Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waterslag voorkomen

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:46 #207341

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Hi Fer,

Duidelijk verhaal hoor!
Kan jij me nog vertellen of dit ook een beluchter is en wat voor type dat dan zal zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:49 #207342

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zelf gemaakt en een waar geen terugslagklepje in zit (als het goed is).


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 18:17 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 13:51 #207343

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8050
Dat is een beluchter zonder terugslag klep, en zou best eens van het merk DPC kunnen zijn. Prima dus.

@ Fer: er werd mij verteld dat de afvoerslang bij beluchters zonder ventiel altijd op afschot moeten liggen. Klopt dat?
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 13:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:01 #207345

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja dat klopt.

Want er kan en continue straal water uit zo’n beluchter stromen en dit wil je niet terug laten lopen als de motor word gestopt.
Ook moet je er voor zogen dat er regenwater of iets dergelijk in het slangetje kan stromen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:18 #207354

eigenlijk is er maar een "zekere" manier om de ellende van waterslag te voorkomen.
zorg dat de startknop van de motor naast de kraan zit (of de kraan naast de ontluchter) starten en na de eerste slagen van de LOPENDE motor waterkraan open. bij stoppen, eerst de kraan dicht en tot tien tellen en de motor stoppen. bij een lange tocht een tennis balletje in de uitlaat.

maar ja dat kost een beetje moeite, maar als je ziet wat waterslag gaat (kunnen gaan) kosten........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:24 #207355

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
naast de (door Fer) genoemde manieren om een waterslag op te lopen is er nog een die het altijd goed doet:
alleen het achterschip in de hijskraan even lichten, bijvoorbeeld om iets uit de schroef of het roer te halen of een nieuwe anode om de as te zetten. Waterslag vrijwel gegarandeerd. Niet doen dus.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 14:30 #207356

Capolavoro schreef :
naast de (door Fer) genoemde manieren om een waterslag op te lopen is er nog een die het altijd goed doet:
alleen het achterschip in de hijskraan even lichten, bijvoorbeeld om iets uit de schroef of het roer te halen of een nieuwe anode om de as te zetten. Waterslag vrijwel gegarandeerd. Niet doen dus.

groet
t

niet als je op mijn manier het water er uit hebt geblazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:01 #207383

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Zeilen hijsen en voor dat de motor uit gezet word eerst(stationair) even flink gas geven zodat er zo veel mogelijk water uit geblazen word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:08 #207385

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zo werk dat niet dehler

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:22 #207389

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Waar moet de beluchter worden aangesloten in het systeem
Bij mijn Vetus 13pk zit de beluchter op het blok, achter de warmtewisselaar aangesloten. Is dat normaal of moet / kan hij ergens anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:29 #207391

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Fer,
Dit is mij aan gedragen door een monteur.
Blaas je dan geen water weg?

groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 17:35 #207394

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het maakt eigenlijk niet uit al hij maar na de pomp is gemonteerd.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 14 juli 2011 18:09 #207398

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hier even een plaatje van Vetus ter ondersteuning van het verhaal hier boven, de enige opmerking die ik wel wil plaatsen is dat de leiding van de beluchter wel op afschot moet, dit is bij het plaatje niet of nauwelijks te zien.



Mvg Fer
Laatst bewerkt: 14 juli 2011 18:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 04:02 #207433

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Mijn beluchter heeft geen "controle" waterslangetje :

Plaatje:



Is dat er dan 1 met een terugslagklepje?
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 07:21 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 05:15 #207451

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8050
yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 05:38 #207458

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Fer, n.a.v. je plaatje van gisteren 20.11: wat nou als je helemaal geen beluchter toepast en de leiding uit het spruitsuk meteen naar het injectiepunt stuurt. Dus ook die bocht naar boeven helemaal niet gebruiken... Al het water uit de motor loopt dan na het stoppen gewoon naar beneden weg het waterlock in en de kans op een waterslag is daarmee verwaarloosbaar geworden. Het veelgebruikte argument van hevelen gaat ook niet op aangezien de zwannenhals tussen het waterlock en de spiegeldoorvoer dat altijd nog tegenhoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 07:12 #207477

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13661
sigdick
leiding tussen spruitstuk en injectiepunt?
je bedoeld buitenwaterpomp en injectiepunt neem ik aan.
daar zit net de kneep; enige lekkage langs de impeller en het is feest.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 07:31 #207481

Veel goedkoper dan de dure beluchters van Vetus en VP zijn de beluchters die in rioolsystemen worden gebruikt!
Van binnen zien die er trouwens hetzefde ui als die van volvp penta. rubber plaatje dat bij onderdruk omhoog gezogen wordt.
Zie bijv. www.tecl.nl/tecl/Automatische-...nformatie_t_385_TECL
Maar ze zijn ook gewoon bij de bouwmarkt te koop.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 08:10 #207487

sigdock schreef :
Fer, n.a.v. je plaatje van gisteren 20.11: wat nou als je helemaal geen beluchter toepast en de leiding uit het spruitsuk meteen naar het injectiepunt stuurt. Dus ook die bocht naar boeven helemaal niet gebruiken... Al het water uit de motor loopt dan na het stoppen gewoon naar beneden weg het waterlock in en de kans op een waterslag is daarmee verwaarloosbaar geworden. Het veelgebruikte argument van hevelen gaat ook niet op aangezien de zwannenhals tussen het waterlock en de spiegeldoorvoer dat altijd nog tegenhoudt.

ik heb het al eerder gezegd, starten dan de kraan open(buitenwater toevoer) , kraan dicht en tot tien tellen, motor stoppen. dan ga je voor zeker. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 10:18 #207500

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
sy helios schreef :
sigdick
leiding tussen spruitstuk en injectiepunt?
je bedoeld buitenwaterpomp en injectiepunt neem ik aan.
daar zit net de kneep; enige lekkage langs de impeller en het is feest.

Bij een direct gekoelde motor gaat het water door de buitenwaterpomp, door het blok, door het spruitspuk naar het injectiepunt. Bij een indirect gekoelde motor is het wellicht anders maar ik ging even uit van het eerste geval. Maar in beide gevallen geldt dat het water meteen het waterlock in loopt en niet meer terug kan stromen de motor in. Dus het nut van de beluchter en die leidnig die omhoog loopt ontgaat me volledig.


@Sietse: ja, je kan ook met de kraan gaan rommelen maar waarom zou je als het niet nodig is?
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 10:20 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:01 #207532

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Fer schreef :
Hier even een plaatje van Vetus ter ondersteuning
Er schijnt nogal onbegrip te bestaan over het hevelen van buitenwater tot in de uitlaat. Dit kan via twee routes : de uitlaat en de (buiten) koelwater aansluiting.
Volgen we het bovenstaande plaatje :
Een zwanenhals aan het uiteinde van de uitlaat verhindert het binnenkomen van buitenwater op die plaats. De enige mogelijkheid voor het ongewenst binnenkomen van (lek)buitenwater is nu via de buitenkoelwaterleiding (blauwe leiding die in het plaatje uitkomt boven de uitlaat), mits het injectiepunt onder de waterlijn zit (communicerende vaten). Pas als een beluchter zoals in het plaatje gemonteerd is, wordt bij een motorstop de verbinding verbroken, de linkerpoot van de blauwe leiding loopt dan leeg in het waterlock.

Een andere reden voor waterslag is het langere tijd starten zonder dat de motor aanslaat. De waterpomp pompt bij iedere omwenteling water door de motor, maar door het ontbreken van de uitlaatgassen wordt dit water niet uitgedreven, en hoopt zich op in het waterlock, en zal op een gegeven moment zelfs via de uitlaat de motor inlopen.
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 13:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:09 #207534

sigdock schreef :
sy helios schreef :
sigdick
leiding tussen spruitstuk en injectiepunt?
je bedoeld buitenwaterpomp en injectiepunt neem ik aan.
daar zit net de kneep; enige lekkage langs de impeller en het is feest.

Bij een direct gekoelde motor gaat het water door de buitenwaterpomp, door het blok, door het spruitspuk naar het injectiepunt. Bij een indirect gekoelde motor is het wellicht anders maar ik ging even uit van het eerste geval. Maar in beide gevallen geldt dat het water meteen het waterlock in loopt en niet meer terug kan stromen de motor in. Dus het nut van de beluchter en die leidnig die omhoog loopt ontgaat me volledig.


@Sietse: ja, je kan ook met de kraan gaan rommelen maar waarom zou je als het niet nodig is?

ik "rommelde" niet met de kraan, ik zette hem open wanneer ik water nodig had en dicht wanneer dat niet meer nodig was. leuk zo n ontluchter, maar die kan ook blijven hangen, bovendien het wat langer doorstarten heb je dan geen last van waterslag, immers je zet de kraan open op het moment dat de motor loopt. maar ik geef alleen aan hoe ik het deed, niet hoe een ander het moet doen. mijn motto was/is KIS, keep it simple.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:43 #207544

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
sietse-ten schreef :
ik "rommelde" niet met de kraan, ik zette hem open wanneer ik water nodig had en dicht wanneer dat niet meer nodig was.
Met deze methode voorkom je 100% zeker waterslag, en je verklient het risico dat je boot zinkt als je waterslang het begeeft. Het enige nadeel is dat je heel consequent en op tijd moet zijn in het openen en sluiten van je buitenboordkraan. In het geval van een impellerpomp : de impeller kan maar heel kort zonder water draaien, anders wordt deze te heet en verbrandt.
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 13:46 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 15 juli 2011 13:46 #207546

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Siestse-ten

Wat jij doen is goed maar de meeste laten toch hun buitenboord kraan open staan en gaan van boord, dan is er dus kan op hevelen zoals Cees en ik al hebben aangegeven.

En een beluchter moet je onderhouden net zoals het rest van het motorsysteem vandaar dat ik dit ook heb uitgelegd en dit topic heb gestart.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterslag voorkomen 06 okt 2013 04:03 #444689

  • bobfrit
  • bobfrit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb "prijs" ondanks er een beluchter op zit, ik ga hem vandaag trachten terug aan de praat te krijgen, eerst de Kaarsen demonteren, olie eruit en goed spoelen met nieuw en dan maar hopen, motor blokkeerde direct bij het starten zonder aan te slaan dus heb ik nog hoop dat er geen drijfstang krom is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl