Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Risico-overweging ramen in rubberen profielen

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 14 dec 2019 15:05 #1109113

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Beste allemaal,

Ik heb mijn kajuitraampjes nog in rubberen profielen en strikt genomen is dat niet zeewaardig. Ik schrik terug van dikke perspex op te schroeven, want de boot is van staal en heeft een grotere uitzettingscoefficient dan plastic. Toch wil ik volgend jaar naar Engeland. Zonder een algemene discussie op te willen starten mijn specifieke vraag: zijn er mensen die naar Engeland zeilen met hun kajuitramen in rubberen profielen, en wat is daarbij je risico-overweging?

Thx,

/Marco
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 07 jan 2020 13:29 #1116066

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
ironman schreef :
Zonder een algemene discussie op te willen starten mijn specifieke vraag

OK, misschien ben ik een beetje ongezellig geweest in mijn vraagstelling. Als dat zo is excuus daarvoor :laugh: . Het kan ook zijn dat ik een ongemakkelijke gewetensvraag heb gesteld :unsure: . Nog een optie is dat ik iets super-gevaarlijks overweeg en niemand de gevolgen daarvan op zijn geweten wil hebben :blink: .

Maar ik blijf met de vraag zitten! Moet ik aan nieuwe ramen, moet ik ze voor een overtocht dichtschroeven met houten of metalen schotten, of maak ik me druk om niets?

Hoor graag!
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 07 jan 2020 13:39 #1116069

Plastic ramen op een stalen boot schroeven zou ik ook niet doen. Maar dat is vooral vanwege onderhoudsredenen. Dat verschil in uitzetting maakt niet heel erg veel uit want je boort de schroefgaten in het perspexs met voldoende overmaat om dat op te vangen.

Ramen in rubber profielen is in concept niets mis mee, tot niet eens zo heel lang geleden zaten alle autoramen ook op die manier erin en die krijgen ook behoorlijk wat druk te verwerken. Uiteraard weet ik niet hoe het bij jou aanboord is uitgevoerd en wat de staat van onderhoud is, maar in theorie vind ik het niet gevaarlijk.

Een oversteek naar Engeland is kort genoeg dat je vrijwel gegarandeerd geen groen water over gaat nemen, de kans dat je ramen veel druk te verwerken krijgen is vrijwel verwaarloosbaar. Mocht je toch ernistge twijfels hebben dan kun je altijd een Plaatje hechthout ter grote van je grootste raam meenemen en die in geval van verlies van je raam op de plek daarvan vastschroeven met een paar klampen, dan houd je ook het water buiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 07 jan 2020 13:43 #1116071

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
ironman schreef :
ironman schreef :
Zonder een algemene discussie op te willen starten mijn specifieke vraag

OK, misschien ben ik een beetje ongezellig geweest in mijn vraagstelling. Als dat zo is excuus daarvoor :laugh: . Het kan ook zijn dat ik een ongemakkelijke gewetensvraag heb gesteld :unsure: . Nog een optie is dat ik iets super-gevaarlijks overweeg en niemand de gevolgen daarvan op zijn geweten wil hebben :blink: .

Maar ik blijf met de vraag zitten! Moet ik aan nieuwe ramen, moet ik ze voor een overtocht dichtschroeven met houten of metalen schotten, of maak ik me druk om niets?

Ik zou een weather window uitzoeken met niet meer dan 4 tot 5 bft en bij voorkeur een grotendeels bezeilde koers. Dat moet met de huidige kwaliteit van de weersverwachting geen enkel probleem zijn.
Onder die omstandigheden komen er maximaal een paar druppels aan dek, maar geen karrenvrachten groen water.

Als je op super-safe wilt spelen zou ik de genoemde schotten los meemenen. Dan kun je de zaak altijd dichtmaken als er inderdaad een ruit uitgedrukt wordt.

Aanvulling: bovenstaande geschreven zonder dat ik het advies van Erik had gelezen. Knap hè!
Laatst bewerkt: 07 jan 2020 13:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 07 jan 2020 14:36 #1116084

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Als je je reis fatsoenlijk voorbereid, maak je je inderdaad druk om niks.

Ja, je kunt wel eens wat water over dek krijgen. Maar zeilen is leuk, toch? Dus ik neem niet aan dat je met 7bft tegen de zee over gaat hakken. Dan valt t wel mee.

Mbt uitzettingscoefficient... Er is ook temperatuurverschil. Ach. Wat Erik zegt: Als je de ramen met voldoende speling in de boutgaten zet, en voldoende dikke kitlaag...

Wat wel een ding kan zijn: Wat is de staat van je rubbers? Helemaal aangevreten en verbrokkeld door t zonlicht? Of bijna nieuw?

Maar: een andere opmerking: als je dit vraagt, ben je nog niet veel op zee geweest. Klopt dat?

Is t dan niet handiger eerst eens een paar keer tochtjes langs de kust te maken? Voordat je intekent op 24 uur van het zelfde zonder uitwijkmogelijkheid?
Laatst bewerkt: 07 jan 2020 14:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 07 jan 2020 15:02 #1116087

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Top heren bedankt voor de reality-check, had ik ff nodig want de vraag bleef knagen. Ik ben inderdaad aspirant maar ben al redelijk wat buitenom de eilanden geweest, ben het stapje bij beetje uit aan het bouwen in mijn eigen tempo. Staat van de rubbers geven mij geen reden tot twijfel zijn misschien 5 jaar oud.

Thx,

-
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 07 jan 2020 18:51 #1116155

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
De plaatjes hout of genoemde schotten heten formeel "blinden"
Elk zand binnenvaart vrachtschip heeft (verplicht) blinden aan boord voor ruim water.
Elk zeegaand zeilschip onder klasse heeft verplicht blinden aan boord.

Hier worden ze ook genoemd;
www.varendoejesamen.nl/beroeps...en-op-ruim-vaarwater

zeilersforum.nl/index.php/foru...meer?start=25#253441
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2020 18:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 08 jan 2020 08:47 #1116292

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
Jouw Vanguard 2 heeft wel vrij grote staande ramen, laag vrijboord en vrij grote waterverplaatsing. Nu druk je die er niet zo maar uit, maar Ik kan me wel voorstellen dat je extra voorzieningen wilt treffen als het op zee een keer echt ruig wordt.
Nou zijn houten blinden niet echt "gezellig" maar ik zou ze er misschien voor een overtocht wel opzetten. .......of toch dik acrylaat buitenop of ipv glas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 08 jan 2020 12:45 #1116362

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
WADnWIND schreef :
De plaatjes hout of genoemde schotten heten formeel "blinden"
Elk zand binnenvaart vrachtschip heeft (verplicht) blinden aan boord voor ruim water.
Elk zeegaand zeilschip onder klasse heeft verplicht blinden aan boord.

Hier worden ze ook genoemd;
www.varendoejesamen.nl/beroeps...en-op-ruim-vaarwater

zeilersforum.nl/index.php/foru...meer?start=25#253441

Thx, goeie links, interessant leesvoer.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 12:45 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 08 jan 2020 13:02 #1116365

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Watermaat schreef :
Jouw Vanguard 2 heeft wel vrij grote staande ramen, laag vrijboord en vrij grote waterverplaatsing. Nu druk je die er niet zo maar uit, maar Ik kan me wel voorstellen dat je extra voorzieningen wilt treffen als het op zee een keer echt ruig wordt.
Nou zijn houten blinden niet echt "gezellig" maar ik zou ze er misschien voor een overtocht wel opzetten. .......of toch dik acrylaat buitenop of ipv glas?

Thx maar mijn plan is gevormd. Ik maak een noodraampje voor het geval dat, kies een goed weather window, en beslis op 1/3 van de route of ik doorga. Sowieso heb ik altijd wat hout mee. Ik heb ooit nog in de averijmoot geoefend.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 08 jan 2020 19:31 #1116474

Nog iets ter overweging: ik kreeg twee jaar geleden mijn Jeanneau Sangria niet verzekerd voor de overtocht naar Engeland omdat het een te kleine boot zou zijn met 7,60 meter. De opgegeven reden was echter dat mijn ramen in rubber niet zeewaardig genoeg zouden zijn. Ik heb toen moeten overgestappen naar een andere verzekeringsmaatschappij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 10:31 #1127570

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Hmm. Kreeg net het belletje van EOC dat de rubberen profielen inderdaad een no-go zijn voor zowel kustwateren en zee. Beetje zuur want ik had ze wel hoog zitten, goede verhalen gehoord en ook goede ervaringen in het aanvraagproces.

Dus nu borrelt de essentie van mijn dilemma helder naar de oppervlakte:
  • als ik een andere verzekeraar neem die dit wel accepteert dan accepteer ik een hogere impact en moet ik extra voorzichtig plannen, varen, om het risico acceptabel te houden. Er zullen minder weather-windows langskomen en ik zal daarom minder zeilgeluk hebben.
  • als ik nu alu sponningen regel zit ik misschien nog een maand langer aan de hollandse horizon vast, maar daarna veel minder. Ik kan nog steeds behoudend tochtplannen maar de boot is de bottleneck niet meer.
Tja, nu ik dit schrijf denk ik 'who am I to blow against the wind'? Die wind lijkt inderdaad uit de laatste hoek te waaien. Bagger-weinig zin om weer aan die boot te gaan klussen maar het lijkt toch wel de beste weg. En misschien is het makkelijker dan het lijkt, ofschoon dat dan de eerste keer zou zijn :lol: .

Liefst ga ik niet in het staal van mijn boot slijpen, maar kan ik een aluminium profiel laten maken dat precies in het gat tussen glas en staal past. Als ik de ruitjes eruit jas, is er dan een club die passende profielen kan maken?

Hoor graag een adresje!?

Thx,

/Marco
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 10:31 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 11:08 #1127576

Nou, deze bijvoorbeeld, maar die had je vast al gevonden. Wel duur! (heb ooit offerte aangevraagd, maar vond het té duur).

Om nog even door te zeuren over die raamrubbers.
Ik denk dat je meestal geen problemen zult hebben met de rubbers. Maar wil je de zee op, dan heb je meestal geen zin om je in je hoofd gedurende zekere tijd bezig te houden met de constructie van het scheepje. En als je overvallen wordt door weer dat je wellicht niet meer echt comfortabel vind. Dan wil je echt helemaal dat je blindelings op je scheepje kunt vertrouwen. Anders kan een pleziertochtje snel in een sportieve (overlevings) prestatie veranderen. Dat staat dus los van verzekering en zelfs los ervan of je werkelijk in gevaarlijke situaties terecht bent gekomen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 11:09 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 11:38 #1127586

Of deze. Ook duur, maar accepteerde mijn rubbers wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 12:07 #1127593

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Erikdejong schreef :

Ramen in rubber profielen is in concept niets mis mee, tot niet eens zo heel lang geleden zaten alle autoramen ook op die manier erin en die krijgen ook behoorlijk wat druk te verwerken. Uiteraard weet ik niet hoe het bij jou aanboord is uitgevoerd en wat de staat van onderhoud is, maar in theorie vind ik het niet gevaarlijk.

Dat klopt tot zekere hoogte wel, maar er is wel een maar.

Bij een auto zit er nog een rand achter, dus mocht het rubber begeven, dan is het de rand die alles opvangt. Het rubber zit er puur om de boel waterdicht te houden.

Bij een boot is het anders, daar zit het raam puur in rubber.
Het rubber heeft dus ook een structurele functie in het op zijn plaats houden van een raam.
Er is niet veel nodig om die naar binnen of naar buiten te krijgen.

Wat je dus zou kunnen overwegen is een randje aan de bestaande opening lassen, zodat de structurele rol van het rubber vervalt, en dus alleen de boel waterdicht houd.
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 12:08 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 13:02 #1127598

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Even gegoogled maar zo'n fancy gebogen profieltje gaat het niet binnen afzienbare tijd worden, denk ik.

Twee aluminium strips aan gene zijde lijkt me wel een solide oplossing (rechts). Maar gezien de ronde hoeken van mijn raampjes moet dat dan uit een aluminiumplaat gefiguurzaagd of gelaserd worden, en dat dan maal 8, of maal 12 als ik nog een extra profiel ertussen wil leggen om de geharde glazen ruit enige speling te geven. Dik lexaan direct op je romp te schroefkitten lijkt dan een economischer optie.

Ook kan ik het glas vervangen door rechthoeken, de ronde gaten haaks slijpen, en dan met onder verstek gezaagde alumiumstrips van de bouwmarkt aan de slag gaan. Vliegtuigraampjes moeten om materiaal/constructietechnische redenen rond zijn, maar geldt dat ook voor een boot?

geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 13:57 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 14:06 #1127605

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Zoiets dus

geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 14:06 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 14:10 #1127607

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Je glas is als het goed is dikker dan het staal.

Dus ik denk dat je idee niet helemaal overeen gaat komen met de werkelijkheid.
De kit tussen glas en staal gaat ook snel lekken vermoed ik.

Flens uitsnijden uit staal, lassen aan de binnenkant.
Glas kan daar tegenaan gelijmd worden, heb je direct een goede degelijke afdichting.

En dan iets verzinnen om het aan de buitenkant af te werken, en degelijk vast te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 14:27 #1127610

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Als het alleen over veiligheid gaat kan je die "blinden" binnen tegen de raam monteren, ze ondersteunen dan tegen naar binnen drukken.
Niet fraai maar wel effectief en waarschijnlijk eenvoudiger te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Risico-overweging ramen in rubberen profielen 17 feb 2020 14:37 #1127612

Zoals Erik bijna helemaal boven aan dit topic al zegt, als je naar Engeland vaart op een moment dat je zoveel water verwacht dat je ramen er uit gedrukt kunnen worden, dan moet je toch eerst een hele lijst met andere punten afgewerkt hebben, waaronder ervaring en waar je pas aan toe komt op een van je volgende rondjes naar dat eiland.

Met andere woorden, voor een eerste keer zoek je, hoop ik, toch een windvenster met heel weinig kans op veel overkomend water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.363 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl