Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 mijls solo voorbereidingen

200 mijls solo voorbereidingen 16 okt 2019 21:30 #1093575

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Only Fools Rush in schreef :
Ik heb nog een verslag geschreven van mijn 200myls. Al heb ik maar 50 mijl gevaren..

syonlyfoolsrushin.blogspot.com...0-mylssolo-2019.html

Mooi geschreven!

Je brandstoffilter, ik kan het niet goed zien op de foto.
Maar is dat zo'n plastic kraag?
Misschien omwisselen voor een metalen filter die je op een metalen "pijp" schroeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 17 okt 2019 12:26 #1093667

d35 gebruiker schreef :
Respect voor je doorzettingsvermogen! Volgend jaar nog een poging?

De nieuwe zeilen zijn net opgemeten. Ik ben er volgend jaar zeker bij. :cheer:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 17 okt 2019 19:19 #1093754

De schipper van de Zeilblij (J111) heeft me deze keer gevraagd om hem van achter de PC thuis bij te staan bij zijn besluiten in deze 200Mylssolo. In overleg met hem post ik hier wat details van deze voorbereidingen.
Met een goede polar, de gribs van Harmonie en andere, en WinGPS Voyager om dat alles samen te voegen om keuzes te maken voor rust en vertrek. De baan ligt vast bij de 200Myls, dus de enige vrijheid die er is om de wind gunstiger te krijgen is de timing van je vaart op die baan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 24uurs; daar kun je niet stoppen maar wel de baan (bij elke boei opnieuw) kiezen die het beste resultaat oplevert.
De eerste keuze was baan 4 of baan 5; die laatste is 2 keer hetzelfde rondje. De banen over zee (1 via IJmuiden naar KWZ, 2 en 3 om de Wadden heen) waren niet aan de orde, keuze van de schipper.

In Voyager kun je beide banen 4 en 5 in een paar minuten samenstellen door de boeien (waypoints) aan te klikken in de juiste volgorde.
Om een snel inzicht te krijgen in het verschil tussen baan 4 en 5 laad je dan een gribfile met wind (of je zet de wind vast op een bepaalde richting en sterkte) en dan berekent Voyager binnen seconden hoe lang het varen van baan 4 en baan 5 zal gaan duren. Dat herhaal je met diverse gribs en diverse windrichtingen en -snelheden.
Daar kwam eigenlijk een constant verschil tussen baan 4 en 5 uit: 4 is altijd ca een half uur korter, op zo'n 30 uur varen. Dat is een belangrijk argument vóór baan 4.
Daar komt bij dat baan 4 meer voor de hand liggende rustplekken kent, speciaal Medemblik (vanaf de Sport C) en Lemmer (vanaf de SB40). Die liggen te ver van baan 5, en 5 heeft geen andere voordelen.
Baan 4 dus...

Dan de polar. De Zeilblij heeft diverse polars tot zijn beschikking, waaronder eentje speciaal voor solo-varen. Dat was een prima uitgangspunt.
Ervaring leert dat je nooit 100% van je polar vaart over een aantal uren. Als je 95% haalt doe je het al heel netjes. Er zijn immers alleen uitschieters naar beneden, je gaat eigenlijk nooit sneller dan je polar zegt. Volbemand halen wij in de 24uurs rond de 96%, dus solo 95% is ambitieus!

We hebben dus de solo-polar gepakt en die voor elke waarde teruggerekend naar 95%.
De polar is wat uitgebreider dan een normale; deze heeft 14 windhoeken en 9 windsnelheden.



De combinatie van route, grib met wind, eventueel ook stroming, polar heeft dan alleen nog timing nodig: wanneer begin je waar te varen! Die starttijd is in Voyager natuurlijk op elke willekeurige minuut in te stellen.

Als dat dan allemaal gedaan is maakt Voyager een Routeoverzicht.
Hier een stukje daaruit, voor de vrijdag, startend bij de KG. De starttijd is ingevuld op 05:19 u (laatste kolom).
Voor elk rak staat er (o.m.) de CTS in en de windrichting. Het verschil tussen die twee is de TWA. Het rak naar de UK10 heeft CTS 166,1 en wind 127,8 graad, dus zo'n 38 graden TWA. In de kolom Planning heet dat dan ook een kruisrak. Niet veel, maar toch....



Voor de eerste dag blijft dan alleen nog de starttijd te kiezen. Starten moet tussen 07 en 10u op woensdag; je kan ook kiezen meteen een pauze van minstens 7 uur te nemen.
Dat laatste leek niet zinvol.
Blijft over met Voyager te berekenen of er een starttijd is die een voordeel oplevert (meer wind, gunstiger richting). Veel verschil zat er niet tussen, 08:00u leek net ietsje beter dan eerder of later.
Zo gezegd, zo gedaan: om 08:01u is de Zeilblij gestart. Eerst de Sport I en dan kruisrak naar de KG18.
Het volgende keuze-moment komt dan om 1400u ergens bij het Naviduct: snel erdoor of misschien beter wachten, een paar uur, of een volledige pauze van 7 uur....

De planning en realisatie van het eerste deel, start tot KG29BR2 zien er als volgt uit, waarbij Planning de Voyager-berekening is, log Zeilblij de echte tijd van boeipassage.
Verschillen in uu:mm in groen zijn sneller dan het plan, rood langzamer.
Op de hele route ontstaat dus een achterstand van 1,9%.
Dat zou kunnen komen door minder wind dan voorspeld, maar in dit geval is het waarschijnlijk door winddraaiingen en harde wind uit buien veroorzaakt....



wordt vervolgd....
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 17 okt 2019 19:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 17 okt 2019 19:46 #1093767

Na het Naviduct voert de route naar de SB40 bij Lemmer en dan naar de EZA noord van Enkhuizen.
De vraag was of meteen doorvaren of een paar uur wachten bij het Naviduct gunstiger zou zijn.
Uit Harmonie was al duidelijk dat de wind woensdagmiddag wat zou ruimen, van vrijwel west naar bijna noord. Het beste plan leek om bij de SB40 te zijn als de ruiming voldoende was om zonder kruisen weer naar het westen (de EZA) te kunnen zeilen.

Zonder wachten bij het Naviduct zou de Zeilblij om de SB40 zijn gegaan (zie rode bootje daar) en daar de wind op de kop gekregen hebben:



Door in Voyager de Verblijfstijd in het Naviduct wat langer te maken (steeds 30 minuten erbij) kwam er een starttijd bij de KG uit waarbij de terugweg keurig bezeild zou worden en blijven:



Dat betekende een uur of 3 wachten, maar dat werd dan ook beloond met bezeild rak!

Het resultaat, planning versus realisatie, van dit 2e deel van de woensdag:



Forse voorsprong op de planning, vooral door flink meer wind dan voorspeld. Dikke vlagen boven de 30 kts... gelukkig niet kruisend maar halve wind ;-)

De rust begint om 19:40u, dus dat geeft mogelijkheden. Vroeg weg zou kunnen (7 uur later), maar veel langer zou ook kunnen, als de wind op donderdagochtend niet voldoende zou zijn. Varen moet je doen als er ruim voldoende wind is, rusten als het toch niet waait....
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 17 okt 2019 20:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 17 okt 2019 19:49 #1093768

Wel mooi om te zien dat Wingps bij mij ook aangaf dat de starttijd 8:00 uur het beste was. Echter wingps hoed geen rekening met die wisselende windsterktes. Ik denk dat als ik een half uur eerder was vertrokken het geen verschil had uitgemaakt.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 06:39 #1093845

d35 gebruiker schreef :
Wel mooi om te zien dat Wingps bij mij ook aangaf dat de starttijd 8:00 uur het beste was. Echter wingps hoed geen rekening met die wisselende windsterktes. Ik denk dat als ik een half uur eerder was vertrokken het geen verschil had uitgemaakt.

Klopt, die buiigheid maakt voorspellen extreem lastig. Had het hier al over met Baasklusje. Mijn excel en wingps pakken bij de start van een rak de relevante windvoorspelling. Je kan voor lange rakken het rak opdelen in kleinere stappen. Met een fijnmazige grib als de Harmonie kom je dan mogelijk beter uit.

Wat wel een groot probleem met dit soort berekeningen is is drift. Als je door pech ergens te laat aankomt, heb je het risico dat je vervolgens áchter de wind aanzeilt met als gevolg dat je in je rakkenvoorspellingen steeds verder achter de feiten aanloopt. Dan lijkt het alsof je elk rak ruk gezeild hebt, terwijl je met de beschikbare omstandigheden prima gepresteerd hebt. Je oorspronkelijke berekening vergelijken met wat je gezeild hebt slaat dan nergens op.

Je moet als je wilt weten of je goed op je polar gevaren hebt,altijd de een recording maken van de omstandigheden en dat vergelijken met je gevaren snelheden.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 06:41 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 09:14 #1093898

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Wat een prachtige beschrijving BK!

Ik vond het erg leuk om zo samen de planning te maken en gedurende de 200mijls de plannen aan te passen aan de realiteit. Een week voor de start hadden BK en ik al samen gezeten om de diverse optie door te namen: de voor- en nadelen van de verschillende banen, welke opties heb je voor rust- en ankerplaatsen, welke polar te gebruiken etc etc. De voorbereiding is wat dat betreft al de helft van de lol. En uit ervaring weet ik dat het vanaf de wal routeren van iemand misschien nog wel spannender kan zijn dan zelf varen!

Mbt de baankeuze: de banen over zee waren voor mij op diverse redenen geen optie. Ten eerste had ik mijn vlot reeds ergens in de verhuisboedel opgeslagen ivm een verhuizing. Het zou een heel gedoe zijn die weer tevoorschijn te halen. Daarnaast vind ik baan 1 een baan voor “motorboten” ;-) Zonde van mijn tijd om zo’n eind over het Noordzeekanaal te gaan motoren als je ook lekker kunt zeilen. De banen 2 en 3 zijn prachtig, maar alles (windrichting, getij, waterstand ivm diepgang van de Zeilblij) moet maar net goed samenvallen om dit tot een snelle en prettig zeilbare baan te maken. Daarnaast vond ik de weerverwachting dermate instabiel dat ik het voor mijzelf niet verstandig vond buitengaats te gaan met kans op 30+ kt wind. Het werd dus baan 4 of 5. Behalve dat zoals BK beschreef baan 4 eigenlijk altijd sneller bleek, heeft deze baan ook het voordeel van langere rakken. Je verliest relatief dus minder tijd met zeilwissels etc. Bovendien zijn de veranderingen van windhoeken tussen de rakken groter waardoor je makkelijk kunt wisselen van bv een fok naar de A5 ipv een Code-0 naar een A5 of een A2 naar een A5 (meer kans op lijnen die fout blijken te lopen na hijsen nieuwe zeil).

Mbt de polars: Ik beschik over 3 basis “Performance” polars:
- Short handed
- Solo – t.o.v de Short handed polar gaat de solo polar er van uit dat je vanaf 20 knopen geen gennaker of code-0 meer gebruikt.
- Jib only – t.o.v. de Short handed polar gaat deze polar er van uit dat je helemaal geen gennaker of code-0 gebruikt.

Alle polars zijn gebaseerd op de ORC Speed guide polar voor een bemanningsgewicht van 135kg (ik weeg zelf 80, dus dit is tussen solo en two-handed in qua bemanningsgewicht). De correctie t.o.v. full crew zit dus al in de polars verwerkt. Daarnaast heb ik de polars ligt getuned aan de hand van de daadwerkelijke performance zoals ik die de afgelopen jaren heb gelogd. Feitelijk komt het er op neer dat de Zeilblij downwind iets sneller kan varen dan de standaard ORC polar voorspelt. Upwind en reaching is spot-on t.o.v. ORC.

Van elk van deze 3 “Performance” polars heb ik daarnaast ook een “Navigation” versie. Deze Navigation polars verschillen op 2 punten van de Performance polars:
- De haalbare snelheid is 95% van de snelheid zoals de Performance polar voorspelt (deze 95% heb ik vastgesteld op basis van de data die ik de afgelopen jaren heb gelogd).
- De Upwind beat angle is iets minder scherp dan bij de Performance polar (omdat je in de praktijk vaak niet de target beat angle haalt). Dit varieert van ongeveer +3 graden bij 4 knoop wind, tot minder dan 1 graad bij 10-12 knoop en dan weer tot +2 graden bij 25kt.

In totaal dus 6 polars (eigenlijk 9, want voor elk van de 3 varianten heb ik ook nog een “Heel” polar die de optimale hellingshoek van de boot weergeeft). De Performance versie gebruik je om je performance tijdens het zeilen aan af te meten en te optimaliseren, de Navigation polar gebruik je voor de routeplanning.
Vanwege het verwachte buiige weer met zeer harde windvlagen leek het niet verstandig boven de 20kt de gennaker te gaan zetten met het risico in een 30+kt vlaag terecht te komen. BK en ik besloten dus de routeplanning te baseren op de “Solo” polar die er dus vanuit gaat dat je alleen onder de 20kt met een gennaker/code-0 vaart. Aan boord van de Zeilblij gebruik ik Expedition en hierin kun je dan van de Solo variant zowel de Performance, de Navigation, als de Heel polar laden. Expedition gebruikt voor de routeplanning dan dus automatisch een andere polar dan de polars voor Heel en Performance die je gebruikt om de performance van de boot te optimaliseren tijdens het zeilen. De polar die BK in bovenstaande post laat zien is de Solo “Navigation” polar.

Voor de routeplanning rekent Expedition bij met een resolutie van 0,5 mijl. M.a.w. voor een rak wordt er elke 0,5 mijl gekeken naar windrichting en kracht op dat punt uit de grib file. Dat verklaart bv dat er afwijkingen zijn t.o.v. Voyager die de wind richting/kracht aan het begin van een rak toepast op het gehele rak. Gezien de relatief korte rakken die je vaart wijkt de Expediton routering die ik draaide niet heel veel af van hetgeen BK had bekokstoofd. Voyager heeft als voordeel dat je een rustpauze bij elke boei kunt definieren; iets dat Expedition niet kan. Voor de overall planning is Voyager dus ideaal voor de 200Mijls!

Aan de hand van de door Expedition gelogde data hebben BK en ik achteraf voor de gehele 200Mijls ook berekend wat de performance was t.o.v. de Performance polar: 94,8% (dus ERG dicht bij de 95% die we gebruikten in onze Navigation polar! :-) Een belangrijke reden waarom je nooit die 100% zult halen is (naast niet goed trimmen) ook dat je gewoonweg niet altijd het ideale zeil op zult hebben staan. Soms moet je gewoon accepteren dat je underpowered bent met een te kleine fok, wetende dat je over een paar mijl bijvoorbeeld weer aan de wind moet varen en dan die fok juist weer goed is. Het wisselen van zeil kost soms teveel tijd om de winst weer goed te maken.
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 09:22 #1093900

Ik heb tijdens de planning in Voyager wel degelijk gezien dat er in 1 rak over geschakeld werd van bezeild naar kruisen of van bezeild zonder spi naar met spi. Volgens mij rekent Voyager dus niet het rak uit met de wind die aan het begin van dat rak staat.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 09:41 #1093905

WinGPS rekent inderdaad niet met wind en stroom van alleen het begin van het rak.
Met de optie "open leg" in winGPS wijkt de routering ook af van de kortste weg net als Expedition (weet niet welke resolutie WinGPS hiervoor gebruikt)


gr Anne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 09:46 #1093906

:woohoo:

Gaan we verder met Dag 2, donderdag.
De rust in Enkhuizen begon bij de EZA om 1940u op woensdag.
Harmonie laat voor donderdagochtend weinig wind zien, uit west. 4 kts om 10u, 6 om 11u.
Dat leek wel erg veel op ankerweer.....
Als er dan wind komt is die nogal NW, niet fijn als je Sport-B, KRA, Sport-A moet varen.
Pas tegen 13u wordt de route EZA naar Sport-B lekker bezeild, zeggen Harmonie en Voyager.
Aldus valt het besluit om van 05 tot 12u te ankeren bij de hogerwal van het Kooizand (tussen Enkhuizen en De Ven). Dus vroeg de box uit en ankeren met grotendeels daglicht. Ook al meteen een flink eind richting EZA.



De verplichte 7 uur rust zat er al op, dus mochten de omstandigheden anders worden (toch wind) dan was eerder varen ook nog een optie. Dat is deel van het spel, altijd een degelijk Plan B....
Start werd zoals bedacht rond 1300u bij de EZA, naar de Sport-B met een bezeild rak.
Dan KRA, Sport-B en de KG bij Enkhuizen, alles ongeveer halve wind.
Alleen het begin was wat krapper, wind nog wat noordwest...

Dit is de wind bij de start bij de EZA: aan de wind beginnen:



Eenmaal onderweg krimpt de wind, is de bedoeling, en wordt het halve wind racen: zie het bootje na een paar mijl:



Je kan zeggen, start dan wat later dan 1300u, dan heb je alles halve wind.
Maar begin van de avond zou de wind én veel minder worden én naar zuid gaan, en dan is uit het noorden naar de KG varen niet snel genoeg. 1300u start was het optimum tussen eerst mogelijke start en laatst mogelijk einde.

Een door Anne zojuist genoemde mogelijkheid van Voyager is de Open Leg-planning. Dan berekent Voyager met draaiende en toe- of afnemende wind de optimale route.
Aanzetten van de Open-Leg optie voor het eerste rak EZA-Sport-B levert dit plaatje, zie de kromme lijn met het bootje:



Dus Voyager kan hier ook wat Expedition kan ;-) (misschien wel meer, geen idee om de hoeveel tijd of afstand de wind wordt bekeken).

De vraag is natuurlijk of je zo'n kromme lijn dat ook gaat varen, of dat je gewoon zo hoog mogelijk begint....

Het resultaat van dag 2, ruim 8% sneller dan de planning, vermoedelijk door wat meer wind dan Harmonie verwachtte:

"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 10:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 09:57 #1093912

annede_vries schreef :
Met de optie "open leg" in winGPS wijkt de routering ook af van de kortste weg net als Expedition (weet niet welke resolutie WinGPS hiervoor gebruikt)

In de open leg lijn van de EZA naar de Sport B zitten wat knikjes.
Die wijzen vermoedelijk op het opnieuw berekenen van de beste route.
Als ik opmeet hoe ver die knikjes uit elkaar liggen is dat tussen de 1,5 en 2 mijl, en bij de gegeven boat speed komt dat neer op om het kwartier, misschien 20 minuten.

Lijkt me meer dan voldoende, gezien de onzekerheden in de windverwachting.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 09:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 12:36 #1093962

De open leg functie heb ik nog niet werkend gekregen, zal wel ergens een instelling niet goed staan. Als ik op het knopje van optimaliseren route druk gebeurd er in mijn beleving niks.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 13:02 #1093974

excuus voor het off topic

Route bewerken
Route eigenschappen wijzigen
Standaard route instellingen aanpassen
Optimaliseer open legs "aanvinken"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 14:29 #1093989

Ben er achter, als het niet standaard aanstaat bij het maken van de route staat bij alle routepunten optimalisatie uit. Dan help het aanvinken zoals hierboven niet. Je moet het dan per routepunt aanzetten bij routepunteigenschappen.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 14:31 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 15:28 #1094015

Vermoedelijk is die open leg functie wel handig bij bezeilde rakken waar de wind onderweg draait.
Of het ook de beste oplossing voor een echt kruisrak oplevert betwijfel ik.
Daar gelden een paar simpele regels:
- vaar naar de kant van het rak waar de wind heen gaat draaien (dan is hij na een tack gunstiger)
- blijf een beetje bij het midden van het rak
- vaar nooit door tot de layline
- ga overstag als er een echte en blijvende header is (niet op een velocity header, bijv.)

Of Voyager (en Expedition) dat allemaal weten, ik weet het niet ;-)

Voor het 1e kruisrak (Sport I naar KG18) zegt Voyager dit, gebaseerd op een klein krimp en kleine ruiming tijdens dat rak:



Zeilblij heeft het anders gevaren:



De krimp wordt mooi meegenomen in het 3e rak (na de 2e tack): de eerste helft van dat rak gaat steeds gunstiger.
Na de 3e tack komt een vervelende header (krimp). Die zat niet in Harmonie.

Als je die zou krijgen terwijl je 2 mijl meer naar het oosten zat (zoals Voyager voorstelt) ben je mooi in de aap gelogeerd.
Maar nu is de afstand tot het midden van het rak beperkt, en de schade dus ook.
De schepen aan de zuidkant van de hartlijn van het rak hadden hier een flink voordeel.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 15:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 15:34 #1094020

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Mooi BK!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 15:38 #1094021

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Expedition adviseerde na de sport-I eerst de slag naar het noorden te maken en dan naar het westen.
Dat pakte goed uit, maar in het laatste stukje naar de KG18 zat ik (en andere boten met mij) inderdaad aan de verkeerde kant van het veld want daar hadden we een flinke header (en deels erg weinig wind). Mogelijk een land-effect dat onvoldoende in Harmonie en Arome HD verwerkt zit.

Op een reaching rak geeft Expedition (en ik neem dan aan de open leg functie van Voger ook) heel mooi de ideale lijn aan die je moet varen. Voor lange rakken tijdens een toch/race op zee kan dat interessant zijn (zeker om dat daar stroming ook een rol speelt). Maar voor de korte rakken op het IJsselmeer houd ik er maar beperkt rekening mee. In principe vaar ik gewoon de kortste lijn tussen de 2 boeien. Als het echter maar net bezeild is dan kan de door Expedition berekende optimale route wel een indicatie zijn om bv in het begin van het rak wat extra hoogte te varen (indien mogelijk) omdat later in het rak de koers anders niet meer bezeild is.
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 16:19 #1094033

En dat brengt ons bij de vrijdag. Dag 3 van de 200Myls.

Dat was een interessante dag, met name omdat de wind in de loop van de dag langzaam zou gaan krimpen van zuidoost naar noordoost. In de nacht is hij van west door de zuid gegaan.
Dit is Harmonie voor 08u local, interessant als je van Enkhuizen KG naar Urk UK10 moet....



En dit is 20u local, alweer interessant omdat je later op de dag van Medemblik Sport C naar Hindeloopen H2W1 moet....



Belangrijkste om te vermijden leek het kruisrak Sport C naar H2W1 te zijn. Dat is met bijna 13 mijl een van de langste rakken van baan 4.
Op tijd bij de H2W1 zijn, bezeild erheen, dat was doel nr 1.
Om dat te kunnen halen was vroeg vertrekken, rond 0500u bij de KG, noodzakelijk.
Het werd 05:19u. Vroeg genoeg ;-)

De 2e complicatie werd vervolgens dat na ruim een uur zeilen, wanneer het rak ELB-UK10 begint, de wind nog erg zuidoost is. Dat rak loopt naar ZZO, dus zou heel hoog aan de wind zijn volgens Voyager. 38 graden TWA, bij de hogerwal. Niet onmogelijk, maar dan moet alles meezitten.
En zoals gezegd, 1 of 2 uur later dit rak varen zou onherroepelijk leiden tot een kruisrak van Medemblik naar Hindeloopen. Dat was dan alleen te vermijden door in Medemblik rust (7u+) te nemen, maar dat was geen goed plan ivm weinig wind de volgende dag.

Zo zag Voyager het voor zich, net aan bezeild:



En zo is het geworden, net ietsje geruimde wind, een paar korte klapjes:



Daarna ruim en afkruisend via wat boeien naar Medemblik Sport C, en snel dat nu nog bezeilde rak naar H2W1 Hindeloopen in.
Dit was het plan, zie het bootje vlakbij de H2W1 om ca 1300u vrijwel halve wind:



En dat is gelukt, een uurtje later was de wind al een heel eind gekrompen en zou het niet meer bezeild geweest zijn:



Daarna zuid, langs de LC6 weer naar KG bij Enkhuizen.

De planning en de realisatie naar elkaar, voorlaatste kolom is de boat speed kts:



De H2W1 wordt, na ruim 8 uur zeilen, met 2 minuten achterstand bereikt. Wat wil je nog meer...
De UK10 vanaf de ELB levert, door het toch moeten kruisen, een verlies van 13 minuten op, na een voorsprong van 9 minuten. Netto dus 22 minuten kwijtgeraakt doordat de wind net 5 a 10 graden zuidelijker was dan gepland.
Aan het eind van de dag is dat weer weggewerkt, de KG wordt met 1 minuut achterstand bereikt.

En dan nog even naar de finish bij de Sport I :woohoo:
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 16:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 16:39 #1094038

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17379
Vergeet niet dat het een solo trip is he.
Dat je dan geen 100 procent haalt is niet zo vreemd natuurlijk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 17:16 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 16:39 #1094039

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Volgens mij heb je nu 3 x een 24 gevaren en geslapen wanneer hij sliep, mooi man.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 16:49 #1094044

roozeboos schreef :
Vergeet niet dat het een solo trip is he.
Dat je dan geen 100 procent haalt is niet zo vrermd natuurlijk

Dat zit al verwerkt in de gebruikte polar, met 95% van de solopolar.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 18:42 #1094064

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
De planning die BK had gemaakt voor dag 3 was inderdaad geweldig. De windshifts kwamen precies als verwacht. Vooral het rak van Sport-C naar de H2-W1 was geweldig. Ongeveer TWA 80 met een dubbel rif en de J4 op een reaching strut. Heerlijk (ondanks de regen)!
Direct na het ronden van de H2-W1 was de wind wel mooi gedraaid, maar minder hard dan verwacht. Achteraf heb ik daar te lang gewacht met het zetten van de code-0 en het uitnemen van het rif.

wat ik nog niet had verteld maar erg leuk is: BK en ik belden regelmatig met elkaar om op de hoogte te blijven van de werkelijke wind t.o.v de verwachting en om te bespreken hoe/wanneer verder te varen. Niet alleen nuttig, maar ook leuk en opbeurend tijdens zulke regenachtige dagen!
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 20:05 #1094077

De vrijdag, wat een dag. Ik ging om 7:30 uur van start bij de KG, en dus te laat bij het rak richting Hindelopen, maar de wind draaide pas in het rak ervoor. Volgens wingps zou alles bezeild moeten zijn die dag behalve het rak naar de Ketelbrug. Dit kwam dus niet helemaal uit.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 20:07 #1094078

Het laatste stukje, van de KG29BR2 zuid van Enkhuizen, via de KG18, EA2 naar de finish bij de Sport I is wat nog resteert.

Even recapitulerend wat er al gevaren is:
- in rood van de start bj Lelystad, kruisend naar de westwal, via Volendam naar Enkhuizen en dan even naar Lemmer en terug naar de EZA. Wind NW en W.
- in groen een korte dag, de middag, even een paar keer op en neer naar de Afsluitdijk, met westenwind.
- in geel van Enkhuizen naar Urk, driehoekje bij de Ketelbrug, dan langs Enkhuizen naar Medemblik, naar Hindeloopen/Workum voor de wind NO wordt, en terug naar Enkhuizen.



Nu dus nog het roze stukje, langs de KG18, dan pal zuid EA2, en dan ONO naar de finishboei Sport I.

Er moest ook nog voor de 3e keer de verplichte 7 uur rust gehouden worden.
Het beste was geweest meteen door de gaan na de KG om 15:16u. Toen was er meer dan voldoende wind uit een prettige richting, en was de finish rond18:00u bereikt.
Maar dat mocht dus niet, vroegst mogelijke vertrektijd was 7 uur na 15:16u, dus 22:16u.
En dat op een dag die om 05:00u begon bij de KG, dus vermoedelijk al om 04u.....

De 7 uur wachten is deels besteed aan doorrekenen van de mogelijkheden. Eerst leek zaterdag ochtend een goede oplossing, maar met de Harmonie van 12UTC (beschikbaar om 17:15u) zag dat er toch wel slecht uit. Veel minder wind dan vrijdagavond/nacht, en bovendien nogal Oost, niet goed voor het laatste rak.
Ongeveer tegelijkertijd kwamen ZZZ en ik tot dezelfde conclusie: meteen na de 7 uur rust vertrekken, het is maar een half Markermeertje.
Zo gezegd zo gedaan. Start bij de KG29BR2 om 22:40u

Het finishrak zou aan de wind moeten zijn, met een lekkere 14 kts wind. Wel donker en laat, van 00 tot 01u.



Het bleek net niet bezeild te zijn, zie de roze lijn in de eerste kaart in deze post.
En dus werd het 11 minuten later.



De gemiddelde performance over de hele 200 mijl was 94,8% in vergelijking met de voorspelling.
Dat is een compliment voor Harmonie, Voyager en natuurlijk de schipper.
Wat de echte performance ten opzichte van de polar is geweest bij de feitelijk optredende wind, dat kan alleen aan boord worden vastgesteld, want daar worden TWS en TWA gemeten.

Als we alle minuten te vroeg en te laat tov de Voyagerplanning optellen bljven er 11 minuten te vroeg over, een afwijking van 0,6 % op ruim 28 uur varen.

In de voorlopige uitslag staat de Zeilblij op de 2e plaats, met een gemiddelde snelheid (na rating) van 7,16 kts.
De nr 1 staat op 7,18 kts. Dat betekent over de hele 200 mijlen een afstand van 0,55 mijl, ofwel 4,5 minuut. Nr 1 heeft op baan 1 iets van 8 a 9 mijlen kado gehad van de stroom. Daarvan is dan een half mijltje overgebleven..... de Zeilblij moet wel uitstekend gevaren hebben ;-)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 20:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 18 okt 2019 20:11 #1094079

Echt netjes gevaren. Mooi ook dat er iemand flink met je meedenkt tijdens het varen.

Mag ik vragen waarom er donderdag niet doorgevaren is naar Urk? Dit had vrijdagmorgen het opkruisen gescheeld en donderdag was er genoeg wind om richting Urk te zeilen.

Edit: ik zie dat hij om 20:23 bij de KG was, dit was waarschijnlijk te laat voor het wegvallen van de wind en de komende winddraaing.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 20:18 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.841 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl