Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overloop.

Overloop. 19 juni 2017 15:06 #845012

MMMMmmmmm,

Nog niet bij-, of over nagedacht.
Zou kunnen gaan we proberen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 15:26 #845017

Friendlysailor, als die oogsplits om een schijf zit, dan kun je inderdaad die schijf gebruiken en de lijn aan dat oog op je traveller knopen.

Dit soort travellerkarren hebben nogal eens last van versleten rollers. Met de hand rolt t dan mooi, maar onder belasting heeft het veel weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 15:33 #845020

Wat onze overloop betreft twee dingen, ik vind deze zeiltechnisch gezien kort, de overloop komt eigenlijk alleen tot recht om de instap vrij te maken als er niet gezeild wordt. De tweede kanttekening op deze overloop is dat deze erg licht uitgevoerd is, van kaliber 'open zeilboot''.

Op onze Randmeer (open zeilboot met kiel-midzwaard) bevond zich exact hetzelfde overloopprofiel, alleen langer en met een traveller met schijven en vertraagde bedieningslijnen met klemmen. Ik overweeg al een langere, degelijker uitvoering met trimlijnen en reikend tot aan de kuipranden.

Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 19 juni 2017 15:39 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 16:13 #845028

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Beste nachtvlinder.

zoals ik tegen jouw tekeningen aan kijk ga jij dus nog steeds uit van een grootschoot die in zijn geheel op de wagen mee beweegt. Als je het halende eind vast zet midden in de overloop word dat verhaal anders doordat die hele schoot verloopt als je je traveler heen en weer beweegt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 16:14 #845030

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@ nachtvlinder


In hoofdlijn:
Overloop, overloop en .... overloop. Tikje omhoog, tikje naar benden of gewoon laten schieten naar lijk. Dit in combinatie met de fijntrim (ik meen 1:24 of 1:48) afhankelijk van wat de Tell Tales doen. Als ik te laat ben is het de grootschoot laten gaan of de neerhouder lossen. Het laatste zeker bij ruimere wind dan aan de wind.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 16:24 #845031

hscharft schreef :
Beste nachtvlinder.

zoals ik tegen jouw tekeningen aan kijk ga jij dus nog steeds uit van een grootschoot die in zijn geheel op de wagen mee beweegt. Als je het halende eind vast zet midden in de overloop word dat verhaal anders doordat die hele schoot verloopt als je je traveler heen en weer beweegt.

Klopt, dan wordt het anders - dat schreef ik toch ook? TS' heeft een "normaal" systeem, waarbij die 6 mm te verwaarlozen is. Trimhandles voor twist en sheeting angle zijn dan relatief onafhankelijk (wat ik persoonlijk als voordeel ervaar).

Wat zijn de voordelen van jouw systeem? Centrale bereikbaarheid?

@Beauty: herkenbaar. Sinds ik een fijn bedienbare overloop heb, gebruik ik deze aktiever dan de schoot. Schoot is voor mij een soort basistrim en vlagen of vlak na overstagjes handel ik zo veel mogelijk met traveller.
Laatst bewerkt: 19 juni 2017 16:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 18:03 #845056

Ik vaar net anders, maar merk wel dat dit afwijkend is.

Ik vier juist de main fine om de vlagen op te vangen, vanuit de logica dat ik daarmee vooral boven druk loos en op de helling een maximaal effect heb. Moet ik te veel en te vaak vieren gaat de overloop naar beneden om gemiddeld toch het twistverloop in de genua te matchen.

Om de boot te poweren na een tack gaat bij de tack de 1:16 fine 30 cm los, gaat de overloop 70% van de afstand die hij over de andere boeg stond omhoog en ga ik vaart maken. Als de boot op 90% snelheid zit gaat de genuatrimmer de genua dichtlieren en trek ik de fine weer aan. Als de doelsnelheid bereikt is ga ik langzaam aan de hoogte bouwen door de overloop omhoog te halen.

Bij te hoog sturen of een golf vier ik de fine iets om weer te poweren.

Bovenstaand natuurlijk sterk afhankelijk van windsnelheid en windshear.En altijd met een half oog in het grootzeil. (De andere anderhalve oog zijn besteed aan de telltales in de genua)
Laatst bewerkt: 19 juni 2017 18:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 18:19 #845059

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3296
@bas: de fine is de schoot?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 18:20 #845060

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Yep, een zwaardere vertraging en daarmee vaak een dunnere extra haallijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 19:47 #845085

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Wat zijn de voordelen van jouw systeem? Centrale bereikbaarheid?

Ja.

Andere voordelen heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Eerder dus nadelen zoals beschreven. Verander je de stand van de wagen dan veranderd ook de grootschoot. Op de X79 en de Solo hebben ze dit issue ondervangen door de overloop rail hol te plaatsen.

Ander 'nadeel' is dat je overloop bereik effectief de helft kleiner word ongeveer. Aangezien je giek aan de punt van een driehoek hangt waarvan je 1 rib heen en weer beweegt.


Feitelijk hetzelfde systeem als bij Beauty maar dan met minder vertraging.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 20:05 #845086

Er zit in het rechte zwarte gedeelte onder de roller op de traveller een mogelijkheid om een lijn in te doen en of vast te maken.
Maar die zit dan aan de verkeerde kant.
Dus als ik het zo bekijk (ook met de mogelijk versleten rollers) zal dat wel een winterklusje gaan worden.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 20:56 #845103

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Hscharft> Da's inderdaad minder dat het effect van de overloop minder wordt doordat de ene lijn naar het midden blijft lopen.

Het effect van "vertrimmen" daar heb ik in de praktijk weinig last van. Wij hebben een "meebewegend schootblok" op de traveller dus in principe vertrimt er niks, maar vaak zetten we de grootschoot uit de klem, om een lier. Dit om deze snel en veilig los te kunnen gooien. Als ik dan de traveller verplaats (lijn blijft vast zitten) dan vertrimt 'ie dus wel. In de praktijk is dat effect wel zichtbaar maar redelijk verwaarloosbaar.

(6x grootschoot en 4x fijntrim. De 6x grootschoot staat dan vast op de lier, die vertrimt dus.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloop. 19 juni 2017 21:53 #845124

Is zo'n centraal geplaatste schootbediening bedoeld voor een wedstrijdbemanning, waar de stuurman niet (ook) de grootzeiltrim doet? Dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar is het ook geen nadeel meer eigenlijk dat je met het gebruik van de traveller ook altijd iets met de schoot zou moeten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl