Bram6 schreef :
Wij zijn ook van plan midden bolders te gaan plaatsen. Kan in de kajuit via een smalle opening onder het dek komen. Tot zover geen problemen. Het dek is met een kit op de romp gelijmt. Daarna is de voetrail door dek en romp geschroeft. Terplaatse is een kier van 5mm en de kit die er tussen zit is een beetje flexible. Ik ben nu bang wanneer ik de bolder via twee M8 bouten vanuit de kajuit ga vast trekken dat ik het dek en romp nog naar elkaar toe trek met kans op schuurtjes. (zie tekening in bijlage) Is het een oplossing om eerst in het dek de twee gaten te boren en er dan epoxy tussen te laten lopen terplaatse van de twee boutgaten gaten van de bolder. Of ook nog in het midden onder de bolder een extra gat boren en vol laten lopen. Een dag later dan de gaten doorboren en de bolder met de twee bouten en een stalen plaat monteren
Even niet over hoe die middenbolder vast te schroeven maar wel een vraag.
Weet je zeker dat de voetrail met "gewone" (metaal?)schroeven vast zit?
Lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk bij jouw maat boot.
Want dan zit je dek dus alleen met "parkers" vast afhankelijk natuurlijk van de kitsoort die er is gebruikt.
Lijkt me eigenlijk een beetje onwaarschijnlijk voor een Jeanneau ( dat is het toch?).
Als het daarentegen wel boutjes zijn speelt m.i. het probleem van dat samentrekken ook niet echt.
Nog wel één commentaartje op dat gedeeltelijk massief maken bij de boutverbinding.
Als de kit inderdaad flexibel is ( en dus samengedrukt kan worden) krijg je zo wel een klein stijf punt in een lange , enigszins flexibele verbinding.
Dat kleine stijve punt kan dan bij de minste geringste beweging losscheuren of op zijn minst haarscheuren veroorzaken.
Eigenlijk dus ook geen goed idee. Dan zou ik de bolder gewoon doorbouten met een flinke contraplaat onderdeks en eenzelfde soort flexibele kit gebruiken als afdichting.
Nog beter zou een "verende" verbinding zijn met een berekend aantal veerringen als onderlegringen.
Alleen moeten die dan samen ongeveer even flexibel zijn dan de kit tussen romp en dek.
Zoiets wordt ook in de industrie wel toegepat bij 'werkende"verbindingen , bijv. door verschillende uitzettingscoëfficienten.
Is echter niet echt makkelijk aan te rekenen.
Beter is het daarom de versterking onderdeks te monteren met een flinke laag(5mm of zo) flexibele kit (SIKA in dit geval) en dat te laten uitharden vóór het monteren van de bolder.
Dan heb je ook een "verende"constructie.
Ad