Na het zeilseizoen komt het klusseizoen! Dus weer verder met de (groeiende) todo lijst.
Orange Sunset schreef :
Klussen gaat wat langzamer, maar hier even een update.
12v systeem even kort doorgemeten met de accu’s en zonnepanelen ontkoppeld. Volgens mij zit er ergens een ‘stray current’, dus nog wat onderzoek doen naar de oorzaak.
Weerstand tussen pool aansluitingen (los gekoppeld):
- Koelkast accu: 7,7kOhm - NOK!
- Startaccu: 14,9kOhm - OK!
- Service accu: 9kOhm - NOK
Dus even stappenplan volgen:
[…]
Boot staat inmiddels 2 weken op de kant, maar vanavond weer verder gekomen en de oorzaken gevonden van de ‘stray currents’ of ground loops. De koelkast stond uitgeschakeld met zijn draaischakelaar, maar dat zorgde ervoor dat er toch nog stroom getrokken werd. De koelkast zit niet op het schakelpaneel geschakeld. Nog een ander ‘lek’ gevonden in de achterkajuit. Het bleek dat er nog een tweede autoradio onder een trede van een opstapje verborgen zat. Indien bakboord verlichting ingeschakeld was zorgde deze net als de koelkast voor een ‘lek’. Maar gemakkelijk op te lossen door de ‘BB cabin lights’ op het schakelpaneel uit te schakelen. Hierna geen vreemd oplichtende lampjes meer
Maw, het was apparatuur die ondanks uitgeschakeld toch wat stroom trekken.
Tevens erachter gekomen dat de koelkast accu en service accu in parallel staan en dus niet van elkaar gescheiden zijn.
De upgrade naar LiFePo4 is langzaam begonnen. En dus vandaag even wat maten opgenomen om te kijken hoe en waar ik alle nieuwe apparatuur kwijt kan.
Ik kwam ook een speciaal soort torpedo-zekering tegen, in dit geval voor de autopiloot
De kabels mogen ook wel wat beter geordend worden (kwam ook nog wat losse eindjes tegen
):
Het 230v systeem benodigd ook nog wat aandacht. De CEE stekker zit trouwens in de ankerkist, lekker dicht bij de gasbun.
En nog wat maten opgenomen om de bok voor de mast iets aan te passen en te gebruiken om de giek op te laten rusten voor een winterzeilje over de kuip.
Had ik al verteld dat de Campinggaz gasfles gas lekte na verwijderen uit de boot? Het ingebouwde ventiel sloot niet helemaal. Ik was blij dat ik het gas rook in de kofferbak van de auto toen ik er nog iets in legde
En mocht iemand weten waar je nog onderdelen krijgt voor dit schakelpaneel van SUFA dan hoor ik het graag (kan er nergens iets van vinden? Pre-internet era?):
En weer het lijstje bijgewerkt en aangevuld:
- Bok giek opvullen + zeil spannen over kuip + kuiptent en sprayhood verwijderen
- 12v systeem nakijken en verbeteren - in progress
- Plaatsen aardlekautomaat 230v
- Verplaatsen CEE stekker uit ankerkist naar kuip
- Vervangen gasslangen + afpersen + nieuwe gasflessen inc drukregelaars
- 12v DIN stekker stuurstand geschikt maken minimaal voor gebruik laptop lader (60watt)
- Vervangen slechte kogelkranen en huiddoorvoeren
- Saildrive manchet vervangen en servicen
- Anodes vervangen (saildrive + kiel)
- DST800 dieptemeter monteren
- Garmin instrument tbv dieptemeter monteren
- Aanvoerslang toilet vervangen
Verstaging vervangen (zaterdag gaat deze erop)
Wantputtingen opnieuw kitten - done!
Ruiten luiken opnieuw kitten - geen lekkage meer gehad sinds nieuwe kabeldoorvoer bij mastvoet, mogelijk lekte water door de sandwich dek en kwam bij luiken naar buiten, wel in de gaten blijven houden.
Mast opnieuw bekabelen - done!
Garmin instument tbv windmeter monteren
Garmin windmeter monteren - done!
Lasdoos mastvoet vervangen door normale kabeldoorvoer (Cableport)
Plafondventilatoren vervangen
Verlichting kabels mast onderdeks koppelen (+3kleuren licht)
Marifoon kabel onderdeks connectoren solderen en aansluiten
Garmin windmeter kabel + ‘computer’ onderdeks (provisorisch) monteren en aansluiten
PTT schakelaar Shipmate RS 8100 nakijken of toch nieuwer model aanschaffen? - contactspray doet wonderen
Ordenen kabels mast + dichtmaken plafond
- …