Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belang van juiste STW voor je TWA

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 05:59 #845438

Zie blok (8) in de correcties. Bij hogere koersen schijnt het upwash effect het leeway effect aardig op te heffen. Bij lage koersen hebben, ook afhankelijk van de plaatsing, de meeste windsets last van een te hoge meting van de windsnelheid, soms tot wel 5 kn te hard. Bij mijn fathead zelfs nog hoger. Ook daarvoor kun je een empirische correctietabel gebruiken. Een windset plaatsing verder weg van de vuile wind helpt ook.

De meest kritische test van het gehele systeem is de TWD. Als je bij stabiele omstandigheden he testtracks maakt, dient de TWD constant te blijven.
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 06:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 07:00 #845447

Stel nu dat je je log (STW) helemaal goed gekalibreerd hebt, dan nog heb je geen betrouwbare TWS en TWA omdat de stroom onbekend is. Water is altijd in beweging. Er zal wat dat betreft wat verschil zijn tussen een afgesloten plas water (minder beweging in het water) en bijvoorbeeld open zee, maar toch. Je kunt stellen dat je met een goed gekalibreerde log wat dichter bij de werkelijkheid zit (op zich een mooi doel, dat wel), maar mijns inziens niet dat je per definitie de werkelijke TWS en TWA te pakken hebt.

Hierom, en omdat het moeilijk is om goed te kalibreren is (want hoe weet ik dat mijn SOG écht niet beïnvloed wordt door stroom en wind?), en omdat dit ook nog eens regelmatig moet gebeuren (want een schoepen wieltje) maakt het log voor mij een redelijk waardeloos instrument.
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 07:07 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 07:23 #845454

True wind is tov het water, niet tov de grond! Of en hoe het stroomt heeft geen invloed op je performance - hoe je met stroom omgaat is een tactische beslissing. Heb je die eenmaal gemaakt, dan rest je slechts om zo hard mogelijk te zeilen op je "vliegende tapijt"...

Beweegt je vliegende tapijt niet, dan kun je ipv STW de SOG gebruiken, als je denkt dat die nauwkeuriger is... Mijn software heeft een tidal/non-tidal switch om die reden. De manier waarop de drift bepaald wordt schakelt dan ook om.
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 07:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 09:02 #845487

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Op mijn vorige boot had ik RM ST60+ instrumenten. Ik had op een gegeven moment genoeg van het frequent vastzitten van het paddlewieltje en de daardoor verkeerde TWS/TWA aanwijzing. Ik heb toen een pulse-generator gemaakt (AVR) die NMEA SOG leest en het overeenkomstige aantal pulsjes genereert die rechtstreeks door het ST60 instrument gelezen worden op de speed sensor ingang. Met schakelaartje naast het instrument om op elk moment te kunnen overschakelen van paddlewheel naar SOG gebaseerde pulsen. Bert vd Berg (Cruzpro) biedt hiervoor een commercieel product aan, de SOG-1. Mijn huidige wind instrument is een oude nog goed werkende Navman 3150, die geconfigureerd kan worden voor ofwel STW of SOG voor true wind computation. Maar onder het zeilen her-configureren doe je niet zo gauw, dus misschien maak ik wel weer zo'n pulse generatortje met schakelaar. Komt op de lange lijst van nog te maken.
Ik heb trouwens ook nog een werkend Stowe sleeplog. Het moet niet zo moeilijk zijn om het schoepje als sensor voor een modern log aan te passen. Food for thought.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 09:03 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 09:13 #845494

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Nachtvlinder schreef :
Zie blok (8) in de correcties. Bij hogere koersen schijnt het upwash effect het leeway effect aardig op te heffen. Bij lage koersen hebben, ook afhankelijk van de plaatsing, de meeste windsets last van een te hoge meting van de windsnelheid, soms tot wel 5 kn te hard. Bij mijn fathead zelfs nog hoger. Ook daarvoor kun je een empirische correctietabel gebruiken. Een windset plaatsing verder weg van de vuile wind helpt ook.

De meest kritische test van het gehele systeem is de TWD. Als je bij stabiele omstandigheden he testtracks maakt, dient de TWD constant te blijven.


Fraai systeem heb je gebouwd!
Inderdaad, als je TWD constant kunt houden is dit een indicatie voor een goede kalibratoe.
Maar bij veel boten moet je bij weinig wind een grotere (negatieve) TWA correctie maken dan bij meer wind te corrigeren voor upwash etc en daarmee TWD constant te houden. Ik denk dus niet dat je in het algemeen kunt zeggen dat de upwash correctie en leeway elkaar opheffen. Op mijn boot in elk geval niet. Om te weten wat de target TWA is die ik zou moeten sturen laat ik Target TWA-Leeway berekenen in displayen.
TWS correctie voor downwind kan inderdaad aanzienlijk zijn. In mijn geval corrigeer ik -10% tot -12%.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 09:28 door ZZZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 21:03 #845727

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Nachtvlinder schreef :
True wind is tov het water, niet tov de grond!

Hmm. Dat verklaart een hoop, geen idee waarom ik me dat nooit eerder gerealiseerd heb. Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 21 juni 2017 21:21 #845736

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
In RM documentatie wordt i.p.v. "true wind" hier soms aan gerefereerd met "Theoretical Wind", wat helpt tegen verwarring met Ground Wind.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 23 juni 2017 12:47 #846107

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
redshift schreef :
Nachtvlinder schreef :
True wind is tov het water, niet tov de grond!

Hmm. Dat verklaart een hoop, geen idee waarom ik me dat nooit eerder gerealiseerd heb. Dank!

Ik snap het niet :blush:

AW is hoe de wind over de boot gaat tijdens het varen
TW is hoe de wind over de boot zou gaan als je stil zou liggen.

Wat gaat er dan mis als je SOG gebruikt op stromend water? Ik kom niet verder dan dat de snelheid wel goed gaat, maar de hoek niet? (COG en Heading verschillen immers). Is dat het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 23 juni 2017 13:39 #846109

koko schreef :
redshift schreef :
Nachtvlinder schreef :
True wind is tov het water, niet tov de grond!

Hmm. Dat verklaart een hoop, geen idee waarom ik me dat nooit eerder gerealiseerd heb. Dank!

Ik snap het niet :blush:

AW is hoe de wind over de boot gaat tijdens het varen
TW is hoe de wind over de boot zou gaan als je stil zou liggen.

Wat gaat er dan mis als je SOG gebruikt op stromend water? Ik kom niet verder dan dat de snelheid wel goed gaat, maar de hoek niet? (COG en Heading verschillen immers). Is dat het?


Stel dat er geen wind is over land, maar het stroomt 3 knopen.

True wind is dus 3 knopen.
Als je stil ligt tov het water voel je 3 knopen op de boot, en je STW is nul.

Dus: AW = 3 knopen, STW=0 > TW = 3 knopen.
Dat klopt. Als je SOG zou gebruiken dan kom je er niet. Want in bovenstaande voorbeeld is de SOG 3 knopen en dan kom je op een TW van 0kts (wat klopt ten op zichte van land).

Nu ga je volgens je polair die 3 knopen (stroom)wind omzetten in snelheid.
Stel even voor het gemak dat de polair zegt dat je 1 knoop downwind haalt.

Dus nu:
AW = 3+1 =4
SOG = 3+1 =4
STW = 1

De juiste TW berekening is dus weer AW-STW = 4-1 = 3 knopen, daarmee kijk je in polair en zie je dat je 100% vaart.
Je kan de SOG niet gebruiken, want die levert 4-4 is nul op.

Als je je performance wilt checken met alleen de SOG dan moet je de stroming weten anders kom je 1 gegeven tekort.

Dit alles heeft (nog) niks met windhoek te maken, alles komt van achteren in dit voorbeeld.


of snap ik nou je vraag verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 23 juni 2017 20:37 #846182

Bas vat het goed samen denk ik. Dit is best lastige materie, waarbij landmensen (meteorologen) er andere definities op nahouden als zeemensen (zeilers).

"Wind" is zoiets als een bewegende luchtmassa. Deze beweging is een vectoriele grootheid, dus met een snelheid en richting. Deze moet ook een referentie hebben (nulpunt).

Een automobilist die 100 km/h rijdt, vertelt nooit of dit "true" of "apparent" is. Het is tov het wegdek, niet tov een ander punt in het heelal. Zou het referentiepunt ergens anders in het heelal liggen, dan zou ie, door de draaisnelheid van de aarde, veel sneller gaan of juist achteruit bewegen. Dat is helemaal niet interessant want deze auto rijdt en stuurt, net als z'n mede weggebruikers op een stukje asfalt. Dat is z'n omgeving waar ie het mee moet doen.

Voor een zeiler wordt die omgeving in het Engels soms "Sailing wind" genoemd. Het is de wind (en wateroppervlak) waarop je (zo hard mogelijk, liefst 100% van je potentieel) zeilt, je stuurt en andere boten tegen komt. Als het daarbij stroomt zeil je als het ware door een grote bak stilstaand water, waarbij die hele bak nog eens over de bodem verschuift.

N2K vereist 1 van 5 onderstaande referenties in haar "Wind Data" om de verwarring te voorkomen door expliciet te zijn over welke data verzonden wordt. Je polar benodigt type (4); om een layline op je kaartplotter te plotten heb je (1) nodig...

130306 - Wind Data
Category: Environmental
Direction and speed of Wind. True wind can be referenced to the vessel or to the ground. The Apparent Wind is what is felt standing on the (moving) ship, I.e., the wind measured by the typical mast head instruments. The boat referenced true wind is given by the vector sum of Apparent wind and vessel's heading and speed though the water. The ground referenced true wind is given by the vector sum of Apparent wind and vessel's heading and speed over ground.
  1. True (ground referenced to North)
  2. Magnetic (ground referenced to Magnetic North)
  3. Apparent
  4. True (boat referenced)
  5. True (water referenced)

1 en 2 zijn de geowind (wat het KNMI voorspelt)

3 is wat de windset meet en wij onze zeilen op trimmen

4 is de TWA en TWS waar wij zo hard mogelijk op varen (polar)

5 is de TWD en TWS (zelfde TWS als in 4), de kompasrichting waarin je, meedobberend met de stroom, de wind zou pijlen. TWD is dus niet de richting van de geowind! Geen idee of TWD naar het ware noorden of magnetische noorden refereert; je zou eigenlijk een TTWD (True True Wind Direction) en een MTWD (Magnetic True Wind Direction) verwachten!

Herinnerde me onderstaand draadje nog, waar de verschillen tussen "Sailing Wind" en taktisch inspelen op veranderingen daarin aan bod komen: Meetkunde vraagstuk stroming en wind
Laatst bewerkt: 24 juni 2017 06:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 07:17 #846228

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Aha, Bas en Nachtvlinder, bedankt voor jullie geduld en uitleg.

Ik wist niet dat de afspraak, noem ik het maar, is dat we verschillende definities hebben van true wind en dat zeilers voor performance true wind in verhouding tot de boot gebruiken. Dus ik bleef maar proberen het te beredeneren om het te snappen. Afspraak dus.

Helder! :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 08:32 #846253

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 09:01 #846263

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik heb de STW m.b.v. de GPS-SOG ook wel eens geprobeerd te kalibreren.
Hopeloos. Ik gebruik een DST-800 en een I70.

Volgens mij is het ook nog eens zo dat telkens als je de stroom onder ren andere hoek aanvaart je opnieuw kunt calibreren.

Hou het wel op SOG.....maar ja......ben dan ook geen performancefetisjist.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 11:22 #846313

Volgens mij is het ook nog eens zo dat telkens als je de stroom onder ren andere hoek aanvaart je opnieuw kunt calibreren.

Wil je uitleggen waarom dat volgens jou zo is? Volgens mij heeft je log geen flauw idee welke richting de bak water waarin je vaart beweegt. Hij ziet slechts de waterdeeltjes die langs de romp stromen.

In jouw geval eens met je overige opmerkingen: jij hebt voldoende aan een GPS positie. Je was toch ook bezig je installatie te vereenvoudigen (kabels, leidingen, doorvoeren etc)? Waarom las je de doorvoer van je log niet dicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 11:57 #846322

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Om met het laatste te beginnen :
Die DST800 geeft ook diepte...dat vind ik wel interessant.
Temperatuur vind ik ook overbodig.
Je grote teen in het water en je neemt de beslissing om wel/niet te gaan zwemmen.

Mijn redenering is dat als de stroom haaks op het schoepenradje staat dit in een ander afwijking op de STW zal resulteren dan als de stroom er 45° inkomt.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 12:12 #846327

Het schoepenradje reageert alleen op de stromingsrichting en -snelheid van de waterdeeltjes de eerste cm onder je romp. Het getij heeft daar geen invloed op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 13:19 #846345

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Vinni schreef :
Mijn redenering is dat als de stroom haaks op het schoepenradje staat dit in een ander afwijking op de STW zal resulteren dan als de stroom er 45° inkomt.

Vinni
volgens mij maak je hier een denk fout die al vaker in dit draadje is gemaakt: voor een, niet afgemeerde, boot bestaat er niet zoiets als stroom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 13:28 #846348

Dit draadje (of de vele andere hierover) nog eens rustig doorlezen? Het lukt (mij althans) niet om het duidelijker uit te leggen, probeer je voor te stellen wat jij en je boot "merkt" van het varen op 1 vierkante kilometer stromend water. Analoog aan:
-kruipen over een vliegend tapijt
-miniatuurzeilbootje in een badkuip, meegevoerd met een rivier
-etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 24 juni 2017 13:48 #846356

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Nachtvlinder schreef :
Dit draadje (of de vele andere hierover) nog eens rustig doorlezen? Het lukt (mij althans) niet om het duidelijker uit te leggen, probeer je voor te stellen wat jij en je boot "merkt" van het varen op 1 vierkante kilometer stromend water. Analoog aan:
-kruipen over een vliegend tapijt
-miniatuurzeilbootje in een badkuip, meegevoerd met een rivier
-etc
Een vliegtuig, zodra gestart, is er geen andere wind dan die veroorzaakt door de voorwaartse beweging van het vliegtuig. Gezien vanuit het vliegtuig dan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 26 juni 2017 08:51 #846841

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik heb navraag gedaan bij Cruzpro over hun SOG 1. Zitten in Nieuw Zeeland, dus das niet om de hoek.

Dit was het antwoord, voor mogelijk geïnteresseerden.

Thank you for your inquiry about the SOG-1 GPS to paddle wheel signal converter.
Yes, the SOG-1 has been tested to work with the Raymarine ST60 tri-data. The price of the SOG-1 is US$112.70 plus shipping. We also now manufacture the SOG-2 (www.cruzpro.com/sog2.html) which has a built-in GPS receiver and sells for US$165.00 plus shipping.
There is no-one in the Netherlands that currently stocks the SOG-1 or SOG-2 so we are happy to sell to you direct.The cost to ship depends on the method of shipping that you select (Air Parcel Post, Economy Courier or Express Courier). If you let us know, we can create a written quotation for you.


Nu blijkt de Roosmux de eventuele TWX berichten op de Seatalk bus te negeren en rekent dus zelf TWA en TWS uit. Hierbij kan je kiezen of hij dat doet op basis van SOG of STW en is de berekening dus niet beïnvloed door calibratieperikelen van je log (tenzij je STW pakt natuurlijk).
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 08:56 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 26 juni 2017 08:53 #846843

Oh zoiets heb ik ook al. Mijn ST40 hier op mijn buro geeft gewoon snelheid als test voor de multiplexer.
Klein testprintje gemaakt die pulsjes maakt. ST40 trapt daar gewoon in. Zal ook werken op ST60
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 08:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 26 juni 2017 08:55 #846844

Kan jou multilexer dat, STW simuleren op basis van SOG? Daar heb je toch geen hardware voor nodig tegenwoordig!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 26 juni 2017 09:01 #846848

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Nachtvlinder schreef :
Kan jou multilexer dat, STW simuleren op basis van SOG? Daar heb je toch geen hardware voor nodig tegenwoordig!?

Ik was te snel en heb mijn bericht nog even aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 26 juni 2017 09:04 #846852

@nachtvlinder : ja uiteraard, dan vul ik de waarde van de SOG in bij het STW bericht. En stuur dat naar seatalk.

Wat is zo begrijp is dat die paddle wheel omzetter op de plug van de gever komt zeg maar. Dan he je wel hardware nodig
Maar ik moet je draadje nog even bestuderen, om te begrijpen waarom deze vraag op kwam.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 09:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 26 juni 2017 14:31 #846914

Begrijp eerlijk gezegd niet veel van dit draadje, maar dat ligt vast aan mijn dommigheid
Wat is nu precies het probleem?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 14:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl