Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot winterklaar maken! Hoe?

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 15:12 #224091

roelb schreef :
Erikdejong schreef :
Is het nu echt nodig om dat met antivries te gaan doen?

Er zijn voldoende antivriesmiddelen die veilig zijn voor oppervlaktewater. Te koop bij de watersportwinkel. En anders gooi je wat oude whisky erin :-).

Roel.
Dat zal best waar zijn, maar hoe veilig zijn ze? Rontgen foto's werden enkele decennia terug ook veilig geacht maar dat bleek niet zo te zijn.
En als er inderdaad iets dergelijks te krijgen is, hoeveel kost het extra ten opzichte van gewone antivries? En hoeveel mensen zijn er dan die dat extra geld uit willen geven en dus de "vriendelijke" optie gebruiken?

Ik hou het lekker bij aftappen, dat is nog veiliger voor de boot ook.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 16:46 #224117

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Pekelwater zal niet bevriezen maar wees niet gerust op het gebruik daarvan in verband met versnelde corrosie op daaraan blootgestelde delen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 16:48 #224118

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ja, da's waar, dat was ik even vergeten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 17:47 #224147

Onze monteur deed als als volgt:
Slang even doorblazen met lucht, afsluiter paar keer open en dicht.
Klaar. Niks geen gedoe met anti vries, alleen bij het toilet deed hij antivries.
Ik verbaasd vragen: geen anti-vries?
Nee hoor zei hij doen we altijd zo en ze maken toch een flink aantal boten winterklaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 17:50 #224151

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zit me af te vragen over welke slang je het hebt die doorgeblazen werd!. Kan je daar helderheid in brengen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 17:58 #224156

Ja hoor.
De slangen die aan de afsluiters vastzitten, dus wasbakken en koelwaterinlaat en waterinlaat voor toilet
Even losmaken, doorblazen , afsluiter paar keer open en dicht en klaar.
De WC vond ie niet zo fijn om door te blazen.
Ik was echt stomverbaasd.

Groet Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 18:02 #224159

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
delphia 29 schreef :
Onze monteur deed als als volgt:
Slang even doorblazen met lucht, afsluiter paar keer open en dicht.
Klaar. Niks geen gedoe met anti vries, alleen bij het toilet deed hij antivries.
Ik verbaasd vragen: geen anti-vries?
Nee hoor zei hij doen we altijd zo en ze maken toch een flink aantal boten winterklaar.

Is inderdaad ook een optie. Alleen moet je wel voldoende overdruk houden gedurende de operatie. Dus compressor en enigzins luchtdichte aansluiting met de slangen die naar de afsluiters lopen. Antivries van bovenaf erin gooien is dan iets eenvoudiger.

Antivries op basis van ethanol (alcohol) is veilig te gebruiken. Dat is het spul dat je ook voor drinkwatersystemen kunt gebruiken.

In het buitenwatercircuit van de motor kun je natuurlijk ook antivries of koelvloeistof op basis van glycol gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat je het in het voorjaar bij het starten van de motor weer opvangt en netjes afvoert bij het KCA. De motor helemaal aftappen of is niet verstandig. Je hebt dan een leeg koelwatersysteem waar nog vocht inzit en zuurstof bij kan. Dat is een perfect recept voor roest. Zorgen dat het helemaal gevuld is met koelvloeistof of antivries conserveert je motor.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 20:58 #224208

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik gebruik de methode-Trotti maar met een kleine variant. Ik ga toch echt niet die hele slang vullen met antivries zeg! Dat is van 30 cm onder het wateroppervlak, tot 70 cm of zo erboven!
Gewoon een goeie scheut (een half kopje per afsluiter max), afsluiter open/dicht en klaar is kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 21:02 #224209

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Delphi32 schreef :
Ik ga toch echt niet die hele slang vullen met antivries zeg! [....] Gewoon een goeie scheut (een half kopje per afsluiter max), afsluiter open/dicht en klaar is kees.
Is die goeie scheut dan wel genoeg om de slang tot boven de waterlijn te vullen dan? Immers, als je de afsluiter opent terwijl het vloeistofniveau in de slang lager is dan de waterlijn, loopt er alleen buitenwater in de slang i.p.v antivries in de afsluiter.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 20 sept 2011 21:10 #224212

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
True! Goed punt trouwens. Niet nagemeten, moest ik maar eens doen. Maar de enige vorstschade die ik tot nu toe heb gehad, was bij een boot die op de kant stond. Boten in het water overleven altijd wel (zelfs een motor zonder antivries bleef heel) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 21 sept 2011 17:23 #224392

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ben het met je eens dat boten in het water horen en die daar zonder al te veel moeite winterklaar kunnen worden gemaakt.

De boten die wel zinken of in de problemen komen zijn bijna altijd open boten (sloepen) waarvan de aanvoerleiding van de watergesmeerde schroefas stuk vriezen, dit zelfde geld ook voor de vriesdoppen en kop schade aan motoren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 21 sept 2011 17:35 #224398

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
martinbeens schreef :
Mijn boot is sinds de aankoop alle winters de kant op gegaan. Thermostaat verwijderd, antivries erin, afluiters stukje open en ook daar antivries erin enz. enz. Maar deze winter blijft de boot in het water. Vorig jaar het onderwaterschip gedaan en vindt dat hij best wel een keertje buiten mag overwinteren.

Maar nu de kogelafsluiters, ik krijg er geen goed antwoord op als ik de zoekfunctie van het forum gebruik. Ik heb er vier: twee maal toilet, koelwatertoevoer en gootsteenafvoer. De afsluiters zitten zo'n 30 cm onder de waterlijn. Hoe bescherm ik de kogelafsluiters bij mijn boot tegen vorst? Open laten staan lijkt mij geen optie want stel dat de slang die erachter zit bevriest. Inpakken soms? en dan?

Wellicht een simpele vraag maar wel een die ik niet kan beantwoorden omdat het bij mijn boot nog nooit van toepassing is geweest. Advies?


De meeste bekende manier van winterklaarmaken van een kogelafsluiter is de slang die aan de afsluiter zit even te vullen met een antivries en dan de kogelafsluiter zeer kort openen zodat de antivries rondom de kogel kan komen.


Een ander manier is om een warmte lint te plaatsen om de afsluiter, dit is een zeer kleine warmte element die je gerust enkele weken kan laten branden.

Wat ik zelf heb is een kogelafsluiter die je kunt aftappen dit is echt het mooiste wat er is maar vergt wel een kleine investering, daarnaast gebruik ik ook nog gewoon antivries maar dit is meer een extra voorzorg en is niet strik noodzakelijk bij zo’n afsluiter.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 21 sept 2011 18:26 #224417

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat zou er eigenlijk kunnen gebeuren met je snelheidsgever en het huis?. Deze zit ook in het water en is van kunststof.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 21 sept 2011 18:30 #224418

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Die zit te diep om te bevriezen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 21 sept 2011 18:31 #224419

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Goeie vraag idd!
Heb echter nog nooit problemen gehad of erover gehoord. Bij onze huidige boot zit hij 50 cm diep, dus dat zal wel loslopen.
Bij onze vorige boot zat hij 25 cm diep en ook nooit problemen ondervonden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 22 sept 2011 03:05 #224445

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
De gever haal ik er uit als ik hem langere tijd niet gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 08:48 #226435

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Winterklaar maken van de motor


De Motor:

De meeste scheepsmotoren maken maar weinig uren waar door bepalende klussen zoals kleppen stellen niet elk jaar hoeft te geburen, maar ik raad ieder aan om toch een in de paar jaar een specialist aanboord te laten komen op de kleppen te laten stellen. De meeste ander klussen aan boord zijn vaak zelf goed te doen en moge je toch nog vragen hebben zijn er genoeg mensen op het zeilersforum die nog enige uitleg kunnen geven.


Koeling:

Bij een indirect gekoelde motor controleren of er nog genoeg koevloeistof in het expansievat zit en beoordelen of de vloeistof nog voldoende beschermd tegen vorst. Hiervoor heb je speciale meetapparatuur voor maar je kunt er van uit gaan dat de vloeistof twee jaar werkzaam is en dan moet worden vervangen.

Bij een direct gekoelde motor kan je de motor aftapen door de kraantjes te gebruiken die in het blok zijn gemonteerd (zie manual motor) of je zorg er voor dat het blok vol koelvloeistof zit.
Om er voor te zorgen dat er overal koelvloeistof komt moet je de thermostaat van de motor verwijderen en laat je via het wierfilter koelvloeistof opzuigen door de motor, stop de motor zodra er koelmiddel uit de uitlaad komt.
Op deze manier is ook je waterlock beschermt tegen stuk vriezen, moge een indirect gekoelde motor hebben moet je het gehele uitlaad systeem van water ontdoen.
Als je geen wierfilter heb kan je ook de slang los nemen van de buitenboord afsluiter en deze in de jerrycan steken zodat er koelvloeistof word op gezogen.

Controleer de pakkingen van de wierpot deze gaan regelmatig stuk en moet dan ook om de paar jaar worden vervangen, verder is het raadzaam op minstens 1 setje pakkingen als reserve aanboord te hebben.

Controleer de impeller op haarscheurtje aan de waaiers, ik zelf laat de impeller los op het dashboardkastje van me boot liggen op deze manier gaat de impeller langer mee omdat deze niet maanden in elkaar gewrongen stilstaat. Bij montage wel even wat waterbestendige vet gebruiken dit vergemakkelijkt de montage en beschermt de impeller bij de eerste omwentelingen omdat er dan nog geen water in het pomphuis staan.

Controleer de beluchter deze kan je alleen controleren en door hem te demonteren.
De beluchter inspecteren gaat het makkelijkst als je de gehele beluchter van de want afhaalt en deze op zijn kop demonteert. Je komt een klep je tegen deze schoonmaken en de boel weer in elkaar zetten.

Controleer indien aanwezig de zink anode in het koelsysteem


Luchtfilter:

Controleer het lucht filter op vervuiling, als je een uitwasbaar gaasfilter heb kan je deze in petroleum schoonspoelen en dan even laten drogen om vervolgens het filter in de motorolie te dompelen en uit te laten lekken voordat je hem weer terug plaats.
Papierenfilters zijn niet schoon te maken en moeten altijd worden vervangen.


Smeerolie:

De smeerolie hoor je bij een dieselmotor jaarlijks te vervangen en het liefst voordat de motor de winteropslag gaat. Als je de olie gaat vervangen moet je eerst de motor op bedrijfstemperatuur laten komen om de olie vervolgens makkelijker met en carterpomp uit het carter te pompen. Om het oliefilter te vervangen heb je een speciale filterstang nodig waarmee je het filter los draait. Bij montage van het nieuwe filter moet je een klein beetje motorolie op de rubberen o-ring smeren en het filter vervolgens handvast vastschroeven aan de motor.


Brandstof systeem:

Vervang het fijnfilter van het brandstof systeem, en tap het water af uit de waterafscheider (het filter van dit apparaat dien om te twee jaar te worden vervangen.

Controleer alle slangenklemmen op klemming en loop meteen even de slangen na of deze niet zijn uitdroog. (haarscheurtjes)


Keerkoppeling:

Vervang de olie van de keerkoppeling en saildrive om de twee jaar.


Stroom:

De startmotor heeft maar weinig aandacht nodig, het enige wat je af en toe moet doen in de bendix inspuiten met WD40 of een ander lichte olie.
Moge de startmotor toch keuren krijgen kan je heb het beste even weg brengen, vaak zijn de koolborstels op of het star relais is niet mee goed.
Ik heb in het verleden wel eens een handleiding gemaakt waar ik beschrijf hoe je een startmotor uit elkaar kan halen en wat de aandacht punten zijn (zie handleidingenhoek)

Zorg er voor dat alle cellen goed gevuld zijn met gedestilleerd water ( het niveau is 2 cm boven de platen)

Zorg dat je de accu’s goed heb opgeladen en laad deze eventueel bij in de winter.
(volgeladen accu’s bevriezen niet)

Maak de accupolen schoon en vet ze in met een beet je zuurvrije vacaline

Controleer de V-snaar op scheurtjes en of de spanning nog voldoende is.(Ik zelf haal de spanning van de V-snaar er af bij winterberging)
Zorg dat je een reserve V-snaar aan boord hebt.



Schroefas:

Een Volvo Seal gaat ongeveer 6 jaar mee en heeft maar weinig onderhoud nodig.
De enige aandacht die deze afdichting vraagt is dat je een klein beetje waterbestendig vet in de rubber mof drukt, en bij het te water laten de seal even ontlucht door er in te knijpen.

Naast deze afdichting heb je nog de vetkoord afdichting deze gaat zo’n 2 a3 jaar mee en er zitten minsten 4a5 verkortringen in een pakking bus.
Deze afdichting is in stilstand waterdicht maar als de schroef draait mag / moet er eigenlijk een druppeltje water door de pakking kommen om het verbranden van het verkort te voorkomen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 09:21 #226443

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Dank Fer, je bent onmisbaar op dit forum!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 09:34 #226451

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Fer schreef :
Ik ben het met je eens dat boten in het water horen en die daar zonder al te veel moeite winterklaar kunnen worden gemaakt.

De boten die wel zinken of in de problemen komen zijn bijna altijd open boten (sloepen) waarvan de aanvoerleiding van de watergesmeerde schroefas stuk vriezen, dit zelfde geld ook voor de vriesdoppen en kop schade aan motoren.

Mvg Fer

Het Duitse eigenaarspaar van deze minder zorgvuldig wintervoorbereide open boot zag in januari 2011 hun oogappel aldus bij bezoek.

We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 29 sept 2011 09:35 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 10:39 #226478

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zie geen foto :(

Maar je schrijft een openboot deze zijn veel gevoeliger voor bevriezing dan normaal boten waar de motor enz in een afgesloten ruimte zit en daar bedoel ik geen motor kist mee.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 12:09 #226496

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 12:18 #226498

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Heeft ook een voordeel: geen vogelpoep en mos op je dek.

@Fer: bij een indirect gekoelde motor moet je zorgen dat de interne koeling de goede koelvloeistof heeft, logisch. En de rest moet je leeg laten lopen. Maar stel dat mijn boot (met indirecte koeling, Kubota) in het water blijft liggen? Dan kan ik de rest niet leeg laten lopen, dus dan doe ik daar hetzelfde mee als bij een direct gekoelde motor (vullen met antivries)??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 12:18 #226499

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Geen mooi plaatje, was de rede nog bekend?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 29 sept 2011 12:23 #226504

Fer = priceless, for everything else there's mastercard..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot winterklaar maken! Hoe? 30 sept 2011 14:26 #226933

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wij als forumleden besparen elkaar een hoop geld en ik vint het echt prachtig al die kennis die men heeft hier.

Zo houden we het nog enigszins betaalbaar onze hobby

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl