Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Ook andere industriele afsluiters hebben vaak alleen een huis van een gespecificeerd materiaal maar delen van het binnenwerk zijn vaak niet gespecificeerd. Zo heb ik eens het binnenwerk van een juist op lekvrij gespecificeerde afsluiter ( balgafdichting i.p.v. stopbus) zien wegrotten tijdens het beitsen/passiveren van een aangesloten vat . Het huis van die afsluiter was uitstekend bestendig maar er lag wel 500 liter beitszuur (mengsel fluorwaterstof en salpeterzuur) over de vloer met alle ellende van dien.
Sindsdien controleerde ik altijd dat soort afsluiters ook op de materialen van het binennwerk bij een inspectie van de bijgeleverde papieren
Wat een hobbyisme leidend tot een groot veiligheidsincident! Dit verbaast mij van de multinational waar je werkzaam bent geweest! Kleppen engineer en specificeer je op basis van de service, procescondities en designcondities van het omringende equipment waarin je deze in wilt zetten. Zowel de body, internals als pakkingen. Voor HF zijn die nogal afwijkend, zelfs Carbon-staal heeft daar een set zeer specifieke eisen! Bij de afnametesten bij de fabrikant hoor je de materiaalcertificaten al te controleren, hierbij horen zelfs de element-analyses van de gebruikte smeltbaden (bij gegoten delen) van de toeleveranciers gecontroleerd te worden. Door een derde partij welteverstaan. Bij ontvangst op site wordt vervolgens nog eens een PMI uitgevoerd op de extern toegankelijke delen. Deze aankoop heeft zonder assurance van material&corrosion engineers plaatsgevonden??
Had je iets uit een catalogus geplukt?
Ik hoop dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd: HF is een heel erg naar goedje en 500 l is een grote hoeveelheid... Dat zal een aardig staartje hebben gehad...
Moraal in het kader van dit draadje: “don’t assume” en geen genoegen nemen met incomplete specs.
Die fout had ik niet gemaakt hoor. Dat kwam van Akzo Engineering die in begin 70er jaren die hele Twaron Pilot Plant ( want daar was het) had gedesigned .
En een hobby was de ontwikkeling van Twaron echt niet hoor.
Iedereen maakt nu eenmaal wel eens een fout , ook de experts.
Kijk maar eens met die ingestorte parkeergarage laatst
En wat dacht je van dat stadion van AZ
Echt grote risico's heeft het niet opgeleverd hoor , alleen een paar uur in gaspak en met gasmasker de boel opruimen. Het stonk wel nogal .
Overigens ging het hier alleen over het feit dat een bronzen kogelafsluiter vaak/meestal wel een messing verchroomde kogel heeft.
En als je dat niet geloofd kan ik wel een paar fabrikantenwebsites opzoeken waar je dat kunt lezen in de specificaties. Kost alleen wat tijd maar ik ken wel de nodige afsluiterfabrikanten.
De laatste opmerking is overigens heel terecht. Alleen jammer dat je bij een watersportwinkel nooit een specificatie van de fabrukant kunt zien. Misschien wel aan te vragen bij een groothandel waar die winkel het spul vandaan haalt? Of wileln ze dat ook niet vertellen? Dan zou ik toch wel argwaan gaan koesteren .
Ad