Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieseltank dilemma

Dieseltank dilemma 05 jan 2013 21:22 #354096

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Beste Forum leden,
Ben met een wat uitgebreide onderhoudsbeurt bezig van de boot (neem 1,5 jaar de tijd) en ben begonnen met de RVS dieseltank.
Sinds aanschaf (2007) van de boot heb ik niks aan de tank gedaan en wil nu graag de tank inspecteren. Ik heb de dieseltank niveau gever verwijderd, diesel eruit gepompt en er met een lampje erin gegaan.
Blijkt idd behoorlijk wat drap op de bodem te liggen. M.n. bij aanzuiging.
Nu het dilemma. Zoals op de foto te zien is (laspunten) heb ik 2 slingerschotten.
Hoe krijg ik de tank schoon? Het eerste deel krijg ik redelijk schoon met een stok en een lap eraan en spiritus. maar wat doe ik met de 2 andere delen. 2 mangaten erin maken is ook weer zo wat (prijs ca €160/mangat). Of zou je kunnen veronderstellen dat het vuil bij het lage deel zit (=deel met gat) en hoef ik me niet te bekommeren om de 2 andere delen?
Bij 2 mangaten kan ik bijna net zo goed een nieuwe kunststof tank laten maken, lijkt me.
Iemand tips/suggesties?

gr
NielsF
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 05 jan 2013 21:42 #354099

Mangaten maken is natuurlijk het mooiste en de beste oplossing ook voor de lange termijn. Wat kan je nu doen zonder de tank te verwijderen.
als je er een pomp in kan zetten dan zou je de andere compartimenten met een hogedrukspuit kunnen uitspuiten. Vuilwater opvangen in een oliedrum.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 jan 2013 21:42 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 05 jan 2013 21:47 #354100

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Zelf mangaten maken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 05 jan 2013 21:58 #354102

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
1 iets groter gat boven t laatste slingerschot,dan kun je in beide tankgedeeltes.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 08:52 #354143

Ik zou geen risico hemen. De sludge is een voorbode van motorfalen, ik heb destijds, toen ik mijn boot kocht, een grote hoeveelheid stinkende drap uit de tank gehaald en deze brandschoon weer gemonteerd. Daarna gaan varen en tijdens het seizoen in de vaargeul met windkracht 6 tegen viel de motor uit. Beginnersfout, ik had ook het dieselfilter moeten vervangen, daar zat dezelfde troep in. Ga er dus maar van uit dat je hele tank goed schoongemaakt moet worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 09:05 #354149

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Inderdaad zelf twee gaten maken. Als je denkt dat je door het kleine gaatje op de foto het voorste deel kunt schoon krijgen, mag dat geen probleem zijn. Vind het zelf wel een klein gaatje. Ps. Ik zou de twee aansluitingen van gever even isoleren met een stukje tape zodat er niet per ongeluk sluiting kan ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 09:06 #354151

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Kan je drap afzuigen met een dunner slangetje?

Of zou er een goedje zijn waar die drap in oplost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 09:15 #354153

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
2 mangaten maken van voldoende Groote.
Ongeveer een cm of 10.
De gehele brandstof inhoud verwijderen door een pomp te gebruiken.
Een vacuüm bol of koker zoals in de watersport zaak te verkrijgen.
Als de wand dikte van de brandstof tank onvoldoende is kan je een gedeelde flens gebruiken met getapte gaten.
De gaten over nemen op de tank en gaten boren.
Deel flens aan de binnen kant.
Hier kan een rvs deksel met pakking geschroefd worden.
En ja kan er altijd bij voor inspectie.

Ik zou de tank schoon maken met een hoge druk reiniger als dit kan.
Anders met spiritus en doeken schoon maken.
Vergeet de leidingen en filters niet.
Hierna een diesel toevoeging bij mengen om water en bacteriën te elimineren.



Deze foto is van een Wema brandstof meting maar dan weet je wat ik bedoel.
Dit is goed zelf te maken of te laten maken.
Alleen een deksel er bij denken, de schroefdraad deksel hoort er dan niet bij. (geheel links op de foto)
getoonde op foto flens is €12,50



Laatst bewerkt: 06 jan 2013 09:18 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 09:36 #354159

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste
mangat maken is niet noodzakelijk als je hoge kosten wilt besparen
met wat dikker slang grootste drab van bodem opzuigen, totdat wat heldere diesel meekomt.
Wat biocide aan de resterende diesel toevoegen, wat extra diesel in tank toevoegen zodat iets boven het oude nivo komt. Hierdoor worden alle bacterie resten behandelt met de biocide en gedood. Zij hebben dan ook door de aanwezigheid van de biocide geen kans meet te ontwikkelen.
Beste biocides zijn Acticide CMG (GBIJT), Kathon FP15 (RH)of Grotamar. Waarvan de laatste meer nodig heeft om te werken.
Je moet rekenen met een eenmalige dosering van rond de 200 ml op tank van 250 liter.
Succes FRAWO
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 09:51 #354163

Als het kan de tank helemaal demonteren en naspoelen met benzine. Het vervelende van een vuile tank is dat dan net de motor uitvalt als je hem nodig hebt. Zeer vervelend. :sick:



Laatst bewerkt: 06 jan 2013 10:38 door Vrijheidismogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 10:35 #354174

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Volg dit draadje met veel interesse, want ik heb een soortgelijk probleem.

@Frawo, het lijkt me een prima plan om de drap met een slang uit de tank te zuigen, maar wat voor soort pomp kun je daarvoor gebruiken?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 10:39 #354177

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De pomp die dehler hierboven al heeft afgebeeld.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 11:44 #354202

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
iedereen kan van alles roepen maar kijk eens naar de foto van Vrijheidismogen.

Rommel je dan wat aan met de bodem wat afzuigen en de rest maar laten zitten?
Beetje anti bacteriën toevoeging er bij?
No way, niet als je het goed wil doen.
Wel als je er makkelijk van af wil komen en met een zogenaamd veilig gevoel rond vaart van ik heb er alles aan gedaan.
Volgens mij hebben de meeste zeilers nog nooit deze bacteriën rommel van dicht bij gezien.
Ik wel en zelfs met een hoge druk reiniger met rond de 95 graden en zeep er in was het nog lastig te verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 13:06 #354225

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Faran schreef :
De pomp die dehler hierboven al heeft afgebeeld.

Oh, sorry, ik zag niet eens dat het een pomp was, maar dat is een handpomp. kan dat daar echt mee? en op welk merk, type zou ik kunnen googlen? Dank alvast!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 13:15 #354228

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
dank tot zover voor de input!
Eerlijk gezegd denk ik dat Dehler gelijk heeft. Ik heb nu geen flauw idee hoe de 2 andere ruimtes die ik niet kan bekijken eruit zien. Ik heb gekeken hoe groot de doorvoeren in de slingerschotten zijn, maar in ieder geval veel te klein om een hoge druklans erin te krijgen.
Dan de mangaten. Waar moet een mangat aan voldoen. Ieder geval dieselbestendige rubber en??
Ik heb een standaard mangat gevonden voor 160 euris. Dan spreekt 12,50 me wel wat meer aan, mijn tank is denk ik 1mm dik. Misschien 1,5mm Hoe krijg ik dat goed geschroefd en lekvrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 13:18 #354231

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
ander issue is nog.
Deze tank is bijna 30 jaar oud. Hoe lang gaat zo'n tank mee?
Iemand wees mij erop dat een rvs tank toch na een bepaalde tijd gaat zweten op de naden met geur en ander ongerief tot gevolg... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 13:21 #354234

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
frankrijk schreef :
Faran schreef :
De pomp die dehler hierboven al heeft afgebeeld.

Oh, sorry, ik zag niet eens dat het een pomp was, maar dat is een handpomp. kan dat daar echt mee? en op welk merk, type zou ik kunnen googlen? Dank alvast!
frank

Merk en type staat er niet op. Dit model heeft ook een beveiliging tegen overlopen. Google eens op oil extractor.

www.georgekniest.nl/Catalogus/...tractor/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 15:38 #354268

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Een gewone fuel extractor pomp geeft voldoende zuigkracht.
Tank reinigen zoals door ander beschreven met stoom en hoge druk, geeft geen garantie voor de lange duur, een biocide wel.
Zeker met de huidige diesel , waarin de olie mij's in de 1e 6 maanden geen bio component toevoegen en in de laatste maanden meer als 9-10 %. (omdat ze een jaar gemiddelde moeten halen van 5-6%)
Daarbij komt da elke schipper door WSV aangeraden (!) wordt tanks volledig te vullen voor de stalling (met risico van onverzekerde diefstal en mogelijk ophoping van de hoge aandeel biocomponent.
Volle tank is helemaal niet nodig, voorkomt risico van toenemende diefstal( euro 1,55/liter !!)(zelfs uit compleet beveiligde havens !!
Als het je hobby is is het maken van een mangat leuke karwei voor deze periode. maar inzet van biocide veel gemakkelijker en doeltreffender.
Je bestrijdt en voorkomt eens en voor altijd bacterie groei in je tank.
Bij gebruik hoge druk en water en zeep is van belang dat tank echt droog is voor hervullen, anders heb je binnen de kortste keren weer bacterie kolonie in je tank. En krijg je fotos als bijgaand.
Plaatsing van klein voor-filtertje zoals in de auto geeft direct indicatie en is met kleine handeling te vervangen en kost 2,50.
Al met al succes, lees groene medaille maar eens door.
Frawo
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 18:06 #354312

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Als je de tank van 2 inspectie gaten voor zien hebt, dan ka je lekker de hoge druk reiniger er op zetten.
Zoveel mogelijk schoon maken en zoveel mogelijk droog maken.
Om de tank goed droog te krijgen zet er een föhn op.
Kan de lucht circuleren en de vochtige warme lucht gaat er uit.

Nog 1 keer tank leeg gehaald zat door defecte vlotter te veel diesel in.
Kan je precies zien hoeveel het vervuild is.
De eerste can links was het bovenste van de brandstof.
De rechtse was het onderste uit de tank.
De aanzuig leiding zit bijna onderin.
eerst rookte de motor uitlaat en nu bijna niet meer.
Zie en concludeer.

Laatst bewerkt: 06 jan 2013 18:18 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 18:23 #354318

Dat drogen zal toch wel gaan lukken in de komende 1 1/2 jaar?
Anders geforceerd ventileren.
Vermoedelijk is de huidige vervuiling een combinatie van regulier bezinksel uit de brandstof, en residu van bacterie besmetting.
Schoonmaken dus, door de nog aan te brengen mangat deksels.
Bij tankbeurten dan preventief bacteriën dodend middel bijvoegen.

Tank voor in gebruik-name eventueel afpersen met lucht, weet je of de naden lekken. Heb je nu last van geur, zweten?
Ooit heb ik wel eens een tank leeg gehaald met een waterstofzuiger.
Werkt maar wel veel damp, dus brandgevaarlijk !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 18:31 #354325

een tank, welke dan ook NOOIT afpersen met lucht. altijd met een vloeistof. als de tank klapt met lucht , die is samen pers baar, krijg je een gevaarlijke explosie.

( als een (vrachtwagen) band word op gepompt om op de velling te zetten hoort er altijd een kooi om heen te zitten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 18:43 #354335

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Zo is het Sietse,

Eigenlijk alleen met water afpersen.

Banden met 10 bar moet een kooi omheen.
Bij een scheur in de velg klappen de ringen er af en met alle gevaar van dien.
Gewoon goede spullen gebruiken.
Diesel bestendige pakking gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 18:55 #354340

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159


Uploaded with ImageShack.us
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 19:28 #354365

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Dank Wiack dit is zo'n beetje wat ik zoek.
Maar begrijp ik het nu goed dat er geen rubberring tussen zit? Of is die binnenring van rubber?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 06 jan 2013 20:30 #354401

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Binnenring is van metaal(staal of rvs) en deksel van staal,rvs of hdpe.
Rubber staat niet op de tekening maar moet er tussen, brandstof bestendige rubber.
vb van afmetingen:
Ovalen binnenring met breedte van 30mm, dikte minimum 8mm.
Gat in tank gelijk aan de binnendiameter vd ring.
Deksel rvs of staal min. 3mm dikte, hdpe 8mm of dikker. omtrek gelijk aan de buitendiameter vd ring, op 15mm van de rand iedere +- 60mm (juiste afstand uitrekenen zodanig dat het mooi verdeeld is)gaten boren van 6mm.
Deksel over het gat leggen en de gaten overbrengen op de tank, gaten in de tank boren van 6mm.
Deksel op de ring leggen en de gaten overbrengen op de ring(overbrengen met de boormachine en een boor van 6mm, ongeveer 1 à 1,5mm diep boren)
In de ring op de overgebrachte gaten 4 (of 6)gaten doorboren met boor van 5 mm, in die gaten draad tappen van 6mm.
In de ring de resterende gaten boren met 5mm maar niet doorboren, als de ring 8 mm is dan 6mm diep boren, blind tappen met 6mm.
Ring in de tank steken en met (4 of 6) bouten van 6mm vastzetten in die doorgeboorde gaten. Pas op want langs die bouten kan de brandstof omhoog kruipen, daarom leg je daarop (dus op de tank en onder het deksel) de brandstof bestendige rubber die van gaten voorzien is voor de blind getapte gaten maar niet bij de doorgeboorde.
Deksel vastbouten.
De binnenring mag van staal zijn en hoeft niet geverfd worden.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl