Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aerodynamica van een zeilboot

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 17:28 #963990

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Kijk eens goed naar een TP52. Hele dek is glad, zelfs de genuarails zit onderdeks. Lier in de pit staat verdiept. Neopreen over de lummel, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 17:35 #963992



Vrij gladjes toch , zelfs met mast nog :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 17:58 #964000

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
@ FMJ,
Kijk dat is nog eens een begin B)
@ Jeroen: die rail van je dakluik, je bolders, genua :blink: rails en vooral die voetrail gaat echt helemaal nergens over....maar je bent niet de enige... :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 18:10 #964004

Aaaah zo , ik dacht aan andere opbouwen en hoop aan meuk aan dek :P

De voetrail , tja of dat veel invloed heeft op de aërodynamica , vast wel iets
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 19:20 #964028

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
...je hebt alvast geen buiskap. Da's een dikke plus! :laugh:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 19:26 #964030

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
.je hebt alvast geen buiskap. Da's een dikke plus!
Je zou kunnen zeggen ....dat geldt slechts op 50% van de koersen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 19:32 #964031

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
holtere schreef :
dat geldt slechts op 50% van de koersen :)
dan kan je giek lager :evil:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 21:08 #964072

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4109
In de multihull wereld werd daar vanaf de jaren 70 al rekening
mee gehouden.
Zie deze, Dick Newick ontwerp 70/80 er jaren.





en meer recent een John Shuttleworth ontwerp.





Denk dat het met hogere snelheden steeds belanglijker gaat worden,
die TP52 en andere race monohulls gaan tegenwoordig ook dik 20knts +++

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 29 juli 2018 21:23 #964081

TuuLeVi schreef :
...je hebt alvast geen buiskap. Da's een dikke plus! :laugh:

Komt nog wordt een vaste :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 07:01 #964116

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Leuke voorbeelden B)
Wat doen zeilforumleden zelf met beperken van de windweerstand?
Je trimt je een ongeluk met het klein beetje vermogen dat een zeil oplevert en vergooit een groot deel door onnadenkendheid of is het onbekendheid?
Zijn er weleens (toer)boten in een windtunnel getest? Zijn er misschien dan weleens weleens wedstrijdboten getest?
Klein voorbeeldjes: zalingen zijn gestroomlijnd maar zitten onder helling onder een grote hoek met de wind? Ingebouwde furlers hadden we al op een FD, nu moet je ze met een lampje zoeken. Waarom lopen veel lijnen over dek of komen ze al metershoog uit de mast?
Voetrails, loshangende blokken, enz,enz. Veel is praktisch maar kan misschien wel anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 09:01 #964170

holtere schreef :
Ingebouwde furlers hadden we al op een FD, nu moet je ze met een lampje zoeken. Waarom lopen veel lijnen over dek of komen ze al metershoog uit de mast?
Voetrails, loshangende blokken, enz,enz. Veel is praktisch maar kan misschien wel anders?

Doet mij denken aan één van de boeken van Fred Imhoff waar hij veel aandacht geeft aan de "stroomlijn" van een FD. Blokken van de grootschoot met dunne staaldraadjes aan de giek zodat de bovenste blokken onder de rand van de kuip bleven, bemanning in van de stakke, gladde pakjes.
Je hoort daar nu weinig meer over. Volgens mij speelt de luchtweerstand van een zeilboot bij de gebruikelijke snelheden een beperkte rol. Voor hele snelle dingen zoals AC's zal het wel anders zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 09:27 #964178

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
FMJ schreef :
Kijk eens goed naar een TP52. Hele dek is glad, zelfs de genuarails zit onderdeks. Lier in de pit staat verdiept. Neopreen over de lummel, etc.

Maar een tp52 is wel een iets ander bootje als het gemiddelde op zf die nog een compleet interieur mee sleept in een polyester omhulsel met een aluminium paal, RVS verstaging en gietijzeren kiel. Om over de rest nog maar te zwijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 10:11 #964191

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ja klopt! Tijd voor eenn inkoopactie of een forumboot! ;-) ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 10:34 #964198

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Tijd voor een inkoopactie of een forumboot!
Helmaal goed, maar wel een voorselectie van forumleden i.v.m. lycrapakjes.. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 10:37 #964199

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Ik had deze al eerder gepost maar ik stel me zoiets voor bij de gedachte aan een gestroomlijnde boot:
Zijkanten afgerond, bijna niets dat uitsteekt...
Dat moet toch merkbaar zijn bij 20 knopen schijnbare wind!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 10:42 #964201

JRomkes schreef :
FMJ schreef :
Kijk eens goed naar een TP52. Hele dek is glad, zelfs de genuarails zit onderdeks. Lier in de pit staat verdiept. Neopreen over de lummel, etc.

Maar een tp52 is wel een iets ander bootje als het gemiddelde op zf die nog een compleet interieur mee sleept in een polyester omhulsel met een aluminium paal, RVS verstaging en gietijzeren kiel. Om over de rest nog maar te zwijgen.

Vrijboord hoogte anders past het er allemaal niet in.
Overigens een grote boosdoener kwa windvang.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 11:10 #964211

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
De fast 40 klasse is er ook een goed voorbeeld van!

https://www.sailingscuttlebutt.com/2018/04/26/darth-vader-sailor/


En destijds de vo-70 ook, daar hebben ze bijvoorbeeld de ankerplaatsen van de verstaging “binnenstebuiten” gemonteerd om de windvang de verminderen (de terminals zitten dis aan de binnenkant van de mast)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 11:22 #964216

Het onderdeks plaatsen van allerlei spul draagt meer bij aan de reductie van de er-niet-over-kunnen-struikelen-factor dan aan de reductie van de luchtweerstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 11:27 #964219

Luchtweerstand lijkt me trouwens ook juist positief bij koersen met wind achterlijker dan dwars. :whistle:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 11:30 #964221

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Met de boten waarbij luchtweerstand een merkbare factor wordt vaar je dan ook harder dan de wind...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 11:33 #964223

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Het onderdeks plaatsen van allerlei spul draagt meer bij aan de reductie van de er-niet-over-kunnen-struikelen-factor dan aan de reductie van de luchtweerstand
Ik denk dat het een gruwelijke onderschatting is van het effect en blijkens de foto's is het wel degelijk een item!
Kijk eens naar een fiets. Een getrainde zondagmorgencoureur haalt 40-45 km per uur op een racefiets voor even. Zet je een meiske in een snel gebakje (www.omroepbrabant.nl/?news/268...ver+de+snelweg.aspx0
dan gaat ze 83 km per uur!
Stroomlijnen, ook bij lage snelheden heeft dus wel degelijk grote voordelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 11:47 #964228

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Veel toerboten hebben een redelijk kajuitvorm. Maar vervolgens wordt er vaak een zeer hoge lelijke buiskap op gezet :angry: . Plat met dat ding!!!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 13:05 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 12:33 #964237

holtere schreef :
Het onderdeks plaatsen van allerlei spul draagt meer bij aan de reductie van de er-niet-over-kunnen-struikelen-factor dan aan de reductie van de luchtweerstand
Ik denk dat het een gruwelijke onderschatting is van het effect en blijkens de foto's is het wel degelijk een item!
Kijk eens naar een fiets. Een getrainde zondagmorgencoureur haalt 40-45 km per uur op een racefiets voor even. Zet je een meiske in een snel gebakje (www.omroepbrabant.nl/?news/268...ver+de+snelweg.aspx0
dan gaat ze 83 km per uur!
Stroomlijnen, ook bij lage snelheden heeft dus wel degelijk grote voordelen!

Noem je dat lage snelheden? Ja , vergeleken met een auto wel maar vergeleken met een zeilboot :huh:
Realiseer wel dat de weerstand van lucht met het kwadraat van de snelheid toeneemt.
40 km/uur in vergelijking met 10 km/uur scheelt dus een factor 16 , 80 maar liefst een factor 64 :ohmy: 10km/uur luchtsnelheid is nl. maar o,5 kg/m2 weerstand , bij 40 km/uur is dat dus al bijna 8 kg.
Vergelijken van zelfs een fiets bij 25 kmh met een normale zeilboot met zeg 12,5 km/uur is dus eigenlijk zoiets als appels met peren vergelijken omdat de weerstand een factor 4 hoger is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 12:36 #964238

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Yellow Boat schreef :
holtere schreef :
Het onderdeks plaatsen van allerlei spul draagt meer bij aan de reductie van de er-niet-over-kunnen-struikelen-factor dan aan de reductie van de luchtweerstand
Ik denk dat het een gruwelijke onderschatting is van het effect en blijkens de foto's is het wel degelijk een item!
Kijk eens naar een fiets. Een getrainde zondagmorgencoureur haalt 40-45 km per uur op een racefiets voor even. Zet je een meiske in een snel gebakje (www.omroepbrabant.nl/?news/268...ver+de+snelweg.aspx0
dan gaat ze 83 km per uur!
Stroomlijnen, ook bij lage snelheden heeft dus wel degelijk grote voordelen!

Noem je dat lage snelheden? Ja , vergeleken met een auto wel maar vergeleken met een zeilboot :huh:
Realiseer wel dat de weerstand van lucht met het kwadraat van de snelheid toeneemt.
40 km/uur in vergelijking met 10 km/uur scheelt dus een factor 16 , 80 maar liefst een factor 64 :ohmy: 10km/uur luchtsnelheid is nl. maar o,5 kg/m2 weerstand , bij 40 km/uur is dat dus al bijna 8 kg.
Vergelijken van zelfs een fiets bij 25 kmh met een normale zeilboot met zeg 12,5 km/uur is dus eigenlijk zoiets als appels met peren vergelijken omdat de weerstand een factor 4 hoger is.
Ad

En die factor geldt dus ook bij een vergelijking tussen een kajuitzeilboot (in het Engels ook wel 4 knot shitbox) en een wedstrijdschema zoals een tp-52 of fast 40+...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aerodynamica van een zeilboot 30 juli 2018 14:09 #964263

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Interessant thema. Ik zou er iets van moeten weten maar durf er eigenlijk geen uitspraak over te doen. Als we even uitgaan van een wat snellere boot (zeg 10+ knopen) zoals die van ons, dan wordt de vraag volgens mij eerst hoe de waterweerstand zich verhoudt tot de luchtweerstand.

Als de waterweerstand stukken hoger is dan de luchtweerstand, gaat het effectief weinig helpen om luchtweerstand weg te nemen. Daar zit een dichtheidsfactor in (zeg een factor 1000), maar het oppervlak boven water is ook vele malen groter dan onder water. Verder zit er nog een snelheidsfactor in - de (schijnbare) windsnelheid ligt meestal een factor 2 boven de watersnelheid. Dat zou op de achterkant van een envelop leiden tot

Vl / Vw = 2; // snelheid
Al / Aw = 10; // oppervlak
Rl / Rw = 0.001; // dichtheid

Dl / Dw = 2^2 * 10 * 0.001 = 50;

Mis ik nog iets cruciaals? Weerstandscoefficienten genegeerd dus ik zit er vast ergens flink naast, maar op deze manier geschat zal de water weerstand minstens 10 keer zoveel doen als de luchtweerstand. In dat geval blijft het verbeteren in de marge om iets aan je luchtweerstand te doen.

Overigens wordt luchtweerstand voor langzame boten _belangrijker_ in bovenstaande schatting: Vl/Vw ligt dan eerder bij 3-4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl