vrouw was onderweg met de drakenboot ze hebben niets gemerkt, terwijl ze maar op 2 mijl afstand waren.

Schat de breedte van dit verschijnsel op 1 mijl, ongeveer 15 minuten en toen werd het een constante wind 3-4 uit zuidelijke richtingen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 08:25 #865052

Ok, een zeer plaatselijk en zeldzaam verschijnsel.
Was er ook een temperatuurverschil, ik bedoel, voelde je dat er koude lucht naar beneden viel?

De korte duur en de intensiteit kan haast niet anders dan een downburst op het convergentievlak geweest zijn... apart en zeldzaam, zonder regen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 08:32 #865054

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Baasklusje schreef :
web schreef :
Ik heb die van RAK al gecheckt inmiddels... volgens mij klopt alles nu. Op een handvol forse oversimplificaties na waar een zigzagrak op het wad als rechte lijn beschouwd wordt

Als het goed is is er bij die kronkelrakken een afstand ingevuld die klopt met de werkelijkheid.
De stroom op die rakken is ook een gedoe. Ben ik dagen mee bezig geweest ;-)

Alleen de windhoek klopt niet, door die rechte lijnen.
Zou je zelf wat aan kunnen doen door bij elke knik zelf een boei te verzinnen en het rak dan in stukken te delen. Wel oppassen dat je niet omkeert bij zo'n zelf bedachte boei.... het hele echte rak afmaken!
Volgens mij bestond daar een functie voor om Rak daarvoor te behoeden. Is wel een van de redenen waarom Rak het wadvoordeel onderschat. Kruisen pakt bijvoorbeeld vaak veel minder erg uit dan het lijkt.
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 08:38 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 08:50 #865059

De wind uit Harmonie 24-00UTC, in de 14 startplaatsen om 19u, de starttijd. 13 plaatsen, want Enk staat er maar 1 keer in.
Met de klok mee het IJssel- en Markermeer rond, vanaf Den Oever.

Lemmer doesn't look good..... maar de wind daar komt in ieder geval niet uit een ongunstige richting :woohoo:



Hoek van het IJ het meeste wind, maar wel kruisen naar de eerste boei, door het Fonteinkruid heen...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 09:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 09:27 #865074

Waar ga jij starten Thomas?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 09:36 #865076

helmsman 38 schreef :
Waar ga jij starten Thomas?

Geen idee nog. Morgen 1300 valt dat besluit, met de Harmonie van 06 UTC erbij.
Het lijkt er wel op dat de hele Friese kust weinig wind heeft: opgewarmd land maakt zeewind (van meer naar land) tegen de oostelijke gradiënt-wind in. Dan blijft er weinig over.
Je ziet het ook aan de plaatjes: hele oostwal (ook Marken) weinig wind uit west, hele westwal meer wind uit oost (omgekeerde zeewind, daar: van O naar W, van meer naar land, versterkt de gradiënt)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 09:56 #865079

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8548
Baasklusje schreef :
Ok, een zeer plaatselijk en zeldzaam verschijnsel.
Was er ook een temperatuurverschil, ik bedoel, voelde je dat er koude lucht naar beneden viel?

De korte duur en de intensiteit kan haast niet anders dan een downburst op het convergentievlak geweest zijn... apart en zeldzaam, zonder regen....
Apart en zeldzaam misschien, maar ik heb er ook al eens 1 meegemaakt. Van windstil naar echt idioot veel wind binnen een minuut. Boot, honderden meters achter ons vertelde later dat hij 55kn op de klok had... Bij ons geen idee, maar had het water halverwege het gangboord, terwijl ik de boot zoveel mogelijk in de wind hield (wind dwars op het kanaal). Had geen zeil staan. Was dus puur op de windvang van de mast.

Screenshot uit filmpje van onze voorliggers. Wij liggen in de achtergrond.
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 09:57 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 10:08 #865084

Weet je de datum en tijd nog? Plaats lijkt bij Spannenburg?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 10:20 #865087

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8548
Baasklusje schreef :
Weet je de datum en tijd nog? Plaats lijkt bij Spannenburg?
Spannenburg idd. Bij de brug nog windstil. Bij de Brekken was het allemaal over.
5/6/2015 ergens rond 21:00
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 10:20 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 10:27 #865089

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4300
Dit zijn de metingen bij Stavoren van die dag, is mooi te zien, al is het in de grafiek wel een stuk minder extreem dan 55kn. Marknesse en Leeuwarden laten een vergelijkbaar grafiekje zien.
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 10:29 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 10:31 #865090

KNMI heeft in Stavoren (best ver weg van Spannenburg) een max windstoot van ruim 30 kts, dikke 7B
Het was een dag met wind van 3 tot 5B, dus niet zo stil als gisteren. Wel ook ZO-wind, en warm, tot 28 graden. Dus wel enige overeenkomst in temp en windrichting, misschien ook in weersituatie...

edit: menno was me voor.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 10:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 11:29 #865102

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Bij IJmuiden waren ze ook aan het varen en kregen rond half negen een paar flinke windstoten. Er was een MOB, de voordekker ging overboord. Gelukkig had hij wel zwemvest aan en werd hij snel weer binnen gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 11:37 #865105

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Oké daar dus ook, goed we gaan weer over op de orde van de dag en die staat in het teken van 24 uur RAK
daar staan bootsnelheden op die ik nog weleens wil zien.

Starthaven: Medemblik.
Eten Macaroni :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 11:43 #865106

met een biertje zeker?
vergeet niet witte wijn mee te nemen... ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 12:03 #865108

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Natuurlijk we drinken gewoon een biertje aan boord, op veel boten mag je geen druppel alcohol drinken.
Dat zijn angsthazen.

Witte wijn voor Roos? jongedame ORC wedstrijdzeilster ze gaat mee op de Bres, om de fijne kneepjes
van het trimmen onder de knie te krijgen :woohoo:


Nagekomen: Het was inderdaad een wedstrijdzeiler die gisteren een hartaanval kreeg tijdens passage
extreem weer op de Kagerplassen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 12:06 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 13:28 #865133

Firebolt schreef :
Bij IJmuiden waren ze ook aan het varen en kregen rond half negen een paar flinke windstoten. Er was een MOB, de voordekker ging overboord. Gelukkig had hij wel zwemvest aan en werd hij snel weer binnen gehaald.

Nog even een plaatje van IJmuiden, wind gaat snel van ZO naar ZW en naar 25 kts.
En dat op een z.g. convergentielijn, want een front was er nog niet! Apart!



En nu weer 24uurs....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 13:55 #865138

Nog eentje....
IJmuiden heeft geen temp in de grafieken van gister, maar Schiphol wel.

Bij die winddraai en vlagen wordt het 5 graden kouder en stijgt de luchtvochtheid (dauwpunt omhoog).
Ineens andere lucht dus. Zonder front... interessant! (en gevaarlijk, je ziet het niet aankomen).

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 14:50 #865160

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Baasklusje schreef :
De wind uit Harmonie 24-00UTC, in de 14 startplaatsen om 19u, de starttijd. 13 plaatsen, want Enk staat er maar 1 keer in.
Met de klok mee het IJssel- en Markermeer rond, vanaf Den Oever.

Lemmer doesn't look good..... maar de wind daar komt in ieder geval niet uit een ongunstige richting :woohoo:



Hoek van het IJ het meeste wind, maar wel kruisen naar de eerste boei, door het Fonteinkruid heen...

Volgens mij heb je Lemmer en Stavoren verwisseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 15:12 #865166

Dat lijkt er wel op. Inmiddels (grib van 06utc) is het alweer anders...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 15:38 #865171

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Yep, kijk alweer uit naar de volgende. Lastig, plan A en B en C liggen klaar, met elk zijn voordeel en compromis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 15:39 #865172

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Spinaker finish?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 15:45 #865174

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
We zitten aan boord, en vragen ons af of het verwijderen van de buiskap enige zin heeft met de verwachte weersomstandigheden.
Het is mooi gestroomlijnd kapje maar het verwijderen is niet eenvoudig.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 15:46 #865175

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Het venijn zit hem in de staart.
1400 uur blakte midden op het IJsselmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 24 aug 2017 15:51 #865176

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Ik wil niet beweren dat wedstrijdzeilers vuile streken op hun kompas voeren maar... de verkoop van putsen heeft de afgelopen weken een hoogtepunt bereikt. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl