groom schreef :
De reden van mijn vraag heeft ook met bovenstaande te maken. Onze vorige Anode (aan het einde van de schroefas was nagenoeg nooit aangetast.) In de vier jaar dat we het scheepje hadden kon ik nagenoeg geen verschil zien in aantasting van de Anode.
De Anode van onze huidige boot leek onder water wel te zijn overvallen door jeugdpuistjes al dan niet in combinatie met een over ijverige vriendin welke ze maar wat graag wilde uitdrukken.
Een anode die 'niks' doet is ook niet goed. Het ding is door de werf met een duidelijke reden aangebracht: men verwacht ergens corrosie en wil die tegengaan door een anode zich op te laten offeren. Als die anode niet werkt zou dat kunnen betekenen dat de te beschermen onderdelen juist wel rotten, om ze niet goed met anode verbonden zijn, bijvoorbeeld. Tot zover is er dus niks aan de hand: een aangetast anode betekent dat het ding z'n werk doet.
Blijft de vraag van wat voor materiaal de anode is. Zink en alumium worden niet bruin als ze aangevreten raken maar grijswit. Wat een magnesium anode doet qua kleur weet ik eigenlijk niet. De kleur op de foto lijkt op roest, zoals van gewoon pisbakkenstaal. Hij lijkt me wel degelijk aangetast; het gaat hier echt niet om bruine aanslag door aangroei of zo.
Als je niet weet hoe lang het ding er op zit is er natuurlijk ook geen reden om te vermoeden dat het te hard gaat, tenzij je jezelf de situatie van vorig jaar nog herinnert en hij toen nog redelijk glad was
--
stegman