Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de +

Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 10:32 #462520

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Een paar dagen geleden twee digitale meters via pakket post binnen gekregen.
1 temperatuur meting voor de koelbox en 1 combimeter.
Op 1 display word spanning en stroom weer gegeven.
En natuurlijk word de shunt weer gegeven in de min en dan werkt het prima.
Maar ik wil de shunt in de 12 volt.
Ik wil de alternator stroom weer gegeven.
Als ik dit doe dan gaat de meter vreemde aanwijzingen aangeven.
Ja en nu, naar mijn idee zou het kunnen met en dc-dc isolatie.
Graag advies.
Misschien iemand die dit ook zo uit gevoerd heeft?
De tekening geeft de normale shunt plaatsing in de min aan.




Laatst bewerkt: 01 dec 2013 11:06 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 10:47 #462526

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Beste Dehler.

Ik heb (nog) geen advies maar vindt het een mooi topic om te volgen.
Ben wel nieuwsgierig wat je bedoelt met een dc-dc isolatie?

als je de stroom door een alternator wilt meten heb je toch een pulserende gelijkstroom wat ook jouw vreemde aanwijzing kan verklaren?

Vriendelijke groet.

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 10:55 #462531

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Beste MRDJ,

Ik heb het getest met een industriële voeding dus een zuivere gelijk spanning.
De zelfde voeding (accu) gebruiken om de meter te voeden en ook de shunt in de 12 volt+ te plaatsen daar gaat het fout.
Er zitten een paar deskundige op het zeilers forum en ik hoop van hun een passend antwoord te krijgen.

Als het kan dan dan wel 2 zekering in de shunt draden plaatsten.
Je zit immers op de 12 volt+ draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 10:56 #462532

Ja , maar heb je wel de aansluitingen van de shunt andersom aangesloten op de meter?
Immers , de stroom gaat in de plus de "andere kant op" en de stroommeter moet immers een positief spanningsverschil meten over de shunt bij het laden.
Dan zou ik denken dat het zou moeten lukken.

Alleen waarom zou de meter niet de laadstroom van de alternator meten als hij in de min zit ? daar gaat immers dezelfde stroom door als door de plusdraad.
Wil je persé alleen de laadstroom meten in de mindraad moet je gewoon de verbruikersmin aansluiten tussen de shunt en de accu en aan de andere kant van de shunt de min van de motor (= dus alternator min).
Dus niet zoals de installatieaanwijzing zegt direct bij de accu.
Dan zou het ook moeten gaan want alleen de retour laadstroom gaat dan door de shunt.
Hoe de rest dan zou moeten om ervoor te zorgen dat ook bijv. het voltage goed aanwijst weet ik nog niet precies.
Moet er eerst even verder over nadenken.
Overigesn:
Welk merk en type meter is het?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 11:07 #462534

MrDJ schreef :
Beste Dehler.


als je de stroom door een alternator wilt meten heb je toch een pulserende gelijkstroom wat ook jouw vreemde aanwijzing kan verklaren?

Vriendelijke groet.

MrDJ
Hoe kom je daar bij?
Dat is bij een buitenboordmotor met stroomspoel inderdaad wel zo maar echt niet bij een normale alternator . Die wordt keurig gelijkgericht .
Zou ook niet best zijn als dat niet zo was.
Ennehhh , door de mindraad (= massa) gaat per definitie altijd dezelfde stroom uit de accu als door de plusdraad er naartoe vanaf de alternator ( en andersom door de gebruikers).
Alleen gooien juist de verbruikers roet in het eten als je alleen de laadstroom wilt kunnen meten.

Ik zie net ook wat de meter aangeeft.
Dat betekent in ieder geval een erg lege accu ( tenminste als er al een tijdje niet geladen of verbruikt is) want minder dan 12,1 Volt is wel maar iets van 25% lading. Minimaal is 12,3 Volt en vol 12,8 tot 13 Volt Die accu kan daarom al ter ziele zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 11:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 11:12 #462535

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Beste Ad,

Het is een normaal dat de shunt in de min geplaatst word.
Het werkt dan prima.
Als de shunt in de + geplaatst word en hoe ik de draden aansluit het gaat niet werken.

En ik heb een industriële voeding gebruikt van 12 volt DC!
Dus geen accu, inderdaad dan is de accu behoorlijk leeg maar gelukkig was de power uit de muur :lol:
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 11:15 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 11:37 #462537

dehler schreef :
Beste Ad,

Het is een normaal dat de shunt in de min geplaatst word.
Het werkt dan prima.
Als de shunt in de + geplaatst word en hoe ik de draden aansluit het gaat niet werken.

En ik heb een industriële voeding gebruikt van 12 volt DC!
Dus geen accu, inderdaad dan is de accu behoorlijk leeg maar gelukkig was de power uit de muur :lol:

Wat je precies bedoelt met een "industriele voeding" is me niet helemaal duidelijk .
En dat een shunt normaliter in de min zit weet ik ook wel en ook waarschijnlijk wel waaarom dat zo is.
Want wat gaat die alternator dan laden? Of was dat alleen voor het testen?
Maar de shunt in de plus moet volgens mij echt wel werken hoor.Immers , die shunt meet niks anders als de weerstand ( en dus het daardoor ontstane spanningsverschil) over de shunt en of dat nou stroom is die door de plus of de min draad gaat maakt echt niks uit.
Dat is , tenminste als je niet apart de alternatorlaadstroom wilt meten, beide dezelfde stroom hoor.
Onderstaand plaatje zou dan eigenlijk gewoon moeten werken.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 11:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 11:43 #462540

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Dat heb ik inderdaad zo aan gesloten en de meter gaat direct vreemde aanwijzingen geven.
Vind de meter niet leuk.
De stroom is inderdaad zowel in de + als - het zelfde.
Maar er zit toch verschil in.
Immers je zit in de plus met de shunt.
lees maar eens waar shunts gebruikt worden en dan zie je altijd de min circuit gebruiken.
dat is niet zomaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 11:59 #462544

dehler schreef :
Dat heb ik inderdaad zo aan gesloten en de meter gaat direct vreemde aanwijzingen geven.
Vind de meter niet leuk.
De stroom is inderdaad zowel in de + als - het zelfde.
Maar er zit toch verschil in.
Immers je zit in de plus met de shunt.
lees maar eens waar shunts gebruikt worden en dan zie je altijd de min circuit gebruiken.
dat is niet zomaar.

Dat een shunt altijd wordt gebruikt in de min heeft volgens mij een simpele reden.
Dan kan er bij een sluiting tussen de shunt ( die immers vaak blootliggende aansluitingen heeft ) en de massa niks gebeuren.
Sluiting naar massa als hij in de plus zit zou gelijk een "boem" geven.
Het kan natuurlijk zijn dat de meter met de aansluitingen van de shunt meer doet als alleen het spanningverschil meten over de shunt bijv. ook "controleert" of de spanning wel bijna nul is.En dan gaat het inderdaad mis.
Of de meter zelf gebruikt de min aansluiting van de shunt ook als massa. Eigenlijk raar want er zit immers ook een aparte plus en een min aansluiting op .
Maar daar zou je dan het schema van de hele meter voor moeten hebben om dat uit te zoeken.
Overigens begrijp ik eigenlijk nog steeds niet waarom je "überhaupt" de shunt in de plus zou willen zetten.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 12:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 12:25 #462553

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Yellow Boat schreef :
Overigens begrijp ik eigenlijk nog steeds niet waarom je "überhaupt" de shunt in de plus zou willen zetten.
Ad

@Dehler
Dát vroeg ik me al af in de 1e post????
Je mag van geluk spreken dat de meter nog niet stuk is met je experimenten in de +.
Immers is de min van de meter ook de min van de shunt, wat je zomaar aan de plus aangesloten hebt?
De A-meter is alleen maar een mV meter die de spanningsval meet over een weerstand in de min, dus om dit nu direct in de plus aan te sluiten???
Ik weet niet hoeveel verschil er mag zitten tussen de voedings min en de shunt min? je kan zomaar een fragiel printbaantje stukmaken.
Tenzij... de handleiding vermeld dat het kan.

Tja, waarom wil je een shunt in de plus?? Omdat je de dynamo niet kan isoleren van massa? o.i.d.?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 14:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 12:41 #462562

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
dehler schreef :
Beste MRDJ,


De zelfde voeding (accu) gebruiken om de meter te voeden en ook de shunt in de 12 volt+ te plaatsen daar gaat het fout.
Er zitten een paar deskundige op het zeilers forum en ik hoop van hun een passend antwoord te krijgen.

Die deskundigen komen wel. Kunnen ze gelijk een boel andere onzin recht zetten!
In de tussentijd zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je het metertje voedt uit een aparte accu.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 14:19 #462580

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ben alles behalve deskundig op dit gebied.. maar ik mocht bij de aanschaf van mijn amp/volt meter aangeven of ik de shunt op de negatieve of de positieve draad wilde hebben. Negatieve draad was meer gebruikelijk volgens de verkoper. Tevens gaf hij aan dat het bij boten eigenlijk niet heel veel uitmaakt, beide opties waren mogelijk. Bij auto's bijvoorbeeld, zou het verschil veel belangrijker zijn. Nu is de vraag, waarom.. en die vraag heb ik hem niet gesteld helaas :pinch:

Bij mijn amp/volt meter maakt het dus wel degelijk uit welke draad de shunt moet zitten, positief of negatief.
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 14:20 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 14:52 #462588

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Beste Yellow Boat,

"Hoe kom je daar bij" is jouw reactie op mijn opmerking!

vooropgesteld:
Het belangrijkste is dat Dehler zijn vraag beantwoordt krijgt.


Dus nu even buiten dit topic en dan verder met Dehler zijn vraag!
want daar draait het om!

Ik heb reactie gegeven van uit mijn onbekendheid!

volgens maakt een alternator een wisselspanning.
maar door een soort omschakelaar wordt de negatieve sinus naar de positieve kant gezet en wordt er een pulserende gelijkspanning aan de polen aangeboden.
dit is geen zuivere gelijkspanning vergelijkbaar met een accu en afhankelijk van wat er daarna met deze spanning gebeurt ( afvlakken met condensatoren ed )wordt de gelijkspanning beter.

vraag:
is er dan in de alternator een extra afvlak mechanisme ingebouwd?
zodat er een vergelijkbare als accu spanning aan de polen wordt afgegeven.
zo ja heb je een verhaal zo nee dan blijft het een pulserende gelijkspanning!

vriendelijke groet

Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 14:58 #462589

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13434
Het een en ander heeft te maken met inductieve last en de accu die als een grote elektrolytische condensator werkt. Als je dan ook nog met een schakelende voeding de accu gaat opladen is het wel te verwachten dat je meting vervuild gaat worden in de plus connectie. Vergeet niet dat een shunt een ohmse (lineair) belasting is. Populair gezegd de plus is veel meer vervuilt (met hoge frequenties ) dan de min.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 15:16 #462593

3Noreen schreef :
Het een en ander heeft te maken met inductieve last en de accu die als een grote elektrolytische condensator werkt. Als je dan ook nog met een schakelende voeding de accu gaat opladen is het wel te verwachten dat je meting vervuild gaat worden in de plus connectie. Vergeet niet dat een shunt een ohmse (lineair) belasting is. Populair gezegd de plus is veel meer vervuilt (met hoge frequenties ) dan de min.

Dat is inderdaad iets wat ik me niet direct realiseerde bij dit probleem.
Staat ook prachtig beschreven in het goeie ouwe Bosch Dynamo en alternator leerboek.
Wel iets voor Dehler misschien want daarin staat alles over alternators.
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...aHo0SlZXcGlzRm8/edit
Of dat echter de porblemen echt helemaal verklaart weet ik niet.Zo groot zijn die spanningspieken immers niet en ik denk dan ook dat , als er inderdaad normaliter een accu aan hangt het probleem wel eens voorbij zou kunnen zijn.
Maar missc hien wel een reden te meer om zo'n meetapparaat gewoon aan te sluiten volgens de handleiding. In de minleiding dus.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 15:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 15:28 #462599

Jongens, lees nou even wat Wad 'n Wind schreef: Waarschijnlijk is min van de shunt in dit geval ook de min van de voeding.
Wil je toch in de plus-leiding kunnen meten, zal je of de de ingang galvanisch moeten scheiden, of een separate voeding (batterijtje? zoveel stroom zal het instrument zelf niet gebuiken) moeten toepassen zodat de te meten stroom niet elektrisch is gekoppeld aan de meter.

Ik ken het metertje niet. Maar misschien is er wel een jumper setting waarmee je dat kan instellen?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 16:37 #462633

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
MrDJ schreef :
Beste Yellow Boat,

"Hoe kom je daar bij" is jouw reactie op mijn opmerking!

vooropgesteld:
Het belangrijkste is dat Dehler zijn vraag beantwoordt krijgt.


Dus nu even buiten dit topic en dan verder met Dehler zijn vraag!
want daar draait het om!

Ik heb reactie gegeven van uit mijn onbekendheid!

volgens maakt een alternator een wisselspanning.
maar door een soort omschakelaar wordt de negatieve sinus naar de positieve kant gezet en wordt er een pulserende gelijkspanning aan de polen aangeboden.
dit is geen zuivere gelijkspanning vergelijkbaar met een accu en afhankelijk van wat er daarna met deze spanning gebeurt ( afvlakken met condensatoren ed )wordt de gelijkspanning beter.

vraag:
is er dan in de alternator een extra afvlak mechanisme ingebouwd?
zodat er een vergelijkbare als accu spanning aan de polen wordt afgegeven.
zo ja heb je een verhaal zo nee dan blijft het een pulserende gelijkspanning!

vriendelijke groet

Rick

@ algemeen & yellow sub

Op de 1 of andere wijze is heeft 'Men" gemeend de aloude dynamo om te moeten dopen naar "Alternator".
Ik blijf er bij dat een Dynamo een Dynamo blijft, of dat vroeger een gelijkstroom dynamo was of nu een wisselstroom dynamo.
Het woord alternator brengt m.i. verkeerde ideeën in de wereld.
Het beroemde Bosch leerboek heet ook "Technische leergang Dynamo's" en niet leergang alternators.
Het begint ook met "de driefasendynamo of generator" en niet de driefasenalternator....

Zoals daar staat; Fundamentele dynamo eisen; Het leveren van gelijkstroom aan alle aangesloten verbruikers.

De woordkeuze Alternator is dan ook uiterst ongelukkig gekozen en slaat dus op het inwendige, waar de gebruiker nooit iets van merkt.
Wij noemen gelijkstroom een Dynamo en (240/380) wisselstroom een generator of wisselstroom-generator. Daarin ligt veel minder misverstanden.

Mogelijk dat MrDj hierdoor op het verkeerde been gezet is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 16:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 19:55 #462692

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Probeer wat vragen te beantwoorden.
Ten eerste is dit een experiment om de laadstroom van de dynamo te monitoren door middel van een stroom meter met shunt.
War er door mij beschreven is getest, gezien en ligt op de meet tafel.
Er is nog geen dynamo of accu bij geweest.
Alleen een zuivere gelijkspanning.
DE dynamo kan niet van massa gescheiden worden dus vandaar dit idee.
De leergang van Bosch heb ik in mijn bezit en reeds gelezen.
De pulserende gelijk spanning uit een dynamo is gedeeltelijk waar omdat je een 3 fasen gelijk richting krijgt en deze redelijk is voor een accu.
Het zou heel goed kunnen dat de minnen aan elkaar liggen en zal ik over moeten gaan naar een dc/dc isolatie zoals dit.

www.meanwell.nl/products/Meanw...25mA__DCW03A-12.aspx

Dat word de volgende stap om te testen
Wat ik kan proberen om een seperate spanning bron de meter te laten voeden.
Volgens tekening de shunt kant spanning en stroom volgens tekening aan te sluiten. aleen dan wel in de +.

Met de shunt in de min werkt het uitstekend.
Met de shunt in de plus als ik maar 1 meet draadje van de shunt aansluit krijg ik al rare aanwijzingen op de meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 20:34 #462708

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Beste Dehler,

Kun je het type nummer van de combimeter niet opgeven?

Misschien is er een stroomschema van te achterhalen ( of heb je die ook? ) en is hetgeen wat jij meet en of ziet daarmee wel beter te te verklaren.

Mijn leraar elektro techniek zei altijd!
"Meten is weten"

Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 20:48 #462713

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Technisch gezien maakt het niet uit of de shunt in de + of _ zit, alleen hoe is de meter ontworpen, zonder handleiding of schema is er niets zinnigs te zeggen, wat er nodig is om het aan te passen naar een shunt in de +.




p.s. de auto weg gebracht, laadt niet volgens de monteur een kapotte dynamo, toen ik vroeg of hij de altenator bedoelde zei hij, nee de dynamo!
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 20:49 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 20:57 #462714

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Beste WADnWind en Yellow Boat,


ik ben niet op het verkeerde been gezet zie pagina 7 en 8 van het Bosch boek door Yellow Boat geplaatst.

zoals ik al schreef "als er een afvlak mechanisme achter zit" dan heeft Yellow Boat een verhaal.

Yellow boat heeft een verhaal!

Ik wist niet ( maar nu wel en dank daarvoor ) dat er een spanningsregelaar in de dynamo is ingebouwd, dus er wel degelijk een "goede" gelijkspanning geleverd wordt.

met nadruk "goede" want het is nooit een spanning als van een accu!

Maar dit is niet het verhaal van Dehler want daar komt nog geen dynamo in voor!

Dus stel ik voor om ons te richten op zijn verhaal!

vriendelijke groet
Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 20:59 #462716

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
henkvd schreef :

p.s. de auto weg gebracht, laadt niet volgens de monteur een kapotte dynamo, toen ik vroeg of hij de altenator bedoelde zei hij, nee de dynamo!

Die is leuk! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 01 dec 2013 23:25 #462738

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
dehler schreef :
Probeer wat vragen te beantwoorden.
Ten eerste is dit een experiment om de laadstroom van de dynamo te monitoren door middel van een stroom meter met shunt.
War er door mij beschreven is getest, gezien en ligt op de meet tafel.
Er is nog geen dynamo of accu bij geweest.
Alleen een zuivere gelijkspanning.
DE dynamo kan niet van massa gescheiden worden dus vandaar dit idee.
De leergang van Bosch heb ik in mijn bezit en reeds gelezen.
De pulserende gelijk spanning uit een dynamo is gedeeltelijk waar omdat je een 3 fasen gelijk richting krijgt en deze redelijk is voor een accu.
Het zou heel goed kunnen dat de minnen aan elkaar liggen en zal ik over moeten gaan naar een dc/dc isolatie zoals dit.

www.meanwell.nl/products/Meanw...25mA__DCW03A-12.aspx

Dat word de volgende stap om te testen
Wat ik kan proberen om een seperate spanning bron de meter te laten voeden.
Volgens tekening de shunt kant spanning en stroom volgens tekening aan te sluiten. aleen dan wel in de +.

Met de shunt in de min werkt het uitstekend.
Met de shunt in de plus als ik maar 1 meet draadje van de shunt aansluit krijg ik al rare aanwijzingen op de meter.

DC-DC converter is een goed idee, alleen zou ik er 1 kiezen met 1x 12 volt ipv 2x 12 volt uitgang.

www.schukat.com/schukat%5Cpdf....$file/SMU01-spec.pdf

www.schukat.com/schukat%5Cpdf....$file/SPU02-spec.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 02 dec 2013 19:24 #463064

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
MrDJ schreef :
henkvd schreef :

p.s. de auto weg gebracht, laadt niet volgens de monteur een kapotte dynamo, toen ik vroeg of hij de altenator bedoelde zei hij, nee de dynamo!

Die is leuk! :)

Dat je je wagen aan zo een man durft toe te vertrouwen.
Hij weet niet wat je onder je motorkap heeft zitten.
Als de technieker bij mij zou beginnen over een dynamo, zou ik gelijk mijn wagen terug meenemen, en nooit terugkomen.

Een dynamo is een gelijkspanningsgenerator van heel lang geleden, die uitgerust moet worden met een afzonderlijke laadsapnningsregelaar, die ervoor zorgt dat bij hogere toerentallen de hogere uitgangsspanning van de dynamo wordt teruggeregeld.
Als je die er niet tussenzet help je je accu naar de knoppen.
Een alternator is van oorsprong een wisselspanningsgenerator, die voor de auto en voor de kleine vaartuigen is aangepast zodat hij een gelijkspanning afleverd.
De spanningsregeling van een alternator en de gelijkrichting is inwendig en bij goed funtioneren dusdanig dat een passende gelijkspanning van niet meer dan 14,4 V aan de accu wordt geleverd.

Gebruik de termen niet door elkaar.
Want het zijn twee verschillende toestellen.
Het is net zo moeilijk dynamo als alternator te zeggen.
Zeg dan ook het juiste.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digitale combimeter spanning.stroom shunt in de + 02 dec 2013 19:35 #463069

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
dehler schreef :
Een paar dagen geleden twee digitale meters via pakket post binnen gekregen.
1 temperatuur meting voor de koelbox en 1 combimeter.
Op 1 display word spanning en stroom weer gegeven.
En natuurlijk word de shunt weer gegeven in de min en dan werkt het prima.
Maar ik wil de shunt in de 12 volt.
Ik wil de alternator stroom weer gegeven.
Als ik dit doe dan gaat de meter vreemde aanwijzingen aangeven.
Ja en nu, naar mijn idee zou het kunnen met en dc-dc isolatie.
Graag advies.
Misschien iemand die dit ook zo uit gevoerd heeft?
De tekening geeft de normale shunt plaatsing in de min aan.





De reden dat je vreemde metingen krijgt indien je in de positieve kant gaat meten is volgens mij te wijten aan de meter in het apparaat.
Deze meter moet ook voeding krijgen, en deze voeding is afkomstig van de accu. De min van de accu en de min van de meter liggen aan elkaar.
Met een aftakking van de plus wordt in de meter de referentiespanning voor de meter gemaakt. ( Deze is meestal 9V ).
Tijdens je meting ga je de spanning over de shunt op de meter aansluiten, maar deze spanning ligt (als je de shunt in de plus kring zet) rond de 12 V ten opzichte van de min van de meter.
Dit kan de meter niet verwerken.
Als je in de min kring werkt ligt deze spanning rond de 0V en is er niets aan de hand.
Indien je de meter door een aparte accu laat voeden zou het moeten werken, maar dan moet de voeding van de meter altijd los blijven van de boordaccu.
Met een dc/dc isolator moet dit lukken.

Ik zit met hetzelfde probleem, ik wil ook met een shunt in de plus kant gaan meten, en ben er nog niet uit hoe ik het ga uitvoeren.
Maar heb nu eerst andere problemen op te lossen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl