Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: kiel bevestiging beneteau first 38

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 06:56 #287162

Sealover schreef :
De kielbouten zien er beroerd uit, maar niemand heb ik de opmerking zien plaatsen om eerst eens te ontroesten en dan eens goed nader onderzoek te doen.
Jammer dat de discussie inhoudelijk wegroest door op de vorm te reageren en minder op de inhoud.

Groet,
Hans

hans, het beroerde is dat het niet het probleem is wat je ziet, maar wat je niet ziet. wat er boven die kleine plaatjes uitsteekt zal het wel houden, maar wat is er over wat er in de kiel steekt. ik zou er in ieder geval een paar uitdraaien, dat kan zelfs in het water. (een voor een)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 07:03 #287163

suggestie was volgens mij om deze bouten (ncl de draad tap in de kiel tenminste te onderzoeken...
ik zou dan niet alleen van bovenaf ontroesten maar deze ook (een voor een) uitdraaien, beoordelen en evt vervangen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 08:16 #287189

"Zwengel discussie toch maar weer eens aan" modus..

Gezien het feit dat de TS al klaar is met zijn antwoord, en de discussie toch interessant is :
Over de Bav match zijn diverse meningen. Echter, kijk ook eens naar het volgende: "boot van het jaar 2003






Een en al lof, ook door de vakkundige jury, testteams etc.

en lees vervolgens dit:

Dat er bij de bav match iets niet goed was, moge duidelijk zijn. De werf heeft dat ook laten aanpassen. Feit is wel dat er enorm veel Bavaria's rondvaren, en dat al decennia lang. De kans dat er een minder ontwerp bij zit, en dat dat daar ook naar voren komt, is dus vele malen groter. Vroeger bouwde bavaria veel zwaarder en degelijker, en de oudere bavarias zijn dan ook zeer zeker oersterk en degelijk te noemen.
Zullen we dus met zijn allen afspreken dat als we het voortaan over kielproblemen hebben, we gewoon de maxfun 35 als voorbeeld nemen?

Dit om a) mensen niet tegen het zere been te schoppen
b) misbruik door statistiekvervalsing tegen te gaan.
c) Bavaria niet de onterecht slechte naam te geven die ze soms
krijgt. Op hun produktieaantallen is de kans natuurlijk vele
malen groter dan bijvoorbeeld bij een spirit of een
standfast.

Doen???
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 21 mei 2012 09:06 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 08:22 #287192

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In zoverre: de problemen bij de Maxfun waren te wijten aan het uitbesteden aan een slechte dorpssmid, wat iets heel anders is als de problemen met deze kielbouten. Maar dat geldt ook voor de Bavaria kiel, ook dat is een ander probleem.

Laten we lekker on-topic blijven.

Maar eigenlijk is alles al gezegd, al zou iedereen toch graag zien dat de TS op zijn beslissing terugkomt en die bouten goed laat inspecteren of klakkeloos gaat vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 08:23 #287193

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Steef schreef :
Zullen we dus met zijn allen afspreken dat als we het voortaan over kielproblemen hebben, we gewoon de maxfun 35 als voorbeeld nemen?

hmmm, ik begrijp je redenering, maar de Maxfun had toch heel andersoortige kielproblemen dan de Bav42......
Bij de Bav42 was het gehele ontwerp van de kielconstructie te licht en dus niet sterk genoeg, maar wel zo ontworpen en gebouwd door de werf.
bij de Maxfun heeft de plaatselijke smid die de kielen leverde zelf het ontwerp gewijzigd en er iets veel simpelers van gemaakt....
En dat bleek pas toen er 1 af viel (Engeland, 1 dode) en 1 verboog (de Who Cares van Heiner).
Ik vind dat toch niet hetzelfde probleem, hoewel je zou kunnen stellen dat de Maxfun werf die smid beter had moeten managen...

groet
t
Laatst bewerkt: 21 mei 2012 09:41 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 08:42 #287203

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
sietse-ten schreef :
hans, het beroerde is dat het niet het probleem is wat je ziet, maar wat je niet ziet. wat er boven die kleine plaatjes uitsteekt zal het wel houden, maar wat is er over wat er in de kiel steekt. ik zou er in ieder geval een paar uitdraaien, dat kan zelfs in het water. (een voor een)

Nader onderzoek zou er inderdaad ook uit kunnen bestaan om er een bout uit te draaien en te kijken..... :)
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 09:09 #287213

Mmm, er ging iets fout met het plaatsen van een link.

Dan maar zo, even plakken en knippen: Test Maxfun 35

test anwb

en reacties op fora

[url=http://http://zeilplan.net/club/forum/viewtopic.php?f=7&t=124]fora[/url]

en als allerbelangrijkste, de eindconclusie over de maxfun
eindraport


Dan mag ik concluderen dat de meningen hierover dus kennelijk ook niet volledig onderbouwd zijn, maar toch ook een geddelte klok-klepel verhaal blijkt te zijn.
Oftewel, je kunt niet een compleet merk over 1 kam scheren.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 21 mei 2012 09:13 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 09:19 #287215

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Stond Goofy niet bekend als toch niet zo'n snugger hondje?. Na scha en schand wijzer worden van wel degelijk goede adviezen om die bouten met platen te vervangen past wel in dit straatje, zelfs de toevoeging -Boy veranderd hier niets aan. Vreemd dat ervaringen niet lijden tot vernieuwen, nadat een advies van "iemand" gekregen is met de verklaring dat het allemaal nog goed is. Zwart op wit met de garantie dat bij problemen tijdens de wereldreis deze door "iemand" verholpen en vergoed worden is dan de minimale eis. Bij claims na overlijden natuurlijk nog even een andere opstelling maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 09:30 #287217

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Steef schreef :
en als allerbelangrijkste, de eindconclusie over de maxfun
eindraport


Dan mag ik concluderen dat de meningen hierover dus kennelijk ook niet volledig onderbouwd zijn, maar toch ook een geddelte klok-klepel verhaal blijkt te zijn.
Oftewel, je kunt niet een compleet merk over 1 kam scheren.

we scheren niet 1 compleet merk over 1 kam, ik heb het expliciet en alleen over 2 BAV42's die allebei hun kiel hebben laten vallen (2 doden). Bovendien heeft bavaria voor dat type uitgebreide wijzigingen van de kielconstructie ontworpen, achteraf.

Het echte eindrapport van de Hooligan staat bij de MAIB, niet bij clubracer: www.maib.gov.uk/publications/i.../2007/hooligan_v.cfm

In dat officiele rapport staat NIET (wel bij clubracer....) dat de kiel er in ieder geval af gevallen zou zijn, ook zonder de modificaties van de smid.
Er staat wel dat de aangehouden veiligheidsfactor in het echte ontwerp maar 1.38 was ipv de gewenste factor 2. Dat kun je de ontwerper aanrekenen.
Interessant is ook het volgende deel:

The fabricator (die smid) did contact the director of Breehorn BV, the boat builder, and informed him of his intention to change the design to ease manufacture. The designer was not informed of the change until some time after the keel and boat production had started. No formal discussions were held between the designer, director of Breehorn BV or the keel fabricator, and so there was no proper consideration given to the implications of the changes to the original keel design. The designer was alerted to this, but seems to have accepted the decision without proper consideration of the full implications of the changes to his original design. It appears that the designer left the decision to agree the design changes to the director of Breehorn BV, who was also one of the co-owners of Max Fun Boats BV, and was therefore empowered to make the decision.Had the designer taken the opportunity to evaluate the changes, it is probable that he would have identified the high risks associated with the revised design, especially those related to the critical fillet weld at the fin root, and would have not agreed to the proposal.

ofwel, de werf wist ervan omdat de smid het heeft gezegd, de werf heeft niets gedaan, en de ontwerper hoorde het zo laat dat de boten al zo gebouwd waren.

Zo kan je dus verdrinken omdat een goed bekend staande werf de hand ligt met de ontwerpeisen, simpelweg omdat dat makkerlijker en goedkoper is voor de onderaannemer. Het zal je maar gebeuren.....

groet
t
Laatst bewerkt: 21 mei 2012 09:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kiel bevestiging beneteau first 38 21 mei 2012 10:26 #287239

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
En als die kielbouten OK zijn zitten er misschien nog wel vele duizenden mijltjes aan te komen....Die First 38 kan het in ieder geval......

www.nealalexander.com/sitebuil...ilderfiles/ben38.pdf

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl