Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nou goed; ik ben weer weg..
zal ik je even terughalen dan?
Je weet hoe ik ben; ik beantwoord met liefde elke gerichte vraag. Zeker als blijkt dat de vragensteller kennelijk niet veel kaas van aerodynamica gegeten heeft en duidelijk iets wil leren.
eerder zeg je dat een vleugelprofiel (niet-symmetrisch) ook lift levert zonder AoA.
Kun je dat ook bewijzen?
Een vliegtuig dat hard over de startbaan rijdt gaat pas de lucht in als de AoA met de hulp van de horizontale staartvlakken flink groot is geworden. Als hij de neus niet zou optrekken gaat'ie met 300km/uur rijdend de baan af, aan het eind...
Dat heeft te maken met het feit dat de hoeveelheid lift die een vleugel levert een functie is van de snelheid waarmee de vleugel door de lucht beweegt.
Het is niet practisch om een vliegtuig met 600-700 km/u over een startbaan te laten razen. Daar kan het onderstel niet tegen, misschien. Het moet dus bij een lagere snelheid loskomen. Om de vleugel ook bij die lagere snelheid voldoende lift daarvoor te laten leveren, moet de AoA worden vergroot. Eenmaal op kruissnelheid en op kruishoogte hangt het vliegtuig niet meer achterover en is de AoA gereduceerd tot 0 of vrijwel 0.
Merk ook op dat langzamere vliegtuigen uit de jonge jaren van de luchtvaart een staartwiel hadden. Ze hadden ook dikkere vleugels, die hun optimale lift bij een veel lagere snelheid leverden, dan bij de huidige straaljagers of verkeersvliegtuigen. Deze vliegtuigen kwamen los door eerst de staart omhoog te brengen. Ze kwamen daardoor los terwijl de vleugel maar een heel kleine AoA had.
Zijn we er zo uit, denk je?
--
stegman