Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet??

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 06:47 #1063125

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
@Erik de Jong een verwijzing naar een boek die dit doorrekenen van zo een romp uitlegt? Lijkt me interessant ook voor de TS. Al met al een enorm leuk onderwerp handen beginnen bijna te jeuken om een plakhouten romp te bakken werken met hout is zo leuk jammer genoeg geen garage bij mijn huis.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 13 juli 2019 06:50 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 07:50 #1063148

freek1970 schreef :
@Erik de Jong een verwijzing naar een boek die dit doorrekenen van zo een romp uitlegt? Lijkt me interessant ook voor de TS. Al met al een enorm leuk onderwerp handen beginnen bijna te jeuken om een plakhouten romp te bakken werken met hout is zo leuk jammer genoeg geen garage bij mijn huis.

Freek

TS moet gewoon aan Erik vragen om het uit te rekenen. Gewoon een kort betaald klusje. Heb je in ieder geval de juiste input van iemand die er echt verstand van heeft.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 08:10 #1063159

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Ken je elements of boat strength en principles of yacht design Al Freek?

Ja, ik zou ook wel eens een mooi rompje in elkaar willen plakken van hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 08:27 #1063160

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Erikdejong schreef :
(...) Dat laatste is met de hand (zonder computer) echt maar anderhalf uur werk, ik kan er dan ook echt met mijn niet bij dat jullie er allemaal zo moeilijk over doen.

Een ervaren constructeur begint met een pakket van eisen, welke belasting moet de constructie kunnen weerstaan. Vervolgens gaat die aan de slag met zijn toolbox van gezonde ontwerpprincipes en materiaalspecificaties om tot een optimaal ontwerp gekomen.

Als laatste kun je dan een check doen met een berekening van het ontwerpresultaat. In het geval van deze romp ontbreekt veel te veel informatie voor het beschreven proces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 09:00 #1063163

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 450
Nogmaals, 9 mm plakhout, 24 voet en geen ambities voor een poolreis. Echt teveel van het goede om opnieuw te gaan ontwerpen. Hoe denken jullie dat de gemiddelde AWB aan elkaar blijft hangen?
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 09:30 #1063170

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13435
Je kunt met wat basiskennis op de achterkant van een bierviltje uitrekenen dat de oplossing die ik getekend heb minimaal 11/4 sterker is dan het oorspronkelijke ontwerp met een eiken spant van 45x30mm die met mechanische bevestigingen op de stringers is gezet. De afschuif kracht die een schroef of spijker kan opnemen is al heel klein. Afgezien dat het stringertje maar weinig diagonale stijfheid bezit. De sterkte van het oorspronkelijke bedoelde spant moet bijna volledig uit de hoogte van 45mm komen. Daar in tegen heeft de nieuwe constructiehoogte van 70mm. Dan heb ik het nadrukkelijk niet over breeksterkte maar over buigstijfheid voor breuk. Ik heb er niet aan gerekend maar het eerste wat zal bezwijken bij overbelasting is hoogst waarschijnlijk de 9mm huid en de stringers.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 12:29 #1063203

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ken je elements of boat strength en principles of yacht design Al Freek?

Ja maar is een jaren 60 boek met imeriaal stelsel toch?

@Noreen klinkt goed!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 12:51 #1063209

freek1970 schreef :
Ken je elements of boat strength en principles of yacht design Al Freek?

Ja maar is een jaren 60 boek met imeriaal stelsel toch?

@Noreen klinkt goed!
Principles of yacht Design is uit de jaren 90 en word telkens geupdate. De nieuwste herziene versie is maar een jaar of 10 oud.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 12:54 #1063210

CeesS schreef :
Een ervaren constructeur begint met een pakket van eisen, welke belasting moet de constructie kunnen weerstaan. Vervolgens gaat die aan de slag met zijn toolbox van gezonde ontwerpprincipes en materiaalspecificaties om tot een optimaal ontwerp gekomen.
Voor een zeilboot is dat de equivalente waterkolom. Die word aan de hand van vuistregeltjes vastgesteld en zijn afhankelijk van de maat en de snelheid van de boot. Kookboek engineering noemen we dat in de wereld van de scheepsbouw.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 13 juli 2019 13:36 #1063212

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik, Ik haalde m door elkaar met Skene's Elements of Yacht Design en die is oud 1904-1973 wil niet zeggen slecht maar doordat het oud en imperiaal is onnodig moeilijk.
Enfin die Principles of Yacht Design is denk ik i.d.d. wel een om eens naar te kijken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 13 juli 2019 13:37 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 05:44 #1063308

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Heb eventueel een digitale versie van Principles of Yacht design. 70 Mb, kan via WeTransfer verzonden. Stuur maar een PB als je interesse hebt. Taaie kost, beschrijft het iteratief ontwerpproces. Inclusief tuigage, kiel en roer, en de krachten daarvan die door de romp moeten worden opgenomen. Afhankelijk van de wensen van de toekomstige eigenaar ten aanzien van snelheid en zwaarte van vaargebied.
Laatst bewerkt: 14 juli 2019 05:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 05:48 #1063309

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ceess
Leuk dat je m aanbied of het boek leuk is nog ff afwachten net wat je zegt waarschijnlijk taaie kost.
Je hebt een PB!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 11:16 #1063380

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het kan ook in 17 MB.

Wel de tweede editie, dus op een aantal punten nog niet aangepast aan de huidige iso normen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 11:28 #1063383

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Je kunt ook de vigerende norm (NEN-EN-ISO 12215-5 van anderhalve maand geleden) gebruiken.

Als je €181 wat aan de prijzige kant vindt en wel eens bij Delft in de buurt komt kun je de norm ook kosteloos gaan inzien bij NEN. (Vlinderweg 6, vlakbij station Delft Zuid en via de Kruithuisweg snel aan te rijden vanaf de A13.

Met een beetje mazzel krijg je er op kosten van het huis een kop koffie bij. Je mag niks printen, maar wel aantekeningen maken. Doe ze de groeten maar van me.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 12:29 #1063408

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi JotM, nou ja mooi, bak leesvoer.
Indrukwekkend dat de mast van een moderne 40 voeter zo ongeveer een druk van 7,5 ton op de mastbalk zet!
@TS Ik zou de romp even door laten rekenen door iemand met deze wetenschap in het achterhoofd maar komt vast goed.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 13:08 #1063414

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
freek1970 schreef :
@TS Ik zou de romp even door laten rekenen door iemand met deze wetenschap in het achterhoofd maar komt vast goed.
Gezien de info van TS op LinkedIn is 'ie daar zelf heel best toe in staat. :)

Edit:
De nieuwe versie van de norm brengt wel wat wijzigingen met zich mee:
The main changes compared to the previous edition are as follows:
— clarification of the scope and of many definitions, dimensions, and assessment;
— definition of a theoretical hull/deck limit height ZSDT in Table 3;
— renaming of nGC into kDYN in Table 7;
— lowering of the values of kL in the aft part of the craft in Table 8;
— deletion of kAR min, to better consider large panels, mainly sandwiches, in Table 9;
— improvement of the values of kSUP in Table 10;
modification of design pressures for motor and sailing craft in Tables 12 & 13;
modification of design stresses introducing kBB and kAM factors in Tables 15 to 17;
— incorporation of requirements for work boats in Table 2, Clause 12 and Annex J;
possibility to use a wider range of assessment methods detailed in Table 18;
move of the previous assessment method (now called "simplified") in Annex A;
improvements/clarification of the simplified method (panel assessment, hard chined sections, frameless sections, simple and double curvature, attached plating, requirements for core, etc.);
— development of Annex C for the determination of mechanical properties of composites; reminder in A.14 of the requirements of ISO 12215-9 on reinforcement of the hull in way of ballast keel attachment;
— new Annex I only recommending minimum thickness for single skin and sandwich that are no longer mandatory;
— new Annex J defining different types of commercial craft and workboats and their requirements;
— new Annex K defining loads induced by outboard engines;
— new Annex L proposing an application sheet of this document to explain how it has been used;
— for clarity, this edition generally uses tables to present formulas and requirements.

A list of all parts in the ISO 12215 series can be found in the ISO website.
NOTE The mechanical properties of ISO 12215-1 to -3 are largely superseded by the ones of this document.
Bijlage F, met mechanische eigenschappen van verschillende houtsoorten en gelamineerde platen (hoe je ze ook noemt :whistle: ) is ook wel erg handig.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 juli 2019 13:50 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 14:14 #1063427

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
freek1970 schreef :
Mooi JotM, nou ja mooi, bak leesvoer.
Indrukwekkend dat de mast van een moderne 40 voeter zo ongeveer een druk van 7,5 ton op de mastbalk zet!
Op het moment dat je het ontwerp van een "echt modern" ontwerp wil volgen moet je trouwens de 4de editie hebben, waarin ipv de "YD40" een "YD41" ontworpen wordt obv een nieuwere versie (de zojuist ingetrokken versie om precies te zijn) van de ISO norm.
Maar ook deze editie loopt inmiddels dus achter bij de internationale normalisatie.

Edit:
Zal nog pPlaatjes toevoegen die het verschil laten zien:


YD40 (2de editie PoYD)


YD41 (4de editie PoYD)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 juli 2019 17:35 door JotM. Reden: Afbeeldingen toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 14:29 #1063430

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13435
JotM schreef :
Edit:
De nieuwe versie van de norm brengt wel wat wijzigingen met zich mee: enz,enz,enz ...

Waarom verbaast mij het niets dat Cees van Tongeren zelfs niet uit de losse pols iets wil zeggen over de aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp. Cees is daarvoor te gepokt en gemazeld.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 14:56 #1063437

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
3Noreen schreef
Waarom verbaast mij het niets dat Cees van Tongeren zelfs niet uit de losse pols iets wil zeggen over de aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp. Cees is daarvoor te gepokt en gemazeld.

Ja ISO zus NEN norm zo...denk dat je daarop doelt en daar niet verantwoordelijk voor willen worden gesteld denk ik voor een bootje.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 14 juli 2019 15:05 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 14 juli 2019 15:11 #1063439

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
3Noreen schreef :
JotM schreef :
Edit:
De nieuwe versie van de norm brengt wel wat wijzigingen met zich mee: enz,enz,enz ...

Waarom verbaast mij het niets dat Cees van Tongeren zelfs niet uit de losse pols iets wil zeggen over de aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp. Cees is daarvoor te gepokt en gemazeld.

Het is volgens mij net wat je wil.
Deze romp stamt volgens TS uit de jaren negentig, wordt niet nu pas in het economisch verkeer gebracht en is bovendien zelfbouw. Dat zou, hebben we in een ander draadje gezien, nog een dingetje kunnen zijn mocht TS het schip ooit nog richting België willen verkopen.

Maar voorlopig denk ik niet dat er meer nodig is dan TS zelf gemoedsrust verschaffen. Daarvoor zie ik nog steeds niet in dat er meer nodig is dan nagaan of wat TS wil leidt tot een constructie die qua stijfheid en sterkte gelijkwaardig is aan de originele constructie. In de eerste zit de "hoogte" van de verstijvers tot de derde macht (zoals Erik al duidde), in de tweede zit de "hoogte" van spanten (of doorsnede van schotten) tot de tweede macht (zoals CeesS al duidde).
Moeilijker hoeven we het toch ook niet te maken, zolang je de zaak niet als nieuw schip op de markt wil gaan brengen?

Dus dat bedoel ik met "het is net wat je wil". Voor gemoedsrust kun je volgens mij zo klaar zijn.
Voor "CE-markering" volgens Erik ook. Daar denk ik dat je net iets langer bezig zult zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 juli 2019 17:58 door JotM. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 15 juli 2019 04:28 #1063540

NEN, ISO, CE PoYd en noem ze maar allemaal op stellen MINIMALE eisen. Vrijwel iedere redelijk ontworpen boot gaat dik over die minimale eisen heen. Cees van Tongeren weet dat ook en zal er geen moeite mee hebben om adviezen te geven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 15 juli 2019 06:00 #1063549

TS had Cees v Tongeren toch al benaderd?
Begreep ik het goed dat TS zelf ook wel beetje kan rekenen, etc?
Tussen minimale eisen en sterk zat zit soms maar een paar kilo. Ik zou het wel weten, tenzij je voor een full blown racer gaat.
Bootje lekker afbouwen, waar twijfel info inwinnen (zoals nu ook gedaan), wellicht beetje rekenen (ook gedaan als nodig, denk ik?), vergelijken met andere bouwwijzen en normen (ook gedaan als nodig, denk ik?). Dan sterk zat maken, apetrots worden op jouw werk en daarna varen met de creatie.
Zeer bevredigend, weet er alles van.

edit: voor wat het waard is: schotjes versterken zoals 3Noreen aan geeft lijkt mij een heel elegante oplossing (en precies zoals ik het zou doen). Wat werk, maar sterk zat (al zou ik idd, zoals 3Noreen ook oppert, zeker carbon gebruiken. Ietsje meer werk, maar ook iets waar je nog lang met veel plezier tegen aan zult kijken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 15 juli 2019 06:11 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 15 juli 2019 07:04 #1063570

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13435
Uiteindelijk ben je als (zelf)bouwer de eindverantwoordelijke. Gerust stellende woorden van anderen zijn leuk maar ook niet meer dan dat. Dat vind ik ook het goede aan zelfbouw. Je neemt verantwoordelijkheid voor je zelf.
Zoals het onderschrift van Noballast luid;

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 15 juli 2019 07:06 #1063573

3Noreen schreef :
Uiteindelijk ben je als (zelf)bouwer de eindverantwoordelijke. Gerust stellende woorden van anderen zijn leuk maar ook niet meer dan dat. Dat vind ik ook het goede aan zelfbouw. Je neemt verantwoordelijkheid voor je zelf.
Zoals het onderschrift van Noballast luid;

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

precies zo!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Casco) Romp constructie sterk genoeg of niet?? 15 juli 2019 07:29 #1063578

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13435
Wat nog leuk is om te vermelden is dat het bootje van John Guzzwell veel gelijkenis heeft met het bootje van TS.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl