Start
Woensdag gaat vroeg de wekker: Water opzetten, broodjes smeren, boot verder klaarmaken en de laatste weervoorspellingen doornemen. Ik heb eigenlijk best heel goed geslapen en ben behoorlijk ontspannen. Ook wordt er weer overlegd met Arnout. We moeten maar gewoon gaan en dan zien we het verder wel. Eerst maar naar Enkhuizen. Arnout moest de boot nog verder klaar maken en inruimen, dus besloten om dan maar vast te gaan. Arnout gaat baan 1 varen, dus die hoeft maar een klein stukkie te varen woensdag. Naar buiten en het grootzeil gehesen met een rif erin. Het was best druk, dus de fok komt wel als we door de start gaan…Better safe than sorry.
Buiten rol ik het fok uit en maak gelijk een bijzonder manoeuvre. Dat gaat al goed
. Ik vaar tegelijk uit met een Waarschip 725: ik vind het dapper. De wind was nog prima te doen en nabij Enkhuizen besluit ik het rif eruit te halen. Er zijn weinig buien te zien in de omgeving. Van de KG18 naar EA1 kan ik de spi hijsen. Eigenlijk heb ik geen zin in en drink een kop koffie, ontbijt en neem een lekkere koek. In het zonnetje is dit wel even genieten. Naast mij vaart de Stout onder gennaker en we varen samen op.
Bij de EA1 naar de Sport H moet hij de spi strijken en verliest daar wat tijd (uiteindelijk eindigt hij voor mij in de einduitslag) we hebben elkaar niet meer gezien. Een fantastisch rak was dat, dat ging wel even super snel. In dit rak bel ik nog met Arjan. Hij geeft aan dat er behoorlijke buien aankomen en ik besluit een rif in mijn grootzeil te zetten.
In het rak van Sport H naar Sport J (voor de wind) gaat het heel hard. Net na de boeironding komt er een bui over en ik maak een Chinees (op fok en gereefd grootzeil). Wat komt de giek met een rotgang over. Fok zit uiteraard vast en ik moet onderwater mijn fokkeschoot losmaken om weer rechtop te komen. Arjan ziet de rare manoeuvre en belt of het goed gaat.
Nabij SportJ komt er weer een bui over terwijl ik voor de wind vaar. In een flits zie ik 36knopen om mijn meters. De boot begint enorm te rollen en ik weet dat ik de neerhouder moet lossen. Maar daar kom ik niet bij vanachter mijn stuurwiel. Ik wilde absoluut niet weer een ongecontroleerde gijp maken dus ik besluit mijn fok los te gooien. Boot loeft snel op en ik rol mijn wild klapperende fok in...Stukken plastic glas vallen in de kuip en zie de masttop enorm schudden. Wat de F&**ck is dit nou weer. Ik weet dat het beter is door te varen, alternatieven zijn niet veel beter dan naar hogerwal door te varen. Dan maar gereefd grootzeil en geen fok voor de controle. Ik wil het, en vooral mezelf heel houden.
Het rak van sportJ naar de KG18 is hoog aan de wind. In de buien probeerde ik de extra wind dood te varen. Af en toe komt er dan een golf bij die je wegzet en je overstag duwt. Fok bak en alle ellende van dien. Wat een gelul. Besluit het fok maar weg te rollen en op grootzeil door te varen. Ging toch al niet voor het klassement.
Aangekomen bij KG18 gaat het fok er weer bij en vaar mooi door naar de sluis. Er komt weer een bui over. Dit keer niet zo veel wind maar wel met hagel. Die hadden we nog niet gehad. Ik moet een schutting wachten en besluit naar Enkhuizen door te varen, het is wel mooi voor vandaag.
In de Compagnieshaven leg ik aan naast een stel Duitsers en zie Only Fools Rush In voor mij liggen. Ik loop er heen om een hand te geven en hij blijkt ook het nodige kapot te hebben na de eerste dag. Ik help hem gelijk de mast in om zijn fokkeval op te halen. Terloops maak ik de opmerking dat het wel enorm naar Diesel stinkt in zijn boot.
E r ligt nog een boot met een kapotte zeillat en een gescheurd grootzeil. Die wordt in Enkhuizen nog gemaakt. Genoeg kapot dus.
Na een biertje, wat belletjes met Arnout, Sybo en Arjan en wat eten ga ik lekker slapen. Morgen een heel rondje IJsselmeer is het plan.