Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Middenbolder

Re: Middenbolder 09 nov 2013 10:02 #455690

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
2linkerhanden schreef :
het zal wel werken, MAAR denk dat de voetrail hier niet voor ontworpen is.
ook lijkt het me niet verstandig er te veel kracht op te zetten.
beter een paar duiten aan goede kikker uitgeven, dan voetrail moeten vervangen.

Ik zet aan de voetrails altijd snapblocks om de genua op ruimere koersen mee te schoten. Daar komt denk ik een stuk meer kracht op dan bij een landvast bij aanleggen...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 09 nov 2013 15:06 #455751

Hallo Koko
Zie dat je on line bent. Die shacle is een super eenvoudige oplossing.
Hoe doe jij dat precies met die shackle en de landvast van de achterbolder?je kunt aan de shackle toch ook een aparte lijn aanleggen. Als je vast zit langzaam gas vooruit, de boot gaat mooi naar de wal. Of doe jij dit heel anders? Ik ben nopoit te oud om te leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 09 nov 2013 18:57 #455803

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Wij zijn ook van plan midden bolders te gaan plaatsen. Kan in de kajuit via een smalle opening onder het dek komen. Tot zover geen problemen. Het dek is met een kit op de romp gelijmt. Daarna is de voetrail door dek en romp geschroeft. Terplaatse is een kier van 5mm en de kit die er tussen zit is een beetje flexible. Ik ben nu bang wanneer ik de bolder via twee M8 bouten vanuit de kajuit ga vast trekken dat ik het dek en romp nog naar elkaar toe trek met kans op schuurtjes. (zie tekening in bijlage) Is het een oplossing om eerst in het dek de twee gaten te boren en er dan epoxy tussen te laten lopen terplaatse van de twee boutgaten gaten van de bolder. Of ook nog in het midden onder de bolder een extra gat boren en vol laten lopen. Een dag later dan de gaten doorboren en de bolder met de twee bouten en een stalen plaat monteren
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 nov 2013 18:59 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 09 nov 2013 20:24 #455825

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Bram ,
een goede duidelijke vraag/tekening.
ik stel voor de gaten iets groter te boren en er "pasbusjes" in te plaatsen
de lengte zo kiezen, dat de kit iets aandrukt, maar net niet helemaal.
alles met goede kit monteren.
Hanno
Laatst bewerkt: 09 nov 2013 20:26 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 09 nov 2013 20:31 #455827

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
2linkerhanden schreef :
Bram ,
een goede duidelijke vraag/tekening.
ik stel voor de gaten iets groter te boren en er "pasbusjes" in te plaatsen
de lengte zo kiezen, dat de kit iets aandrukt, maar net niet helemaal.
alles met goede kit monteren.
Hanno

Goede tip, en moet je eigenlijk altijd zo doen bij dit soort zaken. Kan er zeker niets kapot getrokken worden. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 09 nov 2013 21:35 #455839

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3454
Bram6 schreef :
Wij zijn ook van plan midden bolders te gaan plaatsen. Kan in de kajuit via een smalle opening onder het dek komen. Tot zover geen problemen. Het dek is met een kit op de romp gelijmt. Daarna is de voetrail door dek en romp geschroeft. Terplaatse is een kier van 5mm en de kit die er tussen zit is een beetje flexible. Ik ben nu bang wanneer ik de bolder via twee M8 bouten vanuit de kajuit ga vast trekken dat ik het dek en romp nog naar elkaar toe trek met kans op schuurtjes. (zie tekening in bijlage) Is het een oplossing om eerst in het dek de twee gaten te boren en er dan epoxy tussen te laten lopen terplaatse van de twee boutgaten gaten van de bolder. Of ook nog in het midden onder de bolder een extra gat boren en vol laten lopen. Een dag later dan de gaten doorboren en de bolder met de twee bouten en een stalen plaat monteren

Ik zou de kit tot de helft van de breedte weg snijden en er een strip aluminium van 4 mm dikte tussen schuiven ( met kit uiteraard).
Dan een dubbeling (multiplex) er onder van 2 keer de breedte van de horizontale flens aan de romp. Ook die met kit aan dek en romp plakken. Dan door alles heen de bouten zetten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 09 nov 2013 22:54 #455851

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zeekraal, De kit wegsnijden gaat niet lukken omdat ik daar niet bij kan. De boot heeft een binnen schaal welke lager is de dek romp verbinding. Is er een rede om geen RVS plaat te gebruiken aan de binnenkant om de krachten te verdelen. Ik vermoed dat het dek 5mm is en ook de romp 5mm dik is. Zo iets als dit (zie bijlage). De voorgestelde bussen zullen zeker werken. Op het gedeelte van dek blijft na regen altijd water staan, dus het zal echt goed waterdicht moeten zijn. Dacht dus aan de dek kant het gat flink te verzinken zodat hier een goede kit afsluiting ontstaat. Met een bus wordt dit weer wat minder zeker denk ik. Kan wel proberen om met een omgebogen spijker in een boormachine wat kit rond het boutgat wegslaan. Wanneer dit met epoxy zou zijn gevuld zou dat misschien toch niet kunnen werken? Boot weegt 3000 kg. Af fabriek zitten de voor bolders alleen op het dek met stalen sluitringen aan de binnen kant. De rand van de romp is op deze plaatsen weg gezaagd.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 nov 2013 22:57 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 07:25 #455873

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Die discussie mbt bevestiging aan dek intrigeert me wel.
Ik zeil nog niet zo lang m'n 1ste bootje was een H boot en daar wilde ik een bevestiging voor een gennakerboom op maken. De werf die ik advies vroeg zei; iets groter gaatje boren en goed afkitten.
Dat beviel me allerminst en besloot het als volgt aan te pakken;
- gat maken mbv een speedboor 3x zo groot als het uit eindelijke gat. Tot aan de binnenschaal
- randen vh gat voorstrijken met dunne epoxy
- gat opvullen met dikke (gemengd met fijne vezels) epoxy
- gat van gewenste diam boren
- gat 90gr verzinken tbv kit
- binnenzijde afmonteren met oversized carroserie ring

Misschien zijn er mensen het anders doen. Ben ik wel benieuwd naar.
Zie schets.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 07:51 #455880

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1520
Nee hoor, naar mijn mening 'de' manier, alleen de "bus" die jij op die manier van epoxy hebt gemaakt kan je ook van metaal (rvs / alu. ) maken en op dezelfde plaats inlijmen met epoxy, zelfde efect, alleen metalen bus kan beter tegen compressie.
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 08:06 #455885

DICER schreef :
Nee hoor, naar mijn mening 'de' manier, alleen de "bus" die jij op die manier van epoxy hebt gemaakt kan je ook van metaal (rvs / alu. ) maken en op dezelfde plaats inlijmen met epoxy, zelfde efect, alleen metalen bus kan beter tegen compressie.
Allebei goed, toch zou ik de voorkeur aan alleen epoxy geven maar dan wel zodanig dat het gat in de kern groter is dan het gat in buiten en binnenhuid. Een metalen bus is weer "ander" materiaal met de bijbehorende "extra" aansluiting, dus kern/epoxy-kit/bus/kit/bout t.o.v. Kern/epoxy-kit/bout. De compressie is geen probleem voor de epoxy kern.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 08:28 #455895

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
persoonlijk zou ik het zo niet doen.
rede;
je boort nu een "te" groot gat, waardoor alles verzwakt
kleiner gat boren en tussen de "delen" kit ed." om een hoekje" verwijderen.
binnen afplakken en afgieten met bv. epoxy.
dan de juiste gat maat boren.
zo krijg je vlgs. mij de stevigste constructie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 08:40 #455899

Niet zwakker, maar sterker !



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 08:53 #455902

Bram6 schreef :
Wij zijn ook van plan midden bolders te gaan plaatsen. Kan in de kajuit via een smalle opening onder het dek komen. Tot zover geen problemen. Het dek is met een kit op de romp gelijmt. Daarna is de voetrail door dek en romp geschroeft. Terplaatse is een kier van 5mm en de kit die er tussen zit is een beetje flexible. Ik ben nu bang wanneer ik de bolder via twee M8 bouten vanuit de kajuit ga vast trekken dat ik het dek en romp nog naar elkaar toe trek met kans op schuurtjes. (zie tekening in bijlage) Is het een oplossing om eerst in het dek de twee gaten te boren en er dan epoxy tussen te laten lopen terplaatse van de twee boutgaten gaten van de bolder. Of ook nog in het midden onder de bolder een extra gat boren en vol laten lopen. Een dag later dan de gaten doorboren en de bolder met de twee bouten en een stalen plaat monteren

Even niet over hoe die middenbolder vast te schroeven maar wel een vraag.
Weet je zeker dat de voetrail met "gewone" (metaal?)schroeven vast zit?
Lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk bij jouw maat boot.
Want dan zit je dek dus alleen met "parkers" vast afhankelijk natuurlijk van de kitsoort die er is gebruikt.
Lijkt me eigenlijk een beetje onwaarschijnlijk voor een Jeanneau ( dat is het toch?).
Als het daarentegen wel boutjes zijn speelt m.i. het probleem van dat samentrekken ook niet echt.

Nog wel één commentaartje op dat gedeeltelijk massief maken bij de boutverbinding.
Als de kit inderdaad flexibel is ( en dus samengedrukt kan worden) krijg je zo wel een klein stijf punt in een lange , enigszins flexibele verbinding.
Dat kleine stijve punt kan dan bij de minste geringste beweging losscheuren of op zijn minst haarscheuren veroorzaken.
Eigenlijk dus ook geen goed idee. Dan zou ik de bolder gewoon doorbouten met een flinke contraplaat onderdeks en eenzelfde soort flexibele kit gebruiken als afdichting.
Nog beter zou een "verende" verbinding zijn met een berekend aantal veerringen als onderlegringen.
Alleen moeten die dan samen ongeveer even flexibel zijn dan de kit tussen romp en dek.
Zoiets wordt ook in de industrie wel toegepat bij 'werkende"verbindingen , bijv. door verschillende uitzettingscoëfficienten.
Is echter niet echt makkelijk aan te rekenen. :ohmy:
Beter is het daarom de versterking onderdeks te monteren met een flinke laag(5mm of zo) flexibele kit (SIKA in dit geval) en dat te laten uitharden vóór het monteren van de bolder.
Dan heb je ook een "verende"constructie.
Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2013 09:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 09:05 #455903

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Noballast schreef :
Niet zwakker, maar sterker !




wel goed lezen ,wat ik bedoel
bedoel precies wat op onderste plaatje te zien is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 09:09 #455905

2linkerhanden schreef :
Noballast schreef :
Niet zwakker, maar sterker !




wel goed lezen ,wat ik bedoel
bedoel precies wat op onderste plaatje te zien is.

Precies dat is nou het probleem wat ik in mijn vorige post bedoelde.
Een hard punt in een verder flexibele verbinding.
En dat kan verkeerd uitpakken.(maar hoeft niet).
Is in ieder geval wel ongewoon in dit soort constructies.
Besef wel , deze plaatjes handelen over een bevestiging op een sandwich dek en da's wel juist maar heel wat anders dan de situatie waar het hier over gaat.

Nog een vraagje, hoe zitten bij deze boot eigenlijk de puttings bevestigd??
Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2013 09:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 09:11 #455906

Inderdaad goed lezen. We bedoelen hetzelfde en ik verwoorde dat in mijn eerste reactie.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 09:36 #455921

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
2linkerhanden schreef :
persoonlijk zou ik het zo niet doen.
rede;
je boort nu een "te" groot gat, waardoor alles verzwakt
kleiner gat boren en tussen de "delen" kit ed." om een hoekje" verwijderen.
binnen afplakken en afgieten met bv. epoxy.
dan de juiste gat maat boren.
zo krijg je vlgs. mij de stevigste constructie

Eens dat eea zo sterker is, maar een klein gat en dan schuim of balsa eruit peuren?
Ik heb het eens gedaan / geprobeerd maar het lukte niet echt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 09:42 #455923

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
dan heb je het niet goed aangepakt.
als je bv. een minitool met hierop grove schuur rol (die net door gat past) neemt kan je zo de halve diameter hiervan "onderdeks" wegschuren.
het is dus even uitzoeken hoe en wat te gebruiken, maar het gaat zeker lukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 09:56 #455933

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Yellow boat, het dek zit echt alleen met een lijm kit en parkers. Schat in dat de parkers 4,8mm zijn, welke om de 10cm zitten. (misschien weten Free Bird en Kapt Bob hoe het op hun boot zit). Volgens mij is deze combinatie ook beresterk. Kom uit de metaal, boor in een plaat metaal van 1mm een gaatje van 0,8 maal de diameter van de parker en je kan er aan hangen zonder dat het los komt. Bij de peekstoel, hekstoel en voor bolders hebben ze een hap uit de rand van de romp gehaald. Deze zitten dus alleen aan het dek vast. De achterbolders zitten weer wel door bijde lagen met binnen twee grote carrosserieringen. Ik zat dus te denken aan wat Noballast omschreef. Moet nu wel een paardagen goed droog weer hebben voordat ik gaten in het dek ga maken. Misschien dan eerst kijken hoe dik de kitlaag daar terplaatse is en hoe goed gevult de spleet met kit is.

Aanvulling
De wandputings. Van het hoofdwand zitten deze vast met u-beugels van Wichard door dezelfde twee lagen waar ik de midden bolder op wil monteren. Het binnen wand zit ook met u-beugels van Wichard in het gangboord door en door gemonteerd.
Laatst bewerkt: 10 nov 2013 10:03 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 10:28 #455950

Bram6 schreef :
Yellow boat, het dek zit echt alleen met een lijm kit en parkers. Schat in dat de parkers 4,8mm zijn, welke om de 10cm zitten. (misschien weten Free Bird en Kapt Bob hoe het op hun boot zit). Volgens mij is deze combinatie ook beresterk. Kom uit de metaal, boor in een plaat metaal van 1mm een gaatje van 0,8 maal de diameter van de parker en je kan er aan hangen zonder dat het los komt. Bij de peekstoel, hekstoel en voor bolders hebben ze een hap uit de rand van de romp gehaald. Deze zitten dus alleen aan het dek vast. De achterbolders zitten weer wel door bijde lagen met binnen twee grote carrosserieringen. Ik zat dus te denken aan wat Noballast omschreef. Moet nu wel een paardagen goed droog weer hebben voordat ik gaten in het dek ga maken. Misschien dan eerst kijken hoe dik de kitlaag daar terplaatse is en hoe goed gevult de spleet met kit is.

Aanvulling
De wandputings. Van het hoofdwand zitten deze vast met u-beugels van Wichard door dezelfde twee lagen waar ik de midden bolder op wil monteren. Het binnen wand zit ook met u-beugels van Wichard in het gangboord door en door gemonteerd.

Hangt allemaal wel sterk af van de soort kit. Als dat inderdaad een goede lijmkit is geen probleem maar dan zijn die parkers alleen voor de voetrail en niet voor de romp dek verbinding.
Voro dat laatste zou ik dat pesoonlijk proberen te vervangen . Ik vraag me ook af of dat wel toegestaan is met de CE keur.
Overigens is het vergelijken van metaal verbindingen uiteraard onzin want glasvezel polyester i weliswaar bij voldoende dikte net zo sterk maar veel brosser dan metaal.
daarom is gewoon schroeven daar gewoon geen goede verbindingstechniek voor zwaar belaste constructies.
En U-wantputtings gewoon alleen aan het dek vast en zonder verdere onderdekse verbinding met schot of romp vind ik voor een boot van deze lengte ook al een nogal twijfelachtige constructie.Kijk maar eens in mijn verslag hoie dat daar zit en mijn boot is maar 2 voet langer)
Valt me een beetje tegen van Jeanneau.

Ik heb al twee keer een , zij het wat kleinere boot gezien (goed van nog veel twijfelachtiger allure :angry: ) waar ter plaatse van de wantputting het dek finaal was losgetrokken van de romp.
iets wat bijv. ook bij sommige types open polyester zeilbotn wel eens schijnt de gebeuren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 10:59 #455963

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Ad, De boot is van 2001 en heeft een CE keur. Ik weet natuurlijk niet hoe de boot eruit zag dat ter keur is aangeboden. Er varen in Nederland een aantal van deze boten rond en nog geen berichten van uitgescheurde wandputings of los gekomen dekken vernomen. We houden ons hier maar aanvast. Totaal zijn er over de 800 gebouwd. De situatie van de wandputings van het hoofdwand daar aanpassen zal niet zo 1 2 3 kunnen. Misschien worden de midden bolders wel de versterking die romp en dek bij elkaar houden :laugh:
Laatst bewerkt: 10 nov 2013 11:00 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 11:44 #456002

Tja , dan zal het best allemaal wel in orde zijn.
Toch zou ik een boot met die constructie niet zo gauw kopen.
Maar ja , da's uiterard alleen mijn( :unsure: ) mening.
Ik ga liever voor wat meer degelijkheid zoals geboute en overgelamineerde romp dek verbindingen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 10 nov 2013 16:44 #456083

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
2linkerhanden schreef :
dan heb je het niet goed aangepakt.
als je bv. een minitool met hierop grove schuur rol (die net door gat past) neemt kan je zo de halve diameter hiervan "onderdeks" wegschuren.
het is dus even uitzoeken hoe en wat te gebruiken, maar het gaat zeker lukken.


Ok ga ik zeker doen, tx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 12 nov 2013 14:02 #456821

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Bram6 schreef :
Ad, De boot is van 2001 en heeft een CE keur. Ik weet natuurlijk niet hoe de boot eruit zag dat ter keur is aangeboden. Er varen in Nederland een aantal van deze boten rond en nog geen berichten van uitgescheurde wandputings of los gekomen dekken vernomen. We houden ons hier maar aanvast. Totaal zijn er over de 800 gebouwd. De situatie van de wandputings van het hoofdwand daar aanpassen zal niet zo 1 2 3 kunnen. Misschien worden de midden bolders wel de versterking die romp en dek bij elkaar houden :laugh:

Er zijn meer mensen die twijfelen aan de puttings op de 29.2 op het Jeanneauforum.nl staat een verbetering beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Middenbolder 12 nov 2013 14:15 #456831

AHA.... :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl