Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2020-2021 OSR - nieuwe eisen

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:08 #1115397

In het kader van de goede voornemens voor dit jaar, meedoen aan 2 races (200 myls solo & 24 uurs), even naar de 2020-2021 Offshore Special Regulations gekeken om te zien of er nog significante veranderingen zijn.

Zag daar hier nog geen discussie over, maar er zijn wel een paar interessante veranderingen.

Ze hebben eea nog niet uitgesplitst, alleen het OSR 2020-2012 hele document is er. (kijk naar Mo3 getagde regels).

De (voor mij) meest opvallende toevoegingen:
  • Mo0,1,2,3 3.02.2 Effective 1 January 2021: Structural Inspection - Consult the owner’s manual for any instructions for keel bolt checking and re-tightening. The following inspection to be conducted by a qualified person externally with the boat out of the water. Check that there are no visible stress cracks particularly around the keel, hull/keel attachment, hull appendages and other stress points, inside the hull, backing plates, bolting arrangements and keel floors. (See Appendix L - Model Keel and Rudder Inspection Procedure)
  • Mo0,1,2,3 3.02.3 Effective 1 January 2021: Evidence of a structural inspection in accordance with 3.02.2 within 24 months before the start of the race or after a grounding whichever is the later
  • Mo0,1,2,3 3.02.4 Effective 1 January 2021: Inspection after Grounding – an appropriately qualified person shall conduct an internal and external inspection after each unintentional grounding
Niet heel moelijk (ze leveren formuliertje bij) om te doen als je uit het water bent, maar je moet het wel even plannen. Als je niet van plan was volgende winter uit het water te gaan (ik weetm de echte die hards poetsen x keer per seizoen hun onderwaterschip), maar nu droog staat: gelijk even doen.
  • Mo0,1,2,3 Mu1,2,3 3.29.13 an AIS Transponder which either:
  • MoMu0,1,2,3 3.29.13 a)shares the masthead VHF antenna via a low loss AIS antenna splitter; or
  • MoMu0,1,2,3 3.29.13 b) has a dedicated AIS antenna not less than 38 cm (15”) in length mounted with its base not less than 3 m (10’) above the Waterline and co-axial feeder cable with not more than 40% power loss
Dus... verplicht AIS. Dat heb ik, maar, vervelender, mijn korte, aparte, AIS antenne (dubbelend als nood antenne voor vhf) op het hek voldoet niet.
Moet ik toch nog aan de splitter of mijn radar paal weer gaan monteren met een nieuwe lange AIS antenne er op... maar zonder radar.

Eerst maar even afwachten of de AIS eis (inclusief antenne eisen) overgenomen worden door de betreffende wedstrijden, een splitter / paal & antenne is zo toegevoegd.
Het kielbouten formuliertje zal ik deze winter wel alvast even aftikken met de mannen van de lokale jachtservice.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:16 #1115402

Jumpinjack schreef :
Moet ik toch nog aan de splitter of mijn radar paal weer gaan monteren met een nieuwe lange AIS antenne er op... maar zonder radar.

Dank voor het overzicht. Zal het kielformulier ook even opzoeken (staat op de kant)

Wat betreft de AIS-antenne: de hekstag!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 10:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:21 #1115405

Jumpinjack schreef :
In het kader van de goede voornemens voor dit jaar, meedoen aan 2 races (200 myls solo & 24 uurs), even naar de 2020-2021 Offshore Special Regulations gekeken om te zien of er nog significante veranderingen zijn.

Zag daar hier nog geen discussie over, maar er zijn wel een paar interessante veranderingen.

Ze hebben eea nog niet uitgesplitst, alleen het OSR 2020-2012 hele document is er. (kijk naar Mo3 getagde regels).

De (voor mij) meest opvallende toevoegingen:
  • Mo0,1,2,3 3.02.2 Effective 1 January 2021: Structural Inspection - Consult the owner’s manual for any instructions for keel bolt checking and re-tightening. The following inspection to be conducted by a qualified person externally with the boat out of the water. Check that there are no visible stress cracks particularly around the keel, hull/keel attachment, hull appendages and other stress points, inside the hull, backing plates, bolting arrangements and keel floors. (See Appendix L - Model Keel and Rudder Inspection Procedure)
  • Mo0,1,2,3 3.02.3 Effective 1 January 2021: Evidence of a structural inspection in accordance with 3.02.2 within 24 months before the start of the race or after a grounding whichever is the later
  • Mo0,1,2,3 3.02.4 Effective 1 January 2021: Inspection after Grounding – an appropriately qualified person shall conduct an internal and external inspection after each unintentional grounding
Niet heel moelijk (ze leveren formuliertje bij) om te doen als je uit het water bent, maar je moet het wel even plannen. Als je niet van plan was volgende winter uit het water te gaan (ik weetm de echte die hards poetsen x keer per seizoen hun onderwaterschip), maar nu droog staat: gelijk even doen.

...

Nou, ik vind dat dus wel moeilijk. Er staat niet bij wat een "extern gekwalificeerd persoon" is. Dat kan iemand van de plaatselijke watersportzaak zijn, maar kan ook zijn dat het een doorgestudeerd persoon moet zijn of een verzekeringsexpert bijvoorbeeld. Daar is in het geheel nog geen duidelijkheid over. Bovendien is ook in het geheel niet duidelijk hoe de verantwoordelijkheden liggen. Ik kan de plaatselijke werfbaas even vragen, maar als hij er op zou kunnen worden afgerekend dan zal hij zeker direct afhaken.
Ik heb het de organisatie van de CAM-race gevraagd, maar ook daar is nog niks duidelijk.
Het punt is dat het mogelijk is dat het enkel een formuliertje invullen is, maar het kan dus ook een kostbare zaak worden.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 10:26 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:27 #1115409

Maak je niet druk. Gaat pas volgend jaar in. Niemand weet nog hoe t uitgevoerd zou moeten worden.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:31 #1115414

steef ton schreef :

Nou, ik vind dat dus wel moeilijk. Er staat niet bij wat een "extern gekwalificeerd persoon" is. Dat kan iemand van de plaatselijke watersportzaak zijn, maar kan ook zijn dat het een doorgestudeerd pers

Dat "externally" gaat over de boot op de wal, de buitenkant inspecteren.

De Person moet "qualified" zijn. En het is niet de Owner, want de Person rapporteert aan de Owner.

Zo doen ze dat in de Angelsaksische wereld.
De Owner krijgt hiermee een opdracht, en als hij die niet goed uitvoert (sjoemelt met de Qualified Person) is het geheel het probleem van de Owner. Bijvoorbeeld, igv ongelukken zal de verzekering niet betalen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:37 #1115417

Het formulier:

Bijlage:

Bestandsnaam: keelrudderform.pdf
Bestandsgrootte:405 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:48 #1115420

Heb binnen en buiten goed alles ingepakt met een dikke laag epoxy , zo lang Niemand wil kijken of alle moeren er nog opzitten is dr niks aan de hand :ohmy:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:51 #1115422

Best specifiek in wat visueel te controleren.

Als er niks aan de hand is, dan kan iedereen het bijkans zelf.
Wordt natuurlijk een ander verhaal als er wel wat beoordeelt moet worden.


De hekstag ga ik eens overwegen voor de AIS antenne.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 10:52 #1115425

Baasklusje schreef :
Dat "externally" gaat over de boot op de wal, de buitenkant inspecteren.

Joh, meen je dat nou? ;)

Baasklusje schreef :
De Person moet "qualified" zijn. En het is niet de Owner, want de Person rapporteert aan de Owner.

Zo doen ze dat in de Angelsaksische wereld.
De Owner krijgt hiermee een opdracht, en als hij die niet goed uitvoert (sjoemelt met de Qualified Person) is het geheel het probleem van de Owner. Bijvoorbeeld, igv ongelukken zal de verzekering niet betalen.

Maar werkt dat hier ook zo? Als dat zo is, dan inderdaad duidelijk en geen zorgen. Dank!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 11:09 #1115432

Waarom zou het hier anders werken? Bovendien staat het geheel los van wat lokale verzekeringen eisen.

Zoals ik het lees kan IEDEREEN, behalve de eigenaar dit rapport invullen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 11:09 #1115433

steef ton schreef :
Er staat niet bij wat een "extern gekwalificeerd persoon" is.

Dat schreef jij... maar dat staat niet in de regels....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 11:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 11:17 #1115438

Je hebt gelijk, maar dit schrijft het watersportverbond:

...
Voor de categorieën Mo 0, 1, 2 (Fastnet, Colin Archer) en 3 (Vuurschepen, Oostende – Ramsgate v.v en ook de Ronde van Noord Holland) geldt nu een “structural inspection”. Dit houdt in dat er een visuele en onafhankelijke inspectie door een gekwalificeerd persoon* moet worden uitgevoerd, zowel uitwendig met het schip uit het water als inwendig van de aanhechting van de kiel. Bewijs van zo’n inspectie, in de formaat van een Inspection Form, heeft een geldigheidsduur van 24 maanden voor de start van de wedstrijd.
...

Dat "onafhankelijk" heb ik vertaald als extern persoon. Maar nogmaals: de CAM-organisatie weet nog niet hoe hier mee om te gaan.
Misschien maar storm in glas water. Zeker bij mijn scheepje.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 11:47 #1115460

Diverse off-shore wedstrijden vereisen AIS in de mast, niet achterop! WEl even rekening mee houden bij de voorbereiding. (een losse antenne mee als reserve (dan wel een reserve op de hekstag) kan nooit kwaad)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 11:57 #1115465

In de meeste gevallen is het toch handig een reserve antenne achterop te hebben. Maar dan moet je dus ook wel een splitter hebben op je marifoon en hoe dat samenwerkt met een sotdma-ais, daar zijn de geleerden (en ik zelf ook) het nog niet over eens.

Ben wel benieuwd hoe heet de soep gegeten gaat worden dit jaar...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 11:58 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 12:06 #1115470

steef ton schreef :
In de meeste gevallen is het toch handig een reserve antenne achterop te hebben. Maar dan moet je dus ook wel een splitter hebben op je marifoon en hoe dat samenwerkt met een sotdma-ais, daar zijn de geleerden (en ik zelf ook) het nog niet over eens.

Ben wel benieuwd hoe heet de soep gegeten gaat worden dit jaar...

Beter om 'm niet achterop te hebben (vast) maar los in de kajuit: als je mast overboord klapt en die komt naar achteren heb je ook geen reserve meer..

SOTDMA met splitter werkt helemaal prima! Vaar er al ruim een jaar mee. Ben veel sneller zichtbaar (en beter zichtbaar) dan met de oude versie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 12:12 #1115476

Klinkt goed! De vraag ivm die splitter was echter ook of je hiermee misschien in druk verkeer je omgeving hindert. Heb je daar wellicht iets over gehoord? Hmm, waarschijnlijk niet(?) en dan is geen nieuws goed nieuws, denk ik.
Ik heb overigens een extra mastje achterop met 2de antenne én een reserveantenne aan boord (paar voor niks gehad bij andere 2de hands aankopen) én een extra dsc-handmarifoon (ook voor de grab-bag).
Jep, ben niet meer te redden... ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 12:38 #1115494

Zelf geen last gehad en ook nooit klachten gehad van storing of wat dan ook. (dwars door Rotterdam heen etc.; maw: vooralsnog lijkt dat allemaal prima te gaan :) )

Grab-bag met handheld is altijd handig (die heb ik ook :whistle: ), heb er ook een verloopje bij zodat ie tijdelijk op de antenne in de mast kan mocht de vaste marifoon het begeven hebben; heb wel een losse in de kajuit maar niet vast achterop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 20:33 #1115617

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 864
Voor de cam race moet je zowiezo een goedgekeurde marifoon installatie hebben.
Zo is mijn installatie in 2012 gekeurd door radio holland en is de installatie van de boot waar ik in 2018 de camrace mee voer ook door hen gekeurd.
Ook de noodantenne wordt dan apart gekeurd, mijn noodantenne werd in 2012 zelfs afgekeurd ( te veel reflectie op de kabel) waardoor ik toen een nieuwe heb gekocht.
Waren geen onoverkomelijke bedragen trouwens....
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 21:01 #1115631

Ja, zou me kunnen voorstellen dat ze bij Radio Holland ééns per 2 jaar een gratis lunch krijgen om deze flauwekul te vieren :evil:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 21:15 #1115637

Toen het ooit imtech marine onderdeel was zat ik er een tijdje , nu is het bijna 100% PON geloof niet dat ze op onze bootjes zitten te wachten :whistle:

verder komen ze bij mij NIET aan boord B)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 21:17 #1115638

Wie bepaalt eigenlijk wie gekwalificeerd is?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 21:32 #1115641

Geen idee. Voor mijn part Pipo de Clown. Ik laat het doen omdat iemand het onzalige idee heeft gehad dat het slim zou zijn en het verplicht heeft weten te stellen bij bijvoorbeeld de CAM. De seconde dat deze flauwekul eindigt, zal ook ik nooit of te nimmer meer zo'n overbodige inspectie laten uitvoeren.
Waarom ik dat vind? Omdat ik denk en mag aannemen dat apparaten die verkocht mogen worden onder keur niet nóg een keer gekeurd hoeven te worden. En een antenne aansluiten is nu ook weer geen raket wetenschap en bovendien erg eenvoudig zelf te checken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 21:33 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 05 jan 2020 21:40 #1115642

En ik durf te zeggen dat jij ze de kost niet wil geven waar dat wat tegen valt.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 21:40 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 06 jan 2020 08:39 #1115688

Er is een algemene inspectie, Jeroen. Daar kan de marifoon ook prima onder vallen. Er is geen reden om de marifoon apart te keuren door een extern bedrijf.
Net als bij de toekomstige kielinspectie, zoals ik het nu begrijp: als de boel op enig moment niet in orde wordt bevonden, doordat je marifoonbericht bijvoorbeeld niet door komt (je moet je diverse keren melden via de marifoon), dan wordt je eenvoudigweg alsnog uit de wedstrijd genomen. Dat is meer dan voldoende.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2020-2021 OSR - nieuwe eisen 06 jan 2020 08:42 #1115690

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 864
Goh, als ik me toch zorgen zou moeten maken om die paar tientjes die de keuring van de marifoon koste....
Ik denk dat ik dan zou stoppen met varen.
Let wel, ik gaf ook aan dat mijn nooodantenne afgekeurd werd, je zult em in nood nodig hebben en je hebt geen bereik doordat je antenne niet werkt.
Nu kwam ik er achter door deze keuring, anders.... ?
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl