Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Anode en stalen damwand

Re: Anode en stalen damwand 02 mrt 2011 06:38 #180212

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zo'n damwand wordt vaak tegen electrolyse beschermd door er een kleine spanning op te zetten (paar volt, kathodiusche bescherming) of er zitten anodes op.
Ofwel, die damwand zorgt goed voor zichzelf, indien nodig ten koste van jouw schip.....
Zoek eens op 'boat battery'
groet
t
Laatst bewerkt: 02 mrt 2011 06:39 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 02 mrt 2011 21:35 #180401

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb nog nooit een stroomdraadje aan een damwand zien zitten, was er niet toevallig een sidderaal in de buurt? Oftewel: je zegt iets dat mij raar klinkt, heb je een linkje met meer info?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 03 mrt 2011 06:16 #180418

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Delphi32 schreef :
Ik heb nog nooit een stroomdraadje aan een damwand zien zitten, was er niet toevallig een sidderaal in de buurt? Oftewel: je zegt iets dat mij raar klinkt, heb je een linkje met meer info?

www.hellas.nl/NL/producten%20K...aties/principeCP.htm

even googlen op 'kathodische bescherming damwand' geeft een zee van hits!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 03 mrt 2011 06:35 #180422

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Vaak worden inderdaad dezelfde anti-fouling systemen als op vrachtschepen gebruikt. Impressed current systemen. Dit lijken op een soort patrijspoortjes die een klein veld opwekken rond een object waardoor er niet of nauwelijks aangroei is.. (De stroomdraadjes lopen 'binnenboord' )






Hier een plaatje, dat ronde 'patrijspoortje' is zo'n ding

Gr
Jeroen
Laatst bewerkt: 03 mrt 2011 06:45 door Jeroen79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 03 mrt 2011 21:43 #180616

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dank voor de toelichting, weer wat geleerd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 04 mrt 2011 06:34 #180635

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Zo leren we allemaal iedere dag weer iets bij!
Dat is het mooie van zo'n forum, alleen weet je een beetje, samen weet je heeeeeeel erg veel... B)

Moet er wel voor de volledigheid bij zeggen dit systeem in mijn vorige bericht alleen tegen aangroei is.
Er zijn andere systemen met anodes met een kleine spanning erop die corrosie tegen gaan door opoffering. Deze woden veelvuldig toegepast in sluizen damwanden en schepen.


Deze systemen (met name het laatste) zouden inderdaad invloed kunnen hebben op je zinc of aluminium anodes of in het ergste geval je schroefas en bladen..


Je zou eens kunnen informeren of er een dergelijk systeem word gebruikt op die wand. Makkelijkste oplossing is natuurlijk eens een inspectie te doen van je anodes, deze zullen het eerste oplossen.. Mocht je je boot niet uit het water kunnen halen doen een snorkel of duiksetje wonderen..

gr
Jeroen
Laatst bewerkt: 04 mrt 2011 06:42 door Jeroen79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 04 mrt 2011 14:55 #180758

Je kunt het spanningsverschil meten met een multimeter, ooit eens een informatiesheet voor gemaakt. stuur me maar even een PB, als bijlage aanhangen aan dit bericht lukt blijkbaar niet.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2011 15:01 door Blue Loeks Marine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 04 mrt 2011 19:44 #180786

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zou het maar goed in de gaten houden of er geen schade komt, dus aan het einde van het seizoen het water uit en nakijken.

Ik heb hele aan gevreten sail drive gezien door dit soort damwanden dus voorzichtigheid is geboden.

Schade aan schroefassen en zo komt vooral voor als je het schip lekstroom heeft en continu aan de walstroom hangt.

Je kunt dit controleren door met een platina elektroden en een multimeter de stroom loopt tussen de damwand en het schip meten. Bij platina houdt men 800mV aan en moet er in de buurt van de scheepsschroef gemeten worden.

Dit is een lastig meting die je vaak niet zelf kan doen om dat de ze platina elektroden nog al duur is en je moet ook nog een weten hoe je moet meten.

Ik kan je nu alleen maar adviseren om er voor te zorgen dat je genoeg anoden op en rond je schroef gemonteerd en dat je niet continu op de wal stroom blijf hangen.

Oja een goede AF natuurlijk

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 04 mrt 2011 20:03 #180789

Ik heb 2 jaar geleden de bladen van mijn (verstelbare) schroefas vervangen.. er waren een soort gaatjes ingevallen.. brosgeworden, stukjes er uit langs het aanraakvlak met de vaste as.. Keerringen konden daardoor helaas niet meer afdichten. de anode was onbeschadigd (zat aan het polyester geschroefd met een draadje naar de as (dat daar helaas niet goed vast zat...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 04 mrt 2011 20:16 #180794

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dank voor de antwoorden en ik neem het advies aan om einde seizoen de boot op de wal te laten overwinteren. Kan ik de anodes checken of ze last hebben van die damwand en de gland vervangen (na 9 jaar). Ben benieuwd!
Eerst maar eens varen! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 06 mrt 2011 16:29 #181021

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zolang je geen electrisch contact maakt met de damwand (via walstroom of wat dan ook), is je boot geen onderdeel van de galvanische 'stroomkring' van de damwand, en kan die dus geen invloed hebben op jouw anodes.

Zonder "foute" walstroominstallatie of stalen landvasten heb je m.i. dus niets te vrezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 06 mrt 2011 17:16 #181037

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
is dat echt zo, web?

de damwand, zeker een actieve, gaat volgens mij een rol spelen in de stroomkring tussen je bootanode en de overige (edeler) metalen ? En dan weet je niet meer wat er gaat gebeuren....
Ik weet heel zeker dat het voor aluminium schepen erg slecht is om langs aktief beschermde damwanden te liggen...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 06 mrt 2011 19:06 #181050

Het gaat om het zinnetje "Zolang je geen electrisch contact maakt". Het is moeilijk te bepalen of je electrisch contact maakt en hangt vooral af van de hoeveelheid mineralen (o.a. zout) in het water en de spanning die op de actief beschermde wand staat...
Al met al ben ik het met Capo eens dat het een slecht idee is om een aluminium schip naast zo'n wand te leggen (voor langere tijd). Over je anode, wellicht moet je een ander type anode gebruiken. Omdat het de zwakste schakel zou moeten zijn in de keten zal hij wellicht sneller op gaan en loopt de rest geen gevaar (daar is hij ook voor bedoeld).
Dat is wat ik er van kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 06 mrt 2011 19:14 #181054

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Als een dam zo'n opgedrukte spannings systeem heeft is er wel degelijk sprake van een electrisch veld. Dus als je erg dicht bij de wand ligt kan je er invloed van onder vinden. Water is inderdaad een geleider en de mate van invloed zal inderdaad te maken hebben met zoet of zout.

Zolang je een polyester schip hebt zou ik gewoon zorgen dat je zelf genoeg opofferings anodes hebt en even controleren zodra de mogelijkheid zich voordoet. Zou me niet al te druk maken, maar wel op bedacht zijn. En wie weet, misschien heeft die wand bij de TS helemaal niet zo'n systeem, maar gewoon paar anodes erop.

Gr jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 06 mrt 2011 20:11 #181068

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schreef :
is dat echt zo, web?
Ja.
Capolavoro schreef :
de damwand, zeker een actieve, gaat volgens mij een rol spelen in de stroomkring tussen je bootanode en de overige (edeler) metalen ?
Nee, galvanische corrosie vereist electrisch contact. Iets kan pas onderdeel van die stroomkring worden, als het contact maakt met de boot.

In het water ontstaat een potentiaalverschil door de verschillende materialen. Dat is pas een probleem als er electrisch contact is tussen die materialen buiten het water om. De vereffeningsstroom die dan gaat lopen (door het potentiaalverschil) is een voorwaarde om de anode versneld op te eten.

De ionen en potentiaalverschil zitten in het water, de vereffeningsstroom loopt via de walstroomkabel (of ander electrisch contact). Ze kunnen niet beide door het water, dat zou tegengehouden worden door datzelfde potentiaalverschil.

Je hebt dus zowel een electrische verbinding nodig als (los daarvan) een pad door het water, voor galvanische corrosie.
Capolavoro schreef :
Ik weet heel zeker dat het voor aluminium schepen erg slecht is om langs aktief beschermde damwanden te liggen...
Hmm, de enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken - buiten 'foute' walstroom installaties gerekend - is dat het aluminium last krijgt van sommige ionen die bij zo'n damwand vrij kunnen komen. Maar da's wel vergezocht, en dan moet-ie er wel PAL naast liggen om daar substantieel aan blootgesteld te worden. Eigenlijk denk ik dus dat alle verhalen over die damwanden gewoon terug te voeren zijn op walstroom ellende, niet veroorzaakt maar wel fors versterkt door de 'actieve' damwand!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 06:16 #181105

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
De TS ligt, als ik het goed begrijp, met het center van zijn schip 3 mtr van de damwand af..
Hier is het zeker mogelijk dat zwerfstromen de metalen delen van zijn schip beinvloeden en dan de minst edele metalen zoals anodes eerst.
Nog sterker als hij inderdaad een 'foute' walstroom instalatie heeft zoals in eerdere posting word gemeld. Dit geeft al een grotere kans op corrosie en naast zo'n damwand word dit inderdaad versterkt.


Na een beetje googlen kom ik woonboot bewoners tegen die elkaar adviseren om een geleidende connectie te maken met zo'n wand, omdat ze dan zelf 'mee beschermd' zouden worden.
Ook heb ik na wat meer googelen saildrives gezien die volledig aangevreten waren doordat ze naast een beschermde damwand hadden gelegen.

Dit zijn wel extreme voorbeelden van schepen die zowat tegen zo'n wand aanliggen. Als jij er een meter of 10 vanaf ligt zou ik me allang geen zorgen meer maken..

gr
Jeroen
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 06:18 door Jeroen79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 07:55 #181124

Jeroen79 schreef :
De TS ligt, als ik het goed begrijp, met het center van zijn schip 3 mtr van de damwand af..
Hier is het zeker mogelijk dat zwerfstromen de metalen delen van zijn schip beinvloeden en dan de minst edele metalen zoals anodes eerst.
Nog sterker als hij inderdaad een 'foute' walstroom instalatie heeft zoals in eerdere posting word gemeld. Dit geeft al een grotere kans op corrosie en naast zo'n damwand word dit inderdaad versterkt.


Na een beetje googlen kom ik woonboot bewoners tegen die elkaar adviseren om een geleidende connectie te maken met zo'n wand, omdat ze dan zelf 'mee beschermd' zouden worden.
Ook heb ik na wat meer googelen saildrives gezien die volledig aangevreten waren doordat ze naast een beschermde damwand hadden gelegen.

Dit zijn wel extreme voorbeelden van schepen die zowat tegen zo'n wand aanliggen. Als jij er een meter of 10 vanaf ligt zou ik me allang geen zorgen meer maken..

gr
Jeroen

Ik ben het volledig eens met WEB dat , zonder een electrische verbinding tussen schip/anodes en de damwand buiten het water er absoluut geen risico is. Het hierboven genoemde voorstel is dan ook klinkklare onzin!
Dat er zoveel discussie over dit soort zaken is komt omdat het chemische proces van de (ellectr)galvanische corrosie niet wordt begrepen.
Een feit is dat er bij corrosie van het minst edele metaal electronen worden afgegeve door de metaalatomen die daardoor in oplossing gaan( bijv. Al-3electr>> Al3+). Bij het edelere metaal ( de stalen damwand) worden electronen opgenomen door het water ( 2H2O+2electr>>H2+2OH-).
Deze OH- ionen stromen naar de Al3+ inen en verbinden zich tot Al2O3( aluminiumoxide!).
Er vindt dus een ionenstroom plaats door het water die gecompenseert moet worden door een electronenstroom door een externe verbinding. Is deze laatste er niet , gebeurt er dus niets!. beide stromen kunnen natuurlijk niet door het water want dan zouden de electronen weer reageren met de OH- ionen wat dan het hele proces stopt.
Zonder verbinding dus geen corrosie.
dat er vaak wel corosie plaatsvindt komt omdat in dit soort gevallen andere oorzaken spelen die dan ten onrechte worden toegewezen aan de damwand.
Als verdere uitleg zie bijgaande link naar een presentatie di ik eerder ver dit onderwerp maakte.

docs.google.com/viewer?a=v&pid...NhZDIxNTM4Njkz&hl=en]


Ad
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 07:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 09:28 #181166

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
WEB en YELLOW BOAT hebben gelijk...

Ik heb eens even bij een van onze leveranciers, die ook deze systemen voor damwanden levert, gebeld en moet bekennen dat ik in die zin mis zit dat er inderdaad een electrische verbinding moet bestaan tussen de damwand en je eigen schip. :blush: Zonder deze verbinding hoef je niets te vrezen..

Dit kan inderdaad wel al zijn door een slechte aarde verbinding van je walstroom (bijv een koperen pen in de grond dichtbij de dam) Op deze manier heb je een electrisch lijntje onderling met de damwand..

Gr
Jeroen
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 09:35 door Jeroen79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 09:49 #181168

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb even hier op gegoogled, alu boot naast stalen boot bij damwand. Wat je dan leest is niet echt bemoedigend.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 10:01 #181170

Proost schreef :
Heb even hier op gegoogled, alu boot naast stalen boot bij damwand. Wat je dan leest is niet echt bemoedigend.

Er staat inderdaad een hele hoop gescheven over dit onderwerpen in allerlei forums en ook op (zogenaamde?) kennissites.
Echter daarbij is ook een heleboel onzin geschreven zoals wel vaker op het internet. Tenslotte controleerd niemand de juisheid van datgeen iemand op internet plaatst!
Echter bij dit soort ,foutive, informaties zie je ook noit een wetenschappelijke verklaring zoals ik deze in mijn vorige post heb uitgelegd.
Overigens is de enige goede beveiliging tegen problmen met een aardleiding van een netaansluiting het plaaten van een galvanische scheiding die een ongewilde lekstroom ( die de corrosie veroorzaakt) voorkomt.
Vooral bij aluminium schepen is dat een absolute must!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 11:07 #181199

ad, je bedoelt een scheidings trafo en de aarde niet aan de boot verbinden. een scheidings trafo is altijd aan te raden, voorkomt heel veel ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 11:25 #181209

sietse-ten schreef :
ad, je bedoelt een scheidings trafo en de aarde niet aan de boot verbinden. een scheidings trafo is altijd aan te raden, voorkomt heel veel ellende.

Ik noemde het bewust "galvanische scheiding" omdat ook een scheidingstrafo een galvanische scheiding bewerkstelligt. Er zijn echter veel meer manieren om een doeltreffende galvanische scheiding te maken in de aardedraad.
De scheidingstrafo is dus een middel om een galvanische scheiding te maken.
( zie bijv. nl.wikipedia.org/wiki/Galvanische_scheiding).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 11:35 #181214

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
sietse-ten schreef :
ad, je bedoelt een scheidings trafo en de aarde niet aan de boot verbinden..
Is dat niet dubbel-op? Heb je nog een scheidingstrafo nodig als je je aarde niet aan de boot knoopt en de boel (walstroom en boot) al gescheiden is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 11:38 #181220

philip, heel veel mensen weten niet dat de energie maatschappij alleen maar de stroom draad levert, de 0 of common, is ook aarde. dus met andere woorden de stroom gaat door de lucht en de 0 gaat door de aarde.
van daar de scheidings trafo en de aarde niet aansluiten op het schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anode en stalen damwand 07 mrt 2011 11:54 #181226

sietse-ten schreef :
philip, heel veel mensen weten niet dat de energie maatschappij alleen maar de stroom draad levert, de 0 of common, is ook aarde. dus met andere woorden de stroom gaat door de lucht en de 0 gaat door de aarde.
van daar de scheidings trafo en de aarde niet aansluiten op het schip.

Er zit een addertje onder het gras(heelaas).
De CE normen eisen dat de aarde van een walaansluiting (de geelgroene draar dus!) is verbonden met de massa van het schip. Bij een polyester schip is dat dus o.a. de motor en de negatieve pool van het 12 volt systeem! Heb je dus een (nieuw) CE genormeerd schip gekocht met een walaansluiting zit de aarde (als het goed is!) altijd verbonden met die scheepsmassa.
Men eist dat om te voorkomen dat bij een foutieve walaansluiting zaken onder 220 Volt komen te staan met ale gevaren van dien ! dat is natuurlijk met name bij een stalen of aluminiums schip het geval maar ook 220Volt op bijv. de min van de 12 Volt boordnet kan erg gevaarlijk zijn, nog afgezien van de materiele schade.

Daarom is ,althans op papier, het niet toegestaan die aardeverbinding naar de scheepsmassa eenvoudig weg te laten . Maar als hij er niet is is er ook geen risico voor corrosie door de beruchte damwand en is dus die galvanische scheiding niet meer nodig!
Wat echter bijv. een verzekeraaar zegt als er een ongeval plaatsvind door de afwezigheid van de aardeverbinding laat zich raden.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl