Erikdejong schreef :
Bijliggen is een van de gevaarlijkste dingen die je kunt doen. ...
...
Alles wat zeeankers en drogues behoren te doen is de snelheid onder controle te houden als je de golf afgaat. Op die manier houd je in sommige situaties meer controle over de boot met minder aandacht van de bemanning.
Hangt natuurlijk van de boot af. De Bagheera zal wellicht anders reageren als jouw nog te bouwen boot voor de Vendee. Tenminste, ik neem aan dat de Bagheera onder de waterverplaatsers valt en de kandidaat voor de Vendee Globe een planeerboot wordt.
Bij een waterverplaatser kun je misschien zonder, bij een planeerboot wordt het bijna verplichte uitrusting.
Ik ben op de Noord Atlantische Oceaan, de Labrador zee, de Baffin Baai en de Golf van Alaska in behoorlijk serieuze stormen (50 knopen wind en (veel) meer) geweest en die heb ik tot op heden allemaal actief uitgereden met een stormzeil strak geschoot. Zowel aan de wind als voor de wind is dat de prettigste manier. Maar dat brengt me ook aan het volgende en erg belangrijke punt: de maat van je stormfok en hoe gemakkelijk je die kunt zetten.
<knip stormfok 2.5% tot 5%>
Ook hier heb ik weer commentaar: hangt natuurlijk enorm af van je vaargebied. Hier, veilig achter Engeland, hebben we (1) niet vaak 10BF of meer en (2) hier zijn de afstanden ook meestal kleiner dan 5 dagen, zodat extreme wind zonder enige waarschuwing zeldzaam is.
En dat brengt me dan weer bij het zetten van de stormfok: er zijn maar zeer weinig zeegaande boten die knap zijn voorbereid op het zetten van een stormfok zonder dat je de bemanning in gevaar brengt. Leuvers op een aparte stag is het enige wat ik werkbaar acht. Ik ben niet te bereoerd om werk aan dek te doen en ik ben redelijk handig met dat soort zaken, maar gehannes met dubbele fokken om een rolreef heen, hoezen met ritzen over de hele lengte, rijglijnen etc. vergeet het alsjeblieft. Als je veiligheid serieus neemt, dan is een goede stormfok setup belangrijker dan een EPIRB, Marifoon of AIS.
In dit rijtje is het het enige middel dat zelfredzaamheid bevordert. Uberhaupt handig als je verder van huis gaat.
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat ik ooit heb mogen spelen met een extra stag voor de stormfok. Klinkt fantastisch, tot je er achter komt dat de mast ietsje verder achterover stond nadat de mast er die winter af was geweest en dat bij de test bleek dat de speling minimaal was en afgestemd op een goed geplaatste mast. Dus weer een extra onderdeel om te testen bij tewaterlating in het voorjaar.
Kortom, de simpele zaken werken meestal het best. Als je ervan afhankelijk bent ook graag een permanente babystag. En nu we het toch noemen, voor een vakantie rond de Noordzee zal dat meestal niet noodzakelijk zijn, tenzij het bekende weerbeeld heel snel verandert.
(Een keer gevaren met een 6% stormfok omdat iemand besloten had de 110% genua te lang te laten staan. Overcompensatie dus, veel te weinig zeil voor bijna 40 knopen wind.)