Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Loszittende kiel

Loszittende kiel 26 nov 2024 10:37 #1598596

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Ik kwam bij de Etap 32s 122 Nm tegen. Kan het nu echter nergens meer vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 11:45 #1598605

tkok schreef :
Heb jij ook 20mm RvS?

Weet niet zeker, ik denk idd 20 mm.
12 stuks. Kiel 2400 kg
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 11:46 #1598606

Etap28i schreef :
Ik kwam bij de Etap 32s 122 Nm tegen.

Dat lijkt erg veel op mijn 12,5 kgm :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 11:49 #1598607

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
Uit de tabellen op internet lees ik bij RVS M20 een aanhaalmoment van ca. 250 Nm.
Zelf stop ik altijd een halve slag voor ze afbreken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 12:02 #1598610

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
Reed schreef :
Uit de tabellen op internet lees ik bij RVS M20 een aanhaalmoment van ca. 250 Nm.
Zelf stop ik altijd een halve slag voor ze afbreken.
Maar wanneer weet je dat ze af gaan breken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 12:19 #1598612

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3737
madoc schreef :
Reed schreef :
Uit de tabellen op internet lees ik bij RVS M20 een aanhaalmoment van ca. 250 Nm.
Zelf stop ik altijd een halve slag voor ze afbreken.
Maar wanneer weet je dat ze af gaan breken?

Als ti een 1/2 slag doordraait...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 12:24 #1598614

Reed schreef :
Uit de tabellen op internet lees ik bij RVS M20 een aanhaalmoment van ca. 250 Nm.

Bij elke diameter en materiaal staat in zulke tabellen een waarde. Bepaald door de rek van de bout.

Maar voor een situatie waarin metaal tegen polyester wordt getrokken hebben die waarden geen nut.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 12:37 #1598616

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
JB-NL schreef :
madoc schreef :
Reed schreef :
Uit de tabellen op internet lees ik bij RVS M20 een aanhaalmoment van ca. 250 Nm.
Zelf stop ik altijd een halve slag voor ze afbreken.
Maar wanneer weet je dat ze af gaan breken?

Als ti een 1/2 slag doordraait...
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 12:42 #1598618

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1371
Vroeger altijd geleerd:"Vast is vast".
Het is geen koppakking die je moet vastzetten.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 12:47 #1598621

Naast de vrije lengte, de diameter, de draad en het materiaal van de stud zal vooral het laminaat het aanhaalmoment bepalen.

Het lijkt mij erg gevaarlijk hier zomaar, op basis van andere ontwerpen, iets voor aan te nemen.

Ik zou dit echt aan een goede werf over laten. Het maakt nogal uit of een bout met grote vrije lengte dóór een spant loopt of het een korte bout betreft door een massief laminaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 13:24 #1598626

Nachtvlinder schreef :
Naast de vrije lengte, de diameter, de draad en het materiaal van de stud zal vooral het laminaat het aanhaalmoment bepalen.

De door mij geposte 12,5 kgm is voor gietijzer direct onder een paar cm massief laminaat. Niet door wrangen etc
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 18:05 #1598687

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
Baasklusje schreef :
Reed schreef :
Uit de tabellen op internet lees ik bij RVS M20 een aanhaalmoment van ca. 250 Nm.

Bij elke diameter en materiaal staat in zulke tabellen een waarde. Bepaald door de rek van de bout.

Maar voor een situatie waarin metaal tegen polyester wordt getrokken hebben die waarden geen nut.

Dus dan zou je moeten zoeken van welk materiaal je boot is gebouwd (polyester, GRP, hout, staal, alu of cement) en daar dan het aanhaalmoment van het formaat verbindingsmateriaal bij zoeken?.
Ik heb de neiging dat niet te geloven en het aanhaalmoment van de bijhorende draadeind en moer te kiezen ongeacht van welk materiaal de boot is gebouwd. De axtiale kracht wordt onder verdeeld door de bovenzijde van de kiel en boven door de carrosserieringen of rvs platen onder de moeren. Zo heeft het bij al mijn scheepjes altijd gezeten. Maar ik kan het helemaal mis hebben en iets nieuws leren op dt gebied, laat horen...
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 18:11 #1598688

Lees nou gewoon wat de ontwerper zegt....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 18:22 #1598690

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16942
Ik vond deze nog van een bovenmaatse Bav:

Bijlage:

Bestandsnaam: Keel_insta...ssed.pdf
Bestandsgrootte:870 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 18:36 #1598693

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8566
Dat is 3x zoveel als Baasklusje?
(All others...)
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 18:36 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 18:37 #1598694

  • tkok
  • tkok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik lees ook dat de wijving/weerstand nogal uitmaakt! Wanneer als schoon en geolied loopt, zet je een veel hogere waarde door…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 18:59 #1598698

Ilex schreef :
Dat is 3x zoveel als Baasklusje?
(All others...)

Niet als ik maar als Koos de Ridder.

Bij Bavaria zetten ze ze extra vast tegen het eraf vallen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 19:09 #1598700

140 MPa is de drukvastheid van GRP…

Als je het oppervlak van de volgplaat weet, kun je de maximaal toelaatbare voorspanning in een bout berekenen. Onder helling komt daar aan loef nog een kracht bij door het moment dat de kielflens op de boutrij aan loef uitoefent. Aan lei wordt die spanning lager.

Hoe je voorspanning naar aanhaalmoment omrekent weet ik niet, maar het gebruikte smeermiddel kan daarin een factor 3 verschil maken:



PS: Bavaria gebruikt geen flexibele kit maar verlijmt de boel met een hard wordende vullende lijm aan de romp. Koos zal wel ouderwetse kit hebben gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat zo’n kit veel minder drukvast is dan een moderne hars. Wellicht dat dát bepalend is voor de verschillende voorgeschreven aanhaalmomenten. Verder wil je ook vast niet dat een niet perfect aansluitende kielflens de romp vervormt doordat je te hard aanhaalt; Bavaria lost dat wel slim op met die perfecte passing (tenzij het ooit weer los moet).
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 19:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 19:44 #1598704

Nachtvlinder schreef :
140 MPa is de drukvastheid van GRP…

Als je het oppervlak van de volgplaat weet, kun je de maximaal toelaatbare voorspanning in een bout berekenen.

<knip>
PS: Bavaria gebruikt geen flexibele kit maar verlijmt de boel met een hard wordende vullende lijm aan de romp. Koos zal wel ouderwetse kit hebben gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat zo’n kit veel minder drukvast is dan een moderne hars.

De hele volgplaat meetellen lijkt me wat veel. Het stukje onder de moer en iets eromheen, wellicht.
En idd, Spirit gebruikte een stevige kit. De kiel blijft er zonder bouten ook aan hangen, maar het zal minder drukvast zijn dan massieve polyester/epoxy.

Iemand een idee hoe je de Nm aanhaalmoment omrekent in druk op het laminaat?
Zal ook met de spoed van de boutdraad te maken hebben.
Onder een foto van 4 van mijn12 kielbouten.
M20, volgplaat is 300*80*5 mm
Ik denk dat 16 a 20 cm2 volgplaat meenemen in de berekening reeel is. Die plaat buigt...

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 19:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 26 nov 2024 20:07 #1598708

Baasklusje schreef :
Iemand een idee hoe je de Nm aanhaalmoment omrekent in druk op het laminaat?


www.norbar.com/Support/Calcula...e-Tension-Calculator

Die 140 MPa komt voor een volgplaat van bv 50x50 mm neer op een compressiekracht van
140 N/mm2 *2500 mm2 = 360 kN (36 ton ongeveer)

Een standaard M20 8.8 bout kan maximaal 113 kN trekken. Laminaat lijkt dus niet limiterend!? Wat gaat hier mis!?

Laatst bewerkt: 26 nov 2024 21:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 28 nov 2024 10:52 #1599008

  • tkok
  • tkok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Een filmpje om jullie te laten zien hoe het probleem ‘boven water’ kwam. Daarna las ik in ‘Zeilen’, feb 2024, een artikel over kielproblemen. Vervolgens ben ik de vastheid van de moeren gaan controleren.
Ik zal ze aandraaien tot 250NM. Dan hoop ik toch echt dat daarmee de vibratie weg is.

Dan nog een keer op wal, check, en in de boot, en rustend op de kiel, het moment op de bouten nogmaals checken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Veel dank voor alle info!

Zie dat ik het filmpje er niet in krijg. Verkeerd format….
Laatst bewerkt: 28 nov 2024 11:04 door tkok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 28 nov 2024 11:57 #1599018

Vibratie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 28 nov 2024 12:32 #1599022

  • tkok
  • tkok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Slecht gekozen woord misschien, de havenmeester noemde het kwispelen….. de kiel beweegt zijwaarts. Een lichte trilling, die bij het hijsen ontstond.
Bij de keuring is boot/kielverbinding op ‘doorzakken’ getest, maar de zijwaartse beweging is bij het hijsen niet opgemerkt.
Eenmaal boven de wal konden we de beweging er ook in krijgen door zijwaarts tegen de kiel te duwen.
In de foto zie je hoe dit kwispelen een golfje laat ontstaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 28 nov 2024 12:37 #1599026

  • tkok
  • tkok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ook deze foto krijg ik er niet in….. een .png format….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loszittende kiel 28 nov 2024 13:07 #1599029

ik verbaas me wel over de hard wordende, vullende lijm die bij Bavaria's wordt toegepast, om 2 reden:

-hoe gaat het ooit weer los, als je kielbouten wil inspecteren of vervangen?
-worden de krachten op het laminaat (bijv bij grondberoering) niet veel groter, als er geen enkele flexibiliteit meer in de romp-kielverbinding zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl