Bas vat het goed samen denk ik. Dit is best lastige materie, waarbij landmensen (meteorologen) er andere definities op nahouden als zeemensen (zeilers).
"Wind" is zoiets als een bewegende luchtmassa. Deze beweging is een vectoriele grootheid, dus met een snelheid en richting. Deze moet ook een referentie hebben (nulpunt).
Een automobilist die 100 km/h rijdt, vertelt nooit of dit "true" of "apparent" is. Het is tov het wegdek, niet tov een ander punt in het heelal. Zou het referentiepunt ergens anders in het heelal liggen, dan zou ie, door de draaisnelheid van de aarde, veel sneller gaan of juist achteruit bewegen. Dat is helemaal niet interessant want deze auto rijdt en stuurt, net als z'n mede weggebruikers op een stukje asfalt. Dat is z'n omgeving waar ie het mee moet doen.
Voor een zeiler wordt die omgeving in het Engels soms "Sailing wind" genoemd. Het is de wind (en wateroppervlak) waarop je (zo hard mogelijk, liefst 100% van je potentieel) zeilt, je stuurt en andere boten tegen komt. Als het daarbij stroomt zeil je als het ware door een grote bak stilstaand water, waarbij die hele bak nog eens over de bodem verschuift.
N2K vereist 1 van 5 onderstaande referenties in haar "Wind Data" om de verwarring te voorkomen door expliciet te zijn over welke data verzonden wordt. Je polar benodigt type (4); om een layline op je kaartplotter te plotten heb je (1) nodig...
130306 - Wind Data
Category: Environmental
Direction and speed of Wind. True wind can be referenced to the vessel or to the ground. The Apparent Wind is what is felt standing on the (moving) ship, I.e., the wind measured by the typical mast head instruments. The boat referenced true wind is given by the vector sum of Apparent wind and vessel's heading and speed though the water. The ground referenced true wind is given by the vector sum of Apparent wind and vessel's heading and speed over ground.
- True (ground referenced to North)
- Magnetic (ground referenced to Magnetic North)
- Apparent
- True (boat referenced)
- True (water referenced)
1 en 2 zijn de geowind (wat het KNMI voorspelt)
3 is wat de windset meet en wij onze zeilen op trimmen
4 is de TWA en TWS waar wij zo hard mogelijk op varen (polar)
5 is de TWD en TWS (zelfde TWS als in 4), de kompasrichting waarin je, meedobberend met de stroom, de wind zou pijlen. TWD is dus
niet de richting van de geowind! Geen idee of TWD naar het ware noorden of magnetische noorden refereert; je zou eigenlijk een TTWD (True True Wind Direction) en een MTWD (Magnetic True Wind Direction) verwachten!
Herinnerde me onderstaand draadje nog, waar de verschillen tussen "Sailing Wind" en taktisch inspelen op veranderingen daarin aan bod komen:
Meetkunde vraagstuk stroming en wind