b100 schreef :
alle bedrading bij mij aan boord is nieuw en overbemeten. koelkast draait op vmvk 2,5mm.
Dat zou ik voor een koelkast nou niet echt overbemeten noemen hoor... Het gaat er niet om hoeveel stroom de kabel maximaal kan hebben, maar om de spanningsval die je krijgt als de kabel stroom gaat voeren. Die spanningsval is afhankelijk van de stroom, maar ook (recht evenredig) van de kabellengte.
Een koelkast kan misschien wel 10A kortstondig trekken (die van mij is op 15A afgezekerd). Als je dan een 2.5mm² kabel van 3m lang tussen de accu en de koelkast hebt, dan zal de spanning al bijna 1V inzakken. Dat betekent dat je van de 12.4V die jij blijkbaar minimaal op de accu meet nog maar 11.4V overblijft bij de koelkast. Als je kabel 4m lang is, is de spanningsval al 1.2V.
Ik zeg niet dat dit de oorzaak is van jouw problemen (want blijkbaar koelt hij wel), maar 2.5mm² is echt weinig voor een koelkast en dat zou best rare problemen kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld dat hij kort na het inschakelen al weer uitschakelt omdat de spanning te laag is geworden en dan na een tijdje weer inschakelt omdat de spanning zich heeft hersteld. Misschien kun je eens kijken bij de installatievoorschriften van de koelkast; daarin zou een advies moeten staan. Voor mijn Waeco CU-55 setje geldt dit advies:
Voor een kabellengte van 3m wordt dus 6mm² geadviseerd. Dat is wel aan de ruime kant, maar ik zou zeker 4mm² gebruiken.
Is de koelkast wel rechtstreeks op de accu aangesloten (eventueel via een relais), of loopt dit via je schakelpaneel? Als het via het schakelpaneel gaat, dan is de kabellengte wellicht nog veel groter dan 3m.
Zoals gezegd: misschien is dit niet de oorzaak, maar ook al omdat onlangs de bekabeling is vervangen (wat ik begrijp uit jouw bericht), dan zou ik er zeker naar kijken.
(en inderdaad is gebruik van kabel met massieve kern niet verstandig aan boord)