De schipper van de Zeilblij (J111) heeft me deze keer gevraagd om hem van achter de PC thuis bij te staan bij zijn besluiten in deze 200Mylssolo. In overleg met hem post ik hier wat details van deze voorbereidingen.
Met een goede polar, de gribs van Harmonie en andere, en WinGPS Voyager om dat alles samen te voegen om keuzes te maken voor rust en vertrek. De baan ligt vast bij de 200Myls, dus de enige vrijheid die er is om de wind gunstiger te krijgen is de timing van je vaart op die baan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 24uurs; daar kun je niet stoppen maar wel de baan (bij elke boei opnieuw) kiezen die het beste resultaat oplevert.
De eerste keuze was baan 4 of baan 5; die laatste is 2 keer hetzelfde rondje. De banen over zee (1 via IJmuiden naar KWZ, 2 en 3 om de Wadden heen) waren niet aan de orde, keuze van de schipper.
In Voyager kun je beide banen 4 en 5 in een paar minuten samenstellen door de boeien (waypoints) aan te klikken in de juiste volgorde.
Om een snel inzicht te krijgen in het verschil tussen baan 4 en 5 laad je dan een gribfile met wind (of je zet de wind vast op een bepaalde richting en sterkte) en dan berekent Voyager binnen seconden hoe lang het varen van baan 4 en baan 5 zal gaan duren. Dat herhaal je met diverse gribs en diverse windrichtingen en -snelheden.
Daar kwam eigenlijk een constant verschil tussen baan 4 en 5 uit: 4 is altijd ca een half uur korter, op zo'n 30 uur varen. Dat is een belangrijk argument vóór baan 4.
Daar komt bij dat baan 4 meer voor de hand liggende rustplekken kent, speciaal Medemblik (vanaf de Sport C) en Lemmer (vanaf de SB40). Die liggen te ver van baan 5, en 5 heeft geen andere voordelen.
Baan 4 dus...
Dan de polar. De Zeilblij heeft diverse polars tot zijn beschikking, waaronder eentje speciaal voor solo-varen. Dat was een prima uitgangspunt.
Ervaring leert dat je nooit 100% van je polar vaart over een aantal uren. Als je 95% haalt doe je het al heel netjes. Er zijn immers alleen uitschieters naar beneden, je gaat eigenlijk nooit sneller dan je polar zegt. Volbemand halen wij in de 24uurs rond de 96%, dus solo 95% is ambitieus!
We hebben dus de solo-polar gepakt en die voor elke waarde teruggerekend naar 95%.
De polar is wat uitgebreider dan een normale; deze heeft 14 windhoeken en 9 windsnelheden.
De combinatie van route, grib met wind, eventueel ook stroming, polar heeft dan alleen nog timing nodig: wanneer begin je waar te varen! Die starttijd is in Voyager natuurlijk op elke willekeurige minuut in te stellen.
Als dat dan allemaal gedaan is maakt Voyager een Routeoverzicht.
Hier een stukje daaruit, voor de vrijdag, startend bij de KG. De starttijd is ingevuld op 05:19 u (laatste kolom).
Voor elk rak staat er (o.m.) de CTS in en de windrichting. Het verschil tussen die twee is de TWA. Het rak naar de UK10 heeft CTS 166,1 en wind 127,8 graad, dus zo'n 38 graden TWA. In de kolom Planning heet dat dan ook een kruisrak. Niet veel, maar toch....
Voor de eerste dag blijft dan alleen nog de starttijd te kiezen. Starten moet tussen 07 en 10u op woensdag; je kan ook kiezen meteen een pauze van minstens 7 uur te nemen.
Dat laatste leek niet zinvol.
Blijft over met Voyager te berekenen of er een starttijd is die een voordeel oplevert (meer wind, gunstiger richting). Veel verschil zat er niet tussen, 08:00u leek net ietsje beter dan eerder of later.
Zo gezegd, zo gedaan: om 08:01u is de Zeilblij gestart. Eerst de Sport I en dan kruisrak naar de KG18.
Het volgende keuze-moment komt dan om 1400u ergens bij het Naviduct: snel erdoor of misschien beter wachten, een paar uur, of een volledige pauze van 7 uur....
De planning en realisatie van het eerste deel, start tot KG29BR2 zien er als volgt uit, waarbij Planning de Voyager-berekening is, log Zeilblij de echte tijd van boeipassage.
Verschillen in uu:mm in groen zijn sneller dan het plan, rood langzamer.
Op de hele route ontstaat dus een achterstand van 1,9%.
Dat zou kunnen komen door minder wind dan voorspeld, maar in dit geval is het waarschijnlijk door winddraaiingen en harde wind uit buien veroorzaakt....
wordt vervolgd....