Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Small Ships Race 2022

Small Ships Race 2022 05 feb 2022 20:08 #1366322

omega schreef :
Het is al eerder gezegd, ligt er maar net aan hoe de riffen in je zeil gezet zijn.
Als je er drie in hebt zitten zou het heel goed kunnen zijn dat de lap zeil die je dan overhoudt bij het 3e rif gelijk is aan een ander zeil met een 2e rif.

Veel belangrijker is de vraag, wat ga je doen als het plotseling toch harder gaat waaien dan verwacht.
Ben je in staat om snel en veilig een 1e of 2e rif in het zeil te zetten ?
Kun je snel een ander voorzeil plaatsen als je geen rolfok hebt ?
Kun je bijliggen om de zaak onder controle te houden ?
Ga er maar vanuit dat je op zee geen hulp kunt inroepen, je moet alle uitdagingen/ problemen zelf oplossen.
Als je je daar niet confortabel bij voelt, dan moet je de overtocht (nog) niet gaan doen.

Kortom, staar je niet blind op de veiligheidslijst.
Natuurijk zijn er een aantal belangrijke zaken die je wel zeker moet hebben.
AIS-transponder, marifoon (zeevaart met DSC), noodvuurwerk, reddingsvlot, verlichting, radarreflector, enz.

Grt Hans

Edit: Post waar ik op reageer is verwijderd.
Daarin werd gesteld dat een 3e rif verplicht is.

Aha, ik denk dat ik inderdaad met die 2 reven wel voldoende zeil kan minderen...

Wat betreft het reven:
Alle lijnen ben ik naar de kuip aan het leiden.

-val grootzeil
-kraanlijn
-neerhaler

-reef 1 voorlijk
-reef 1 achterlijk

-reef 2 voorlijk
-reef 2 achterlijk



Ik vind dat ik zeker nog niet klaar ben voor de (solo) oversteek. Eerst maar wat meer mijlen op de Oosterschelde maken, maar ondertussen ook het bootje upgraden. Vandaar de focus naar volgend jaar. Niks overhaast...
Ben alles aan het aanpassen zodat zeilen vanuit de kuip kan hijsen/reven (en vanaf dek, als het moet. Lier zit ook nog op de mast, naast lier en stoppers op kajuit dak.

Bijliggen gaat prima met deze rompvorm:





Over snel van voorzeil wisselen; als de rolfok weigert dan heb ik nog geen snelle backup...
Hoe doen anderen dat met een rolfok? hoe wissel je dat snel op zee met veel wind en golven?

Ik heb wel een babystag, misschien kan ik die versterken (bevestiging in dek) voor een klein stormfokje met leuvers voor in nood.

Groet, sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 05 feb 2022 20:29 #1366335

freek1970 schreef :
Toerzeilers heeft al een datum 2 juni vertrekken...

Dan mogen we vast ook wel zonder quarantaine van de boot stappen lijkt mij. Nu nog niet toch, dacht ik?
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 20:30 door Jan Westerink. Reden: Typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 05 feb 2022 20:41 #1366340

sjoerd1981 schreef :
(...)
Ik vind dat ik zeker nog niet klaar ben voor de (solo) oversteek. Eerst maar wat meer mijlen op de Oosterschelde maken, maar ondertussen ook het bootje upgraden. Vandaar de focus naar volgend jaar. Niks overhaast...
(...)

En vooral ook uren maken denk ik. Oefenen om lang wakker te blijven! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 05 feb 2022 20:53 #1366344

Jan Westerink schreef :
sjoerd1981 schreef :
(...)
Ik vind dat ik zeker nog niet klaar ben voor de (solo) oversteek. Eerst maar wat meer mijlen op de Oosterschelde maken, maar ondertussen ook het bootje upgraden. Vandaar de focus naar volgend jaar. Niks overhaast...
(...)

En vooral ook uren maken denk ik. Oefenen om lang wakker te blijven! ;)

Oh, dat heb ik thuis veel geoefend (2 kleine kinderen....) nachten wakker, no problem. 4x per nacht eruit voor luier/ huilen etc. No problem ;)

Maar ik moet nog veel oefenen, dat klopt.
Het is wel mooi om naar een doel toe te werken. Of je het haalt, is minder van belang. Nooit bang zijn om doelen te verzetten. Maar dat hoort ook een beetje bij zeilen denk ik....het weer heb je nooit in de hand... soms beter maar wat verwaaid te liggen dan losgooien tegen beter weten in...
Laatst bewerkt: 06 feb 2022 08:05 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 05 feb 2022 22:09 #1366366

In dit geval moet je je doel: Lowestoft wel halen denk ik, geen idee waar je anders uitkomt op de Noordzee. Maar je hebt helemaal gelijk, rustig opbouwen en dingen doen die uitdaging bieden maar wel haalbaar lijken.

Die lijst en die eis van drie reven, staat HIER.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 22:12 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 07:54 #1366380

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Ben druk bezig met “de lijst” (ook voor mn verzekering), heb nog nooit een oversteek gemaakt. Dit lijkt mij, wind en weder dienende, een mooie tocht voor de vuurdoop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 08:11 #1366384

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
sjoerd1981 schreef :
Ja, is misschien wel een idee...

Valt me wel op dat ie veel wind en veel golven leuk vindt. Weinig wind daarentegen...
Mijn rolgiek gereefd scheepje met reserve grootzeil met bindrif is ondertuigd en bewust zo ontworpen, als instap gezinszeilertje vd Noordzee. Stagfok. Veel wind en reven op het voordek met golven zie ik minder tegenop dan weinig wind en geen actieradius.
Met 18-20 knp over de Bollen met 1.5m golfslag tegen was een rif eruit halen (!) echt niet heel lastig. Het vastmaken van een losse bakstag aan lij ook niet. Klein scheepje, voldoende houvast en in principe alles zittend/kruipend doen en natuurlijk kort aangelijnd.

Angsten/bezwaren?
- MOB
- zeeziekte
- geld voor sommige eisen
- idd weinig wind en het niet halen
- shipping lanes (nou ja, je hebt geen voorrang en wat ver lijkt is als een speedboot zo snel langszij)
- opgesloten worden in een quarantainehotel

Verder vermaken we ons wel aan boord van het minder hellende, zware scheepje met in principe alle komfort en vd kleinere mensjes stahoogte en strekligging aan boord…

Ben benieuwd of marktplaats mij idd gaat helpen met “de lijst”, oa een reddingsvlot in tas gekocht, 75€, nu bidden op de keuring, 180€. Zeilen is voornamelijk een financiëel-logistieke kwestie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 09:31 #1366402

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
peter1 schreef :
Dat ie niet helmaal zo, de checklist is er ook om jou te checken of je er voldoende over na hebt gedacht, sommige bootjes hebben echt aan 2 riffen voldoende in het grootzeil.

De ais zender is wel een echte verplichting.

en veel spullen kan je echt wel ergens lenen ook..je roept maar en je krijgt reacties hier op het zeilersforum....een Joon b.v kan je zo lenen van mij, met de juiste verlichting en vlaggetje.
wel ophalen en terugbrengen in enkhuizen.



H700 schreef :
Ik wil dolgraag meedoen met mijn 22ft boot.
Wel hik ik tegen de checklist aan, die is ontzettend uitgebreid.
Zoals een AIS zender ipv ontvanger, ander zaken als 3e reef, veel, erg veel reddingsmiddelen en een MOB knop buiten.
Dit maakt de hele expeditie wel een kostbare onderneming.

Veel spullen zou ik ook lenen (dank voor je aanbod, Enkhuizen is te doen!) maar de onderneming lijkt meer op een oversteek naar Boston dan naar Lowestoft. Zonder overigens de Noordzee te kort te doen....

Een 3e reef overweeg ik trouwens wel. Ik heb er nu twee in relatief kleine stappen op elkaar in een nieuw grootzeil (2021) met zeewaardig doek. Al bewust zo gedaan.
Dit grootzeil is 13,5 m2 en de rolgenua 14,5 m2. De masthoogte is met 12,5 mtr hoger dan veel andere boten van vergelijkbare lengte om mij heen.
Vanaf circa 14 knp wind gaat de 1e er in. Bij circa 20 knp de 2e.
Onlangs met bft 6 gezeild (zag later uitschieters tot 28 knp, heb geen windmeter) en bij juist die vlagen met de 2e reef ook nog iets te veel zeil.
Een 3e reef komt er dus dit najaar in, puur voor die omstandigheden dat ik niet meer wil zeilen maar nog moet zeilen.
De genua kan tot zakdoek formaat opgerold en met een fokkeloet uitgehouden, dus ik zie niet waarom ik een stormfok moet hebben.

Ik ben het met Sjoerd1981 eens, ik heb ook zo´n zwaar bootje en ook met hogere golfslag gebeuren er geen gekke dingen. Hij rolt en deint wel maar het gaat allemaal rustig. De zeilvoering is wel ruim voldoende dus als ik wat meer reef opties heb is dat geen probleem.

Qua kosten is het dus vooral de AIS, de 2e marifoon (hand) en de stormfok aanschaffen en monteren.
Mijn kaartplotter is een simpele Garmin Oregon 450, met OpenSea maps, verder vooral kaarten. Dus de AIS moet al op een stand-alone scherm of in de marifoon zitten. Hiervoor had ik al de Standard Horizon GX2400E met AIS ontvanger op het oog. Maar een marifoon met transponder zit rond de 1100 euri....
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 06 feb 2022 09:40 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 12:45 #1366436

Is dan bijv. een boordcomputertje (Pi of iets anders, heb zelf een hele goedkope fanless Windows miniPC van Ali, werkt prima!) met een klein 12V schermpje, OpenCPN erop met O-charts en willekeurig welke transponder dan geen beter idee? AIS op zo’n marifoonschermpje is echt stukken minder handig dan geprojecteerd op een kaart. Dat moet makkelijk voor minder dan 1100 euro lukken, en je hebt gelijk backup voor je plotter.
Dit bevalt mij zelf prima.
Heb je toevallig nog een tablet, dan kun je die in de kuip gebruiken met VNC gekoppeld aan je miniPC
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 12:53 #1366439

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
ReinierZeilt schreef :
Is dan bijv. een boordcomputertje (Pi of iets anders, heb zelf een hele goedkope fanless Windows miniPC van Ali, werkt prima!) met een klein 12V schermpje, OpenCPN erop met O-charts en willekeurig welke transponder dan geen beter idee? AIS op zo’n marifoonschermpje is echt stukken minder handig dan geprojecteerd op een kaart. Dat moet makkelijk voor minder dan 1100 euro lukken, en je hebt gelijk backup voor je plotter.
Dit bevalt mij zelf prima.
Heb je toevallig nog een tablet, dan kun je die in de kuip gebruiken met VNC gekoppeld aan je miniPC

Het is het AIS Transponder gedeelte wat het duur maakt, ontvangen en
positie versturen van AIS data.
Wat voor navigatie systeem je daar achter hangt, Pi/Nuc/Tablet/Plotter, mag
je zelf weten.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 06 feb 2022 12:53 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 12:56 #1366440

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
AdB schreef :
ReinierZeilt schreef :
Is dan bijv. een boordcomputertje (Pi of iets anders, heb zelf een hele goedkope fanless Windows miniPC van Ali, werkt prima!) met een klein 12V schermpje, OpenCPN erop met O-charts en willekeurig welke transponder dan geen beter idee? AIS op zo’n marifoonschermpje is echt stukken minder handig dan geprojecteerd op een kaart. Dat moet makkelijk voor minder dan 1100 euro lukken, en je hebt gelijk backup voor je plotter.
Dit bevalt mij zelf prima.
Heb je toevallig nog een tablet, dan kun je die in de kuip gebruiken met VNC gekoppeld aan je miniPC

Het is het AIS Transponder gedeelte wat het duur maakt, ontvangen en
positie versturen van AIS data.
Wat voor navigatie systeem je daar achter hangt, Pi/Nuc/Tablet/Plotter, mag
je zelf weten.

A

Het punt is dat ik geen tablets of laptops aan boord wil, al helemaal geen Windows! :)
Een raspberry is nog tot daar aan toe.
Ad zegt het al, de transponder is duur. Ook ivm de beperkte ruimte aan boord en het toch moeten hebben van een marifoon is voor mij eentje met AIS ontvanger het meest geschikt, deze heeft al een splitter voor AIS en VHF ingebouwd.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 14:40 #1366451

Standalone en een heel laag verbruik en is later altijd op te nemen in een boordsysteem

www.marinepanservice.com/en/prodotti/watchmate-850

www.dekkerwatersport.nl/p/vesp...-ais-monitor/181691/
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 14:58 #1366456

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Prachtig ding Ruud, maar ruim 1000 euro voor iets wat ik niet perse wil hebben.
Dat voor een overtocht naar het VK in de SSR 2022 of 2023. Dat is mijn punt nu net.
Een nieuwe marifoon met DSC en AIS ontvangst staat op de bucketlist, want ik wil de grote jongens wel zien natuurlijk, ik kan ze dan desnoods via DSC verwittigen van mijn nietigheid op zee.
Maar liever een nieuwe buiskap, Trudesign afsluiters, dubbele achterstag ipv enkele en nou ja, zo nog wat meer zaken die ik van meer nut acht.
Oversteken kan ook alleen of met een zeilmaat natuurlijk.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 16:07 #1366466

Met heel wat minder dan 1000,- Euro ga je het ook wel redden om een Transponder én een marifoon aan boord te hebben hoor: Transponder voor 479,- :

www.georgekniest.nl/artikel/25...met-interne-gps.html

Voor 7 tientjes meer heb je er een met ingebouwde splitter. Zelf zou ik voor dat geld een losse antenne kopen voor je AIS en die hoog op de preekstoel plaatsen. Dan heb je meteen een reserve antenne voor je marifoon, mocht de mast eens overboord gaan. Op de hekstoel is de ontvangst van grote schepen nog ruim boven de 20 nm, en ook jachten zijn goed zichtbaar op 5 nm. Een grotere zichtafstand heb je niet nodig.

Bovenstaand transponder is dus maar zo'n 200,- duurder dan een AIS ontvanger (als je voor een beetje fatsoenlijk merk gaat). Met een eenvoudig NMEA>WiFi transmitter is de AIS data op iedere telefoon, tablet, computer te gebruiken. (forumlid Omega heeft hiervoor al eens een zelfbouw ontwerpje van nog geen 2 tientjes hier op het forum gepost, dat ding werkt bij mij aan boord al jaren prima)

Een AIS Transponder is een no-brainer wanneer je veilig op zee wil varen. De verplichting voor een transponder bij de SSR is er enkele jaren geleden ook gekomen nadat één bootje 'zoek' was.
Achteraf bleek er niets aan de hand, maar wel is de kustwacht met veel mankracht (en machines) op zoek geweest, terwijl de rest van de al lang gearriveerde deelnemers aan de SSR in spanning afwachtte tot het betreffende bootje weer gevonden was. Uiteindelijk dus met een sisser afgelopen, maar een transponder had deze situatie voorkomen.

Een transponder geeft ook veel meer rust aan boord, zeker wanneer je alleen vaart: Grote scheepvaart die jou op afstand nadert en jou ziet op de AIS, verlegd regelmatig een paar graadjes zodat je CPA een stuk groter wordt.

Dus de keuze tussen een nieuwe buiskap of een AIS-transponder zou voor mij niet zo moeilijk zijn.
Het lijkt me belangrijk dat iedereen die op zee vaart zijn verantwoordelijkheid neemt. De Noordzee wordt steeds drukker en voller. Veiligheid moet dan op één staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 16:17 #1366467

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6054
gerwinhaaijema schreef :
Een transponder geeft ook veel meer rust aan boord, zeker wanneer je alleen vaart: Grote scheepvaart die jou op afstand nadert en jou ziet op de AIS, verlegd regelmatig een paar graadjes zodat je CPA een stuk groter wordt.

Dus de keuze tussen een nieuwe buiskap of een AIS-transponder zou voor mij niet zo moeilijk zijn.
Het lijkt me belangrijk dat iedereen die op zee vaart zijn verantwoordelijkheid neemt. De Noordzee wordt steeds drukker en voller. Veiligheid moet dan op één staan.

Helemaal mee eens. Bovendien kun je onderweg overvallen worden door onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld mist. Dat overkwam mij op de terugweg in de buurt van de IJmuiden aanloop, zonder AIS aan boord. Was niet leuk.

Misschien overbodig om te vermelden, de SSR vertrekt gezamenlijk uit IJmuiden, bootjes uit het zuiden zullen dus eerst naar IJmuiden moeten.
Laatst bewerkt: 06 feb 2022 16:30 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 16:25 #1366472

sjoerd1981 schreef :
Hmmm, ben inderdaad benieuwd hoe ze met 3 reven omgaan.

Ik heb er inderdaad ook 2, dat is al meeeeeer dan voldoende. Bootje is beetje ondertuigd, kan me niet voorstellen dat die derde rif iets toevoegd. Vanaf windkracht 5 gaat eerste rif erin. Zou eigenlijk niet weten wanneer het tweede rif nodig zou zijn (vanaf 7/8 ofzo?). Tegen die tijd ben ik normaal altijd al van het water af...

Ik durf niet te verzinnen wanneer een derde rif nodig zou zijn... maar tijdens een oversteek naar Engeland kom je toch niet zomaar in een vliegende storm terecht? (In de zomer, goed op het weerbericht lettend..)

hangt natuurlijk ook af van de verhouding van je grootzeil/fok. Bij mij is het grootzeil heel groot in vergelijking met de fok. Dan loont een 3e rif zeker (heb ik daarom ook recent laten maken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 16:40 #1366477

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Een stormfok als je al een rolfok hebt is misschien lastiger goed te realiseren. Weet niet hoe hard de verplichting is voor beide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 16:47 #1366480

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Palomine schreef :
gerwinhaaijema schreef :
Een transponder geeft ook veel meer rust aan boord, zeker wanneer je alleen vaart: Grote scheepvaart die jou op afstand nadert en jou ziet op de AIS, verlegd regelmatig een paar graadjes zodat je CPA een stuk groter wordt.

Dus de keuze tussen een nieuwe buiskap of een AIS-transponder zou voor mij niet zo moeilijk zijn.
Het lijkt me belangrijk dat iedereen die op zee vaart zijn verantwoordelijkheid neemt. De Noordzee wordt steeds drukker en voller. Veiligheid moet dan op één staan.

Helemaal mee eens. Bovendien kun je onderweg overvallen worden door onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld mist. Dat overkwam mij op de terugweg in de buurt van de IJmuiden aanloop.

Misschien overbodig om te vermelden, de SSR vertrekt gezamenlijk uit IJmuiden, bootjes uit het zuiden zullen dus eerst naar IJmuiden moeten.

Prioritering beste mensen. Ik heb meer hobby's en kosten naast het zeilen. Mijn vaargebied is voornamelijk Markermeer / IJsselmeer. Op zee beperkt het zeilen zich tot Waddenzee en kust Noordzee en dan nog zomers, buiten de drukke routes, tijdens goede ¨weather windows¨.
Mijn WW II verrekijker is dan voldoende naast het uitluisteren, maar AIS ontvanger leek mij wel een mooie aanvulling.
Vandaar mijn wens om eens aan de SSR mee te doen; om met een club gelijkgezinden over te zeilen naar het VK.
Omdat ik ook zeil in de winter (op M.meer en IJsselmeer) heb ik nu liever een goede buiskap en wat aanpassingen ivm ruiger weer.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 16:48 #1366482

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
sjoerd1981 schreef :
Wat betreft het reven:
Alle lijnen ben ik naar de kuip aan het leiden.

(...)

-reef 1 voorlijk
-reef 1 achterlijk

-reef 2 voorlijk
-reef 2 achterlijk
Dat werkt enorm goed, aparte smeerrepen op voor- en achterlijk. Maakte op mijn vorige boot ook een wereld van verschil t.o.v. een enkele reeflijn. Wel veel spaghetti in de kuip, maar dat nam ik voor lief.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 18:08 #1366511

Wat ik van Omega (Hans) heb overgenomen is dat idee van rvs reefogen. Die je vast maakt aan de reefhaak op de giek bij de mast. Werkt goed. Ik zou eerst kiezen voor een mooie huifkap, waar je elke dag plezier van hebt, dan voor een systeem waar je lang zonder mee kon. Het is veiliger, maar de noodzaak is er niet altijd. En dan lijkt me een ontvanger waarbij jij de grote jongens kan zien, ook een mogelijkheid.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 18:17 #1366515

Mi Dushi schreef :
sjoerd1981 schreef :
Wat betreft het reven:
Alle lijnen ben ik naar de kuip aan het leiden.

(...)

-reef 1 voorlijk
-reef 1 achterlijk

-reef 2 voorlijk
-reef 2 achterlijk
Dat werkt enorm goed, aparte smeerrepen op voor- en achterlijk. Maakte op mijn vorige boot ook een wereld van verschil t.o.v. een enkele reeflijn. Wel veel spaghetti in de kuip, maar dat nam ik voor lief.

Ja, heb even gedacht aan single line reven.

Maar na wat lezen hier op ZF toch maar voor 2 lijns gekozen. Iets eenvoudiger. Voorlijk en onderlijk goed op spanning te zetten. Onze boot is geen superzeiler. Geeft niks, zeilt wel ok, maar zeil trim maakt veel uit, ook op een langzamer bootje.

En zeker op een kleine boot vind ik dat alles standaard vanuit de kuip te bedienen is een grote plus qua veiligheid.
Ook comfortabel en snel kunnen reven draagt bij aan veiligheid, want je zet veel sneller een reef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 06 feb 2022 23:39 #1366594

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Ik heb ook voor ieder rif 2 lijnen naar de kuip.Werkt uitsekend. Alleen voor het strijken van het grootzeil moet ik nog even de kuip uit. Toekomstig project, een ¨luie zak¨ maken

Martijn :)

sjoerd1981 schreef :
Mi Dushi schreef :
sjoerd1981 schreef :
Wat betreft het reven:
Alle lijnen ben ik naar de kuip aan het leiden.

(...)

-reef 1 voorlijk
-reef 1 achterlijk

-reef 2 voorlijk
-reef 2 achterlijk
Dat werkt enorm goed, aparte smeerrepen op voor- en achterlijk. Maakte op mijn vorige boot ook een wereld van verschil t.o.v. een enkele reeflijn. Wel veel spaghetti in de kuip, maar dat nam ik voor lief.

Ja, heb even gedacht aan single line reven.

Maar na wat lezen hier op ZF toch maar voor 2 lijns gekozen. Iets eenvoudiger. Voorlijk en onderlijk goed op spanning te zetten. Onze boot is geen superzeiler. Geeft niks, zeilt wel ok, maar zeil trim maakt veel uit, ook op een langzamer bootje.

En zeker op een kleine boot vind ik dat alles standaard vanuit de kuip te bedienen is een grote plus qua veiligheid.
Ook comfortabel en snel kunnen reven draagt bij aan veiligheid, want je zet veel sneller een reef.
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 07 feb 2022 09:17 #1366627

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Zwaardopzee schreef :
Wat ik van Omega (Hans) heb overgenomen is dat idee van rvs reefogen. Die je vast maakt aan de reefhaak op de giek bij de mast. Werkt goed. Ik zou eerst kiezen voor een mooie huifkap, waar je elke dag plezier van hebt, dan voor een systeem waar je lang zonder mee kon. Het is veiliger, maar de noodzaak is er niet altijd. En dan lijkt me een ontvanger waarbij jij de grote jongens kan zien, ook een mogelijkheid.

Ja dat is ook mijn gedachtegang. Ontvanger is mooi, een buiskap een must.

Overigens heb ik een makkelijk reefoog; een stuk sterk koord ong. 15cm lang met aan weerszijden een RVS ring, door het reefoog heen. Die pik je zo aan de reefhaak. Elke reef een eigen lijn.
Bediening naar de kuip komt er niet, a) ik ben er in 2 stappen en b) moet toch naar voren het reefoog aanslaan bij de mast. In 2 a 3 minuten zet ik een reef.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 07 feb 2022 09:38 #1366633

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Zwaardopzee schreef :
Wat ik van Omega (Hans) heb overgenomen is dat idee van rvs reefogen. Die je vast maakt aan de reefhaak op de giek bij de mast. Werkt goed. Ik zou eerst kiezen voor een mooie huifkap, waar je elke dag plezier van hebt, dan voor een systeem waar je lang zonder mee kon. Het is veiliger, maar de noodzaak is er niet altijd. En dan lijkt me een ontvanger waarbij jij de grote jongens kan zien, ook een mogelijkheid.

Op deze manier kunnen we reven op TinTin:
www.virtualware.nl/reven/

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 07 feb 2022 09:42 #1366634

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
gerwinhaaijema schreef :
Bovenstaand transponder is dus maar zo'n 200,- duurder dan een AIS ontvanger (als je voor een beetje fatsoenlijk merk gaat). Met een eenvoudig NMEA>WiFi transmitter is de AIS data op iedere telefoon, tablet, computer te gebruiken. (forumlid Omega heeft hiervoor al eens een zelfbouw ontwerpje van nog geen 2 tientjes hier op het forum gepost, dat ding werkt bij mij aan boord al jaren prima)

Voor de liefhebbers onderstaand een linkje naar de lowcost NMEA>Wifi converter.:
www.virtualware.nl/techniek/wifi/hlk-rm04/#

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl