Vigo schreef :
Elke schipper en bemanning bepaald zelf wat je wel en wat je niet doet dit is mi. je eigen verantwoording net als je vingers tussen de schoot en de lier draaien om dan de wedstrijd leiding iets te verwijten is onzin zo is het bij het zeilen ook met het weer.
Eenieder weet dat het weer en omstandigheden per uur kunnen omslaan je kan nooit de organisatie van een race hiervoor aanspreken, hooguit jezelf.
Wel of niet starten, en ook na de start stoppen, is je eigen verantwoording. Die hebben we dan ook genomen, na een kwartier rond 20u boven de 40 kts wind met een verwachting dat het nog erger zou worden tussen 23 en 02u, de periode voor de Code Geel. Geen probleem, dat is onze keuze.
Het andere is dat de organisatie wel degelijk allerlei regels voor veiligheid hanteert. Het zijn de Kustzeilers tenslotte, waar veiligheid het hoogste goed is (ik ben lid, zie het van dichtbij). Zo zijn de ORC ISAF CAT 3 regels van toepassing, zelfs in de Tocht. Dat is nogal wat.
De regels qua weer en wind zijn aan een update toe, gezien de verbeteringen in weersverwachtingen sinds het opstellen van de regels. De regels zelf zijn onbekend: intern van de organisatie, niet openbaar.
Maar Klaas-Jan refereert in zijn tekst aan een regel van 7B voor 10 minuten of langer, dan uitstel of afstel. Die 10 minuten komt vast gewoon uit de definitie van het KNMI. Een vlaag is geen windkracht, pas als het 10 minuten duurt is het wel windkracht. Niet lang geleden was dat nog een uur, geen 10 minuten.
Komt bij dat het in het belang van de Kustzeilers is de 24uurs groot en interessant te houden. Het belang is niet om 20% van de schepen vooraf al te laten afzeggen (er zijn er altijd wat, maar nu 90!), het belang is ook niet om van de 340 wel gestarte schepen er 140 te laten stoppen onderweg. Dat is te extreem.
In dit geval, met code geel in avond en begin nacht, waarschuwing voor zware windstoten 90km/u en veel onweer (Cape-waarden ver boven de 1000 J/k) was uitstel voor 12 uur verreweg de beste optie geweest. Dan hadden veel meer schepen de 24uurs voltooid en was er veel minder schade geweest. De totale schade zal overigens vast boven de 100.000 eur zijn. Een Lemmeraak in Medemblik alleen al 10.000 eur.
Ik heb gisteren Klaas-Jan zo ongeveer ditzelfde gemaild en later in de week zal ik hem er nog over bellen. Gewoon omdat ik de Kustzeilers en de 24uurs een warm hart toedraag.
Overigens, voor al diegenen die denken dat een organisatie nooit verantwoordelijk kan worden gehouden voor brokken tijdens een evenement, lees eens wat jurisprudentie daarover na. Vraag eens een letselschadeadvocaat waarom hij in dat vak zit. Kijk eens na hoe de stichting die het monsterstuckevenement in Haaksbergen organiseerde voor de rechter is gesleept. Zo gaat dat (helaas) tegenwoordig. Als een organisatie iets te verwijten valt springen de letselschadeadvocaten erop. Zelfs Avondvierdaagses worden om die reden afgelast bij code geel...…
Stukje krant:
De Stichting Sterevenementen Haaksbergen werd in eerste aanleg ook al veroordeeld tot de voorwaardelijke geldboete van 25.000 euro.
De advocaat van de stichting vindt dat de stichting niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de consequenties van het drama. Volgens de advocaat is alleen de burgemeester verantwoordelijk voor het inschatten van de veiligheidsrisico's.
Het Gerechtshof gaat daar in haar arrest niet in mee, en oordeelt dat de organisator wel degelijk grote verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid. Dat het de gemeente was die de vergunning verleende, doet daar volgens het Hof niets aan af.