Doet de tracker op de site het niet? Of ligt dit aan mij? Ik zie alleen maar een kaart met keuzemenu voor banen, geen bootje te zien op de kaart. Ook geen keuzemenu voor welke boot je wilt volgen etc.
Gesproken met een deelnemer. Bijna iedereen kiest om niet te varen omdat er geen wind stond. Maximale toegestane rusttijd wordt direct aan begin genomen.
Hij moet uiterlijk morgenochtend 7.15 starten.
iedereen is onderweg. Gisteren leken banen 6-8 beide nog redelijk vergelijkbaar. De laatste voorzpelling lijkt meer wind op de noordzee te geven dan eerder. Ik denk dat die club de beste kaarten heeft. En daar zit ik dit keer niet bij. Het is best een keer lekker om met een rustig windje het evenement te varen. Lekker in het zonnetje je wachttijd opmaken is geen straf.
Morgen worden de kaarten echt geschud. Dan is er wind en gaan we zien of de wachters gelijk hebben en de mijlen snel aftikken. Leuk tactisch spel. Vooralsnog na 2 dagen slechts 2,8 Nm
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Na als een van de erg weinigen gisteren te zijn gestart, heb ik vandaag de Noordzee gevaren. En hoewel er de hele dag wind was, hield het niet over. Het was meestal te weinig (gecombineerd met de richting) om de zeilen goed te laten staan in het rollen op de golven. Evengoed weer een heerlijke dag gehad, en nog niet eerder zo lang aan één stuk gespinnakerd.
Waar ik gisteren nog een tijdje eerste stond in het voorlopig klassement, veranderde dat vandaag in de twee na laatste plek
Nu in de Marine Jacht Club in Den Helder, en morgen weer verder.
Was een leuk event! Hulde voor de organisatie, die op het laatste moment nog met alternatieve banen moest komen ivm gebrek aan wind.
Baan 6 heeft achteraf de beste kaarten gehad. Stroom, iets meer wind, de winnaarsbaan dus. Op voorhand met de Harmony files had baan 7 dat moeten zijn. Hoe dan ook, 5e of 6e in het klassement van baan 7 en een hele rits prachtige foto’s gemaakt door forumlid Jumpin Jack. Meer dan blij!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Wat een leuke en gezellige aflevering van de 200Myls was dit!
Lekker tactisch plannen, heel relaxed genieten.
En voor mij, met mn nieuwe boot, eens lekker ontdekken.
Good, bad, ugly...
- Alle tweaks (zal mn draadje wel even updaten) kwamen uit de verf. Pelagic tunen, plotter installeren, dikke lifepo4 accu er in, de voorlijken strak kunnen trekken, de boot droog van binnen (op een zeik natte gennaker na). Helemaal happy.
- Op zaterdag een fantastische bak wind (fantastisch als in lekker, niet als in veel dus). Mooie steady 5bft. Maar... wel de eerste keer op deze boot met deze wind. Ze heeft dus een eigen willetje en wil graag loeven. En niet zo'n beetje ook, als je t niet goed doet loopt t halve wind al bijna uit t roer. Dus op die paar hogere rakken aan t begin eerst t gevecht om uit te vinden wat de juiste trim is. Een rif bij meer dan 16kn, de HA niet te strak, wat meer naar achter op de rail, overloop, etc. We moeten nog wat aan elkaar wennen.
- De echte ellende: de boot was traag. En met weinig wind, dan manifesteert zich dat nog meer. Op vrijdag voer de rest van de meute net een tikke vooruit, had en hield 7-8kn wind en ik zakte steeds verder weg, bij mij tikte de windmeter de 3kn aan. Enig gevloek aan boord. De oorzaak? Aangroei, mosselen. Bij de ankerstop op de markerwadden nog eens goed met de borstel over de bodem geschraapt vanaf mn mooie open kuip... je hoorde ze er af kraken en zag ze in de borstel zitten. Maar ja, da's maar de laatste 2 meter, en dan is 9merter toch in ene wel veel boot.
Tja, 2 maanden terug nog een kruiwagen er onder vandaan gehaald bij de keuring. Had gedacht dat t wel even zou houden, maar vermoed dat t mooie weer en oude / geen AF meer de oorzaak is. Dat wordt dus met stip de winter troetel.
Overall, dus een hele prima editie. Wat een mooi weer om mn boot te leren kennen, en wat volgende tweaks en tunes op de lijst te kunnen zetten.
Naast het excuus voor gewoon een aantal heerlijke dagen op t water.
Happy.
Was een erg leuk evenement, eerste keer van mij maar zeker voor herhaling vatbaar. Boot liep lekker, voor het eerst alleen een groot stuk gevaren én lekker met wat meer wind onder spi gevaren zaterdag.
Daarnaast ook lekker wat van de trim geleerd, als je alleen vaart heb je daar op de een of andere manier wat meer tijd voor. Bleek het ook met de 17 knop die er zaterdag stond nog prima te varen met grote Genua en vol grootzeil. Wel de achterstag helemaal aan om de zeilen zo vlak mogelijk te krijgen.
Dank aan de organisatie die dit uiteindelijk allemaal mogelijk maakt, en aan de andere deelnemers!
De 200 mijls solo lonkt al een tijdje na de mislukte poging van 8 jaar geleden. Dit jaar moest het er maar van komen. Doel uitvaren. De laatste 2 weekenden voor de race gebruikt om de boot aan de veiligheidseisen te laten voldoen en het comfort aan boord een beetje te verhogen. Dat laatste is nog wel een dingetje zonder kombuis en toilet.
De dinsdag voor de start de boot overvaren naar de Lelystad. Dan volgt kort een teleurstelling als via de mail het bericht binnenkomt dat de race is ingekort tot een 100 mijls. Mijn bootje loopt bij 6 knopen wind bijna 5 knoop. En door ik ga ervoor. Bij aankomst in Batavia haven voel ik me met mijn up en down uitgeruste kwarttonner wel een buitenbeentje tussen al die voor deze race uitgeruste 30 tot 50 footers. Op naar de BBQ en kennismaken met de tegenstanders.
Ik heb geen AIS wat de Noordzee baan onmogelijk maakt. Met de huidige weervoorspelling kies ik voor baan 8.
Woensdags moet er tussen 07:00 en 10:00 gestart worden of in dit geval het melden van de eerste rustperiode. Bijna alle boten blijven de komende 24 uur in de haven bij gebrek aan wind.
Donderdag op om 07:05 ga ik over de startlijn met een spi rak naar sport I. Na één rak met de genua volgen weer 4 rakken met de spinnaker. Helaas zakt de wind er na de EA1 uit. Na de sluis passage bij Enkhuizen voor anker. Na de verplichte 6 uur naar de Compagnieshaven, waar de deelnemers gratis mogen liggen. Hulde. Dan nog snel eten halen bij de Chinees. Na de rijsttafel nog even onder de douche en naar bed. De wekker gezet, ik lig naast Heino en die wil vroeg weg.
Vrijdag vertrek ik met de samen met de blue wave en die retesnelle kolibri uit Enkhuizen op weg naar de KG. Na 1 uur en drie kwartier bij de Urk. Vervolgens mag de spi er weer op. Bij de RHA komen de eerste problemen, vrachtschepen twee oplopend en een tegemoedkomend. Zo kan ik niet oploeven naar de ELB. De snelheid moet eruit, val af een beetje binnen de wind om de spi achter het grootzeil te krijgen. En dan grrrr, spinnaker draait om de voorstag. Gelukkig vrij snel uit de knoop, de weg naar de ELB is nu ook vrij. Daarna volgen nog een paar mooie rakken. Het doel is Hindeloopen en wachten op de NO wind.
Zaterdag de NO is er vroeger dan voorspeld met de optie om gelijk door te varen naar de finish. Na een ontbijt met verse croissant op naar het vervolg. Het waait goed en ik twijfel om toch de spi te zetten op het eerste rak. Ik doe het niet en dat kost me plek 6 van baan 8. De Seaduction trekt hem wel. Minder dan 4 minuten verschil op 19 uur. Vandaag de met genua op de buitenschoot, en dat is een hele verbetering, op weg naar sport A. Vandaar naar sport C bij Medemblik. Pal voor de wind. Dit oude IOR ontwerp rolt als een gek, de automaat trekt het niet. Voor mij onverantwoord om het voordek op te gaan. Maar ook zonder spinnaker ruim boven mijn target speed. Op naar Enkhuizen door de sluis en dan het laatste stukje naar de finish. Om 17:15 vaar ik langs sport I en zit deze 100 mijls erop! In drie dagen niet 1 keer overstag.
Super mooi evenement, ik heb genoten de boot beter leren kennen nieuw snelheids-record. Met dank aan de organisatie van de 200mijls, ik kom graag weer terug.
- De echte ellende: de boot was traag. En met weinig wind, dan manifesteert zich dat nog meer. Op vrijdag voer de rest van de meute net een tikke vooruit, had en hield 7-8kn wind en ik zakte steeds verder weg, bij mij tikte de windmeter de 3kn aan. Enig gevloek aan boord. De oorzaak? Aangroei, mosselen. Bij de ankerstop op de markerwadden nog eens goed met de borstel over de bodem geschraapt vanaf mn mooie open kuip... je hoorde ze er af kraken en zag ze in de borstel zitten.
Zal ik in SPD in boatspecifics een nieuw keyword opnemen?
Mussel Density per m2 = #
Dan is de performance altijd ok.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Een kort verslag van de 200 Myls Solo in digitale vorm:
Ook voor de 4e keer begon het in augustus al te kriebelen. De boot wordt in orde gemaakt, reglementen en veiligheidsvoorschriften doorgespit en de nodige snuisterijen ingeslagen.
Ik neem altijd de hele week vrij om woensdag ontspannen aan de start te staan. Zo ook dit jaar, niet wetende wat het weer voor ons in petto had.. Zowel op woensdag als op donderdag was het namelijk zoeken naar een zuchtje wind. De ontspanning sloeg al snel om in verveling..
Na 2 lange rustperiodes en een intensieve verkenning van zowel Bataviastad als de Markerwadden, ging ik vrijdag bij het krieken van de dag eindelijk serieus op pad. Vergezeld door een van de mooiste zonsopgangen van het jaar, werd de tocht naar Hindeloopen met een lopende windje ingezet. Daar had ik namelijk op zaterdag een date met een stevige (20+ kn) wind uit het noorden. Zij zou me gaan vergezellen op de tocht terug naar Lelystad. De vrijdagochtend begon prachtig, maar aan de verdere grijze druilerige tocht naar Hindeloopen wil ik niet teveel woorden besteden.
Zaterdag zou namelijk de dag worden waarop alle kaarten gezet waren. Bewust gekozen om zoveel mogelijk (gunstige) mijlen te maken en de boot als een surfplank naar Lelystad te brengen. De dagstart bij de H2W1 begon met een glimlach van oor tot oor en bij de finish bij Sport I stond die grote lach nog steeds op mijn gezicht. Een heerlijke dag gezeild en geëindigd op een verdienstelijke plek in het klassement.
Hier mijn impressie van de 200 (100) myls. Al vroeg aangehaakt in een appgroepje en al heel veel maanden zijn er tips uitgewisseld. Dat was voor mij een ideale voorbereiding.
Ik maakte me vooraf wat zorgen over de wind, of beter gezegd, het schijnbare gebrek daaraan. Het ECMFW model had het al een tijdje over erg weinig wind. Waar het meestal met de 200 myls teveel is, leek het dit jaar veel te weinig te worden. En FLOW®️ doet het nu eenmaal beter met iets meer wind dan geen wind.
Uiteindelijk woensdag om 10.00 uur gestart met rust. Prima zonnige dag in de Bataviahaven, waarbij de laatste tweaks aan de boot werden gedaan. De gennaker op roller nog even wat beter laten rollen (dank JumpinJack), infuckers klaarmaken etc.
Donderdag dus echt gestart rond 9 uur en er stond zowaar een paar knoopjes wind, voldoende om het eerste rak te varen en bij de Markerwadden vast de ankerplicht te volbrengen. 2,8 Nm zit erop! De rest van de dag kwam daar niet veel wind meer, dus uiteindelijk zijn we met Accelerate, OFRI, Linke Loetje en Nikita daar gebleven en vrijdagochtend voor zonsopgang vertrokken om een goede slag te maken op vrijdag. Dat leek in de ochtend goed te lukken, voldoende wind om wat meters te maken. Maar na Enkhuizen kakte diezelfde wind er vrijwel uit en was het vanaf Sport A echt een oefening in geduld naar Hindeloopen. Met de zeer ruime windse koers heeft de G1 North gennaker duidelijke moeite, de sweetspot van het ding ligt echt tussen de 90 en 135 graden. Goed, uiteindelijk nog wel op een christelijke tijd aangekomen in Hindeloopen en een boxje gevonden, waarna het biertje en de nasi erg goed smaakten. Zaterdag beloofde een dag vol spektakel te worden met meer dan voldoende wind en dat pakte inderdaad ook zo uit. Vanaf 's ochtends vroeg tot de finish stond er tussen de 15-20 knopen en ging de boot als een raket. Veel rakken met een gemiddelde snelheid van een dikke 7 knoop, dus de pieken lagen nog een stukje hoger.
Wat me het meest tevreden stelde is toch wel het gedrag van de boot bij meer wind. Tot nu toe had ik wat moeite de boot bij meer wind in het gareel te houden. Maar, deze dag gaf ze geen krimp. Ik heb uiteindelijk op 1 koers de rolfok een fractie gereefd, maar dat was ook alles. We zullen zeggen dat schipper en boot nu beter op elkaar ingespeeld zijn, maar ook dat al het fine tuning werk z'n vruchten heeft afgeworpen (veel betere trim op de achterstag e.d.). Wel heb ik bij 18 knopen de gennaker er maars eens afgehaald, ondanks dat het een ruimere koers was ging het wel heel erg sleuren
En zo vliegt zo'n dag voorbij, letterlijk en figuurlijk. Met een beetje goede wind zeilen is toch wel kicken. Hoewel er van koffie maken onderweg niks meer kwam, maar man, wat een lol om met hoge snelheden over het IJsselmeer te scheuren. In een surfje de 8,5 nog even aangetikt en dat voelt best lekker met de Hanse.
Dank aan de organisatie, die op korte termijn nog een hele nieuwe set banen moest bedenken. Chapeau, goed gelukt en het is wat mij betreft een blijvertje, die 200 myls.
video /video
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Een kort verslag van de 200 Myls Solo in digitale vorm:
Ook voor de 4e keer begon het in augustus al te kriebelen. De boot wordt in orde gemaakt, reglementen en veiligheidsvoorschriften doorgespit en de nodige snuisterijen ingeslagen.
Ik neem altijd de hele week vrij om woensdag ontspannen aan de start te staan. Zo ook dit jaar, niet wetende wat het weer voor ons in petto had.. Zowel op woensdag als op donderdag was het namelijk zoeken naar een zuchtje wind. De ontspanning sloeg al snel om in verveling..
Na 2 lange rustperiodes en een intensieve verkenning van zowel Bataviastad als de Markerwadden, ging ik vrijdag bij het krieken van de dag eindelijk serieus op pad. Vergezeld door een van de mooiste zonsopgangen van het jaar, werd de tocht naar Hindeloopen met een lopende windje ingezet. Daar had ik namelijk op zaterdag een date met een stevige (20+ kn) wind uit het noorden. Zij zou me gaan vergezellen op de tocht terug naar Lelystad. De vrijdagochtend begon prachtig, maar aan de verdere grijze druilerige tocht naar Hindeloopen wil ik niet teveel woorden besteden.
Zaterdag zou namelijk de dag worden waarop alle kaarten gezet waren. Bewust gekozen om zoveel mogelijk (gunstige) mijlen te maken en de boot als een surfplank naar Lelystad te brengen. De dagstart bij de H2W1 begon met een glimlach van oor tot oor en bij de finish bij Sport I stond die grote lach nog steeds op mijn gezicht. Een heerlijke dag gezeild en geëindigd op een verdienstelijke plek in het klassement.
Zeilgroet van de Only Fools Rush In
Leuk filmpje, Bas! Schrokken de kids niet van die baard?