Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: boot omslaan

Re: boot omslaan 23 mei 2013 13:41 #399088

[offtopic]Nee, ik woon er in een ;)[ontopic]

Maar een dergelijk volle genua heeft een grote entry en dat gaat niet samen met zo hoog mogelijk willen varen, dat gaat juist weer goed samen met zo hard mogelijk varen. Ik zie op het oog, nogmaals, het kan gezichtsbedrog zijn op de foto, twee tegenstrijdige tactieken tegelijkertijd toegepast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 13:49 #399092

Erikdejong schreef :
Ik zie op het oog, nogmaals, het kan gezichtsbedrog zijn op de foto, twee tegenstrijdige tactieken tegelijkertijd toegepast.

precies, dat zei ik ook in mijn antwoord: die genua is te diep. (maar zorgt wel voor helling, op deze manier)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 14:10 #399099

Klopt,
En voor een boot met een rompvorm als deze is dat wel gunstig om minder weerstand te krijgen, maar voor vele boten, waaronder die van jou en mij, wil je dat juist niet.
Dat van de massatraagheid van de bemanning klopt ook als een zwerende vinger.
Toch vind ik de tactiek met zo'n genua niet passen bij de grootzeil stand...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 14:12 #399100

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Doet me denken aan een Duitse leerling, van een jaar of twintig, op de zeilschool waar ik destijds les gaf.
Deze knaap was er van overtuigd dat, mits je de zeilen maar goed stelt, je recht tegen de wind in kan zeilen.
Het was hem niet aan zijn botte verstand te brengen dat dit echt niet kan.
Ook toen ik hem alle gelegenheid gaf om het zelf uit te proberen en het natuurlijk niet lukte, bleef hij aan dat idee vasthouden.
‘Ja zeg, ík kan nog niet goed zeilen. Jij kan het wel maar je wil niet.’
‘Zo is dat je hebt helemaal gelijk en nu wil ik je niet meer horen, anders sodemieter ik je meteen overboord.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 14:39 #399104

  • vic
  • vic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
dus als ik het goed begrijp is de kracht van het water te klein en zou de boot zich niet moeten afzetten op het water zelf.

de strooming zou je kummen regenlen met een pomp in ee bak met water, en het afzetten, zou je dat kunnen doen door er een vloeistof met een hogere/lagere dichtheid als alcohol of vet bij te doen waardoor het bootje zijn 'zeil' dus zwaard in de stromende alcohol heeft en zich afzet op het zwaardere water. of anderson dat je vet(olie) op het water laat drijven zodat het bootje zich afzet tegen de olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 14:44 #399106

dat kan natuurlijk wel.
vervang alle water door kwik,
vervang alle lucht door stromend bier,
en zeil op het kwik door het stromende bier,
moet kunnen!
je gaat een hele goeie student worden!
maar eerst die VWOboeken nog eens inkijken.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 14:57 #399110

  • vic
  • vic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
haha, behalve dat ik niet drink.
verder hebben wij het bij natuurkunde nooit over aerodynamica gehad, dus is dit onderwerp voor mij ook nieuw, was gewoon een idee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 15:29 #399119

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
jerry schreef :
Ik geef de TS als suggestie om een boot recht tegen de wind in te laten varen dmv een verticale rotor met bladen in vleugelprofiel die weer een schroef aandrijft. Niet echt origineel, maar technisch wel mogelijk. Ik meen dat HJAHofland er in zijn knutselboekje een voorbeeld van heeft. Met wat technische onderbouwing el iets voor een profielwerkstuk.
Dit werd in de 18e eeuw al toegepast door de reddingmaatschappij om een lijn over te brengen naar een gastrand schip!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 17:03 #399152

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Genoemde verklaring bij de foto van de 'overtrim' was dat de boot anders te weinig drift zou hebben. Nu vind ik dat discutabel, maar het was wel de bedoeling mensen te laten nadenken over het effect dat drift heeft op je kiel. Anders gezegd, wat gebeurt er met de stromingsrichting van het water langs je kiel als je wel of niet drift hebt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 17:09 #399155

Zonder drift geen lift.
Maar is dat niet een beetje ver gezocht? Het middel zou wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal als je de zeilstand gaat overtrekken om meer drift te genereren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 17:17 #399162

FMJ schreef :
Genoemde verklaring bij de foto van de 'overtrim' was dat de boot anders te weinig drift zou hebben.

te weinig drift, wat een onzin.... je krijgt de drift die je verdient, nooit minder! en van meer drift krijg je meer lift, waardoor weer minder drift, waardoor weer minder lift... enzovoorts...

meer lift maak je met (het kwadraat van) de snelheid. Dus de genua op de rem zetten (en het grootzeil ook een beetje) is nou niet de beste manier om minder drift te krijgen... wie heeft die 'genoemde verklaring' uit zijn maritieme duim gezogen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 mei 2013 17:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 17:19 #399164

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zijn we aan het windsurfen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 23 mei 2013 19:08 #399221

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nog even en we raken ècht op drift. Ik ben bang dat die arme scholier subiet spijt heeft gekregen dat hij een profiel met natuur- en wiskunde heeft gekozen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 24 mei 2013 05:02 #399276

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@JRomkes

THX voor je uitleg.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 24 mei 2013 05:04 #399277

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ben wel nieuwschierig naar de onderbouwing hoe onze TS meent dat "lift" bij zeilschepen wordt veroorzaakt. De juiste uitgangspositie in die vraag lijkt mij noodzakelijk om zijn benoemde onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 24 mei 2013 09:23 #399356

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
hallo Vic,

De voorbeelden die je aanhaalt hebben allemaal dezelfde overeenkomst: Je gaat krachten opwekken tov je stromende medium, en die zet je ergens op af.

Voor een zeilboot wek je krachten op uit de wind, en zet je je af op het water.

Voor je karretje wek je krachten op uit de wind, en zet je je af op de grond.

Voor de pont wek je krachten op uit het water en zet je je af op de grond via een ketting en een anker.

Dit is wat er mist in je voorstel: Waar zet je je op af? Je moet de krachten waar je mee gaat werken ergens kwijt. De voorstuwende kracht is dan een afgeleide van de energiebron.

Dit is dus je eerste probleem: als je energie wilt opwekken tegen de drijvende kracht in, moet je je ergens op kunnen afzetten.

Zonder dat, is alles wat je in het water flikkert precies dat: iets wat in het water geflikkerd is, en met de stroom mee gaat.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 24 mei 2013 09:40 #399362

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een andere factor: de weerstand van een boot in het water is veel hoger dan de weerstand van een voertuig dat op wielen wordt voortbewogen.

Eén van de weinige (of de enige?) manieren om met een vaartuig tegen de wind in voort te bewegen is door de wind op te vangen met een soort van ventilatorblad of schoepenrad en die energie meteen mechanisch om te zetten naar een schroef of schoepenrad.

De weerstand die het vaartuig van de wind en het water ondervindt moet minder zijn als de voortstuwende kracht, anders houdt het natuurlijk op. Maar er dobberen geloof ik al wat van dat soort (onbemande) vaartuigjes rond.
Laatst bewerkt: 24 mei 2013 09:40 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 27 mei 2013 17:16 #400581

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Misschien moet de TS beginnen met google en de wet van Bernoulli (stromingsleer van vloeistof en gassen) en Ludwig Prandtl (draagvleugel principes) opzoeken. ;)
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 27 mei 2013 17:47 #400611

Mijn grootvader heeft een dergelijk karretje gebouwd. Ik heb het daadwerkelijk werkend gezien. Ziet er geniaal uit als het tegen de wind in rijdt. Van de varende variant heb ik helaas geen verstand.

Mooi onderzoek! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 28 mei 2013 06:04 #400791

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bernouilli??

De wet van B geeft ons niet de verklaring aangaande de bron van Lift maar eerder hoe Lift voort komt uit een van de proces stappen die plaats vindt. Met de Wet van B kan je inderdaad verklaren waarom er een druk verschil ontstaat waaruit Lift voort komt. Namelijk als gevolg van een snelheids verschil in de luchtstroom. Hoe dat snelheidsverschil in luchtstromingen dan weer ontstaat kan je er echter weer niet mee verklaren.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 28 mei 2013 07:13 #400811

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
snelheidverschil in (lucht)stromen komt door de vleugelvorm, meer compressie aan de "bolle" zijde. Coanda effect daarbij ook niet te vergeten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 28 mei 2013 07:24 #400822

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
JRomkes schreef :
Kielen die lift genereren zijn niet zo vreemd. Alleen veroorzaken ze ook weerstand. Anders zou een vliegtuig zonder motor ook op kunnen stijgen door hem tegen de wind in te zetten.

Een gierpont is dan weer meer als een vlieger, waarbij de kracht door een kabel op gevangen wordt. Maar die zal nooit naar voor vliegen, en als de kabel breekt...
Die blijft alleen in de lucht hangen door een samenspel van wrijving, lift, en weerstand van de kabel, die hem in de juiste positie houdt om de lift te genereren.

Ik weet wat je bedoelt te zeggen alleen het voorbeeld klopt niet. Vliegtuigen kunnen zonder motor inderdaad opstijgen door ze in de wind te zetten. Ze gaan dan alleen niet vooruit maar achteruit. Daarom worden bij stormverwachting vliegtuigen ook aan de grond verankerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 28 mei 2013 07:30 #400824

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Het onderzoek is geinig, het resultaat bij voorbaat bekent. Dit kan niet. Een simpel principe als de wet van behoud van energie plaatsen dit initiatief in het rijtje: electromotor koppelen aan een batterij die opgeladen wordt door een dynamo die aangedreven wordt door de genoemde electromotor of op een windstille dag met een electrische ventilator een windmolen aandrijven om electrische stroom op te laden. De stroom kan nooit door dezelfde energieleverende stroom worden overwonnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 28 mei 2013 07:47 #400829

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Snelheidsverschil komt niet door vleugelvorm. Plaats een platte deur op de juiste manier in de luchtstroom en je hebt ook Lift. Weliswaar stukken minder maar toch.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boot omslaan 28 mei 2013 07:54 #400832

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
Maar bij een platte deur is er weer nauwelijks snelheidsverschil tussen de boven en onderkant ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl