Laatmaarwaaien schreef :
boarderbas schreef :
Ja maar als je niet kan plannen breek je ook geen klompjes in de 24 uurs lijkt me zo.
Ik doel op een planning die minder uitpakt door factoren die je zelf niet in de hand hebt, en het risico op die factoren lijkt me groter op het wad. Ik denk aan extreem veel tijd kwijt bij een sluis, een windwak of zelfs het anker maar uitgooien door amper wind en stroom tegen.
Dat kan de besten overkomen, lijkt mij..
Dat ligt ook aan je doel. Als er op het wad iets te halen valt, is dat al snel veel meer dan wat je binnendijks kan halen. Als je wilt winnen, moet je daar varen waar je de meeste wind hebt, uit de gunstigste hoek, en zo veel mogelijk stroom mee. Anders win je niet.
Nu kan het zijn dat iemand die de winnende strategie heeft de pech heeft dat hij bovengemiddeld oponthoud ervaart. Dat kan gebeuren, maar niet dikwijls.
Een goede 24 uurs planning houdt rekening met de mogelijke weersomstandigheden en de kans daar op. Winnaars varen niet op goed geluk, maar hebben een plan B achter de hand. Pech hebben kan altijd.
Als je defensief vaart in een grote klasse, is er altijd iemand met meer geluk dan jij. Je moet jezelf ook (met de beste kaarten) in een positie brengen om een gelukje te kunnen hebben wil je winnen.
In alle jaren dat ik hem gevaren heb (gok nu zo'n 20 keer), hebben we idd een keer 1,5 uur verspeeld bij kornwerd door een defect, een keer 1 uur en 45 minuten verspeeld aan een rivercruiser die zichzelf vast voer in Den Oever en ja, we zijn een keer met weimig wind op het wad gestrand. Maar dat was willens en wetens, vooraangekondigd en bij volle verstand de gok die we namen.
De hier altijd gevreesde drukte heb ik simpelweg nog nooit gezien. Sterker nog, meestal is er sluiswinst. Heel af en toe wat verlies, maar totaal binnen de verwachte marge.
Als er 30 minuten voor een passage staat, dan moet je 15-45 minuten rekenen en niet direct moord en brand schreeuwden als het een keer 35 minuten duurt.
Daarnaast moet je afwegen. Je rekent uit wat er te halen is op het wad, bedenkt daar een onzekerheid bij en weegt dat af tegen de risico's én tegen het feit dat je meer optimale rakken laat binnendijks (word vaak vergeten).