Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 mei 2019 06:28 #1046456

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
4. De pin is platgeknepen

Niet vèr genoeg platgeknepen....zo klemt ie toch niet :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 mei 2019 09:52 #1046518

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
wurgen dat kreng!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 mei 2019 17:57 #1046665

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
It Paradyske schreef :
1. Kern niet gesoldeerd
2. Massieve draad ipv soepel
3. Het diëlektricum ligt te ver terug
4. De pin is platgeknepen

1 = correct
2 = ook correct, maar..
3 - kan je hier niets van zeggen,
4 - fout, niks platgeknepen.

In de radio communicatie wereld zijn t/m 10 en 15mm de meeste coaxkabels voorzien van een flexibele kern. Uitzondering is Aircell-5.
Boven de 15mm zijn de 50Ohm kabels ook massief. In de 75ohm radio en TV wereld zijn hebben de meeste kabels een massieve kern.

Nu het leukste; wat we zien is geen soldeertin op de kern, maar een aluminium-verkoperde kern. Primair bedoeld als gewichtsbesparing en secundair als kosten besparing
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 mei 2019 18:04 #1046668

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
WADnWIND schreef :
snip 8--
Nu het leukste; wat we zien is geen soldeertin op de kern, maar een aluminium-verkoperde kern. Primair bedoeld als gewichtsbesparing en secundair als kosten besparing

Is dit slecht ?
Of meer een alternatief ?

Wat zijn de nadelen ?
- Meer kans op breuk?
- Niet / ( moeilijk) te solderen ?
- Hoe moet je er mee omgaan ?
of moet je dit gewoon nooit gebruiken ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 mei 2019 18:05 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 mei 2019 18:30 #1046674

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Tony2920 schreef :
WADnWIND schreef :
snip 8--
Nu het leukste; wat we zien is geen soldeertin op de kern, maar een aluminium-verkoperde kern. Primair bedoeld als gewichtsbesparing en secundair als kosten besparing

Is dit slecht ?
Of meer een alternatief ?

Wat zijn de nadelen ?
- Meer kans op breuk? Zeer zeker op schepen!
- Niet / ( moeilijk) te solderen ? Valt wel mee, maar de alu kopse kant vertinnen lukt niet
- Hoe moet je er mee omgaan ?

of moet je dit gewoon nooit gebruiken ?
precies, op schepen vermijden ivm bewegen, waardoor verhoogde kans op breuk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 mei 2019 18:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 juni 2019 11:41 #1054692

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
En om het risico van koper diefstal te verminderen. Bij ProRail tenminste.
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 juni 2019 13:01 #1054712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
PvdE schreef :
En om het risico van koper diefstal te verminderen. Bij ProRail tenminste.

Dat schijnt op de Noordzee nagal mee te vallen.... :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 juli 2019 05:50 #1060262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Deze keer een los getrilde stekker die niet getapt was met zelfvulcaniseerende tape.





Het betreft de antenne voor communicatie met de helicopter, toch wel belangrijk (als je weer naar huis wilt :whistle: ).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 juli 2019 05:59 #1060264

  • mvdp
  • mvdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 189
Is dat nummer nu 6286 of 9879?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 juli 2019 06:07 #1060265

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
:laugh: :laugh:
Zeg jij het maar.......... ;)





Iene miene mutten...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 juli 2019 07:03 #1060279

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
WADnWIND schreef :
Deze keer een los getrilde stekker die niet getapt was met zelfvulcaniseerende tape.





Het betreft de antenne voor communicatie met de helicopter, toch wel belangrijk (als je weer naar huis wilt :whistle: ).

Wat doe je in zo een geval?
Nieuwe stekker want er zit behoorlijk wat corrosie op,
of oppoetsen en terugsteken ?
En hoe zie zo een stekker eruit als die wel ingepakt was in zelfvulcaniserende tape ?

Is "liquid rubber" een mogelijk alternatief of vergaat dat te snel indien blootgesteld aan UV en zout water ?

Zijn er ook andere betere stekkers die je niet moet aftapen ?
En wat is het prijsverschil ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 07:04 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 juli 2019 07:35 #1060287

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Je moet je dan redden met de beschikbare middelen. Ik heb tijdens een survey geen tools mee (omdat dat een andere discipline is).

Dus schoonmaken, terug zetten, vettigheid er bij voor de antennemoer.
Grote baco en vulc.tape.
Daarna was de SWR 1:1,08 niets te klagen dus.

Ingetapte stekkers komen na 5 jaar meestal als nieuw er onder vandaan.
Helaas is er erg veel verschil in kwaliteit van zelf vulkaniserende tape merken.
Nitto beschouw ik als ongeslagen de beste, 3M is erg matig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 07:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 juli 2019 18:51 #1060479

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
WADnWIND schreef :
Je moet je dan redden met de beschikbare middelen. Ik heb tijdens een survey geen tools mee (omdat dat een andere discipline is).

Dus schoonmaken, terug zetten, vettigheid er bij voor de antennemoer.
Grote baco en vulc.tape.
Daarna was de SWR 1:1,08 niets te klagen dus.

Ingetapte stekkers komen na 5 jaar meestal als nieuw er onder vandaan.
Helaas is er erg veel verschil in kwaliteit van zelf vulkaniserende tape merken.
Nitto beschouw ik als ongeslagen de beste, 3M is erg matig.

Bedankt, vooral dat laatste is erg nuttige informatie,
waar wij anders pas na jaren achter komen.
Toen ik nog werkte moest ik het doen met wat de baas leverde.
Desnoods elk jaar opnieuw. ( in plaats van 1 keer in de 4 jaar . )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 14:23 #1109792

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Dit troffen we vandaag aan, waarbij de +24 volt tegen het geïsoleerde chassis gekomen was van een klasse-A transponder. Echter de computer die aan de seriële poort vast zat was niet geisoleerd.
Wellicht dat het gebruik van een USB isolator dit voorkomen had.
De Computer blijkt ook Byond Repair....








De kortsluitstroom is via de VHF antennestekker op de printplaat binnen gekomen en 3 verdiepingen lager via de Seriële sub-D9 stekker weer naar buiten.
Aan het stekkertje is te zien dat het alleen via de massa gebeurd is.
De AIS transponder zwijgt in alle talen. Verder op het processor board is nog meer stuk en sporen. Zelfs op het displayboard zijn sporen zichtbaar. Een enorme hoeveelheid kortsluit geweld.

Het ontbreken van een USB isolator is toch een vorm van onkunde of verkeerde zuinigheid?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 14:27 #1109794

Precies pinnetje 5 he. :) (ground)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 14:37 #1109802

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Yep


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 14:37 #1109803

WADnWIND schreef :
Het ontbreken van een USB isolator is toch een vorm van onkunde of verkeerde zuinigheid?
In mijn geval zeker onkunde- hoe meer ik lees over gelijkstroom, hoe minder ik dr van begrijp. Is d'r een draadje die het waarom, hoe, waar en wanneer van zo'n isolator uitlegt?

Niet dat ik nu veel doe met USB, maar onkunde is toch jammer he....
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 15:21 #1109816

Maarten-IW31 schreef :
Is d'r een draadje die het waarom, hoe, waar en wanneer van zo'n isolator uitlegt?

Niet dat ik nu veel doe met USB, maar onkunde is toch jammer he....

Meerdere draadjes denk ik zo.
Maar het principe is simpel.
Als je 2 plekken in een installatie beide aan de 0 en/of aan de aarde vastmaakt en er blijkt een spanningsverschil (Volts) te bestaan tussen die 2 plekken dan zal er stroom (Ampères) gaan lopen.
In dit geval tussen de antenneaansluiting bij de antenne (vast wel aan een of andere aarde aangesloten) en de Ground-pin van de Serial Connector. Die zat wellicht aan de 0 van de 24V, en/of aan een andere aarde.
De stroom zoekt dan de weg van de minste weerstand over alles wat tussen die 2 punten ligt, in dit geval een AIS en een PC. Stroomsterkte kan flink worden, zoals te zien is. Smelten, fikken, roken, alles is mogelijk.
Overigens is hier geen sprake van een USB-aansluiting, lijkt het, maar een seriële. Maakt verder niet uit, het kan allebei erg fout gaan.

Een USB-isolator blokkeert of beperkt zo'n eventuele lekstroom.
Maar er zijn ook andere maatregelen nuttig:
- geen aarde aan de kiel of motor van de boot maken vanaf de 12v-Nul
- ook de aarde van de walstroom nergens aan de boot vast
- antennes geheel geisoleerd van de mast houden, dus niet op metalen beugeltjes
-
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 dec 2019 15:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 15:24 #1109817

En de transponder is niet goed ontworpen, omdat de printbaan doorgaat.
Die te dun is voor die stromen, heet wordt en t begeeft.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 15:55 #1109823

De werkelijke oorzaak is natuurlijk , zoals heel vaak blijkt , te dunnen bedrading in een boot tussen accu en gebruikers . En juist de - draad ( massa dus) wodt vaak simpelweg vergeten omdat lang niet iedereen beseft dat die voor de helft de weerstand van de aan- en afvoerstroom bepaalt.
En dan krijg je inderdaad die spanningsverschillen .
Overigens niks nieuws . Dergelijke problemen ken ik ken ik amar al te goed van procesbestureingen in chemische fabrieken als de massaaansluitingen niet in orde zijn.
Met USB op zich heeft dit niets te maken behalve dan dat USB ook een minaansluiting heeft.
Als je gewoon zorgt dat alle min/massa aansluitingen goed zijn en dik genoeg treedt een dergelijk probleem ook niet op.
Eigenlijk is een USB isolator dan ook een gevolg bestrijden , geen oorzaak bestrijden.
Maar het helpt natuurlijk wel .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 15:59 #1109824

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
roozeboos schreef :
En de transponder is niet goed ontworpen, omdat de printbaan doorgaat.
Die te dun is voor die stromen, heet wordt en t begeeft.

Probleem is dat geen enkele printbaan breed genoeg is voor dit geweld.
Bij de duurdere transponders zijn alle in- en uitgangen ook geïsoleerd.
Maar ja, een consument kiest vaak voor zijn beurs en minder voor kwaliteit. En heeft niet altijd overzicht over de mogelijke consequenties.
Vaak gaat het goed, soms niet.

Als je voldoende verstand hebt van de materie, kan je de potentiële risico's zelf overzien. Echter vaak wordt een product om de prijs aangeboden door leveranciers en (web)winkels, zonder te wijzen op mogelijke risico's. Buiten het feit dat niet iedere consument dit kan overzien, zijn er weinig leveranciers/winkels/webshops die hier uberhaupt iets over (kunnen) zeggen.
Ook ZF staat vol info waarbij de details niet bekend zijn, geeft niet, maar het heeft wel een risico consequentie.

Ik doe daar ook aan mee, maar houdt er rekening mee dat goedkoop wel eens duurkoop kan zijn. It's all in the game.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 16:02 #1109825

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Als de bewuste monteur/eigenaar de zekering had afgeschakeld was het niet gebeurd........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 17:44 #1109845

Baasklusje schreef :
De stroom zoekt dan de weg van de minste weerstand over alles wat tussen die 2 punten ligt.

Zucht, en Georg (Ohm) draait zich weer eens in zijn graf om.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 18:06 #1109850

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
It Paradyske schreef :
Baasklusje schreef :
De stroom zoekt dan de weg van de minste weerstand over alles wat tussen die 2 punten ligt.

Zucht, en Georg (Ohm) draait zich weer eens in zijn graf om.
Wat is hier dan verkeerd aan?
Behalve dan misschien dat er, door de gekozen worden '..zoekt dan de weg..' de schijn van een zekere mate van intelligente stroom wordt gewekt?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 16 dec 2019 18:22 #1109852

It Paradyske schreef :

Zucht, en Georg (Ohm) draait zich weer eens in zijn graf om.

Alleen als hij nog leeft ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl