Erik55 schreef :
Heeft iemand ervaring met Helix Furling Gennaker van North Sails?
Informatie is welkom
Je vraagt dan om ervaringen met cableless zeilen. Dat is wat Helix is. Elke keten kan deze inmiddels maken nadat
Doyle Sails er ooit mee begonnen is. De rest van de zeilamkersketens hebben de technologie nu ook geadopteerd/gekopieerd. Kleine onafhankelijke zeilmakers kopen ze in, en kunnen ze inmiddels ook leveren mits ze er überhaupt weet van hebben.. (is vaak niet het geval). Nu is het vooral zaak om er een leuke fancy naam aan te geven (doen nagenoeg alle zeilmakers/ ketens), wat extra termen toe te voegen die nauwelijks iets lijken te zeggen..
Als ontwerpen/maker van zeilen maak en ontwerp ik ze ook. Uitleg over het principe van een cableless zeil, of wellicht beter een "structured luff" zeil, is via Google snel te vinden. Het komt er in bijna alle gevallen op neer dat deze "voorlijktechnologie" uit een vormvaste lensvorm bestaat (de moeilijkheid zit/zat hem in het maken van een 15-20 meter lang lensdeel.. dat werkt als bedoeld.. dat kan niet iedereen.. omdat het niet eenvoudig is en niet iedereen kan uit 1 stuk zo'n lensdeel maken. Men beschikt simpelweg niet over de kennis en de faciliteiten. Vandaar dat je ziet dat de meeste ketens, die beschikken over de juiste faciliteiten, het wel kunnen).
Wij maken dit lensdeel van een mix van carbon en dyneema fibers. Let wel, dit heeft enkel zin vanaf een 40-45ft boot. Voor kleinere boten is deze techniek vaak te zwaar (afhankelijk van type zeil.. en gebruik want structured luff kan in veel meer zeilen worden toegepast). Voor kleinere boten gebruiken de meest iets van CZ laminaat - North zal vast NPL gebruiken, vermoed ik - om het lensdeel te maken, uit 1 stuk.. en de rest van het zeil is weer afhankelijk van type zeil en doel. Kan zelfs nylon zijn.. Ook prijs speelt een rol bij het maken van keuzes. Logo's even weg gehaald.. voordat er mensen gaan piepen.
Het voordeel is een lichter zeil, makkelijker in gebruik, veelal minder krachten op tuig/boot en projectie dus ruimer bereik. Cruising kan er dan zo uitzien.
Racing ziet het er net iets anders uit, principe is gelijk:
Je ziet hier goed de projectie voorwaarts. Terwijl dit zeil aan de wind ook subliem presteert.
Nogmaals, alle zeilketens maken nu dit soort zeilen. Op hetzelfde principe gebaseerd echter, ieder voert het anders uit. Tevens is de techniek niet alleen voor genakers toepasbaar maar voor een groot scala aan zeilen. North maakt het onder de naam Helix. Als North je merk is of vertrouwen geeft: Prima keus, ga je veel plezier aan beleven, zo'n type zeil. Ik kan het type zeil alleen maar aanraden.
Overigens zie je nu ook de eerste zeilmakers die dit concept maken met een "structured luff" sectie bestaande uit delen.. die aan elkaar genaaid zijn. Of dat nu de juiste weg is.. Nog niet IRL gezien dus kan er verder niet over oordelen.