Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overloop.

Overloop. 16 juni 2017 21:09 #844293

Dat is wel kort door de bocht.
Boegspriet is echt wel een verbetering. Maar wel een project op zich om te realiseren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 21:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 16 juni 2017 21:41 #844298

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
peter1 schreef :
Dat opvangen van windvlagen hoef je niet met de overloop te doen maar gewoon met je grootschoot !
Als je een windvlaag met je grootschoot of overloop op moet vangen ben je te laat.
Vlaag dus opvangen door goed te sturen. De z'g "ideale lijn" ofwel "in the groove"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 16 juni 2017 22:05 #844306

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
peter1 schreef :
Oke dus als ik van de winter een overloop ga monteren moet ie met lijnen verstelbaar zijn, ik ken niet anders ....maar dat wordt dan mijn vereiste....!


samen met een boegsprietje wordt dat een van mijn winterklussen !

Als je toch gaat voor een andere overloop dan is een met lijn verstelbare wel de weg om te gaan.
Dan kan je even flink lozen zonder gelijk je trim kwijt te zijn.
Twee jaar terug werden we na 5 uur varen op de hielen gezeten door onze concurent. Dikke wind en nog dikkere vlagen. Mijn vrouw had de lijn van de overloop vast en had zo het gaspedaal in handen. We hielden stand met nog slechts een bootlengte over. Zonder de verstelbare overloop was dat niet gelukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 02:54 #844312

douwe schreef :
peter1 schreef :
Dat opvangen van windvlagen hoef je niet met de overloop te doen maar gewoon met je grootschoot !
Als je een windvlaag met je grootschoot of overloop op moet vangen ben je te laat.
Vlaag dus opvangen door goed te sturen. De z'g "ideale lijn" ofwel "in the groove"

En een lateraalpunt wat verkeerd staat kun je uitgummen!

Douwe heb je een referentie waar je deze kennis/ervaring hebt opgedaan? Ik herken niets van wat je stelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 05:30 #844318

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
interessant punt ! je kan dus ook de boot iets oploeven met een windvlaag net zoals ze dat doen met een gennaker.

Ga ik eens een beetje uit proberen...! zowiezo als ik een enorme pittige windklap krijg loeft ie uit zich zelf al op...maar daaronder kan je er mee spelen..ga er aandacht aan besteden.

zou best kunnen dat ik een deel automatisch al doe !


want wie wil er nu niet in ''the groove"" zeilen!


Als je een windvlaag met je grootschoot of overloop op moet vangen ben je te laat.
Vlaag dus opvangen door goed te sturen. De z'g "ideale lijn" ofwel "in the groove"

en een boegsprietje komt er op bij mij, maar alleen om de tack van de gennaker iets naar voren te brengen en ik vind het zo stoer staan !.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 05:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 05:51 #844319

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Ruimwinds met gennaker wil je, afhankelijk van de grote en uitbouw van je grootzeil toch juist het lateraal punt naar voren schuiven ? Anders heb je teveel roerdruk van je ver naar buitenstaand grootzeil.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 06:44 #844323

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ douwe

Wie zegt dat ik te laat ben als ik mijn overloop of grootschoot gebruik?

Ik zie de vlaag aankomen en aan boord tel ik af van 8,7,6 ...... Leg eens uit wat er verkeerd is aan een rechte lijn varen maar gewoon de helling constant houden door overdruk kwijt te raken? Of zoals jij zegt, waarom het beter is alles statisch in dezelfde trim stand te laten staan terwijl de windkracht, windrichting, helling, snelheid etc verandert in een vlaag?

Je hebt gelijk dat je relaxed zeilend vlagen kan opvangen door met een toenemende wind wat we noemen even 'binnen de wind' te varen. Je gaat verder dan de bovenkant van de groove en zet de voorzijde van je zeilen eigenlijk buiten spel (killen). Dat is dan ook het enige wat je doet, overleven. Niks mis mee vooral doen, doe ik ook soms. Dat maakt een andere methode alleen niet minder 'beter'. Ik denk zelfs integendeel.

Verder sluit ik me aan bij nachtvlinder, ik ben ook nieuwsgierig.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 06:46 #844324

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
geen idee, de ervaringen die ik heb met de gennaker is met erg weinig wind en vond hem prima op het roer lopen, met veel wind durf ik het nog niet, maar een boeggsprietje vind ik mooi staan en is makkelijker vanwege de headval die dan lekker vrij voor de fok zit. (hoop ik , ga het allemaal eerst eens uittekenen )
buiten alle verhalen om zoals hoger kunnen varen e.d is er door mij nog geen enkele ervaring opgebouwd.
maar ben altijd onder de indruk van zo een grote lap op mijn scheepje....en de ongelofelijk druk die er ontstaat met een beetje wind, en dan moet je snel oploeven met een windvlaag om teveel aan wind druk te ontlopen.

en dan kom je op het punt uit dat je dit ook mischien moet doen met je fok of Genua, alle instelling blijven intakt als de grootschoot en overloop niet meer aanraakt maar direct iets oploeft met een windvlaag..
en daarna weer afvalt op de oorspronkelijke koers.

het is wel zo, als je zo leert zeilen zonder de grootschoot te laten vieren maar alleen met het roer de winddruk wat ontlopen je makkelijker leer zeilen met de gennaker want daar werkt dat wel zo !

qua overloop zal ik bemerken dat ik veel hoger kan varen, want dat is een ervaring van mij..! met de hand de giek iets naar het midden geeft direct meer hoogte aan de wind !

bij sommige boten is een helling noodzakelijk om de waterlijn lengte te vergroten waardoor de rompsnelheid hoger wordt, als je dan in een vlaag minder helling krijgt kan dat remmend werken !

best interessant allemaal, ik zeil nu met de grootschoot klaar om te vieren om de windstoten op te vangen..zo zeil ik..maar ga het is ff proberen


zeilen is overduidelijk een ervaringssport, waarbij alleen wat je zelf hebt ervaren echt is, daarvoor nog niet! een never ending story ! volgens jaar ga ik naar een echte zeilvereniging met wedstrijden...snellere leercurve in ! vind het echt leuk !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 07:04 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 07:22 #844331

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Met een gennaker zul je toch overwegend met ruime wind varen, awa > 90. Dan is oploeven in een vlaag niet meer zo'n goed idee. Afgezien dat dan ook je gennaker voorlijk instort.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 10:07 #844356

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Sloe Gin schreef :
Boegspriet zou ik niet aan beginnen. Krijg je spijt van.
Afgelopen Noordzeetocht had ik vreselijke last van m'n laterale punt.
volgens mij had je dat punt aardig gecompenseerd met je koelbox. .....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 10:31 #844360

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
we hebben het over een overloop ! wie in godsnaam begint hier over een boegspriet,koelkast en gennaker
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 10:32 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 10:42 #844363

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 10:43 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 10:51 #844369

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
:woohoo: :evil: :whistle:
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 17 juni 2017 21:05 #844502

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
douwe schreef :
peter1 schreef :
Dat opvangen van windvlagen hoef je niet met de overloop te doen maar gewoon met je grootschoot !
Als je een windvlaag met je grootschoot of overloop op moet vangen ben je te laat.
Vlaag dus opvangen door goed te sturen. De z'g "ideale lijn" ofwel "in the groove"

En een lateraalpunt wat verkeerd staat kun je uitgummen!

Douwe heb je een referentie waar je deze kennis/ervaring hebt opgedaan? Ik herken niets van wat je stelt.

Ik heb vrij veel jaren wedstrijd gevaren in Top klasse, sharpie en finn met redelijk succes.
Geen topper , maar wel een sub topper.
Een paar resultaten .
23 ste van 90 boten tijdens paasei wedstrijden(internationaal veld) met m'n Finn, terwijl ik voorheen nog nooit in een Finn gevaren had.
Hoofdprijs Sneekweek in de Topklasse,waarin ik ook nooit eerder gezeild had.
Op een kruisrak vang ik een vlaag al sturend op.
Op lopende rakken trim ik uiteraard wel met schoot en/of overloop maar dat noem ik niet "een vlaag opvangen"
En m'n bootje loopt over het algemeen niet slecht zoals op deze foto waar ik lekker met moeders onderweg ben ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 21:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 04:29 #844544

O ik twijfel niet over je zeilkunsten hoor (indrukwekkend, gefeliciteerd!) maar kende deze techiek niet, behalve bij niet bezeilde doelen, waar je in vlagen kunt oploeven. Zal eens verder zoeken, alle trimboeken en video's stellen "eerst koers dan zeilen". Interessant dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 05:16 #844545

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Nou hoe dan ook hij staat mooi in de zeilen dat zeker...!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 05:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 05:55 #844553

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Als ik onze overloop met stevige wind aan lij zet kan ik langer doorvaren zonder te reven.
Effect met weinig wind aan loef is minder groot.

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 06:15 #844558

Je kunt de travellerpositie niet los zien van de grootschootinstelling. Sámen bepalen deze variabelen de positie van de giek (en daarmee sheeting angle en twist). Aan-de-wind (daar waar je de traveller gebruikt) geldt:
  • De schoot trekt voornamelijk vertikaal en beïnvloedt twist;
  • De traveller beïnvloedt voornamelijk de horizontale postitie van de giek, heeft minder invloed op twist en méér op sheeting angle


Het is dus "logisch" als je stelt dat je met de traveller aan lei langer door kunt varen, je schoothoek is namelijk groter. Je zou echter nog langer door kunnen varen met de traveller aan loef en schoot een stukje gevierd. Je introduceert daardoor meer twist, waardoor het grootzeil bovenin (daar waar het de meeste helling veroorzaakt) in vermogen vermindert.

Om die reden vaar je met én heel weinig wind met de overloop aan loef (vanwege windsheer, groot verschil in AWA tussen dek en masthoogte), maar ook bij stevige wind (vanwege reductie vermogen).

Verder gebruik (ik) de traveller om na overstagjes geleidelijk hoogte te winnen. Soms wordt dit ook het shifting gears principe genoemd. Tijdens het hoogte zoeken is de traveller de beste manier om de zeilstand (en niet de trim) aan te passen. Met de traveller beïnvloedt je alléén de zeilstand (en niet de twist); terwijl je, als je de schoot zou gebruiken de twist aan het vertrimmen bent...

Er zijn vast meer zienswijzen en theoriën; leuk om uit te proberen als je het interesseert!


Laatst bewerkt: 18 juni 2017 06:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 07:05 #844562

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Mooi uitgelegd Nachtvlinder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 07:33 #844565

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Leuk. Ga ik eens proberen.

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 08:01 #844571

Ik zie op het filmpje de overloop heel erg makkelijk bediend worden.
Aan mijn overloop moet ik enorm hard trekken, wil ik deze een klein beetje kunnen verzetten.
Ik heb maar aan iedere zijde één enkele lijn en dat kost veel te veel kracht.
Dus onder het zeilen is deze niet te verstellen, zonder de grootschoot te lossen???
En vast vooruitlopend op "suggesties", de kar loopt als een trein.........alle kogeltjes er nog in. Dus dat is het niet.
Ik heb jammer genoeg geen foto van de overloop, maar denk dat de reguleerlijnen verkeerd gemonteerd zitten.
Dat is al vanaf dat ik het schip heb. Ik heb daar ook geen montagehandleiding van.
De reguleerlijn begint aan het eind van de rail en gaat via een blok op de traveller weer terug over een blok aan het eind van de rail en zit dan in een klem.
Nu heb ik al eens zitten kijken en denk dat ik met de lijn zal moeten beginnen aan de traveller zijde. Daar zit een afgedopt gat waar de lijn in kan(denk ik). Alleen zal ik dan de traveller dan om moeten draaien.............en dat is heeeeel erg veeeeel werk.
Dan moet n.l. de gehele rail er af gehaald worden. Omdat deze nagenoeg klem zit tussen beide boorden.
Maar ja aangezien ik a.s. vrijdag vertrek met vakantie, zal dat wel een winterklusje worden.
Dan heb ik ook ff de tijd om e.e.a. goed uit te zoeken.

Als er onder jullie zijn die goede suggesties hebben, of een tekeningetje m.b.t. zo'n overloop.
Gaarne.
Gert
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 08:14 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 08:33 #844575

@friendlysailor
Ik heb de Lewmar size 1 traveller kit en die heeft gewoon meer vertraging dan wat jij beschrijft, google maar eens een foto.
De lijn gaat van de kar naar een dubbel blokje op het einde van de rails, dan terug naar de kar, terug naar het einde (andere helft van dubbele blokje) en dan weer naar de kar waar de klem zit.
Dus dat is 4 maal vertraagd, op mijn 28ft bootje is dat iig geen enkel probleem om de kar omhoog te trekken met de schoot aan, ook niet bij redelijk wat wind.

Eea hangt natuurlijk ook af van waar op de giek je schoot bevestigd zit, als je traveller op het kajuitdak staat zal het zwaarder gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 08:36 #844576

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat is een 1:2 vertraging en inderdaad aan de magere kant voor jouw boot. Ombouw naar een 1:3 zoals je voorstelt zal zeker helpen. Kar omdraaien hoeft niet daarvoor. Kwestie van het nieuwe extra blokje op de kuiprand op de goede plek plaatsen.

Als de schijf geen integraal onderdeel van de kar is maar een los blokje kan je die ook nog vervangen door een tweeschijfs blokje, dan gaat het helemaal licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 08:40 #844577

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Vergeet niet om er zachte en soepele lijn in te zetten die niet kinkt. Dat maakt het boeltje àf :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 18 juni 2017 08:43 #844579

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Swiftcord! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl