Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 apr 2018 09:15 #934711

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
WADnWIND schreef :

Inderdaad, dat voorkomt soms dan ook wel eens visgratjes in beeld die veroorzaakt worden door de zwerfstroom tussen voeding PC en monitor. Er loopt dan soms onbedoelde stromen ia de HDMI of VGA kabel en worden de signaal niveau's verschoven.

Durf het bijna niet te zeggen, maar dat is precies de reden dat ik 1 dcdc omvormer aan boord heb, in de voeding van mijn monitor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 09:16 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 24 apr 2018 15:15 #937903

Ik ben meer bang voor schade aan de PC stick of monitor indien de spanningval in één van de voedingskabels een stuk hoger ligt dan in de andere voedingskabel. Het ene apparaat wil dan het andere apparaat gaan voeden via de HDMI afscherming.

Zelfde situatie zal optreden indien er een slechte voedingsverbinding is (met name de 0V) in één van de apparaten. De volledige voedingsstroom zal dan via de HDMI afscherming kunnen gaan lopen. Ook een corroderende of per ongeluk losgetrokken voedingsconnector kan wellicht deze failure mode geven?

HDMI is een lvds interface, de datalijnen zouden behoorlijk immuun voor levelshifting moeten zijn, stroom door de afscherming van de kabel zal andere dingen kapot kunnen maken.

Veiligst lijkt mij een DC/DC converter voor één van de voedingen, maar wat als ik nu extern, alle massa's keihard ga bonden aan elkaar? Dan forceer ik eventuele vereffeningsstromen via dit externe aardingssysteem en neem een eventueel potentiaalverschil over de HMDI interface weg:
  • Monitor via schroef in VESA support of borgingsschroef VGA connector
  • PC stick via afscherming USB-C voedingskabel aan stick-zijde
  • Eventueel nog 0V bij sigarenaansteker en afscherming HDMI kabel bonden[/i]
  • Alles met 2.5 mm2 naar één punt verbonden (geen daisy chain)

Ik kan aan boord, eerst zónder DC/DC converter met open HDMI verbinding, natuurlijk eerst gaan méten wat er over de HDMI poorten voor potentiaal staat. Als dit verwaarloosbaar is (tsja wat is "verwaarloosbaar"), dan is er volgens mij geen aanleiding om extern te aarden of een galvanische scheiding in één van de voedingen op te nemen.

Toch?
Laatst bewerkt: 24 apr 2018 15:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 24 apr 2018 15:26 #937910

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Tja dat kan werken, op dit moment, maar stel dat een van de voedingen van je apparaat een fout gaat vertonen, dan kan er weer van alles mis gaan, en dikwijls niet op de plaats van de oorspronkelijke fout.
Misschien vergezocht, maar op dit ogenblik ben ik ook aan het kijken hoe ik best mijn, nu steeds uitgebreider wordende, elektronica aan elkaar koppel.
Het wordt me daarbij niet gemakkelijker gemaakt door de fabrikanten, want ieder heeft zijn eigen stekker. En alhoewel ik een passende connector gevonden heb, past ze niet helemaal, waardoor ik af en toe slecht contact krijg.
( Ik zal dus tegen mijn zin in, de bekabeling moeten openmaken om de verbinding zonder stekker te maken, of mijn eigen stekker / connector verbinding moeten voorzien.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 24 apr 2018 15:54 #937915

Lastig inderdaad. Wellicht een tip: deze problemen lijken enigszins op veel voorkomende issues met single-ended verbindingen tussen twee (of een netwerk van) audio-apparaten. Daar gaat niet zozeer iets kapot, maar geeft brom. Analogie treedt vooral op bij apparaten die niet dubbel-geisoleerd zijn (en dus met randaarde werken). Potentiaalverschil tussen verschillende randaardes geven daar ook vereffeningsstromen via de afscherming (die daar, itt HDMI), het audiosignaal transporteren.

Los daarvan kan een aardlus, zelfs zónder potentiaalverschil, als een antenne gaan werken en ruis, brom of whatever oppikken.

Ik ga maar per default voor een galvanisch geïsoleerde DC/DC converter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 18 juli 2018 15:12 #961005

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
We hebben er weer 1:




Dit is door een z.g. erkend bedrijf gemonteerd en geleverd en z.g. gecertificeerd???

Voor AIS klasse-A transponder moet je erkent zijn door IlnT om een klasse-A te mogen inbouwen, keuren en certificeren. Van de 11 bedrijven hebben 7 hun goedkeuring laten verlopen of is hun de erkenning ontzegt.

Nu begrijpt iedereen waarom....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 18 juli 2018 16:14 #961020

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
WADnWIND schreef :
We hebben er weer 1:




Dit is door een z.g. erkend bedrijf gemonteerd en geleverd en z.g. gecertificeerd???

Voor AIS klasse-A transponder moet je erkent zijn door IlnT om een klasse-A te mogen inbouwen, keuren en certificeren. Van de 11 bedrijven hebben 7 hun goedkeuring laten verlopen of is hun de erkenning ontzegt.

Nu begrijpt iedereen waarom....

Tja een bedrijf moet tegenwoordig goed zoeken om goede werkkrachten te vinden, dit bedrijf heeft blijkbaar niet goed genoeg gezocht. Of iemand heeft snel snel iets aangesloten.
( kan natuurlijk ook zijn dat na de installatie, de eigenaar van het schip de kabel heeft opnieuw aangesloten na een defectje, dat zal je nooit te weten komen.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 juli 2018 11:29 #961217

WADnWIND schreef :
We hebben er weer 1:


<foto>

Dit is door een z.g. erkend bedrijf gemonteerd en geleverd en z.g. gecertificeerd???

Voor AIS klasse-A transponder moet je erkent zijn door IlnT om een klasse-A te mogen inbouwen, keuren en certificeren. Van de 11 bedrijven hebben 7 hun goedkeuring laten verlopen of is hun de erkenning ontzegt.

Nu begrijpt iedereen waarom....
Deze is vast niet van "ons" B). Het lijkt bijna wel sabotage :ohmy:.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 19 juli 2018 11:31 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 15:23 #961527

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Is zeker niet van "jullie", wees gerust. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 15:25 #961529

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Er was eens:








Een witte glasfiber antenne............. :(

Dit heeft jaren zo gezeten en werd z.g. elk jaar "gekeurd" door een vaag bedrijf uit UK.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 15:36 #961531

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Zelfs witte glasfiber antennes kunnen slijten door wind en zout. na 25-40 jaar waait de polyurethaan coating er gewoon af en blijven alleen de glasvezels over.

Dit komt vaak voor op oudere platforms, maar ook bij schepen waar de antenne al 20 jaar op de mast staat.

Zo "onverwoestbaar" is de witte glasfiber antenne dus niet.















Dit is alemaal op verschillende locaties. Het gevaar is dat als je de antenne vastpakt, dat je de glasvezels in je handen hebt, net als "engelenhaar" in de kerstboom.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 juli 2018 15:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 16:05 #961536

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Dat afslijten kan nog veel sneller, stuur ze maar naar bv Marokko, zand en altijd wel voldoende wind, vast pakken zonder handschoen is dan niet handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 16:16 #961540

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
henkvd schreef :
Dat afslijten kan nog veel sneller, stuur ze maar naar bv Marokko, zand en altijd wel voldoende wind, vast pakken zonder handschoen is dan niet handig.

Dat wil ik best geloven!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 17:05 #961548

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Maar Yugo, is er dan niemand aan boord van zo’n platform die wat eerder bij zichzelf denkt; “Hmmm, die antenne is wel op, laat ik eens wat ondernemen”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 18:15 #961567

Denk dat dit soort platforms minimaal bemand zijn, waarbij de shifts standaard inspectierondjes lopen. Voor dit soort specifieke inspecties nodigt men geplande specialisten uit (waarbij het interval...blijkbaar nogal...te lang is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 21:53 #961635

Radiokeuring is 1 x per jaar. Ook op een platform... maar misschien maken deze antennes geen deel uit van de te keuren apparatuur.... B).
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 22:33 #961640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Belerion II schreef :
Radiokeuring is 1 x per jaar. Ook op een platform... maar misschien maken deze antennes geen deel uit van de te keuren apparatuur.... B).

Ja, dat maakten de antennes wel uit van de verplichte apparatuur.
De firma die keurde heeft er heel erg met de pet naar gegooid. Waar ik 4 dagen voor nodig had, deed die firma er 2 weken over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 juli 2018 22:35 #961643

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
koko schreef :
Maar Yugo, is er dan niemand aan boord van zo’n platform die wat eerder bij zichzelf denkt; “Hmmm, die antenne is wel op, laat ik eens wat ondernemen”?

Dit is wat ik bij een 1e initiële keuring aan trof bij een nieuwe klant 1 1/2 jaar geleden.
Mijn bek viel ook open.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 juli 2018 06:51 #961654

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
koko schreef :
Maar Yugo, is er dan niemand aan boord van zo’n platform die wat eerder bij zichzelf denkt; “Hmmm, die antenne is wel op, laat ik eens wat ondernemen”?

Een laagje topcoat erover en die kan weer jaren mee. Klusje van ongeveer 100 euro inclusief werktijd.
( dus 50 euro materiaal 50 euro werkuren.)
Of je koopt een nieuwe kostprijs ??? 300 Eu
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 juli 2018 06:55 #961655

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tony2920 schreef :
koko schreef :
Maar Yugo, is er dan niemand aan boord van zo’n platform die wat eerder bij zichzelf denkt; “Hmmm, die antenne is wel op, laat ik eens wat ondernemen”?

Een laagje topcoat erover en die kan weer jaren mee. Klusje van ongeveer 100 euro inclusief werktijd.
( dus 50 euro materiaal 50 euro werkuren.)
Of je koopt een nieuwe kostprijs ??? 300 Eu

Daar gaat het mij niet om. Het idee dat je ergens langs loopt, op een plek waar je ook iets te zeggen hebt en er dan onverschillig in bent of iets kapot of hevig versleten. Onbegrijpelijk vind ik zo iets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 juli 2018 06:59 #961656

koko schreef :
Tony2920 schreef :
koko schreef :
Maar Yugo, is er dan niemand aan boord van zo’n platform die wat eerder bij zichzelf denkt; “Hmmm, die antenne is wel op, laat ik eens wat ondernemen”?

Een laagje topcoat erover en die kan weer jaren mee. Klusje van ongeveer 100 euro inclusief werktijd.
( dus 50 euro materiaal 50 euro werkuren.)
Of je koopt een nieuwe kostprijs ??? 300 Eu

Daar gaat het mij niet om. Het idee dat je ergens langs loopt, op een plek waar je ook iets te zeggen hebt en er dan onverschillig in bent of iets kapot of hevig versleten. Onbegrijpelijk vind ik zo iets.

Mwa in mijn imtech tijd deed ik dat in het begin steeds netjes , tot je er achter komt dat kantoor er toch niets mee doet.

Na een paar weekjes gaat dat meld gevoel wel over hoor :P

Behalve als het echt levensbedreigend wordt of iets in die richting
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 juli 2018 07:00 #961657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
koko schreef :
Tony2920 schreef :
koko schreef :
Maar Yugo, is er dan niemand aan boord van zo’n platform die wat eerder bij zichzelf denkt; “Hmmm, die antenne is wel op, laat ik eens wat ondernemen”?

Een laagje topcoat erover en die kan weer jaren mee. Klusje van ongeveer 100 euro inclusief werktijd.
( dus 50 euro materiaal 50 euro werkuren.)
Of je koopt een nieuwe kostprijs ??? 300 Eu

Daar gaat het mij niet om. Het idee dat je ergens langs loopt, op een plek waar je ook iets te zeggen hebt en er dan onverschillig in bent of iets kapot of hevig versleten. Onbegrijpelijk vind ik zo iets.

Schijnt een typische Engelse werknemers houding te zijn......
Waarschijnlijk het zelfde type dat voor de brexit gestemd heeft, maar geen flauw idee wat het inhield.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 juli 2018 07:07 #961659

Precies Jeroen: de zoveel mogelijk beperkte bemanning op zo’n platform heeft een tot op de uren begroot takenpakket dat zich op de essentie richt: process veiligheid, zero leaks en produktie. Wordt (anoniem, Solomon) tussen bedrijven gebenchmarked: aantal kleppen per operator, alarmen per panelpositie per uur etc: op dat niveau dus. Een degraderende antenne hoort daar niet bij. Veel efficienter om daar frequent (nou ja...) specialisten voor in te zetten die weten wat ze doen hiermee.

Ben je nu minder verbaasd koko?
Laatst bewerkt: 21 juli 2018 07:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 juli 2018 09:54 #961684

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Gaat te vaak om de papiertjes die moeten kloppen, dat is veel belangrijker dan de werkelijke situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 25 juli 2018 17:10 #962762

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nachtvlinder schreef :
Precies Jeroen: de zoveel mogelijk beperkte bemanning op zo’n platform heeft een tot op de uren begroot takenpakket dat zich op de essentie richt: process veiligheid, zero leaks en produktie. Wordt (anoniem, Solomon) tussen bedrijven gebenchmarked: aantal kleppen per operator, alarmen per panelpositie per uur etc: op dat niveau dus. Een degraderende antenne hoort daar niet bij. Veel efficienter om daar frequent (nou ja...) specialisten voor in te zetten die weten wat ze doen hiermee.

Ben je nu minder verbaasd koko?

Nee, eigenlijk meer verbaasd. Het bedrijf kiest er blijkbaar voor het personeel zo te instrueren dat oogkleppen lonen. Zal qua productie wel beter zijn, maar qua veiligheid vraag ik me dat dan af. Die antenne zal zo’n issue niet zijn. Maar hoe gaat men dan om met andere dingen?
Maar das erg off topic natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 25 juli 2018 20:49 #962845

Juist doordat men zich op safety critical elements richt, en zich niet laat afleiden door een verharende antenne is het veilig. Laatst hierover een gesprek gehad met een collega die eerder jarenlang offshore installation manager is geweest over “omgang met veiligheid” op zo’n platform. Discussie zou te ver buiten dit topic gaan, maar ik herinner nog een uitspraak (zoals dat alleen in native-Engels kan): “you know, on a platform, if the shit hits the fan, you’ve got nowhere to run...” Het team zorgt echt goed voor zichzelf dus en weet wat belangrijk is (en wat dat niet/minder is of beter uitbesteed kan worden)...
Laatst bewerkt: 25 juli 2018 20:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl